SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Förbränningsmotorer, hybrider...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Är inte tesla ägare men ja om man har abonnemang för 129 kr så får man samma pris som en Tesla har alltid. (med undantag de som laddar gratis.)Goja skrev:Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Tesla har mer än fördubblat priset per kWh på drygt ett år. Tidigare var det billigt.Goja skrev:Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Tack för svar, har kört över 1000 mil sedan 24/3 i år. Laddar med mer around och Ionoty(3,53/kWh). Har vad jag vet i dagsläget avtalet med Ionoty via Plugsurfing till mars nästa år och får då ta ställning till om jag tecknar ett passport eller ett avtal med Tesla. Har reflekterat över att man väldigt sällan eller aldrig ser Teslor på Ionoty. Vad är det som gör det, plug and charge eller täckning. Skiljer ju typ 2kr per kWh? Det är ju typ 4kr per mil..mikebike skrev:Tesla har mer än fördubblat priset per kWh på drygt ett år. Tidigare var det billigt.Goja skrev:Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Goja skrev:Tack för svar, har kört över 1000 mil sedan 24/3 i år. Laddar med mer around och Ionoty(3,53/kWh). Har vad jag vet i dagsläget avtalet med Ionoty via Plugsurfing till mars nästa år och får då ta ställning till om jag tecknar ett passport eller ett avtal med Tesla. Har reflekterat över att man väldigt sällan eller aldrig ser Teslor på Ionoty. Vad är det som gör det, plug and charge eller täckning. Skiljer ju typ 2kr per kWh? Det är ju typ 4kr per mil..mikebike skrev:Tesla har mer än fördubblat priset per kWh på drygt ett år. Tidigare var det billigt.Goja skrev:Jag kör PS2. En fråga till er som kör Tesla, är det samma pris för er som om jag tecknar avtal för 129:-/månad. Tycker priset per kWh är relativt högt om man jämför med Ionity passport.
Jag tror inte så många med Tesla ens vet om att det går att teckna avtal med Ionity. Men i övrigt så är väl suget efter Ionity måttligt då det sägs att det ofta är kö och så måste man regelbundet snabbladda en hel del för annars äts kostnadsfördelen upp av kostnaden för abonnemanget.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Som Teslaägare som kör någon 1-2 längre resor max per månad, vissa månader kanske ingen alls, så blir det ju rätt dyrt per kWh om man räknar med en abonnemangskostnad också. Speciellt om man måste teckna abonnemang på ett år.
Dessutom vet man att SuC funkar, inget krångel.
Dessutom vet man att SuC funkar, inget krångel.
Model Y LR AWD 2022
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Model 3 LR -21
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag har otroligt svårt att se att det skulle vara köer vanliga helger. Vid storhelger har det ju varit trångt på vissa av de som öppnats redan innan, så det finns nog risk för att det blir värre.
Model Y LR AWD 2022
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Kört ett par längre resor helgtid. Mest i Norge, men även i Sverige. Inte märkt någon ändring än. Alltid gott om plats.
Alla icke Tesla jag sett har laddat hos andra operatörer.
Alla icke Tesla jag sett har laddat hos andra operatörer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
De har ju precis öppnat så tror ingen kan bedömma det. Är ju storhelg snart så det kanske ger någotElectron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här.Electron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ok, i Uddevalla t.ex har det tidigare varit kö - då enbart Teslor. Får se hur det blir nu.jonasl skrev:Jag har otroligt svårt att se att det skulle vara köer vanliga helger. Vid storhelger har det ju varit trångt på vissa av de som öppnats redan innan, så det finns nog risk för att det blir värre.
Model 3 LR -21
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ok ja det lär ju märkas. Kommer resa en del i sommar. Dels mot Östersund samt söderut.Curik skrev:Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här.Electron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Ska bli "spännande"
Model 3 LR -21
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Läser i trådar att det finns "icke-Teslor" som tar upp två laddplatser. Varför pratar man inte med vederbörande om att de ska ställa sig rätt, istället för att klaga här?
Jag har varit med om att "fosilare" stått på SuC - om föraren sitter i bilen så funkar det att prata - så flyttar de på sig
Jag har varit med om att "fosilare" stått på SuC - om föraren sitter i bilen så funkar det att prata - så flyttar de på sig
Model 3 LR -21
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Curik skrev:Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här.Electron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Jag åkte till Kungsberget 26 mars (en lördag). Behövde inte ladda men kollade ändå på situationen på SuC i Gävle. Då var det fullt och lite kö. Tror klockan var 10-11 på förmiddagen. Var ju inget sportlov men ändå mycket trafik tydligen. Och under sportlovstiderna var det väl även kö i Hudiksvall har jag för mig?
Jag tror vi får vänja oss vid lite köande. Är ofrånkomligt oavsett om det hade öppnat för andra märken eller inte. Det som är lite dumt nu är att man öppnar precis innan den mest hektiska tiden på året. Hade väl varit smidigare att öppna i september och haft nästan ett år på sig att bygga?
Personligen har jag dock kommit fram till, efter att ha sonderat terrängen för laddhybrider, att jag nog tar lite köande hellre än byter till en hybrid eller fossilbil. Bara det här med dog mode är ju fantastiskt för oss. Och så tror jag det här med fri SuC kan bli riktigt jäkla förmånligt framöver.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Electron skrev:Läser i trådar att det finns "icke-Teslor" som tar upp två laddplatser. Varför pratar man inte med vederbörande om att de ska ställa sig rätt, istället för att klaga här?
Jag har varit med om att "fosilare" stått på SuC - om föraren sitter i bilen så funkar det att prata - så flyttar de på sig
Därför att på många ställen så går det inte att stå rätt om man har laddporten på "fel" ställe. Det är fysiskt omöjligt. Alternativet för en sådan är då att åka vidare till en annan laddare eller skita i sura miner och koppla in sig ändå.
Vad skulle man själv göra i motsvarande situation om SOC börjar närma sig 0%?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Precis, det är på helgerna det kommer att märkas mest.MWall skrev:Curik skrev:Under storhelger brukar det vara kö mellan 13-18 i Norrköping iaf. Ibland Tystberga också. Det är dom jag har bäst koll på. Inga långa köer i min erfarenhet men det var innan man öppnade för alla. Kanske har blivit bättre nu om man lyssnar på fåren här.Electron skrev:Många som reflekterat över att det inte är så stor skillnad på vardagar.
Men ni som reser på helgerna - dagtid? Har ni upplevt köer då på de SuC som är öppna för andra märken?
Jag laddar hemma mestadels men ska ut på resa till västkusten snart.
Jag åkte till Kungsberget 26 mars (en lördag). Behövde inte ladda men kollade ändå på situationen på SuC i Gävle. Då var det fullt och lite kö. Tror klockan var 10-11 på förmiddagen. Var ju inget sportlov men ändå mycket trafik tydligen. Och under sportlovstiderna var det väl även kö i Hudiksvall har jag för mig?
Jag tror vi får vänja oss vid lite köande. Är ofrånkomligt oavsett om det hade öppnat för andra märken eller inte. Det som är lite dumt nu är att man öppnar precis innan den mest hektiska tiden på året. Hade väl varit smidigare att öppna i september och haft nästan ett år på sig att bygga?
Personligen har jag dock kommit fram till, efter att ha sonderat terrängen för laddhybrider, att jag nog tar lite köande hellre än byter till en hybrid eller fossilbil. Bara det här med dog mode är ju fantastiskt för oss. Och så tror jag det här med fri SuC kan bli riktigt jäkla förmånligt framöver.
Model 3 LR -21
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ok - håller med - oavsett vart laddporten sitter placerad så vad gör man man om det kryper under 10%? Chansa och åka till nästa laddare som maninte kan vara hundra på att den funkar? Eller kanske mer kö där?MWall skrev:Electron skrev:Läser i trådar att det finns "icke-Teslor" som tar upp två laddplatser. Varför pratar man inte med vederbörande om att de ska ställa sig rätt, istället för att klaga här?
Jag har varit med om att "fosilare" stått på SuC - om föraren sitter i bilen så funkar det att prata - så flyttar de på sig
Därför att på många ställen så går det inte att stå rätt om man har laddporten på "fel" ställe. Det är fysiskt omöjligt. Alternativet för en sådan är då att åka vidare till en annan laddare eller skita i sura miner och koppla in sig ändå.
Vad skulle man själv göra i motsvarande situation om SOC börjar närma sig 0%?
Men det är väl det som många säger här i tråden att kanske inte helt optimalt att öppna så många SuC på en gång.
Model 3 LR -21
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.Swede1 skrev:Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jepp - skönt att inte bidra till Puttlers ekonomi.Swede1 skrev:Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Absolut - det ska bli spännande att höra efter storhelgen hur det urartade.
Model 3 LR -21
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Testade idag V3 i Mariestad. Inte så trångt, ensam på hela stationen. Vet att I5/ev6 har problem men ville testa själv. Fick ingen som helst respons från stolpe eller bil, vet inte om det är något fel på Mariestad som kör mer offline? Har laddat Tesla där tidigare som aldrig kom upp i historiken. Väntade några minuter och gav upp sedan.
Elbilist sedan 2014
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Passa er för att testa. Jag har fortfarande 4st reserverade belopp á 104kr för mina 4 försök med I5:an förra veckan. Haft kontakt med Tesla, men inte hört något av dom sen i fredags.Klintan skrev:Testade idag V3 i Mariestad. Inte så trångt, ensam på hela stationen. Vet att I5/ev6 har problem men ville testa själv. Fick ingen som helst respons från stolpe eller bil, vet inte om det är något fel på Mariestad som kör mer offline? Har laddat Tesla där tidigare som aldrig kom upp i historiken. Väntade några minuter och gav upp sedan.
Ioniq 5 FE AWD
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Mariestad verkar vara så offline så att det inte reserverats en enda krona för mig. Gjorde ett par försök men inget spår av det på kontot. SuC fantastiska uptime kanske bygger på att de alltid öppnar för laddning när de identifierar en Tesla oavsett kommunikationsstatus med backend?MrRun skrev:Passa er för att testa. Jag har fortfarande 4st reserverade belopp á 104kr för mina 4 försök med I5:an förra veckan. Haft kontakt med Tesla, men inte hört något av dom sen i fredags.Klintan skrev:Testade idag V3 i Mariestad. Inte så trångt, ensam på hela stationen. Vet att I5/ev6 har problem men ville testa själv. Fick ingen som helst respons från stolpe eller bil, vet inte om det är något fel på Mariestad som kör mer offline? Har laddat Tesla där tidigare som aldrig kom upp i historiken. Väntade några minuter och gav upp sedan.
Elbilist sedan 2014