SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av jonasl »

Om Tesla inte vill att man står i "fel" ruta så hade de kunnat formulera reglerna mycket, mycket tydligare. Jag tror de är OK med det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av R_Edvinsson »

MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
mati skrev:
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.

Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.

Allt annat är bara gnäll tyvärr.

Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej. :roll:
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.
Fast om vi skall resonera så blir det ju vilda västern vid laddarna, och Teslas enda direktiv är att inte parkera över linjerna.

Och rent krasst så blockerar Bilar med porten vänster bak en ruta för kunderna med porten höger bak. 8-)

Så det finns inte längre något ”rätt eller fel” om man står i en ruta.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
mati skrev:
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.

Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.

Allt annat är bara gnäll tyvärr.

Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej. :roll:
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.
Fast om vi skall resonera så blir det ju vilda västern vid laddarna, och Teslas enda direktiv är att inte parkera över linjerna.

Och rent krasst så blockerar Bilar med porten vänster bak en ruta för kunderna med porten höger bak. 8-)

Så det finns inte längre något ”rätt eller fel” om man står i en ruta.
Så är de och så har nog tesla tänkt de ska funka för annars hade de ju förbjudit bilar som har laddporten på höger sida.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Om Tesla inte vill att man står i "fel" ruta så hade de kunnat formulera reglerna mycket, mycket tydligare. Jag tror de är OK med det.
Precis. Ungefär som "Du får ladda hos oss om din bil har laddluckan vänster bak eller höger fram."
Eller "Du måste stå i rutan till höger om laddaren".
Jag hade haft full förståelse om Tesla hade haft en sådan tydlig policy. Men nu har de ju inte det, och då får vi utgå ifrån att de inte tycker att det är ett problem om man är högerladdare.
Som jag skrev tidigare så är detta inget unikt för SuC heller. Även hos andra laddoperatörer, som har längre kablar, går det ibland inte att ställa sig på vilken plats som helst eftersom kabeln inte når laddporten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
jonasl skrev:
Om Tesla inte vill att man står i "fel" ruta så hade de kunnat formulera reglerna mycket, mycket tydligare. Jag tror de är OK med det.
Precis. Ungefär som "Du får ladda hos oss om din bil har laddluckan vänster bak eller höger fram."
Eller "Du måste stå i rutan till höger om laddaren".
Jag hade haft full förståelse om Tesla hade haft en sådan tydlig policy. Men nu har de ju inte det, och då får vi utgå ifrån att de inte tycker att det är ett problem om man är högerladdare.
Som jag skrev tidigare så är detta inget unikt för SuC heller. Även hos andra laddoperatörer, som har längre kablar, går det ibland inte att ställa sig på vilken plats som helst eftersom kabeln inte når laddporten.
Kan jag intyga, jag fick ställa mig väldigt när en Eniro och lägga kabeln halvt över huven på OKQ8, så det kändes som fel plats. ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7476
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mikebike »

R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
mati skrev:
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.

Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.

Allt annat är bara gnäll tyvärr.

Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej. :roll:
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.
Fast om vi skall resonera så blir det ju vilda västern vid laddarna, och Teslas enda direktiv är att inte parkera över linjerna.

Och rent krasst så blockerar Bilar med porten vänster bak en ruta för kunderna med porten höger bak. 8-)

Så det finns inte längre något ”rätt eller fel” om man står i en ruta.
Rent generellt är det fel att göra något som drabbar andra.

Om jag kommer till en SuC och det finns tre "lediga" laddare som inte går att använda eftersom de är blockerade av icke-Tesla kommer jag bli förbannad och risken för en andra hjärtinfarkt är överhängande.

Midsommar och semesterperioden får visa om detta är ett problem eller inte.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev:
R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
mati skrev:
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.

Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.

Allt annat är bara gnäll tyvärr.

Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej. :roll:
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.
Fast om vi skall resonera så blir det ju vilda västern vid laddarna, och Teslas enda direktiv är att inte parkera över linjerna.

Och rent krasst så blockerar Bilar med porten vänster bak en ruta för kunderna med porten höger bak. 8-)

Så det finns inte längre något ”rätt eller fel” om man står i en ruta.
Rent generellt är det fel att göra något som drabbar andra.

Om jag kommer till en SuC och det finns tre "lediga" laddare som inte går att använda eftersom de är blockerade av icke-Tesla kommer jag bli förbannad och risken för en andra hjärtinfarkt är överhängande.

Midsommar och semesterperioden får visa om detta är ett problem eller inte.
Förstår dig helt! För mitt hjärtas skull har jag beställt bil med räckvidd så jag ska klara alla resor förutom sportlovet. Men vi får alla försöka hjälpas åt för att klar omställningen. Om dom med laddlucka vänster bak och höger fram fyller på från vänster och övriga från höger så har vi en bra början, annars får vi hoppas påmprishöjning eller avgift för att man laddar sakta, kanske även för dom med fri SuC, fast det kommer nog inte. ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dinsdale »

mati skrev:
Dinsdale skrev:
Remuz skrev:
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla. :)
Hur vet de vilka bilar som laddar? Uppger man bilmodell/regnummer när man registrerar sig?
Om de hade kunnat identifiera bilen via laddkabeln hade plug&charge varit möjligt för fler bilmärken än Tesla (koppla bilens id-nummer till ditt konto).

Jag tror det är svårt för Tesla att få statistik på hur många högerladdare som blockerar laddning för vänsterladdare (och tvärtom) om det inte finns nån möjlighet att rapportera in det.
Model 3 SR+ 18" 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

Dinsdale skrev:
mati skrev:
Dinsdale skrev:
Remuz skrev:
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla. :)
Hur vet de vilka bilar som laddar? Uppger man bilmodell/regnummer när man registrerar sig?
Om de hade kunnat identifiera bilen via laddkabeln hade plug&charge varit möjligt för fler bilmärken än Tesla (koppla bilens id-nummer till ditt konto).

Jag tror det är svårt för Tesla att få statistik på hur många högerladdare som blockerar laddning för vänsterladdare (och tvärtom) om det inte finns nån möjlighet att rapportera in det.
Man anger inget om bilen så det blir nog svårt om dom inte känner av att min E-tron suger 150 kW hela vägen till 80 % 8-)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Klintan »

Dafro skrev:
Dinsdale skrev:
mati skrev:
Dinsdale skrev:
Remuz skrev:
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla. :)
Hur vet de vilka bilar som laddar? Uppger man bilmodell/regnummer när man registrerar sig?
Om de hade kunnat identifiera bilen via laddkabeln hade plug&charge varit möjligt för fler bilmärken än Tesla (koppla bilens id-nummer till ditt konto).

Jag tror det är svårt för Tesla att få statistik på hur många högerladdare som blockerar laddning för vänsterladdare (och tvärtom) om det inte finns nån möjlighet att rapportera in det.
Man anger inget om bilen så det blir nog svårt om dom inte känner av att min E-tron suger 150 kW hela vägen till 80 % 8-)
CCS ska åtminstone identifiera sig med MAC-adress, så det borde inte vara omöjligt att urskilja bilmärke.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
CCS ska åtminstone identifiera sig med MAC-adress, så det borde inte vara omöjligt att urskilja bilmärke.
Det var exakt så jag tänkte. Och om man t.ex. kör plug&charge kan ju laddaren också identifiera bilen via nåt unikt ID som bilen skickar (oklart om det är Mac-adressen eller nåt annat som används då).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Holve »

Jag har slutat ladda på tesla nu.
Laddar bara på ionity där jag brukar stå snett och ladda fullt.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

Holve skrev:
Jag har slutat ladda på tesla nu.
Laddar bara på ionity där jag brukar stå snett och ladda fullt.
Stå snett verkar ju dumt, det gör vi ju inte på SuC utan rakt men tydligen i FEL ruta, men ladda du fullt, för Tesla är ju kända för att ladda med hög kW vid hög SuC. Vadå jag bitter.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Wolf78 »

Hoppas innerligt att detta blir positivt för elbils Sverige dvs. både för Tesla ägare/förare samt förare av andra elbils märken. Det finns verkligen potential i form av högre nyttjande grad, lägre priser eller åtminstone större prisdynamik. Men ser också tyvärr en del risker, försämringar t.ex inga extra förmåner för Tesla kunder och köbildning. Men kanske värst opålitlig SUC info då det kan se ut att vara ledig platser vilket inte stämmer då laddare är blockerade och dessutom kanske flera bilar i kö. Vi för se hur det hela kommer utspela sig men kanske hade varit smartare att öppna alla SuC stationer men bara hälften av laddarna. Som sagt hoppas verkligen på det bästa.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Esterox »

Går ju att läsa i tråden att det största problemet med att SuC öppnas för alla är att det kommer finnas rejält många självutnämnda Tesla-poliser som anser sig ha rätt i att ingen bil får ladda där om det inte har laddport höger fram eller vänster bak.

Sen att det INGENSTANS framgår något annat än att man inte skall parkera snett över linjer kommer det inte lyssna på.
Synd att det krävs en aktiv sökning för att hitta just denna text som hänvisar till detta.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Swede1 »

Esterox skrev:
Går ju att läsa i tråden att det största problemet med att SuC öppnas för alla är att det kommer finnas rejält många självutnämnda Tesla-poliser som anser sig ha rätt i att ingen bil får ladda där om det inte har laddport höger fram eller vänster bak.

Sen att det INGENSTANS framgår något annat än att man inte skall parkera snett över linjer kommer det inte lyssna på.
Synd att det krävs en aktiv sökning för att hitta just denna text som hänvisar till detta.
Upplagt för kaos :mrgreen: (Men det kanske löser sig om vi pratar med varandra. Folk borde inte vara superstressade när de är lediga.)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dinsdale »

Esterox skrev:
Går ju att läsa i tråden att det största problemet med att SuC öppnas för alla är att det kommer finnas rejält många självutnämnda Tesla-poliser som anser sig ha rätt i att ingen bil får ladda där om det inte har laddport höger fram eller vänster bak.

Sen att det INGENSTANS framgår något annat än att man inte skall parkera snett över linjer kommer det inte lyssna på.
Synd att det krävs en aktiv sökning för att hitta just denna text som hänvisar till detta.
Det är lätt att skriva vad som helst på anonyma forum, i verkliga livet har de flesta sociala spärrar som (iaf så fort man kliver ur sitt fordon) förhindrar den typen av beteende.

Som du skriver, eftersom Tesla enbart förbjuder blockering genom snedparkering är blockering genom parkering på två rutor och parkering halvt utanför rutan helt ok. Samt även laddport på valfri sida. Men bara för att man får göra något betyder det inte att man bör göra det. Man kan visa hänsyn även som annan bilist - problemet som jag ser det är att Tesla (företaget) kräver för mycket av dig som kund för att du ska kunna ta den hänsynen om ditt enda "fel" är att du har laddporten på fel sida.
Etronföraren har väldigt lätt att fysiskt se att de blockerar någon (bilen står parkerad i en parkeringsruta istället för nästan helt utanför). Det krävs betydligt mer tankeverksamhet av en id4-förare för att inse samma sak.

Eftersom det redan med enbart teslor blir kö på stora reshelger (alltså utan nån form av blockering) hade företaget kunnat vara proaktiva och exempelvis låtit installera två laddkablar på varje laddstolpe. Då hade inte högerladdare blockerat vänsterladdare och tvärtom, då hade man bara haft etron-problemet kvar och dessa torde vara väldigt lätta att se på avstånd
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av LarsL »

Lite typiskt Tesla och Elon Musk att lägga för stort ansvar på människors förnuft. Men de brukar också ändrasig och lösa problem som de får in gällande användare vänlighet så det löser sig nog så småningom.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av bjornnilsson »

Gjorde min sedvanliga tur från Örnsköldsvik i förrgår till Sthlm och sedan tillbaka igår. Besökte laddare i Hudiksvall (som håller på bygga om) och därefter på uppresandet i Uppsala, Gävle samt toppade upp i Sundsvall (för en avstickare till Sollefteå innan Örnsköldsvik).

På nedresan noterade jag från kartan att bara ett fåtal av laddarna var tillgängliga i Huddik. Jag tänkte genast ”nu har de öppnat upp, shit det blir kö” och planerade hur jag snabbt skulle ställa bilen på ladd först innan vi köpte middag. Men när vi kom fram visade det sig att Hudiksvall var halvt igenbommat pga något service arbete eller ombyggnation och inte pga invasion av icke-Teslor.

Den enda icke-Tesla jag noterade var sedan på uppresan då en BMW I3 stod och laddade på platsen bredvid i Gävle.

Det fanns plats för alla. Inget kaos. Inga bekymmer.

Diskussionen kring att alla får ladda på SuC påminner lite om invandring eller något annat hemskt som kan tänkas förstöra vår vardag. Även fast jag är allergisk mot kö så tror jag inte jorden går under för att fler får möjlighet att ladda sina bilar. Och Tesla är ett steg närmare att förverkliga sin vision om att skynda på omställningen. Som Tesla-ägare blir jag extra stolt över just detta.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av slugger75 »

bjornnilsson skrev:
Gjorde min sedvanliga tur från Örnsköldsvik i förrgår till Sthlm och sedan tillbaka igår. Besökte laddare i Hudiksvall (som håller på bygga om) och därefter på uppresandet i Uppsala, Gävle samt toppade upp i Sundsvall (för en avstickare till Sollefteå innan Örnsköldsvik).

På nedresan noterade jag från kartan att bara ett fåtal av laddarna var tillgängliga i Huddik. Jag tänkte genast ”nu har de öppnat upp, shit det blir kö” och planerade hur jag snabbt skulle ställa bilen på ladd först innan vi köpte middag. Men när vi kom fram visade det sig att Hudiksvall var halvt igenbommat pga något service arbete eller ombyggnation och inte pga invasion av icke-Teslor.

Den enda icke-Tesla jag noterade var sedan på uppresan då en BMW I3 stod och laddade på platsen bredvid i Gävle.

Det fanns plats för alla. Inget kaos. Inga bekymmer.

Diskussionen kring att alla får ladda på SuC påminner lite om invandring eller något annat hemskt som kan tänkas förstöra vår vardag. Även fast jag är allergisk mot kö så tror jag inte jorden går under för att fler får möjlighet att ladda sina bilar. Och Tesla är ett steg närmare att förverkliga sin vision om att skynda på omställningen. Som Tesla-ägare blir jag extra stolt över just detta.
Jag var på Gotland förra helgen. Jag såg inga ryska militärer där. Inget kaos. Inga bekymmer. Jag drar slutsatsen att vi inte behöver rusta upp försvaret eller gå med i NATO.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Remuz »

Oj vilken explosion. Ena som tog "fel" sladd var en Hyundai. Enda jag kan säga, hade barn i bilen och bråttom. Ingen kö som sagt och 220kW så jag brydde mig inte så mycket, men skulle det varit kö hade jag nog blivit frustrerad.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Niklas Z »

I skrivande stund är alla 14 laddarna på SuC i Upplands-Väsby upptagna. Det är ingen ovanlig situation. Det finns också 8 150 kW laddare på OKQ8 samt 4 300 kW laddare på Circle K två km norr om Teslas station. Just nu är alla lediga på båda dessa stationer.
Jag vet inte om det står bilar i kö vid SuC Upplands-Väsby, men om de gör det verkar lösningen på det köproblemet finnas nära.
Det här är ingen ovanlig situation, utan tvärtom något som jag ser ofta i appen och i chargefinder. Teslas station i detta område är antagligen den hårdast belastade i Sverige (och den har ju inte öppnats för andra bilar) medan det alltid funnits gott om lediga laddare på OKQ8 och Circle K strax norr om Teslas station.
Det framstår som en smula korkat av Tesla-ägarna att insistera på att ladda på fullbelagd SuC när det finns gott om tomma laddare bredvid. Särdeles mycket i pris skiljer det inte.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Elix747 »

Niklas Z skrev:
I skrivande stund är alla 14 laddarna på SuC i Upplands-Väsby upptagna. Det är ingen ovanlig situation. Det finns också 8 150 kW laddare på OKQ8 samt 4 300 kW laddare på Circle K två km norr om Teslas station. Just nu är alla lediga på båda dessa stationer.
Jag vet inte om det står bilar i kö vid SuC Upplands-Väsby, men om de gör det verkar lösningen på det köproblemet finnas nära.
Det här är ingen ovanlig situation, utan tvärtom något som jag ser ofta i appen och i chargefinder. Teslas station i detta område är antagligen den hårdast belastade i Sverige (och den har ju inte öppnats för andra bilar) medan det alltid funnits gott om lediga laddare på OKQ8 och Circle K strax norr om Teslas station.
Det framstår som en smula korkat av Tesla-ägarna att insistera på att ladda på fullbelagd SuC när det finns gott om tomma laddare bredvid. Särdeles mycket i pris skiljer det inte.
Just detta att slippa krångla med olika ladd-leverantörer, är ju en av fördelarna med SuC. Finns många laddare, på många platser, all info i bilen, bara att plugga in utan app eller blipp. Det har dessutom varit ett fördelaktigt pris. Det är ju så smidigt och okrångligt.

Men det är nu lika dyrt (ungefär) som nära snabbladdare. Dessutom är det ju nu fullt på vissa (redan innan öppnandet för andra märken).

Man kanske behöver som ovan föreslaget att börja ”krångla” med andra laddstationer. ”Krångla” eftersom jag tycker det relativt ofta strunta med start eller avbrott när jag laddar på andra laddare.

Senaste två laddningarna: Eon drive and clever 300kW fick byta laddare innan den startade. Nodecharge 250 kW avbröts efter 7 min, fick starta om. Detta plus processen med app och uppstart av laddning. Detta är anledningen till att jag helst laddar på Tesla SuC.

Jag hoppas att det går lika smidigt för andra bilmärken att ladda på SuC, för smidigheten och tillförlitlighet är verkligen en av det grejer som jag gillar. Så välkomna alla andra. Hoppas att det kommer fungera smidigt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av tslaqqq »

Exakt - med suc slipper man bry sig med appar betalsystem krångel o allt som kommer med en icke Tesla...

Man vill ha det bekvämt :geek:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Niklas Z »

Visst är det enklare att använda Supercharger. Jag har aldrig haft problem av något slag när jag laddat på Supercharger och det är mycket trevligt att bara behöva plugga i kabeln, gå därifrån, komma tillbaka, sätta tillbaka kabeln och köra iväg. Men om jag får välja mellan att köa och att använda en app för att få igång laddningen väljer jag lätt det sistnämnda. Jag tycker det är sällan apparna krånglar. De fungerar i 98-99 % av fallen (vilket i och för sig är mindre än de 100 % jag upplevt med SuC).
Allt annat lika väljer jag givetvis att ladda på SuC, men om en annan laddare ligger bättre till, har trevligare restaurang, eller så, ja då väljer jag lätt den, även om jag måste gå in i en app för att starta laddningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar