SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av frippe »

chaffis75 skrev:
frippe skrev:
mans71 skrev:
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....

Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.
Tror också det är mest rimligt, att antingen är stationen öppen hela tiden för alla bilar, eller stängd hela tiden. Att öppna/stänga efter belastning låter som en lösning vilket bäddar för problem.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
frippe skrev:
mans71 skrev:
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....

Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.

Trafiken kommer mer stötvis i Sverige än i Norge och Nederländerna. Bor du t ex i Oslo och ska åka till en skidanläggning så behöver du inte snabbladda på vägen dit. Är bara ~20 mil till Hafjell, Hemsedal och Trysil. Och ska de söderut så sätter de mer press på svenska västkusten och Danmark än sina egna inhemska laddare.

SuC i Nederländerna tycket jag knappt borde behövas med tanke på landets storlek och geografiska placering som inte inbjuder till genomfart.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av RagWal »

Jag tycker Tesla visat hur de tänker runt detta.

De öppnar upp stationer med lägre beläggning först för att sedan addera allt fler när de ser att beläggningen är rimlig. Drygt hälften av stationerna är väl öppnade i Sverige idag. Är det lite tätare mellan stationerna blir det väl så att Teslor i större utsträckning samlas på de som bara Teslor exklusivt kan ladda på, allt efter tillgänglighet.

Min största farhåga är väl vad man gör vid stora resdagar då nära på alla laddare kommer vara under tryck. Det har ju gjorts försök med att erbjuda gratis/billigare laddning "off peak". Går ju att vidareutveckla med prisdifferentieringar.

Sen handlar det ju om utbyggnad av SuC vs tillströmning av fler kunder. Jag hoppas framförallt att man dänger i stora klubban och expanderar så det knakar. Tycker jag också verkar hända.

Sen är det nog fortsatt så att Teslor är relativt vanligare vad gäller långresor och att folk som sitter i andra abonnemang fortsatt kommer använda dessa nät. Alla byter inte till SuC över en natt som verkar vara skrämmande för många här.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Jerka »

En effekt av detta är att totalkalkylen för en Superchargerstation lär påverkas till det bättre. Det är en trend som pågått länge hos Tesla. Först var SuC gratis för att man skulle sälja fler bilar - men då var varje station en ren förlust både i investeringskostnad och löpande. Ju fler man byggde desto större förluster. Därför satte man P för fri SuC och införde en laddkostnad. Sen kom förseningsavgiften, laddkostnaderna har höjts och nu kommer detta som ytterligare ett steg mot att SuC-nätverket ska bära sig självt och helst ge en vinst. Blir det så, då blir det genast ett mycket lättare beslut att bygga ut fler SuC-stationer.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mikebike »

Imorgon bör det av till Sundsvall, det blir intressant att se hur beläggningen är på olika SuC, särskilt i Gävle.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mans71 »

chaffis75 skrev:
frippe skrev:
mans71 skrev:
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....

Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.
Undrar hur många dagar det tar innan vi ser en bild på eTron inkopplad på t.ex. Sillekrog… Förvirrande att en del funkar, andra inte.
Model S P85DL+
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MrRun »

MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Pga ovanstående antiklimax igår kväll så har jag kvar 4 st reserverade belopp a 104kr på mitt kort. Nån som vet om Tesla kommer släppa dom automatiskt eller är det så här dom tar betalt för en pajad laddare (vilken nu är igång igen) :D.

Eller ska jag behöva kontakta dom?
Ioniq 5 FE AWD
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Typiskt, det är ju just i Sillekrog det numera/åter enbart finns en enda öppen ”snabbladdare” (1 x 50kW).
Att få ladda hos Tesla SuC (8 x 150kW) där hade ju klart varit värt att betala extra för.
Tar man sig ner till Tesla SuC i Norrköping finns ju både Ionity och UFC som snabba alternativ.
Men, det är förstås därför Sillekrog SuC förblir stängt för övriga.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

MrRun skrev:
MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Pga ovanstående antiklimax igår kväll så har jag kvar 4 st reserverade belopp a 104kr på mitt kort. Nån som vet om Tesla kommer släppa dom automatiskt eller är det så här dom tar betalt för en pajad laddare (vilken nu är igång igen) :D.

Eller ska jag behöva kontakta dom?
Jag skulle vänta några dagar.. Sålänge de är reserverat så finns hoppet kvar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av krille »

mans71 skrev:
chaffis75 skrev:
frippe skrev:
mans71 skrev:
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....

Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.
Undrar hur många dagar det tar innan vi ser en bild på eTron inkopplad på t.ex. Sillekrog… Förvirrande att en del funkar, andra inte.
Det är väl bara att göra som för vilka andra laddare som helst... Kolla i Chargefinder (och filtrera på alla laddnätverk minus "Tesla", då får man med "Tesla open for all"), sedan navigerar man till en av de som dyker upp...
Eller så kollar man i Teslaappen vilka man får åka till... att bara helt på random navigera till en SuC lär nog inte vara helt vanligt.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Denke »

Jag kör just nu en Audi Q4 Etron då jag bytt jobb, en fin bil men oj så tråkig om man jämför med den M3LR jag hade innan. Samtidigt som förbrukningen är overkligt hög trots att man håller hastigheten.
Det jag gillade med Tesla förutom körupplevelsen var just laddnätverket och att den var exklusiv för Tesla.
Så klart kommer jag signera ett abonnemang på Tesla för det kommer vara enda chansen att åka problemfritt under semestern.
Men jag tycker personligen att Tesla skulle ha behållit sitt laddnätverk bara för Tesla
Det kanske bara är jag, men jag gillade Teslas koncept fram till nu då.
Nu finns inget exklusivt längre tyvärr.
Användarvisningsbild
Jonas Roadster
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 apr 2020 20:34

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Jonas Roadster »

Någon som vet hur man får upp menyn "Ladda annan bil än Tesla" i appen?
Står bara "Utforska" när jag loggar in...
Har skapat konto och registrerat kort.
Screenshot_20220523-204240964.jpg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Tellus »

Jonas Roadster skrev:
Någon som vet hur man får upp menyn "Ladda annan bil än Tesla" i appen?
Står bara "Utforska" när jag loggar in...
Har skapat konto och registrerat kort.
Tryck på din avatar i appen och scrolla i sidled
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jonas Roadster
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 apr 2020 20:34

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Jonas Roadster »

Tellus skrev:
Jonas Roadster skrev:
Någon som vet hur man får upp menyn "Ladda annan bil än Tesla" i appen?
Står bara "Utforska" när jag loggar in...
Har skapat konto och registrerat kort.
Tryck på din avatar i appen och scrolla i sidled
Tack för tipset, men det händer inget...
(Har en Asus Zenfone 8 om det har någon betydelse)
Screenshot_20220523-205623045.jpg
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av DanneLKPG »

Jonas Roadster skrev:
Tellus skrev:
Jonas Roadster skrev:
Någon som vet hur man får upp menyn "Ladda annan bil än Tesla" i appen?
Står bara "Utforska" när jag loggar in...
Har skapat konto och registrerat kort.
Tryck på din avatar i appen och scrolla i sidled
Tack för tipset, men det händer inget...
(Har en Asus Zenfone 8 om det har någon betydelse)
Har du knappat in Adress/Land?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av krille »

Jonas Roadster skrev:
Någon som vet hur man får upp menyn "Ladda annan bil än Tesla" i appen?
Står bara "Utforska" när jag loggar in...
Har skapat konto och registrerat kort.
Säkerställ att du har en korrekt (svensk) postadress angiven på ditt konto (både för kontot och för kortet). Funkar inte det, orova att tvångsomstarta appen.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Jonas Roadster
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 apr 2020 20:34

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Jonas Roadster »

krille skrev:
Jonas Roadster skrev:
Någon som vet hur man får upp menyn "Ladda annan bil än Tesla" i appen?
Står bara "Utforska" när jag loggar in...
Har skapat konto och registrerat kort.
Säkerställ att du har en korrekt (svensk) postadress angiven på ditt konto (både för kontot och för kortet). Funkar inte det, orova att tvångsomstarta appen.
Jag hade en korrekt adress, som jag skapade för två år sedan när jag köpte bilen.
Testade att gå in och ändra med ett mellanslag, så att uppdatera knappen gick att trycka på. Och vips så funkade det. Något som inte hade synkat ordentligt på Tesla server...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av martinot »

current skrev:
Väldigt bra nyheter. Tror inte jag representerar någon större kundgrupp men jag kommer avboka min model Y och beställa en E-tron istället. Jag har velat mycket fram och tillbaka men detta avgör det till Audis fördel.
Jo, detta är ju ett halvt plus att man lättare kan välja annan elbil än Tesla (med nackdelen att inte ha tillgång till alla SuC).

Samtidigt så är det ju ett halvt minus om man fortsätter med Tesla (kommer ju någon gång blir mer köer, tekniska problem, etc.).

Skall bli intressant att följa hur det utvecklar sig nu i sommar. Kommer påverka om jag fortsätter med Tesla, köper en till ytterligare Tesla i familjen (som ersätter vår diesel), köper en annan elbil som är icke-Tesla (som du), eller om jag går tillbaka till bensinare (gärna något sportigt).

Oavsett så är detta potentiellt en förlust för Tesla gällande bilförsäljning. Det ökar ju inte lusten att köpa Tesla direkt. Snarare tvärt om. Det ökar lusten att antingen välja annan elbil, eller att fortsätta med fossilbil. Helt klart är det så.

Nu säger någon att det inte är något problem då Tesla (som många andra) har tillverknings/kapacitetsproblem, men det gäller ju endast kortsiktigt. Långsiktigt så kommer det ju inte att vara så, och då är det svårare att få tillbaka kunder än att behålla lojala sådana.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av martinot »

JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Jo, det kan bli tufft.

Lägg där till även de allt för korta kablarna (för de som inte har laddport på rätt ställe) så kommer problemet ytterligare bli större att en del tvingas ställa sig fel och ta upp två platser istället för en.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
martinot skrev:
Yxel skrev:
Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.
.

Det blir som att packa upp VHS bandspelaren igen :)
Roligt några timmar
Helt OK! :)

Kan få nästan samma prestanda med ICE-bil (men till högre pris/skatt). För mig är det mer stenålder och besvärande att gå tillbaka till köer och kaos. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Tellus »

martinot skrev:
Tellus skrev:
martinot skrev:
Yxel skrev:
Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.
.

Det blir som att packa upp VHS bandspelaren igen :)
Roligt några timmar
Helt OK! :)

Kan få nästan samma prestanda med ICE-bil (men till högre pris/skatt). För mig är det mer stenålder och besvärande att gå tillbaka till köer och kaos. :D
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Tellus skrev:
martinot skrev:
Yxel skrev:
Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.
.

Det blir som att packa upp VHS bandspelaren igen :)
Roligt några timmar
Helt OK! :)

Kan få nästan samma prestanda med ICE-bil (men till högre pris/skatt). För mig är det mer stenålder och besvärande att gå tillbaka till köer och kaos. :D
Förstår dig helt, köer ger inte premiumkänsla i livet, jag känner dock att jag skulle ha svårt att gå tillbaka till bensinbil, reagerar på avgaser mer nu än tidigare. Jag löser mina laddproblem med en IX50 så det endast blir sportlovet kvar men du/ni verkar ha ett annat k-rm-nsterpartiets. En laddhybrid typ GLE kanske fast du vill väl ha en låg bil vill jag minnas. MS eller eqs har ju bra räckvidd men kanske inte räcker. I mitt fall blir det nog en bensinbil som andrabil efter leaf pga av färre mil och små elbilar är orimligt dyra.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Jo, det kan bli tufft.

Lägg där till även de allt för korta kablarna (för de som inte har laddport på rätt ställe) så kommer problemet ytterligare bli större att en del tvingas ställa sig fel och ta upp två platser istället för en.
Fast om dom med Tesla börjar från vänster och vi med E-tron från höger, med start utanför den högreste laddplatsen anpassad för tesla så blir det inget problem. Fast jag inser att det är ett önsketänkande med tanke på att man inte kan köa utan det verkar mer vara djungelns lag, ref till nör Harry provkörde en IX och en Mercedes bara trängde sig före. Jag hade fått spelet.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Tellus skrev:
martinot skrev:
Yxel skrev:
Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.
.

Det blir som att packa upp VHS bandspelaren igen :)
Roligt några timmar
Helt OK! :)

Kan få nästan samma prestanda med ICE-bil (men till högre pris/skatt). För mig är det mer stenålder och besvärande att gå tillbaka till köer och kaos. :D
Förstår dig helt, köer ger inte premiumkänsla i livet, jag känner dock att jag skulle ha svårt att gå tillbaka till bensinbil, reagerar på avgaser mer nu än tidigare. Jag löser mina laddproblem med en IX50 så det endast blir sportlovet kvar men du/ni verkar ha ett annat k-rm-nsterpartiets. En laddhybrid typ GLE kanske fast du vill väl ha en låg bil vill jag minnas. MS eller eqs har ju bra räckvidd men kanske inte räcker. I mitt fall blir det nog en bensinbil som andrabil efter leaf pga av färre mil och små elbilar är orimligt dyra.
Mercedes C300e med wltp på 11 mil och CCS-laddning på 55kW(?) skulle väl passa martinots fru alldeles utmärkt? Batteriet är väl på runt 25 kWh och elmotorn är hyfsad också. 139 Hk eller dylikt har jag för mig. Räcker ju till vardagskörning utan större kompromisser.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:

Helt OK! :)

Kan få nästan samma prestanda med ICE-bil (men till högre pris/skatt). För mig är det mer stenålder och besvärande att gå tillbaka till köer och kaos. :D
Förstår dig helt, köer ger inte premiumkänsla i livet, jag känner dock att jag skulle ha svårt att gå tillbaka till bensinbil, reagerar på avgaser mer nu än tidigare. Jag löser mina laddproblem med en IX50 så det endast blir sportlovet kvar men du/ni verkar ha ett annat k-rm-nsterpartiets. En laddhybrid typ GLE kanske fast du vill väl ha en låg bil vill jag minnas. MS eller eqs har ju bra räckvidd men kanske inte räcker. I mitt fall blir det nog en bensinbil som andrabil efter leaf pga av färre mil och små elbilar är orimligt dyra.
Mercedes C300e med wltp på 11 mil och CCS-laddning på 55kW(?) skulle väl passa martinots fru alldeles utmärkt? Batteriet är väl på runt 25 kWh och elmotorn är hyfsad också. 139 Hk eller dylikt har jag för mig. Räcker ju till vardagskörning utan större kompromisser.
Jo, en Merca hybrid kan ju absolut vara ett intressant alternativ att kika på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar