SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
CCS ska åtminstone identifiera sig med MAC-adress, så det borde inte vara omöjligt att urskilja bilmärke.
Det var exakt så jag tänkte. Och om man t.ex. kör plug&charge kan ju laddaren också identifiera bilen via nåt unikt ID som bilen skickar (oklart om det är Mac-adressen eller nåt annat som används då).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Holve »

Jag har slutat ladda på tesla nu.
Laddar bara på ionity där jag brukar stå snett och ladda fullt.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

Holve skrev:
Jag har slutat ladda på tesla nu.
Laddar bara på ionity där jag brukar stå snett och ladda fullt.
Stå snett verkar ju dumt, det gör vi ju inte på SuC utan rakt men tydligen i FEL ruta, men ladda du fullt, för Tesla är ju kända för att ladda med hög kW vid hög SuC. Vadå jag bitter.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Wolf78 »

Hoppas innerligt att detta blir positivt för elbils Sverige dvs. både för Tesla ägare/förare samt förare av andra elbils märken. Det finns verkligen potential i form av högre nyttjande grad, lägre priser eller åtminstone större prisdynamik. Men ser också tyvärr en del risker, försämringar t.ex inga extra förmåner för Tesla kunder och köbildning. Men kanske värst opålitlig SUC info då det kan se ut att vara ledig platser vilket inte stämmer då laddare är blockerade och dessutom kanske flera bilar i kö. Vi för se hur det hela kommer utspela sig men kanske hade varit smartare att öppna alla SuC stationer men bara hälften av laddarna. Som sagt hoppas verkligen på det bästa.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Esterox »

Går ju att läsa i tråden att det största problemet med att SuC öppnas för alla är att det kommer finnas rejält många självutnämnda Tesla-poliser som anser sig ha rätt i att ingen bil får ladda där om det inte har laddport höger fram eller vänster bak.

Sen att det INGENSTANS framgår något annat än att man inte skall parkera snett över linjer kommer det inte lyssna på.
Synd att det krävs en aktiv sökning för att hitta just denna text som hänvisar till detta.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Swede1 »

Esterox skrev:
Går ju att läsa i tråden att det största problemet med att SuC öppnas för alla är att det kommer finnas rejält många självutnämnda Tesla-poliser som anser sig ha rätt i att ingen bil får ladda där om det inte har laddport höger fram eller vänster bak.

Sen att det INGENSTANS framgår något annat än att man inte skall parkera snett över linjer kommer det inte lyssna på.
Synd att det krävs en aktiv sökning för att hitta just denna text som hänvisar till detta.
Upplagt för kaos :mrgreen: (Men det kanske löser sig om vi pratar med varandra. Folk borde inte vara superstressade när de är lediga.)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dinsdale »

Esterox skrev:
Går ju att läsa i tråden att det största problemet med att SuC öppnas för alla är att det kommer finnas rejält många självutnämnda Tesla-poliser som anser sig ha rätt i att ingen bil får ladda där om det inte har laddport höger fram eller vänster bak.

Sen att det INGENSTANS framgår något annat än att man inte skall parkera snett över linjer kommer det inte lyssna på.
Synd att det krävs en aktiv sökning för att hitta just denna text som hänvisar till detta.
Det är lätt att skriva vad som helst på anonyma forum, i verkliga livet har de flesta sociala spärrar som (iaf så fort man kliver ur sitt fordon) förhindrar den typen av beteende.

Som du skriver, eftersom Tesla enbart förbjuder blockering genom snedparkering är blockering genom parkering på två rutor och parkering halvt utanför rutan helt ok. Samt även laddport på valfri sida. Men bara för att man får göra något betyder det inte att man bör göra det. Man kan visa hänsyn även som annan bilist - problemet som jag ser det är att Tesla (företaget) kräver för mycket av dig som kund för att du ska kunna ta den hänsynen om ditt enda "fel" är att du har laddporten på fel sida.
Etronföraren har väldigt lätt att fysiskt se att de blockerar någon (bilen står parkerad i en parkeringsruta istället för nästan helt utanför). Det krävs betydligt mer tankeverksamhet av en id4-förare för att inse samma sak.

Eftersom det redan med enbart teslor blir kö på stora reshelger (alltså utan nån form av blockering) hade företaget kunnat vara proaktiva och exempelvis låtit installera två laddkablar på varje laddstolpe. Då hade inte högerladdare blockerat vänsterladdare och tvärtom, då hade man bara haft etron-problemet kvar och dessa torde vara väldigt lätta att se på avstånd
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av LarsL »

Lite typiskt Tesla och Elon Musk att lägga för stort ansvar på människors förnuft. Men de brukar också ändrasig och lösa problem som de får in gällande användare vänlighet så det löser sig nog så småningom.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av bjornnilsson »

Gjorde min sedvanliga tur från Örnsköldsvik i förrgår till Sthlm och sedan tillbaka igår. Besökte laddare i Hudiksvall (som håller på bygga om) och därefter på uppresandet i Uppsala, Gävle samt toppade upp i Sundsvall (för en avstickare till Sollefteå innan Örnsköldsvik).

På nedresan noterade jag från kartan att bara ett fåtal av laddarna var tillgängliga i Huddik. Jag tänkte genast ”nu har de öppnat upp, shit det blir kö” och planerade hur jag snabbt skulle ställa bilen på ladd först innan vi köpte middag. Men när vi kom fram visade det sig att Hudiksvall var halvt igenbommat pga något service arbete eller ombyggnation och inte pga invasion av icke-Teslor.

Den enda icke-Tesla jag noterade var sedan på uppresan då en BMW I3 stod och laddade på platsen bredvid i Gävle.

Det fanns plats för alla. Inget kaos. Inga bekymmer.

Diskussionen kring att alla får ladda på SuC påminner lite om invandring eller något annat hemskt som kan tänkas förstöra vår vardag. Även fast jag är allergisk mot kö så tror jag inte jorden går under för att fler får möjlighet att ladda sina bilar. Och Tesla är ett steg närmare att förverkliga sin vision om att skynda på omställningen. Som Tesla-ägare blir jag extra stolt över just detta.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av slugger75 »

bjornnilsson skrev:
Gjorde min sedvanliga tur från Örnsköldsvik i förrgår till Sthlm och sedan tillbaka igår. Besökte laddare i Hudiksvall (som håller på bygga om) och därefter på uppresandet i Uppsala, Gävle samt toppade upp i Sundsvall (för en avstickare till Sollefteå innan Örnsköldsvik).

På nedresan noterade jag från kartan att bara ett fåtal av laddarna var tillgängliga i Huddik. Jag tänkte genast ”nu har de öppnat upp, shit det blir kö” och planerade hur jag snabbt skulle ställa bilen på ladd först innan vi köpte middag. Men när vi kom fram visade det sig att Hudiksvall var halvt igenbommat pga något service arbete eller ombyggnation och inte pga invasion av icke-Teslor.

Den enda icke-Tesla jag noterade var sedan på uppresan då en BMW I3 stod och laddade på platsen bredvid i Gävle.

Det fanns plats för alla. Inget kaos. Inga bekymmer.

Diskussionen kring att alla får ladda på SuC påminner lite om invandring eller något annat hemskt som kan tänkas förstöra vår vardag. Även fast jag är allergisk mot kö så tror jag inte jorden går under för att fler får möjlighet att ladda sina bilar. Och Tesla är ett steg närmare att förverkliga sin vision om att skynda på omställningen. Som Tesla-ägare blir jag extra stolt över just detta.
Jag var på Gotland förra helgen. Jag såg inga ryska militärer där. Inget kaos. Inga bekymmer. Jag drar slutsatsen att vi inte behöver rusta upp försvaret eller gå med i NATO.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Remuz »

Oj vilken explosion. Ena som tog "fel" sladd var en Hyundai. Enda jag kan säga, hade barn i bilen och bråttom. Ingen kö som sagt och 220kW så jag brydde mig inte så mycket, men skulle det varit kö hade jag nog blivit frustrerad.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Niklas Z »

I skrivande stund är alla 14 laddarna på SuC i Upplands-Väsby upptagna. Det är ingen ovanlig situation. Det finns också 8 150 kW laddare på OKQ8 samt 4 300 kW laddare på Circle K två km norr om Teslas station. Just nu är alla lediga på båda dessa stationer.
Jag vet inte om det står bilar i kö vid SuC Upplands-Väsby, men om de gör det verkar lösningen på det köproblemet finnas nära.
Det här är ingen ovanlig situation, utan tvärtom något som jag ser ofta i appen och i chargefinder. Teslas station i detta område är antagligen den hårdast belastade i Sverige (och den har ju inte öppnats för andra bilar) medan det alltid funnits gott om lediga laddare på OKQ8 och Circle K strax norr om Teslas station.
Det framstår som en smula korkat av Tesla-ägarna att insistera på att ladda på fullbelagd SuC när det finns gott om tomma laddare bredvid. Särdeles mycket i pris skiljer det inte.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Elix747 »

Niklas Z skrev:
I skrivande stund är alla 14 laddarna på SuC i Upplands-Väsby upptagna. Det är ingen ovanlig situation. Det finns också 8 150 kW laddare på OKQ8 samt 4 300 kW laddare på Circle K två km norr om Teslas station. Just nu är alla lediga på båda dessa stationer.
Jag vet inte om det står bilar i kö vid SuC Upplands-Väsby, men om de gör det verkar lösningen på det köproblemet finnas nära.
Det här är ingen ovanlig situation, utan tvärtom något som jag ser ofta i appen och i chargefinder. Teslas station i detta område är antagligen den hårdast belastade i Sverige (och den har ju inte öppnats för andra bilar) medan det alltid funnits gott om lediga laddare på OKQ8 och Circle K strax norr om Teslas station.
Det framstår som en smula korkat av Tesla-ägarna att insistera på att ladda på fullbelagd SuC när det finns gott om tomma laddare bredvid. Särdeles mycket i pris skiljer det inte.
Just detta att slippa krångla med olika ladd-leverantörer, är ju en av fördelarna med SuC. Finns många laddare, på många platser, all info i bilen, bara att plugga in utan app eller blipp. Det har dessutom varit ett fördelaktigt pris. Det är ju så smidigt och okrångligt.

Men det är nu lika dyrt (ungefär) som nära snabbladdare. Dessutom är det ju nu fullt på vissa (redan innan öppnandet för andra märken).

Man kanske behöver som ovan föreslaget att börja ”krångla” med andra laddstationer. ”Krångla” eftersom jag tycker det relativt ofta strunta med start eller avbrott när jag laddar på andra laddare.

Senaste två laddningarna: Eon drive and clever 300kW fick byta laddare innan den startade. Nodecharge 250 kW avbröts efter 7 min, fick starta om. Detta plus processen med app och uppstart av laddning. Detta är anledningen till att jag helst laddar på Tesla SuC.

Jag hoppas att det går lika smidigt för andra bilmärken att ladda på SuC, för smidigheten och tillförlitlighet är verkligen en av det grejer som jag gillar. Så välkomna alla andra. Hoppas att det kommer fungera smidigt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av tslaqqq »

Exakt - med suc slipper man bry sig med appar betalsystem krångel o allt som kommer med en icke Tesla...

Man vill ha det bekvämt :geek:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3250
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Niklas Z »

Visst är det enklare att använda Supercharger. Jag har aldrig haft problem av något slag när jag laddat på Supercharger och det är mycket trevligt att bara behöva plugga i kabeln, gå därifrån, komma tillbaka, sätta tillbaka kabeln och köra iväg. Men om jag får välja mellan att köa och att använda en app för att få igång laddningen väljer jag lätt det sistnämnda. Jag tycker det är sällan apparna krånglar. De fungerar i 98-99 % av fallen (vilket i och för sig är mindre än de 100 % jag upplevt med SuC).
Allt annat lika väljer jag givetvis att ladda på SuC, men om en annan laddare ligger bättre till, har trevligare restaurang, eller så, ja då väljer jag lätt den, även om jag måste gå in i en app för att starta laddningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Plug and charge enligt CCS standard börjar ju så smått komma i en del bilar.

Tesla är ju duktiga på mjukvara, det kanske kommer både på SuC för andra bilmärken och på Teslabilar som vill ladda vid andra laddstationer i framtiden?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

Off Grid Byggaren skrev:
Plug and charge enligt CCS standard börjar ju så smått komma i en del bilar.

Tesla är ju duktiga på mjukvara, det kanske kommer både på SuC för andra bilmärken och på Teslabilar som vill ladda vid andra laddstationer i framtiden?
Hoppas de kommer stöd för de på suc.. Hela wv id familjen ska ju få de med 3.0 mjukvaran frågan bara när de tänker släppa den mjukvaran, glider i tid hela tiden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Fredrik j »

När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
E5F21498-E245-4C84-8B73-B344A68B58E6.png
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
Fast det blir ingen större skillnad, de där stolpen står bakom bilengör att man kan ha laddporten förarsidan bak eller passagerarsidan fram utan att blockera en laddare för Teslor och detsamma gäller på de där stationerna. Man tar fortfarande laddaren från en annan plats om man har laddporten förare fram eller passagerare bak.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
Fast det blir ingen större skillnad, de där stolpen står bakom bilengör att man kan ha laddporten förarsidan bak eller passagerarsidan fram utan att blockera en laddare för Teslor och detsamma gäller på de där stationerna. Man tar fortfarande laddaren från en annan plats om man har laddporten förare fram eller passagerare bak.
Javisst tar man laddporten från en annan plats om man ser det som att stationerna bara är byggda för bilar med laddporten vänster bak.
Vad jag menar är att är det inte fullt är det ju inget problem. Det är väl bara att placera sig så sladden räcker. Ungefär som man alltid gjort vid bensinstationer. Bilar har ju tanklocket på olika ställen och ibland hamnar man front mot front med en annan bil.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Javisst tar man laddporten från en annan plats om man ser det som att stationerna bara är byggda för bilar med laddporten vänster bak.
Vad jag menar är att är det inte fullt är det ju inget problem. Det är väl bara att placera sig så sladden räcker. Ungefär som man alltid gjort vid bensinstationer. Bilar har ju tanklocket på olika ställen och ibland hamnar man front mot front med en annan bil.
Ja men du hävdade att anledningen för Tesla att göra om layouten var att kunna ta emot bilar med olika placering och det vore konstigt då det inte är någon skillnad mellan stationstyperna vad gäller sådant, inget hjälps av de stationerna, om något blir det svårare för de som har laddporten rakt i fronten. De har förmodligen börjat bygga så för att det är billigare att bygga sådana stationer då det krävs kortare kablar i marken per laddare än om de står på rad, säkert lättare att få plats med fler laddare på en vanlig parkering också och mindre mängd markarbete.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Javisst tar man laddporten från en annan plats om man ser det som att stationerna bara är byggda för bilar med laddporten vänster bak.
Vad jag menar är att är det inte fullt är det ju inget problem. Det är väl bara att placera sig så sladden räcker. Ungefär som man alltid gjort vid bensinstationer. Bilar har ju tanklocket på olika ställen och ibland hamnar man front mot front med en annan bil.
Ja men du hävdade att anledningen för Tesla att göra om layouten var att kunna ta emot bilar med olika placering och det vore konstigt då det inte är någon skillnad mellan stationstyperna vad gäller sådant, inget hjälps av de stationerna, om något blir det svårare för de som har laddporten rakt i fronten. De har förmodligen börjat bygga så för att det är billigare att bygga sådana stationer då det krävs kortare kablar i marken per laddare än om de står på rad, säkert lättare att få plats med fler laddare på en vanlig parkering också och mindre mängd markarbete.
Vad jag menar är att jag tycker stationerna ser ganska universal ut.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Viss skillnad blir det ju ändå. Denna layouten fungerar precis lika bra för höger- och vänsterladdande bilar. Inte blandat, då krockar det nånstans, men antingen eller. Så länge man enas att en grupp med 4 laddare används av antingen enbart högerladdare eller vänsterladdare så funkar det utan att någon laddare blockeras.
Den klassiska layouten med alla laddare i en rad fungerar bättre för vänsterladdande bilar eftersom laddaren längst ut oftast saknar en parkeringsruta från "fel håll" och dessutom finns då inga tydliga grupper à 4 laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
E5F21498-E245-4C84-8B73-B344A68B58E6.png
Vad missar jag, är inte detta samma layout som Lödde som är en av de fösta i Sverige?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Fredrik j skrev:
När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
E5F21498-E245-4C84-8B73-B344A68B58E6.png
Vad missar jag, är inte detta samma layout som Lödde som är en av de fösta i Sverige?
Jo
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar