Säkerställ att du har en korrekt (svensk) postadress angiven på ditt konto (både för kontot och för kortet). Funkar inte det, orova att tvångsomstarta appen.Jonas Roadster skrev:Någon som vet hur man får upp menyn "Ladda annan bil än Tesla" i appen?
Står bara "Utforska" när jag loggar in...
Har skapat konto och registrerat kort.
SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Moderator: Redaktion
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
- Jonas Roadster
- Teslaägare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 17 apr 2020 20:34
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag hade en korrekt adress, som jag skapade för två år sedan när jag köpte bilen.krille skrev:Säkerställ att du har en korrekt (svensk) postadress angiven på ditt konto (både för kontot och för kortet). Funkar inte det, orova att tvångsomstarta appen.Jonas Roadster skrev:Någon som vet hur man får upp menyn "Ladda annan bil än Tesla" i appen?
Står bara "Utforska" när jag loggar in...
Har skapat konto och registrerat kort.
Testade att gå in och ändra med ett mellanslag, så att uppdatera knappen gick att trycka på. Och vips så funkade det. Något som inte hade synkat ordentligt på Tesla server...
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jo, detta är ju ett halvt plus att man lättare kan välja annan elbil än Tesla (med nackdelen att inte ha tillgång till alla SuC).current skrev:Väldigt bra nyheter. Tror inte jag representerar någon större kundgrupp men jag kommer avboka min model Y och beställa en E-tron istället. Jag har velat mycket fram och tillbaka men detta avgör det till Audis fördel.
Samtidigt så är det ju ett halvt minus om man fortsätter med Tesla (kommer ju någon gång blir mer köer, tekniska problem, etc.).
Skall bli intressant att följa hur det utvecklar sig nu i sommar. Kommer påverka om jag fortsätter med Tesla, köper en till ytterligare Tesla i familjen (som ersätter vår diesel), köper en annan elbil som är icke-Tesla (som du), eller om jag går tillbaka till bensinare (gärna något sportigt).
Oavsett så är detta potentiellt en förlust för Tesla gällande bilförsäljning. Det ökar ju inte lusten att köpa Tesla direkt. Snarare tvärt om. Det ökar lusten att antingen välja annan elbil, eller att fortsätta med fossilbil. Helt klart är det så.
Nu säger någon att det inte är något problem då Tesla (som många andra) har tillverknings/kapacitetsproblem, men det gäller ju endast kortsiktigt. Långsiktigt så kommer det ju inte att vara så, och då är det svårare att få tillbaka kunder än att behålla lojala sådana.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jo, det kan bli tufft.JockeX skrev:Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.
Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?
Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Lägg där till även de allt för korta kablarna (för de som inte har laddport på rätt ställe) så kommer problemet ytterligare bli större att en del tvingas ställa sig fel och ta upp två platser istället för en.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Helt OK!Tellus skrev:.martinot skrev:Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.Yxel skrev:Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Det blir som att packa upp VHS bandspelaren igen
Roligt några timmar
Kan få nästan samma prestanda med ICE-bil (men till högre pris/skatt). För mig är det mer stenålder och besvärande att gå tillbaka till köer och kaos.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
martinot skrev:Helt OK!Tellus skrev:.martinot skrev:Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.Yxel skrev:Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Det blir som att packa upp VHS bandspelaren igen
Roligt några timmar
Kan få nästan samma prestanda med ICE-bil (men till högre pris/skatt). För mig är det mer stenålder och besvärande att gå tillbaka till köer och kaos.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Förstår dig helt, köer ger inte premiumkänsla i livet, jag känner dock att jag skulle ha svårt att gå tillbaka till bensinbil, reagerar på avgaser mer nu än tidigare. Jag löser mina laddproblem med en IX50 så det endast blir sportlovet kvar men du/ni verkar ha ett annat k-rm-nsterpartiets. En laddhybrid typ GLE kanske fast du vill väl ha en låg bil vill jag minnas. MS eller eqs har ju bra räckvidd men kanske inte räcker. I mitt fall blir det nog en bensinbil som andrabil efter leaf pga av färre mil och små elbilar är orimligt dyra.martinot skrev:Helt OK!Tellus skrev:.martinot skrev:Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.Yxel skrev:Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Det blir som att packa upp VHS bandspelaren igen
Roligt några timmar
Kan få nästan samma prestanda med ICE-bil (men till högre pris/skatt). För mig är det mer stenålder och besvärande att gå tillbaka till köer och kaos.
27,8 kWp solceller
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Fast om dom med Tesla börjar från vänster och vi med E-tron från höger, med start utanför den högreste laddplatsen anpassad för tesla så blir det inget problem. Fast jag inser att det är ett önsketänkande med tanke på att man inte kan köa utan det verkar mer vara djungelns lag, ref till nör Harry provkörde en IX och en Mercedes bara trängde sig före. Jag hade fått spelet.martinot skrev:Jo, det kan bli tufft.JockeX skrev:Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.
Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?
Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Lägg där till även de allt för korta kablarna (för de som inte har laddport på rätt ställe) så kommer problemet ytterligare bli större att en del tvingas ställa sig fel och ta upp två platser istället för en.
27,8 kWp solceller
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Mercedes C300e med wltp på 11 mil och CCS-laddning på 55kW(?) skulle väl passa martinots fru alldeles utmärkt? Batteriet är väl på runt 25 kWh och elmotorn är hyfsad också. 139 Hk eller dylikt har jag för mig. Räcker ju till vardagskörning utan större kompromisser.Dafro skrev:Förstår dig helt, köer ger inte premiumkänsla i livet, jag känner dock att jag skulle ha svårt att gå tillbaka till bensinbil, reagerar på avgaser mer nu än tidigare. Jag löser mina laddproblem med en IX50 så det endast blir sportlovet kvar men du/ni verkar ha ett annat k-rm-nsterpartiets. En laddhybrid typ GLE kanske fast du vill väl ha en låg bil vill jag minnas. MS eller eqs har ju bra räckvidd men kanske inte räcker. I mitt fall blir det nog en bensinbil som andrabil efter leaf pga av färre mil och små elbilar är orimligt dyra.martinot skrev:Helt OK!Tellus skrev:.martinot skrev:Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.Yxel skrev:Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Det blir som att packa upp VHS bandspelaren igen
Roligt några timmar
Kan få nästan samma prestanda med ICE-bil (men till högre pris/skatt). För mig är det mer stenålder och besvärande att gå tillbaka till köer och kaos.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jo, en Merca hybrid kan ju absolut vara ett intressant alternativ att kika på.MWall skrev:Mercedes C300e med wltp på 11 mil och CCS-laddning på 55kW(?) skulle väl passa martinots fru alldeles utmärkt? Batteriet är väl på runt 25 kWh och elmotorn är hyfsad också. 139 Hk eller dylikt har jag för mig. Räcker ju till vardagskörning utan större kompromisser.Dafro skrev:Förstår dig helt, köer ger inte premiumkänsla i livet, jag känner dock att jag skulle ha svårt att gå tillbaka till bensinbil, reagerar på avgaser mer nu än tidigare. Jag löser mina laddproblem med en IX50 så det endast blir sportlovet kvar men du/ni verkar ha ett annat k-rm-nsterpartiets. En laddhybrid typ GLE kanske fast du vill väl ha en låg bil vill jag minnas. MS eller eqs har ju bra räckvidd men kanske inte räcker. I mitt fall blir det nog en bensinbil som andrabil efter leaf pga av färre mil och små elbilar är orimligt dyra.martinot skrev:
Helt OK!
Kan få nästan samma prestanda med ICE-bil (men till högre pris/skatt). För mig är det mer stenålder och besvärande att gå tillbaka till köer och kaos.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Förbränningsmotorer, hybrider...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Är inte tesla ägare men ja om man har abonnemang för 129 kr så får man samma pris som en Tesla har alltid. (med undantag de som laddar gratis.)Goja skrev:Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7556
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Tesla har mer än fördubblat priset per kWh på drygt ett år. Tidigare var det billigt.Goja skrev:Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Tack för svar, har kört över 1000 mil sedan 24/3 i år. Laddar med mer around och Ionoty(3,53/kWh). Har vad jag vet i dagsläget avtalet med Ionoty via Plugsurfing till mars nästa år och får då ta ställning till om jag tecknar ett passport eller ett avtal med Tesla. Har reflekterat över att man väldigt sällan eller aldrig ser Teslor på Ionoty. Vad är det som gör det, plug and charge eller täckning. Skiljer ju typ 2kr per kWh? Det är ju typ 4kr per mil..mikebike skrev:Tesla har mer än fördubblat priset per kWh på drygt ett år. Tidigare var det billigt.Goja skrev:Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Goja skrev:Tack för svar, har kört över 1000 mil sedan 24/3 i år. Laddar med mer around och Ionoty(3,53/kWh). Har vad jag vet i dagsläget avtalet med Ionoty via Plugsurfing till mars nästa år och får då ta ställning till om jag tecknar ett passport eller ett avtal med Tesla. Har reflekterat över att man väldigt sällan eller aldrig ser Teslor på Ionoty. Vad är det som gör det, plug and charge eller täckning. Skiljer ju typ 2kr per kWh? Det är ju typ 4kr per mil..mikebike skrev:Tesla har mer än fördubblat priset per kWh på drygt ett år. Tidigare var det billigt.Goja skrev:Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Jag tror inte så många med Tesla ens vet om att det går att teckna avtal med Ionity. Men i övrigt så är väl suget efter Ionity måttligt då det sägs att det ofta är kö och så måste man regelbundet snabbladda en hel del för annars äts kostnadsfördelen upp av kostnaden för abonnemanget.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Som Teslaägare som kör någon 1-2 längre resor max per månad, vissa månader kanske ingen alls, så blir det ju rätt dyrt per kWh om man räknar med en abonnemangskostnad också. Speciellt om man måste teckna abonnemang på ett år.
Dessutom vet man att SuC funkar, inget krångel.
Dessutom vet man att SuC funkar, inget krångel.
Model Y LR AWD 2022
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Model 3 LR -21
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag har otroligt svårt att se att det skulle vara köer vanliga helger. Vid storhelger har det ju varit trångt på vissa av de som öppnats redan innan, så det finns nog risk för att det blir värre.
Model Y LR AWD 2022
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Kört ett par längre resor helgtid. Mest i Norge, men även i Sverige. Inte märkt någon ändring än. Alltid gott om plats.
Alla icke Tesla jag sett har laddat hos andra operatörer.
Alla icke Tesla jag sett har laddat hos andra operatörer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
De har ju precis öppnat så tror ingen kan bedömma det. Är ju storhelg snart så det kanske ger någotElectron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här.Electron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ok, i Uddevalla t.ex har det tidigare varit kö - då enbart Teslor. Får se hur det blir nu.jonasl skrev:Jag har otroligt svårt att se att det skulle vara köer vanliga helger. Vid storhelger har det ju varit trångt på vissa av de som öppnats redan innan, så det finns nog risk för att det blir värre.
Model 3 LR -21
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ok ja det lär ju märkas. Kommer resa en del i sommar. Dels mot Östersund samt söderut.Curik skrev:Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här.Electron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Ska bli "spännande"
Model 3 LR -21
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Läser i trådar att det finns "icke-Teslor" som tar upp två laddplatser. Varför pratar man inte med vederbörande om att de ska ställa sig rätt, istället för att klaga här?
Jag har varit med om att "fosilare" stått på SuC - om föraren sitter i bilen så funkar det att prata - så flyttar de på sig
Jag har varit med om att "fosilare" stått på SuC - om föraren sitter i bilen så funkar det att prata - så flyttar de på sig
Model 3 LR -21