MWall skrev:Swede1 skrev:Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.
Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
Det är klart du ska långköra med BMW i3Rex, du behöver aldrig vara nervös för laddningen!
Mm, ok. Jo den drar nog mer än 0,5 i genomsnitt, kanske 0,7 som du säger. Jag har aldrig lyckats tanka mer än drygt 8 liter, använder alltid bästa bensinen på Ck för att minska risken att Rexen kleggar ihop. Den kan ligga i tanken flera månader. 0,7x23 kr/liter är 16 kr / mil i bensinkostnad. Men då är nog kWh/mil högre än 1,5, kanske 1,7. 1,7 x 7,65 kr/kwh = 13 kr / mil. Min Rex mätare kan visa 16-17 mil på sommaren vid full tank. Kommer man 16 mil och får truga i 8 liter så blir det 0,5 l/mil, borde vara möjligt med så strömlinjeformad lätt bil om man kör lugnt, även om det är förluster i generatorn och motorn inte är optimerad för låg bränsleförbrukning. Mja, jag kommer nog 16 mil under bra förhållanden på sommaren vid långkörning enligt hastighetsgränser, när rexen är varm. Otroligt mycket energi i 8 liter bensin. Men visst kan den visa 13 mil också eller mindre när det är kallare.
7,65 kr utan medlemskap, 5,45 kr med medlemskap. 2,2 kr i skillnad, 129/2,2 = 59 kwh. Mm, måste ladda mer än 59 kwh från Tesla på en månad för att medlemskap ska löna sig. 60 kwh x 5,45 =327 kr + 129 = 456 kr minsta månadskostnad.
Hm, men hur ska jag göra nu då. Ladda nån gång för 7,65 kr på Tesla, eller tanka finbensin? (Alltid bra med substitut så det inte blir monopol.)
Hm, näe, milkostnaden blir nästan exakt samma tror jag, vid kwh pris på 7,65 kr och bensinpris på 23 kr. Vidare empiri, mer undersökning behövs.
Visst är det här BMW i3 Rex forumet?