Ja, kommer inte prioritera SuC men kanske kans behövas vid någon långresa. Inte konkurrenskraftiga priser men läget kan ju vara avgörandemati skrev:Du vänder bilen upp och ner såklart.Lacho skrev:Säkert diskuterats och skrivits om massor men jag frågar ändå. Om man har ladduttaget höger bak, hur ställer man sig för att göra minst fel? Finns det något mindre dåligt sätt eller blockar man två rutor oavsett?
Annars får man väl blockera två platser. Extremt obra tycker jag. Jag skulle inte ladda på SuC om det finns minsta chans att det går att ladda någon annanstans. Det är ju inte direkt billigt heller.
SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Moderator: Redaktion
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Sorgligt att ”miljöengagemanget” är så otroligt lågt att man kan tänka sig att börja köra bensin/diesel pga detta.martinot skrev:Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.Yxel skrev:Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Hade du även installerat oljepanna hemma bara priset var tillräckligt lågt eller det var enkelt?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?iAkita skrev:Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Kan väl säga att för mig är miljö inte ens en parameter när jag väljer bil, däremot har jag nog kommit fram till att jag inte vill köra bensinbil med mycket motor inne i Stockholm igen (väcker hela kvarteret bara man kör från porten). Så om det blir så att man riskerar stå i kö mer nu så kommer vi nog börja flyga inrikes istället, typ till Göteborg/Åre osv.josve skrev:
Sorgligt att ”miljöengagemanget” är så otroligt lågt att man kan tänka sig att börja köra bensin/diesel pga detta.
Hade du även installerat oljepanna hemma bara priset var tillräckligt lågt eller det var enkelt?
Alternativt om det finns någon hybrid som är snabb och som laddar batteriet från generatorn så man aldrig behöver plugga in den för att få tyst gång i stadstrafik och direkt prestanda, det hade nog varit att föredra för att det är lite onödigt att ha bil bara för att köra de 7-800 mil per år som den går runt hemmet.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ingen aning, men det ska bli intressant att se hur tillförlitligheten blir på SuC nu när de släpper in alla möjliga andra bilar. Det är såklart enklare att bygga laddare som enbart behöver fungera med bilar av ens eget märke.Skabb1 skrev:Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?iAkita skrev:Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
+1 på den.josve skrev:Sorgligt att ”miljöengagemanget” är så otroligt lågt att man kan tänka sig att börja köra bensin/diesel pga detta.
Hade du även installerat oljepanna hemma bara priset var tillräckligt lågt eller det var enkelt?
Känslan är att miljöengagemanget t.o.m var flera snäpp högre på det amerikanska forumet för ~8 år sedan...
EDIT:
Ett Förtydligande: Avsikten ovan var att göra en jämförelse mellan hela det här forumet och hela det amerikanska Tesla Motors Club (TMC).
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 25 okt 2018 20:48
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Löljigaste kommentaren någånsin i detta forum Vilklken Tomtedu är. Skrattar på migmikebike skrev:Bland andra Gävle!
Hur tänkte de nu?
Vill någon köpa min MY?
Nu blir det tillbaks till bensin.
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 25 okt 2018 20:48
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
just det Smart Prissättning av Tesla för att inte bli överösta av Ikke Teslor så var inte oroligani Tesla ägare som är rädda för över hopning av ANdra bilar än Teslor Det är Dyrare på SUC så fins det andra möjligheter så laddar man nog hellre där. Dessutom kommer inte de "vanliga Ikke Nördiga Elbilisterna veta att teslas SUC är Öpna överhuvudtaget.mati skrev:Du vänder bilen upp och ner såklart.Lacho skrev:Säkert diskuterats och skrivits om massor men jag frågar ändå. Om man har ladduttaget höger bak, hur ställer man sig för att göra minst fel? Finns det något mindre dåligt sätt eller blockar man två rutor oavsett?
Annars får man väl blockera två platser. Extremt obra tycker jag. Jag skulle inte ladda på SuC om det finns minsta chans att det går att ladda någon annanstans. Det är ju inte direkt billigt heller.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Låter mest otroligt snobbigt. Detsamma gäller resten av er som skriver i trådarna att man nu ska gå tillbaka till fossilt för att man KANSKE kan få köa någon enstaka gång.martinot skrev:Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.Yxel skrev:Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Någon som vet skillnaden i pris (per kwh) om man har abonnemang för 129kr/mån?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Du kan se det om du trycker på en laddare i vyn för det öppna nätverket. Linköping är t.ex. 7,85 kr/kWh utan och 5,3 kr/kWh med.MattiasH skrev:Någon som vet skillnaden i pris (per kwh) om man har abonnemang för 129kr/mån?
Ett argument mot fossilbil är väl att man behöver tanka i vardagen så man förlorar lite tid där med, å andra sidan så förlorar jag tid på att hitta en snabbladdare att stå på medan jag handlar också så det går nog jämnt ut på året. Jag hade nog accepterat 10 minuter kö per år som max, som frun sa häromdagen "tid när man är på väg är värd mycket".DanneLKPG skrev:
Låter mest otroligt snobbigt. Detsamma gäller resten av er som skriver i trådarna att man nu ska gå tillbaka till fossilt för att man KANSKE kan få köa någon enstaka gång.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag skulle personligen inte dra förhastade slutsatser innan jag med egna ögon sett hur det ser ut på laddarna när vi åker. Hittills är det så sällan det ens är halvfullt när vi åkt. Kanske inte prickat in när alla andra åkt, jul, sportlov och påsklov, så det verkar ju värre då.
Vg. Gävle så blir det väl en till laddare där i vinter!?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ja detta är Lite samma som när modell 3 kom.. De skulle ju då bli katastrof eftersom de kom så många billiga bilar.DanneLKPG skrev:Låter mest otroligt snobbigt. Detsamma gäller resten av er som skriver i trådarna att man nu ska gå tillbaka till fossilt för att man KANSKE kan få köa någon enstaka gång.martinot skrev:Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.Yxel skrev:Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Ja de blev kanske någpn enstaka kö men idag är de väl inget problem. Ja kanake de blir några köer nu också men jag är säker på att tesla gör allt de kan för att få bort kön så snart som möjligt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Äntligen! Kiruna - nu kommer jag<3
Seriöst - Hatten av för Tesla, de kommer att öka beläggningen nu när även andra tillverkare spottar ut elbilar och dessutom öka möjligheten att genom snabba investeringar bibehålla eller till och med öka sin dominans inom laddnätverk!
Bra och logiskt beslut
Seriöst - Hatten av för Tesla, de kommer att öka beläggningen nu när även andra tillverkare spottar ut elbilar och dessutom öka möjligheten att genom snabba investeringar bibehålla eller till och med öka sin dominans inom laddnätverk!
Bra och logiskt beslut
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Missade att klicka på "sök i denna region"OfarligTesla skrev:Du kan se det om du trycker på en laddare i vyn för det öppna nätverket. Linköping är t.ex. 7,85 kr/kWh utan och 5,3 kr/kWh med.MattiasH skrev:Någon som vet skillnaden i pris (per kwh) om man har abonnemang för 129kr/mån?
Ett argument mot fossilbil är väl att man behöver tanka i vardagen så man förlorar lite tid där med, å andra sidan så förlorar jag tid på att hitta en snabbladdare att stå på medan jag handlar också så det går nog jämnt ut på året. Jag hade nog accepterat 10 minuter kö per år som max, som frun sa häromdagen "tid när man är på väg är värd mycket".DanneLKPG skrev:
Låter mest otroligt snobbigt. Detsamma gäller resten av er som skriver i trådarna att man nu ska gå tillbaka till fossilt för att man KANSKE kan få köa någon enstaka gång.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.gnutten skrev:De har ju problem med för många beställningar snarare än för få, så det är nog ingen risk.max_sthlm skrev:Och därmed försvann Teslas främsta USP.. Varför ska man nu välja Tesla framför andra märken?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Men de får ju i praktiken samma pris som Teslor. Vad menar du?Pierre Simonsson skrev:just det Smart Prissättning av Tesla för att inte bli överösta av Ikke Teslor så var inte oroligani Tesla ägare som är rädda för över hopning av ANdra bilar än Teslor Det är Dyrare på SUC så fins det andra möjligheter så laddar man nog hellre där. Dessutom kommer inte de "vanliga Ikke Nördiga Elbilisterna veta att teslas SUC är Öpna överhuvudtaget.mati skrev:Du vänder bilen upp och ner såklart.Lacho skrev:Säkert diskuterats och skrivits om massor men jag frågar ändå. Om man har ladduttaget höger bak, hur ställer man sig för att göra minst fel? Finns det något mindre dåligt sätt eller blockar man två rutor oavsett?
Annars får man väl blockera två platser. Extremt obra tycker jag. Jag skulle inte ladda på SuC om det finns minsta chans att det går att ladda någon annanstans. Det är ju inte direkt billigt heller.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Frågan är ju om Tesla gör just det...MWall skrev:Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.gnutten skrev:De har ju problem med för många beställningar snarare än för få, så det är nog ingen risk.max_sthlm skrev:Och därmed försvann Teslas främsta USP.. Varför ska man nu välja Tesla framför andra märken?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ni har ju redan en oljebrännare i familjen. Kan ju inte vara så ofta ni båda är ute på långkörning?martinot skrev:Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.Yxel skrev:Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
För mig är det inte värt det. Kör mycket i vardagen och behöver nästan aldrig snabbladda. Vore vidrigt att behöva stånka runt i en diesel 365 dgr om året för att det ska vara lite smidigare 5 av de dagarna.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Skillnaden då var att de fick in 100k+ i vinst per bil de sålde så det var enkelt att räkna hem investeringen, skall de fortsätta att ha lika många laddare i landet per "laddkund" som de haft hittills kommer det krävas stora investeringar och frågan är om det går att motivera med tanke på den lägre vinsten de kommer få in. Säg att det blir lika många nya kunder som vill ladda som det finns Teslor i Sverige, då kanske de behöver dubbla antalet laddare/stationer för att det skall vara på samma nivå som idag, kan de verkligen motivera den investeringen eller kommer de helt enkelt acceptera mer köer? Jag hoppas såklart att de fortsätter att dimensionera nätverket som de gjort hittills men jag är skeptisk till att man får en vettig ROI om man bara kollar på vinsten från att sälja el så de kanske inte gör det.chaffis75 skrev:Ja detta är Lite samma som när modell 3 kom.. De skulle ju då bli katastrof eftersom de kom så många billiga bilar.
Ja de blev kanske någpn enstaka kö men idag är de väl inget problem. Ja kanake de blir några köer nu också men jag är säker på att tesla gör allt de kan för att få bort kön så snart som möjligt.
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 25 okt 2018 20:48
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
ladda ner Tesla App Registrera konto och Lägg inkort uppgifter och tryck på Ladda annan elbil än tesla Done.... SEdan Sök efter suc charger in the area.Dodde skrev:Hur gör man om man vill ladda på SuC?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Att SuC är på 400V kanske? Dessutom har Ioniq 5 också problem med Tesla Wall Connector. Det funkar, men inte helt klockrent.Skabb1 skrev:Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?iAkita skrev:Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
Inte omöjligt att det finns ett mjukvarukompatibilitetsproblem mellan Tesla och Hyundai.
Om det stämmer så behöver i alla fall jag inte längre fundera över hur man ska parkera när man laddar pä SuC. Då är det problemet löst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.Skabb1 skrev:Frågan är ju om Tesla gör just det...MWall skrev:Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.gnutten skrev:De har ju problem med för många beställningar snarare än för få, så det är nog ingen risk.max_sthlm skrev:Och därmed försvann Teslas främsta USP.. Varför ska man nu välja Tesla framför andra märken?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Synd bara att det verkar vara svårt att få tag på någon annan bil än Tesla just nu, 13 månaders leverans på en i4 M50 sist jag kollade.MWall skrev:
Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.