Det var exakt så jag tänkte. Och om man t.ex. kör plug&charge kan ju laddaren också identifiera bilen via nåt unikt ID som bilen skickar (oklart om det är Mac-adressen eller nåt annat som används då).Klintan skrev:CCS ska åtminstone identifiera sig med MAC-adress, så det borde inte vara omöjligt att urskilja bilmärke.
SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Moderator: Redaktion
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag har slutat ladda på tesla nu.
Laddar bara på ionity där jag brukar stå snett och ladda fullt.
Laddar bara på ionity där jag brukar stå snett och ladda fullt.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
I övrigt analog vedeldare.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Stå snett verkar ju dumt, det gör vi ju inte på SuC utan rakt men tydligen i FEL ruta, men ladda du fullt, för Tesla är ju kända för att ladda med hög kW vid hög SuC. Vadå jag bitter.Holve skrev:Jag har slutat ladda på tesla nu.
Laddar bara på ionity där jag brukar stå snett och ladda fullt.
27,8 kWp solceller
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Hoppas innerligt att detta blir positivt för elbils Sverige dvs. både för Tesla ägare/förare samt förare av andra elbils märken. Det finns verkligen potential i form av högre nyttjande grad, lägre priser eller åtminstone större prisdynamik. Men ser också tyvärr en del risker, försämringar t.ex inga extra förmåner för Tesla kunder och köbildning. Men kanske värst opålitlig SUC info då det kan se ut att vara ledig platser vilket inte stämmer då laddare är blockerade och dessutom kanske flera bilar i kö. Vi för se hur det hela kommer utspela sig men kanske hade varit smartare att öppna alla SuC stationer men bara hälften av laddarna. Som sagt hoppas verkligen på det bästa.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Går ju att läsa i tråden att det största problemet med att SuC öppnas för alla är att det kommer finnas rejält många självutnämnda Tesla-poliser som anser sig ha rätt i att ingen bil får ladda där om det inte har laddport höger fram eller vänster bak.
Sen att det INGENSTANS framgår något annat än att man inte skall parkera snett över linjer kommer det inte lyssna på.
Synd att det krävs en aktiv sökning för att hitta just denna text som hänvisar till detta.
Sen att det INGENSTANS framgår något annat än att man inte skall parkera snett över linjer kommer det inte lyssna på.
Synd att det krävs en aktiv sökning för att hitta just denna text som hänvisar till detta.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Upplagt för kaos (Men det kanske löser sig om vi pratar med varandra. Folk borde inte vara superstressade när de är lediga.)Esterox skrev:Går ju att läsa i tråden att det största problemet med att SuC öppnas för alla är att det kommer finnas rejält många självutnämnda Tesla-poliser som anser sig ha rätt i att ingen bil får ladda där om det inte har laddport höger fram eller vänster bak.
Sen att det INGENSTANS framgår något annat än att man inte skall parkera snett över linjer kommer det inte lyssna på.
Synd att det krävs en aktiv sökning för att hitta just denna text som hänvisar till detta.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 685
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det är lätt att skriva vad som helst på anonyma forum, i verkliga livet har de flesta sociala spärrar som (iaf så fort man kliver ur sitt fordon) förhindrar den typen av beteende.Esterox skrev:Går ju att läsa i tråden att det största problemet med att SuC öppnas för alla är att det kommer finnas rejält många självutnämnda Tesla-poliser som anser sig ha rätt i att ingen bil får ladda där om det inte har laddport höger fram eller vänster bak.
Sen att det INGENSTANS framgår något annat än att man inte skall parkera snett över linjer kommer det inte lyssna på.
Synd att det krävs en aktiv sökning för att hitta just denna text som hänvisar till detta.
Som du skriver, eftersom Tesla enbart förbjuder blockering genom snedparkering är blockering genom parkering på två rutor och parkering halvt utanför rutan helt ok. Samt även laddport på valfri sida. Men bara för att man får göra något betyder det inte att man bör göra det. Man kan visa hänsyn även som annan bilist - problemet som jag ser det är att Tesla (företaget) kräver för mycket av dig som kund för att du ska kunna ta den hänsynen om ditt enda "fel" är att du har laddporten på fel sida.
Etronföraren har väldigt lätt att fysiskt se att de blockerar någon (bilen står parkerad i en parkeringsruta istället för nästan helt utanför). Det krävs betydligt mer tankeverksamhet av en id4-förare för att inse samma sak.
Eftersom det redan med enbart teslor blir kö på stora reshelger (alltså utan nån form av blockering) hade företaget kunnat vara proaktiva och exempelvis låtit installera två laddkablar på varje laddstolpe. Då hade inte högerladdare blockerat vänsterladdare och tvärtom, då hade man bara haft etron-problemet kvar och dessa torde vara väldigt lätta att se på avstånd
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Lite typiskt Tesla och Elon Musk att lägga för stort ansvar på människors förnuft. Men de brukar också ändrasig och lösa problem som de får in gällande användare vänlighet så det löser sig nog så småningom.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1073
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Gjorde min sedvanliga tur från Örnsköldsvik i förrgår till Sthlm och sedan tillbaka igår. Besökte laddare i Hudiksvall (som håller på bygga om) och därefter på uppresandet i Uppsala, Gävle samt toppade upp i Sundsvall (för en avstickare till Sollefteå innan Örnsköldsvik).
På nedresan noterade jag från kartan att bara ett fåtal av laddarna var tillgängliga i Huddik. Jag tänkte genast ”nu har de öppnat upp, shit det blir kö” och planerade hur jag snabbt skulle ställa bilen på ladd först innan vi köpte middag. Men när vi kom fram visade det sig att Hudiksvall var halvt igenbommat pga något service arbete eller ombyggnation och inte pga invasion av icke-Teslor.
Den enda icke-Tesla jag noterade var sedan på uppresan då en BMW I3 stod och laddade på platsen bredvid i Gävle.
Det fanns plats för alla. Inget kaos. Inga bekymmer.
Diskussionen kring att alla får ladda på SuC påminner lite om invandring eller något annat hemskt som kan tänkas förstöra vår vardag. Även fast jag är allergisk mot kö så tror jag inte jorden går under för att fler får möjlighet att ladda sina bilar. Och Tesla är ett steg närmare att förverkliga sin vision om att skynda på omställningen. Som Tesla-ägare blir jag extra stolt över just detta.
På nedresan noterade jag från kartan att bara ett fåtal av laddarna var tillgängliga i Huddik. Jag tänkte genast ”nu har de öppnat upp, shit det blir kö” och planerade hur jag snabbt skulle ställa bilen på ladd först innan vi köpte middag. Men när vi kom fram visade det sig att Hudiksvall var halvt igenbommat pga något service arbete eller ombyggnation och inte pga invasion av icke-Teslor.
Den enda icke-Tesla jag noterade var sedan på uppresan då en BMW I3 stod och laddade på platsen bredvid i Gävle.
Det fanns plats för alla. Inget kaos. Inga bekymmer.
Diskussionen kring att alla får ladda på SuC påminner lite om invandring eller något annat hemskt som kan tänkas förstöra vår vardag. Även fast jag är allergisk mot kö så tror jag inte jorden går under för att fler får möjlighet att ladda sina bilar. Och Tesla är ett steg närmare att förverkliga sin vision om att skynda på omställningen. Som Tesla-ägare blir jag extra stolt över just detta.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1267
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag var på Gotland förra helgen. Jag såg inga ryska militärer där. Inget kaos. Inga bekymmer. Jag drar slutsatsen att vi inte behöver rusta upp försvaret eller gå med i NATO.bjornnilsson skrev:Gjorde min sedvanliga tur från Örnsköldsvik i förrgår till Sthlm och sedan tillbaka igår. Besökte laddare i Hudiksvall (som håller på bygga om) och därefter på uppresandet i Uppsala, Gävle samt toppade upp i Sundsvall (för en avstickare till Sollefteå innan Örnsköldsvik).
På nedresan noterade jag från kartan att bara ett fåtal av laddarna var tillgängliga i Huddik. Jag tänkte genast ”nu har de öppnat upp, shit det blir kö” och planerade hur jag snabbt skulle ställa bilen på ladd först innan vi köpte middag. Men när vi kom fram visade det sig att Hudiksvall var halvt igenbommat pga något service arbete eller ombyggnation och inte pga invasion av icke-Teslor.
Den enda icke-Tesla jag noterade var sedan på uppresan då en BMW I3 stod och laddade på platsen bredvid i Gävle.
Det fanns plats för alla. Inget kaos. Inga bekymmer.
Diskussionen kring att alla får ladda på SuC påminner lite om invandring eller något annat hemskt som kan tänkas förstöra vår vardag. Även fast jag är allergisk mot kö så tror jag inte jorden går under för att fler får möjlighet att ladda sina bilar. Och Tesla är ett steg närmare att förverkliga sin vision om att skynda på omställningen. Som Tesla-ägare blir jag extra stolt över just detta.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Oj vilken explosion. Ena som tog "fel" sladd var en Hyundai. Enda jag kan säga, hade barn i bilen och bråttom. Ingen kö som sagt och 220kW så jag brydde mig inte så mycket, men skulle det varit kö hade jag nog blivit frustrerad.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
I skrivande stund är alla 14 laddarna på SuC i Upplands-Väsby upptagna. Det är ingen ovanlig situation. Det finns också 8 150 kW laddare på OKQ8 samt 4 300 kW laddare på Circle K två km norr om Teslas station. Just nu är alla lediga på båda dessa stationer.
Jag vet inte om det står bilar i kö vid SuC Upplands-Väsby, men om de gör det verkar lösningen på det köproblemet finnas nära.
Det här är ingen ovanlig situation, utan tvärtom något som jag ser ofta i appen och i chargefinder. Teslas station i detta område är antagligen den hårdast belastade i Sverige (och den har ju inte öppnats för andra bilar) medan det alltid funnits gott om lediga laddare på OKQ8 och Circle K strax norr om Teslas station.
Det framstår som en smula korkat av Tesla-ägarna att insistera på att ladda på fullbelagd SuC när det finns gott om tomma laddare bredvid. Särdeles mycket i pris skiljer det inte.
Jag vet inte om det står bilar i kö vid SuC Upplands-Väsby, men om de gör det verkar lösningen på det köproblemet finnas nära.
Det här är ingen ovanlig situation, utan tvärtom något som jag ser ofta i appen och i chargefinder. Teslas station i detta område är antagligen den hårdast belastade i Sverige (och den har ju inte öppnats för andra bilar) medan det alltid funnits gott om lediga laddare på OKQ8 och Circle K strax norr om Teslas station.
Det framstår som en smula korkat av Tesla-ägarna att insistera på att ladda på fullbelagd SuC när det finns gott om tomma laddare bredvid. Särdeles mycket i pris skiljer det inte.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Just detta att slippa krångla med olika ladd-leverantörer, är ju en av fördelarna med SuC. Finns många laddare, på många platser, all info i bilen, bara att plugga in utan app eller blipp. Det har dessutom varit ett fördelaktigt pris. Det är ju så smidigt och okrångligt.Niklas Z skrev:I skrivande stund är alla 14 laddarna på SuC i Upplands-Väsby upptagna. Det är ingen ovanlig situation. Det finns också 8 150 kW laddare på OKQ8 samt 4 300 kW laddare på Circle K två km norr om Teslas station. Just nu är alla lediga på båda dessa stationer.
Jag vet inte om det står bilar i kö vid SuC Upplands-Väsby, men om de gör det verkar lösningen på det köproblemet finnas nära.
Det här är ingen ovanlig situation, utan tvärtom något som jag ser ofta i appen och i chargefinder. Teslas station i detta område är antagligen den hårdast belastade i Sverige (och den har ju inte öppnats för andra bilar) medan det alltid funnits gott om lediga laddare på OKQ8 och Circle K strax norr om Teslas station.
Det framstår som en smula korkat av Tesla-ägarna att insistera på att ladda på fullbelagd SuC när det finns gott om tomma laddare bredvid. Särdeles mycket i pris skiljer det inte.
Men det är nu lika dyrt (ungefär) som nära snabbladdare. Dessutom är det ju nu fullt på vissa (redan innan öppnandet för andra märken).
Man kanske behöver som ovan föreslaget att börja ”krångla” med andra laddstationer. ”Krångla” eftersom jag tycker det relativt ofta strunta med start eller avbrott när jag laddar på andra laddare.
Senaste två laddningarna: Eon drive and clever 300kW fick byta laddare innan den startade. Nodecharge 250 kW avbröts efter 7 min, fick starta om. Detta plus processen med app och uppstart av laddning. Detta är anledningen till att jag helst laddar på Tesla SuC.
Jag hoppas att det går lika smidigt för andra bilmärken att ladda på SuC, för smidigheten och tillförlitlighet är verkligen en av det grejer som jag gillar. Så välkomna alla andra. Hoppas att det kommer fungera smidigt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Exakt - med suc slipper man bry sig med appar betalsystem krångel o allt som kommer med en icke Tesla...
Man vill ha det bekvämt
Man vill ha det bekvämt
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Visst är det enklare att använda Supercharger. Jag har aldrig haft problem av något slag när jag laddat på Supercharger och det är mycket trevligt att bara behöva plugga i kabeln, gå därifrån, komma tillbaka, sätta tillbaka kabeln och köra iväg. Men om jag får välja mellan att köa och att använda en app för att få igång laddningen väljer jag lätt det sistnämnda. Jag tycker det är sällan apparna krånglar. De fungerar i 98-99 % av fallen (vilket i och för sig är mindre än de 100 % jag upplevt med SuC).
Allt annat lika väljer jag givetvis att ladda på SuC, men om en annan laddare ligger bättre till, har trevligare restaurang, eller så, ja då väljer jag lätt den, även om jag måste gå in i en app för att starta laddningen.
Allt annat lika väljer jag givetvis att ladda på SuC, men om en annan laddare ligger bättre till, har trevligare restaurang, eller så, ja då väljer jag lätt den, även om jag måste gå in i en app för att starta laddningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Plug and charge enligt CCS standard börjar ju så smått komma i en del bilar.
Tesla är ju duktiga på mjukvara, det kanske kommer både på SuC för andra bilmärken och på Teslabilar som vill ladda vid andra laddstationer i framtiden?
Tesla är ju duktiga på mjukvara, det kanske kommer både på SuC för andra bilmärken och på Teslabilar som vill ladda vid andra laddstationer i framtiden?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Hoppas de kommer stöd för de på suc.. Hela wv id familjen ska ju få de med 3.0 mjukvaran frågan bara när de tänker släppa den mjukvaran, glider i tid hela tiden.Off Grid Byggaren skrev:Plug and charge enligt CCS standard börjar ju så smått komma i en del bilar.
Tesla är ju duktiga på mjukvara, det kanske kommer både på SuC för andra bilmärken och på Teslabilar som vill ladda vid andra laddstationer i framtiden?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Fast det blir ingen större skillnad, de där stolpen står bakom bilengör att man kan ha laddporten förarsidan bak eller passagerarsidan fram utan att blockera en laddare för Teslor och detsamma gäller på de där stationerna. Man tar fortfarande laddaren från en annan plats om man har laddporten förare fram eller passagerare bak.Fredrik j skrev:När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Javisst tar man laddporten från en annan plats om man ser det som att stationerna bara är byggda för bilar med laddporten vänster bak.OfarligTesla skrev:Fast det blir ingen större skillnad, de där stolpen står bakom bilengör att man kan ha laddporten förarsidan bak eller passagerarsidan fram utan att blockera en laddare för Teslor och detsamma gäller på de där stationerna. Man tar fortfarande laddaren från en annan plats om man har laddporten förare fram eller passagerare bak.Fredrik j skrev:När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
Vad jag menar är att är det inte fullt är det ju inget problem. Det är väl bara att placera sig så sladden räcker. Ungefär som man alltid gjort vid bensinstationer. Bilar har ju tanklocket på olika ställen och ibland hamnar man front mot front med en annan bil.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ja men du hävdade att anledningen för Tesla att göra om layouten var att kunna ta emot bilar med olika placering och det vore konstigt då det inte är någon skillnad mellan stationstyperna vad gäller sådant, inget hjälps av de stationerna, om något blir det svårare för de som har laddporten rakt i fronten. De har förmodligen börjat bygga så för att det är billigare att bygga sådana stationer då det krävs kortare kablar i marken per laddare än om de står på rad, säkert lättare att få plats med fler laddare på en vanlig parkering också och mindre mängd markarbete.Fredrik j skrev:Javisst tar man laddporten från en annan plats om man ser det som att stationerna bara är byggda för bilar med laddporten vänster bak.
Vad jag menar är att är det inte fullt är det ju inget problem. Det är väl bara att placera sig så sladden räcker. Ungefär som man alltid gjort vid bensinstationer. Bilar har ju tanklocket på olika ställen och ibland hamnar man front mot front med en annan bil.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Vad jag menar är att jag tycker stationerna ser ganska universal ut.OfarligTesla skrev:Ja men du hävdade att anledningen för Tesla att göra om layouten var att kunna ta emot bilar med olika placering och det vore konstigt då det inte är någon skillnad mellan stationstyperna vad gäller sådant, inget hjälps av de stationerna, om något blir det svårare för de som har laddporten rakt i fronten. De har förmodligen börjat bygga så för att det är billigare att bygga sådana stationer då det krävs kortare kablar i marken per laddare än om de står på rad, säkert lättare att få plats med fler laddare på en vanlig parkering också och mindre mängd markarbete.Fredrik j skrev:Javisst tar man laddporten från en annan plats om man ser det som att stationerna bara är byggda för bilar med laddporten vänster bak.
Vad jag menar är att är det inte fullt är det ju inget problem. Det är väl bara att placera sig så sladden räcker. Ungefär som man alltid gjort vid bensinstationer. Bilar har ju tanklocket på olika ställen och ibland hamnar man front mot front med en annan bil.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Viss skillnad blir det ju ändå. Denna layouten fungerar precis lika bra för höger- och vänsterladdande bilar. Inte blandat, då krockar det nånstans, men antingen eller. Så länge man enas att en grupp med 4 laddare används av antingen enbart högerladdare eller vänsterladdare så funkar det utan att någon laddare blockeras.
Den klassiska layouten med alla laddare i en rad fungerar bättre för vänsterladdande bilar eftersom laddaren längst ut oftast saknar en parkeringsruta från "fel håll" och dessutom finns då inga tydliga grupper à 4 laddare.
Den klassiska layouten med alla laddare i en rad fungerar bättre för vänsterladdande bilar eftersom laddaren längst ut oftast saknar en parkeringsruta från "fel håll" och dessutom finns då inga tydliga grupper à 4 laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Vad missar jag, är inte detta samma layout som Lödde som är en av de fösta i Sverige?Fredrik j skrev:När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jochaffis75 skrev:Vad missar jag, är inte detta samma layout som Lödde som är en av de fösta i Sverige?Fredrik j skrev:När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14