Priserna skenar i SUC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av MWall »

RagWal skrev:
Det är ju såhär fungerande marknader fungerar. Vill man som V kapa ledningarna till kontinenten så får man räkna med minskade investeringar och att import av andra varor kan gå upp om andra tänker lika.
Bygg istället miljövänlig produktion och transmission så det sprutar säger jag.

När det blåser är det ju lugnt redan idag. Vad ska mer vindkraft kunna åstadkomma? Havsbaserad vindkraft då möjligen men den är dyr. Är ingen snäll miljö ute till havs heller så livslängden är antagligen kort. Plus att Kina dikterar villkoren.

Det finns dock en effektiv och säker kraftkälla som har rimlig kostnad året om oavsett väder.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av chaffis75 »

RagWal skrev:
Det är ju såhär fungerande marknader fungerar. Vill man som V kapa ledningarna till kontinenten så får man räkna med minskade investeringar och att import av andra varor kan gå upp om andra tänker lika.
Bygg istället miljövänlig produktion och transmission så det sprutar säger jag.
Nu låter de enormt bittert kanske men de är väl de man pysslat med i högt takt sedan ganska många år.. De är väl detta man börjar se effekten av? Här sifter jag nåde på vad Tyskland och Sverige har gjort på senare år..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Ja, speciellt om enbart en liten andel av invånarna har möjlighet att ladda som det än så länge är med SuC. Med större/tätare kundunderlag kan priserna bli lägre än annars. Tur att SuC öppnas upp så priserna inte behöver skena pga för glest kundunderlag ;)
Skulle hellre ta fyrdubbla dagens priser och glest på laddarna än att det blir trångt på stationerna och lägre priser.
Håller med 100%. Tillgänglighet och tillförlitlighet är bra mycket viktigare.

Även om jag kört rätt mycket bil i jobbet mellan varven, så laddar jag ändå huvudsakligen hemma. Priset blir därför mer sekundärt. Börjar det däremot bli fullt på SuC, eller om laddarna börjar bli trasiga - kan tänka mig att korta laddkablar och SuC som öppnas upp med bilar med laddintag på olika ställen kraftigt kommer öka slitage - så är det större bekymmer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Själv tycker jag run 5-6 kr/kWh är vettigt pris även om jag kan föstå kanske en krona mer nu i se4 med tanke på inköpspriset. Om priserna blir mycket högre så tror jag acceptansen för elbilar kommer sjunka oavsett om man räknar hem de genom att ladda hemma 90% av tiden.
Tror att du kommer bli djupt besviken. Finns nog en hög sannolikhet att dessa prishöjningar enbart är en början på en marknadsanpassning till bolagens utgifter och intäkter. Kommer nog inom 2-4 år ha priser på mellan 10-15 kr/kWh är min analys/gissning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Är bara ett val man gör i bokföringen.
Det är inte så "bara" som man kanske tror om man är oinsatt i ekonomisk styrning.
En krona är en krona. En dollar är en dollar.
Aha. Det är så? Då tycker jag att du skall direkt flytta över dina kronor och dollars till mitt konto. :lol:
Maw skrev:
d3marcus skrev:
Den här FUD:en om att bilköpare finansierat SuC-utbyggnad… Tesla har en 19-årig historia av eviga nyemissioner. 2016 hade de bett om kapitaltillskott på 4,5 miljarder dollar enligt Wikipedia och efter det ytterligare några stora nyemissioner, senast 2020 då nya aktier trycktes för fem (5!) miljarder USD.
Ja, det är nog snarare aktieägarna som har bekostat investeringen i SuC.
Ytterst är det kunderna. Detta då Tesla, till skillnad från tex. Spotify, går med vinst och rätt rejäl sådan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Är bara ett val man gör i bokföringen.
Det är inte så "bara" som man kanske tror om man är oinsatt i ekonomisk styrning.
En krona är en krona. En dollar är en dollar.
Aha. Det är så? Då tycker jag att du skall direkt flytta över dina kronor och dollars till mitt konto. :lol:
Maw skrev:
d3marcus skrev:
Den här FUD:en om att bilköpare finansierat SuC-utbyggnad… Tesla har en 19-årig historia av eviga nyemissioner. 2016 hade de bett om kapitaltillskott på 4,5 miljarder dollar enligt Wikipedia och efter det ytterligare några stora nyemissioner, senast 2020 då nya aktier trycktes för fem (5!) miljarder USD.
Ja, det är nog snarare aktieägarna som har bekostat investeringen i SuC.
Ytterst är det kunderna. Detta då Tesla, till skillnad från tex. Spotify, går med vinst och rätt rejäl sådan.
Det är väl rätt nyligen som den samlade vinsten gick förbi de samlade förlusterna? Jag killgissar att den samlade nettovinsten fortfarande är betydligt mindre än de samlade aktieägartillskotten så vi köpare av Teslor är fortfarande kollektivt skyldig aktieägarna pengar. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Det är väl rätt nyligen som den samlade vinsten gick förbi de samlade förlusterna? Jag killgissar att den samlade nettovinsten fortfarande är betydligt mindre än de samlade aktieägartillskotten så vi köpare av Teslor är fortfarande kollektivt skyldig aktieägarna pengar. :)
Hängde inte riktigt med där. Nu är jag iofs. inte aktieägare (så de kanske har en annan position), men jag anser att jag gjort min betalningsplikt mot Tesla då jag låtit mitt leasingbolag (DNB) betala det pris som Tesla begärt för bilen.

Känner inte någon skuld varken till Elon, Tesla eller dess aktieägare. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Det är väl rätt nyligen som den samlade vinsten gick förbi de samlade förlusterna? Jag killgissar att den samlade nettovinsten fortfarande är betydligt mindre än de samlade aktieägartillskotten så vi köpare av Teslor är fortfarande kollektivt skyldig aktieägarna pengar. :)
Hängde inte riktigt med där. Nu är jag iofs. inte aktieägare (så de kanske har en annan position), men jag anser att jag gjort min betalningsplikt mot Tesla då jag låtit mitt leasingbolag (DNB) betala det pris som Tesla begärt för bilen.

Känner inte någon skuld varken till Elon, Tesla eller dess aktieägare. :)
Ja, resonemanget blev nog lite långsökt :D
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av d3marcus »

martinot skrev:
Maw skrev:
Det är väl rätt nyligen som den samlade vinsten gick förbi de samlade förlusterna? Jag killgissar att den samlade nettovinsten fortfarande är betydligt mindre än de samlade aktieägartillskotten så vi köpare av Teslor är fortfarande kollektivt skyldig aktieägarna pengar. :)
Hängde inte riktigt med där. Nu är jag iofs. inte aktieägare (så de kanske har en annan position), men jag anser att jag gjort min betalningsplikt mot Tesla då jag låtit mitt leasingbolag (DNB) betala det pris som Tesla begärt för bilen.

Känner inte någon skuld varken till Elon, Tesla eller dess aktieägare. :)
Du får läsa på vad en nyemission är för något.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Det är väl rätt nyligen som den samlade vinsten gick förbi de samlade förlusterna? Jag killgissar att den samlade nettovinsten fortfarande är betydligt mindre än de samlade aktieägartillskotten så vi köpare av Teslor är fortfarande kollektivt skyldig aktieägarna pengar. :)
Hängde inte riktigt med där. Nu är jag iofs. inte aktieägare (så de kanske har en annan position), men jag anser att jag gjort min betalningsplikt mot Tesla då jag låtit mitt leasingbolag (DNB) betala det pris som Tesla begärt för bilen.

Känner inte någon skuld varken till Elon, Tesla eller dess aktieägare. :)
Du får läsa på vad en nyemission är för något.
Vet mycket väl. Jobbar just inom bank/fintech. Tack.

Jag känner dock ingen skuld till Elon eller Teslas övriga aktieägare. De har själva valt att göra sina investeringar. Jag har köpt en bil, och den är betald. Därmed så är den skulden avklarad genom den transaktionen anser jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
RagWal skrev:
Det är ju såhär fungerande marknader fungerar. Vill man som V kapa ledningarna till kontinenten så får man räkna med minskade investeringar och att import av andra varor kan gå upp om andra tänker lika.
Bygg istället miljövänlig produktion och transmission så det sprutar säger jag.

När det blåser är det ju lugnt redan idag. Vad ska mer vindkraft kunna åstadkomma? Havsbaserad vindkraft då möjligen men den är dyr. Är ingen snäll miljö ute till havs heller så livslängden är antagligen kort. Plus att Kina dikterar villkoren.

Det finns dock en effektiv och säker kraftkälla som har rimlig kostnad året om oavsett väder.
I väntan på den gör man så här i Småland
https://www.vindinvedbo.se/
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av ReNewAble »

MWall skrev:
ReNewAble skrev:
Intressant förresten att bensin och dieselpriser inte skiljer speciellt mycket över landet trots att det är olika avstånd från depåer och raffinaderier. Men el är indelat i 4 områden beroende på överföringskapacitet.

Det har ju inte med det att göra. Trodde alla visste varför det var dyrare i syd. Nämligen att exportmarknaden betalar mer. Hade det funnits överföringskapacitet nord till syd hade priserna varit lika i hela landet.

För att få ner priset i SE3/4 måste produktionen öka så mycket att exporten inte tillåts diktera priset på samma sätt. Särskilt när det inte blåser och Tyskland vill importera extra mycket. För det fanns praktiska vattenkokare i Oskarshamn och Ringhals men som lades ner av "vi har varit naiva"-gänget...
Är fullt medveten om hur elmarknaden fungerar men det var inte min poäng här. Frågan var varför diesel och bensinpriser inte är mer differentierade över landet beroende på avstånd.

Förresten så är ”vi har varit naiva”-gänget hela svenska folket då det var en folkomröstning om kärnkraften som du säkert känner till och avvecklingen har faktiskt gått långsammare ön vad som beslutades efter denna (allt avvecklat 2010). Man har dessutom senare beslutat (mot alla alternativ i folkomröstningen) att nya kärnkraftverk kan byggas.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Dinsdale »

Folkomröstningar är rådgivande, högertrafik röstade folk nej till och det infördes som bekant ändå.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av MWall »

Folkomröstningen var för över 40 år sen. Jag var knappt född. Varför ska folk som var födda på 1800-talet och fram till 50-talet bestämma över vår samtid och framtid? Folkomröstningar är som sagt inte bindande dessutom. Plus att det hänt en del saker sen dess...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
Folkomröstningen var för över 40 år sen. Jag var knappt född. Varför ska folk som var födda på 1800-talet och fram till 50-talet bestämma över vår samtid och framtid? Folkomröstningar är som sagt inte bindande dessutom. Plus att det hänt en del saker sen dess...
Bra fråga, men det kommer en annan fråga på den. Varför ska vi bestämma över de som kommer födas om 40 eller 60 år?
Sedan kommer nästa fråga. Vem ska bestämma åt de om inte vi?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
MWall skrev:
Folkomröstningen var för över 40 år sen. Jag var knappt född. Varför ska folk som var födda på 1800-talet och fram till 50-talet bestämma över vår samtid och framtid? Folkomröstningar är som sagt inte bindande dessutom. Plus att det hänt en del saker sen dess...
Bra fråga, men det kommer en annan fråga på den. Varför ska vi bestämma över de som kommer födas om 40 eller 60 år?
Sedan kommer nästa fråga. Vem ska bestämma åt de om inte vi?
Vi får ta beslut idag som passar oss bäst just nu. Precis som de i framtiden får göra.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
nek0 skrev:
MWall skrev:
Folkomröstningen var för över 40 år sen. Jag var knappt född. Varför ska folk som var födda på 1800-talet och fram till 50-talet bestämma över vår samtid och framtid? Folkomröstningar är som sagt inte bindande dessutom. Plus att det hänt en del saker sen dess...
Bra fråga, men det kommer en annan fråga på den. Varför ska vi bestämma över de som kommer födas om 40 eller 60 år?
Sedan kommer nästa fråga. Vem ska bestämma åt de om inte vi?
Vi får ta beslut idag som passar oss bäst just nu. Precis som de i framtiden får göra.
Jo precis, men var det något annat de gjorde för 40 år sedan?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
MWall skrev:
nek0 skrev:
MWall skrev:
Folkomröstningen var för över 40 år sen. Jag var knappt född. Varför ska folk som var födda på 1800-talet och fram till 50-talet bestämma över vår samtid och framtid? Folkomröstningar är som sagt inte bindande dessutom. Plus att det hänt en del saker sen dess...
Bra fråga, men det kommer en annan fråga på den. Varför ska vi bestämma över de som kommer födas om 40 eller 60 år?
Sedan kommer nästa fråga. Vem ska bestämma åt de om inte vi?
Vi får ta beslut idag som passar oss bäst just nu. Precis som de i framtiden får göra.
Jo precis, men var det något annat de gjorde för 40 år sedan?
De röstade om något som skulle verkställas flera decennier senare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Folkomröstningen var för över 40 år sen. Jag var knappt född. Varför ska folk som var födda på 1800-talet och fram till 50-talet bestämma över vår samtid och framtid? Folkomröstningar är som sagt inte bindande dessutom. Plus att det hänt en del saker sen dess...
Jo, både en befolkning och medborgare måste väl ha rätt att kunna ändra sig. Om inte så skulle vi ju ha kvar många otäcka beslut och lagar från flera hundra eller tusen år tillbaka som tex. stening till döds (i det tidiga Sverige föreskrevs stening som straff i Uppland, Östra Götaland och Dalarna för mord av make respektive trolldom).

Lägger man en stor vikt vid vad medborgarna tycker om kärnkraften, och har en fäbless för att följa folkviljan, så kan det kanske vara av intresse att ta reda på hur det förhåller sig i sakfrågan bland svenskarna som lever i dag.

https://www.analys.se/wp-content/upload ... klimat.pdf

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Gustafsson »

Konstig retorik tycker jag. Klart man måste ha respekt för tidigare folkomröstningar.
Genom att bestämma sig för eller emot kärnkraft bestämmer vi ju färdväg åt våra barn, barnbarn och framtida generationer. De kan ju inte rådfrågas redan nu. Så vi har inte större moralisk rätt att bestämma över framtiden nu än vi hade på 80-talet.
Det är inte där problemet ligger.

Problemet med den här frågan (och en del andra) är ju istället att ingen vet utfallet. Så det blir en gambling-situation hur det än blir.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Konstig retorik tycker jag. Klart man måste ha respekt för tidigare folkomröstningar.
Det brukar ju politiker skippa rätt friskt. Inte bara 40 år gamla, men även rätt nyligen gjorda. Varför skulle det vara annorlunda här?

Hur ser du på att politikerna skippade att följa resultatet av folkomrösningen i Göteborgs kommun gällande trängselskatt och Västlänkspaketet?

Är det inte bättre att följa folkviljan och basera sig på de fakta och situationen som finns i dag, istället för att basera beslut på hur det såg ut för 40 år sedan?

Världen har ju ändrat sig enormt, flera gånger, på 40 år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:

Problemet med den här frågan (och en del andra) är ju istället att ingen vet utfallet. Så det blir en gambling-situation hur det än blir.
Visst är det så, men att vara ignorant över de förändringar och data som man haft de senaste 40 åren, gör det troligen inte till ett bättre beslutsunderlag för detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Gustafsson »

martinot skrev:
Gustafsson skrev:
Konstig retorik tycker jag. Klart man måste ha respekt för tidigare folkomröstningar.
Det brukar ju politiker skippa rätt friskt. Inte bara 40 år gamla, men även rätt nyligen gjorda. Varför skulle det vara annorlunda här?

Hur ser du på att politikerna skippade att följa resultatet av folkomrösningen i Göteborgs kommun gällande trängselskatt och Västlänkspaketet?

Är det inte bättre att följa folkviljan och basera sig på de fakta och situationen som finns i dag, istället för att basera beslut på hur det såg ut för 40 år sedan?

Världen har ju ändrat sig enormt, flera gånger, på 40 år.
Jo visst har du en poäng, men min invändning handlar om att det är lika svårt att veta om vi satsar rätt idag som för 40 år sedan. Uran är lika giftigt och energibehovet är lika viktigt att tillgodose som då.
Jag tar inte ställning i sakfrågan (kärnkraft) med detta inlägg, därtill har jag rätt spretiga funderingar om vår framtida energiförsörjning.
Sen är ju en folkomröstning om trängselavgifter rätt annorlunda och mer av ett i-landsproblem…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Sen är ju en folkomröstning om trängselavgifter rätt annorlunda och mer av ett i-landsproblem…
Det kan man ju ta sig rätten att tycka att man skall ignorera om det inte anses viktigt av dig.

Men det var ändå såpass viktigt att det just gick till omröstning, vilket är rätt ovanligt.

Dessutom så har demokratin hos medborgarna fått sig en stor törn sedan den behandlingen:

https://fof.se/artikel/fritt-fall-for-d ... -goteborg/

Fram till 2008 var siffror över hur nöjda göteborgarna var med både den lokala och den nationella demokratin stabila i förhållande till varandra.

– Men mellan åren 2008 och 2016 minskar nöjdheten med lokaldemokratin från 80 till 50 procent. Om det inte kan benämnas som fritt fall så vet jag inte vad man ska använda för ord, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Så skall man stå upp för demokratin, så måste man nog även försvara beslut som man inte själv gillar.

Gäller även att inte cherry-picka de åsikter som man själv gillar. Dvs. kanske lyssna mer på vad folkviljan är i dag än vad den var för 40-50 år sedan.
– Att ordna folkomröstningar om sådana frågor är en typiskt dålig idé. Varje gång politiker går emot resultaten i en rådgivande folkomröstning förlorar människor tilltro till den demokratiska processen.

Att vara nöjd med demokratin handlar om tilltron till systemet i sig – oavsett vilka som har majoritet. Poängen med en demokrati är ju att alla är ”losers”, säger Henrik Ekengren Oscarsson.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Walker »

Intressant tråd om priserna på SuC… :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar