SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Dinsdale skrev:
Remuz skrev:
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Dinsdale skrev:
Iom att det redan före öppningen var hög beläggning på vissa superchargers på populära resdagar kan man nog dra slutsatsen att det kommer vara ännu högre beläggning nu. Även utan öppningen borde det ha blivit så, eftersom det sålts massor av teslor också. En bil som blockerar en laddare ger i praktiken samma effekt som två teslor hade gjort, så man borde få dubbla belastningen. Olyckligt att populära bilar som ID4/ID3, Skoda osv har laddporten på för supercharger mycket olyckligt ställe.
Exakt! Är ju ca 6000 Model Y och ett antal tusen fler Model 3 (drygt 7000 st med facelift nu) som ska få plats också jämfört med förra sommaren.

Nu finns det snart 30 tusen Teslor i Sverige. Varav över en tredjedel har tillkommit sen förra sommaren. Visserligen har de byggt på rätt bra på SuC också men ska ändå bli spännande att se hur det går.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Pingu skrev:
Kanske inte först på bollen, men det gick bra att ladda e-Golfen på SuC i Ystad. Skönt att veta att det funkar, men kommer nog inte att använda det så ofta. Lite dyrt.
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
Wow, en e-Golf på SuC. Hoppas man inte blir lynchad till döds när man laddar med max 45kW. :lol:
Ännu en fördel att SuC inte har någon skärm som visar hastigheten. :mrgreen:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mikebike »

mati skrev:
Dinsdale skrev:
Remuz skrev:
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla. :)
Från Teslas hemsida:
" Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Vilket betyder att det inte är tillåtet att ta upp två platser.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av DanneLKPG »

mikebike skrev:
mati skrev:
Dinsdale skrev:
Remuz skrev:
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla. :)
Från Teslas hemsida:
" Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Vilket betyder att det inte är tillåtet att ta upp två platser.
Bilden visar att man inte ska stå snett över linjerna. Ingenting om att ”ta upp två platser” genom att ta kabeln från ”fel” bås.

Den här bilden visas med den texten när man öppnar appen första gången.
66B33118-6BFA-4985-8522-8D41857E29D6.jpeg
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mikebike »

DanneLKPG skrev:
mikebike skrev:
mati skrev:
Dinsdale skrev:
Remuz skrev:
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla. :)
Från Teslas hemsida:
" Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Vilket betyder att det inte är tillåtet att ta upp två platser.
Bilden visar att man inte ska stå snett över linjerna. Ingenting om att ”ta upp två platser” genom att ta kabeln från ”fel” bås.
Står man på fel plats så har man ju hela bilen utanför linjerna. Dessutom hindrar man andra bilar, vilket framgår av texten att man inte får göra
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av R_Edvinsson »

mati skrev:
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.

Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.

Allt annat är bara gnäll tyvärr.

Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej. :roll:
roffe_s
elbilist
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av roffe_s »

Just nu mer än fördubblad omsättning vid SuC Umeå. Vår PS2, en Eniro och en Enyac vid sidan om 3 st Tesla. 2 stall lediga. Bra fart på affärerna idag :)
DD58F146-A5E9-45F9-B997-E918C73890E4.jpeg
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

R_Edvinsson skrev:
mati skrev:
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.

Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.

Allt annat är bara gnäll tyvärr.

Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej. :roll:
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av jonasl »

Om Tesla inte vill att man står i "fel" ruta så hade de kunnat formulera reglerna mycket, mycket tydligare. Jag tror de är OK med det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av R_Edvinsson »

MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
mati skrev:
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.

Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.

Allt annat är bara gnäll tyvärr.

Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej. :roll:
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.
Fast om vi skall resonera så blir det ju vilda västern vid laddarna, och Teslas enda direktiv är att inte parkera över linjerna.

Och rent krasst så blockerar Bilar med porten vänster bak en ruta för kunderna med porten höger bak. 8-)

Så det finns inte längre något ”rätt eller fel” om man står i en ruta.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
mati skrev:
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.

Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.

Allt annat är bara gnäll tyvärr.

Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej. :roll:
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.
Fast om vi skall resonera så blir det ju vilda västern vid laddarna, och Teslas enda direktiv är att inte parkera över linjerna.

Och rent krasst så blockerar Bilar med porten vänster bak en ruta för kunderna med porten höger bak. 8-)

Så det finns inte längre något ”rätt eller fel” om man står i en ruta.
Så är de och så har nog tesla tänkt de ska funka för annars hade de ju förbjudit bilar som har laddporten på höger sida.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Om Tesla inte vill att man står i "fel" ruta så hade de kunnat formulera reglerna mycket, mycket tydligare. Jag tror de är OK med det.
Precis. Ungefär som "Du får ladda hos oss om din bil har laddluckan vänster bak eller höger fram."
Eller "Du måste stå i rutan till höger om laddaren".
Jag hade haft full förståelse om Tesla hade haft en sådan tydlig policy. Men nu har de ju inte det, och då får vi utgå ifrån att de inte tycker att det är ett problem om man är högerladdare.
Som jag skrev tidigare så är detta inget unikt för SuC heller. Även hos andra laddoperatörer, som har längre kablar, går det ibland inte att ställa sig på vilken plats som helst eftersom kabeln inte når laddporten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
jonasl skrev:
Om Tesla inte vill att man står i "fel" ruta så hade de kunnat formulera reglerna mycket, mycket tydligare. Jag tror de är OK med det.
Precis. Ungefär som "Du får ladda hos oss om din bil har laddluckan vänster bak eller höger fram."
Eller "Du måste stå i rutan till höger om laddaren".
Jag hade haft full förståelse om Tesla hade haft en sådan tydlig policy. Men nu har de ju inte det, och då får vi utgå ifrån att de inte tycker att det är ett problem om man är högerladdare.
Som jag skrev tidigare så är detta inget unikt för SuC heller. Även hos andra laddoperatörer, som har längre kablar, går det ibland inte att ställa sig på vilken plats som helst eftersom kabeln inte når laddporten.
Kan jag intyga, jag fick ställa mig väldigt när en Eniro och lägga kabeln halvt över huven på OKQ8, så det kändes som fel plats. ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mikebike »

R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
mati skrev:
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.

Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.

Allt annat är bara gnäll tyvärr.

Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej. :roll:
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.
Fast om vi skall resonera så blir det ju vilda västern vid laddarna, och Teslas enda direktiv är att inte parkera över linjerna.

Och rent krasst så blockerar Bilar med porten vänster bak en ruta för kunderna med porten höger bak. 8-)

Så det finns inte längre något ”rätt eller fel” om man står i en ruta.
Rent generellt är det fel att göra något som drabbar andra.

Om jag kommer till en SuC och det finns tre "lediga" laddare som inte går att använda eftersom de är blockerade av icke-Tesla kommer jag bli förbannad och risken för en andra hjärtinfarkt är överhängande.

Midsommar och semesterperioden får visa om detta är ett problem eller inte.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

mikebike skrev:
R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
mati skrev:
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.

Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.

Allt annat är bara gnäll tyvärr.

Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej. :roll:
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.
Fast om vi skall resonera så blir det ju vilda västern vid laddarna, och Teslas enda direktiv är att inte parkera över linjerna.

Och rent krasst så blockerar Bilar med porten vänster bak en ruta för kunderna med porten höger bak. 8-)

Så det finns inte längre något ”rätt eller fel” om man står i en ruta.
Rent generellt är det fel att göra något som drabbar andra.

Om jag kommer till en SuC och det finns tre "lediga" laddare som inte går att använda eftersom de är blockerade av icke-Tesla kommer jag bli förbannad och risken för en andra hjärtinfarkt är överhängande.

Midsommar och semesterperioden får visa om detta är ett problem eller inte.
Förstår dig helt! För mitt hjärtas skull har jag beställt bil med räckvidd så jag ska klara alla resor förutom sportlovet. Men vi får alla försöka hjälpas åt för att klar omställningen. Om dom med laddlucka vänster bak och höger fram fyller på från vänster och övriga från höger så har vi en bra början, annars får vi hoppas påmprishöjning eller avgift för att man laddar sakta, kanske även för dom med fri SuC, fast det kommer nog inte. ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dinsdale »

mati skrev:
Dinsdale skrev:
Remuz skrev:
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla. :)
Hur vet de vilka bilar som laddar? Uppger man bilmodell/regnummer när man registrerar sig?
Om de hade kunnat identifiera bilen via laddkabeln hade plug&charge varit möjligt för fler bilmärken än Tesla (koppla bilens id-nummer till ditt konto).

Jag tror det är svårt för Tesla att få statistik på hur många högerladdare som blockerar laddning för vänsterladdare (och tvärtom) om det inte finns nån möjlighet att rapportera in det.
Model 3 SR+ 18" 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

Dinsdale skrev:
mati skrev:
Dinsdale skrev:
Remuz skrev:
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla. :)
Hur vet de vilka bilar som laddar? Uppger man bilmodell/regnummer när man registrerar sig?
Om de hade kunnat identifiera bilen via laddkabeln hade plug&charge varit möjligt för fler bilmärken än Tesla (koppla bilens id-nummer till ditt konto).

Jag tror det är svårt för Tesla att få statistik på hur många högerladdare som blockerar laddning för vänsterladdare (och tvärtom) om det inte finns nån möjlighet att rapportera in det.
Man anger inget om bilen så det blir nog svårt om dom inte känner av att min E-tron suger 150 kW hela vägen till 80 % 8-)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Klintan »

Dafro skrev:
Dinsdale skrev:
mati skrev:
Dinsdale skrev:
Remuz skrev:
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla. :)
Hur vet de vilka bilar som laddar? Uppger man bilmodell/regnummer när man registrerar sig?
Om de hade kunnat identifiera bilen via laddkabeln hade plug&charge varit möjligt för fler bilmärken än Tesla (koppla bilens id-nummer till ditt konto).

Jag tror det är svårt för Tesla att få statistik på hur många högerladdare som blockerar laddning för vänsterladdare (och tvärtom) om det inte finns nån möjlighet att rapportera in det.
Man anger inget om bilen så det blir nog svårt om dom inte känner av att min E-tron suger 150 kW hela vägen till 80 % 8-)
CCS ska åtminstone identifiera sig med MAC-adress, så det borde inte vara omöjligt att urskilja bilmärke.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
CCS ska åtminstone identifiera sig med MAC-adress, så det borde inte vara omöjligt att urskilja bilmärke.
Det var exakt så jag tänkte. Och om man t.ex. kör plug&charge kan ju laddaren också identifiera bilen via nåt unikt ID som bilen skickar (oklart om det är Mac-adressen eller nåt annat som används då).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Holve »

Jag har slutat ladda på tesla nu.
Laddar bara på ionity där jag brukar stå snett och ladda fullt.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

Holve skrev:
Jag har slutat ladda på tesla nu.
Laddar bara på ionity där jag brukar stå snett och ladda fullt.
Stå snett verkar ju dumt, det gör vi ju inte på SuC utan rakt men tydligen i FEL ruta, men ladda du fullt, för Tesla är ju kända för att ladda med hög kW vid hög SuC. Vadå jag bitter.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Wolf78 »

Hoppas innerligt att detta blir positivt för elbils Sverige dvs. både för Tesla ägare/förare samt förare av andra elbils märken. Det finns verkligen potential i form av högre nyttjande grad, lägre priser eller åtminstone större prisdynamik. Men ser också tyvärr en del risker, försämringar t.ex inga extra förmåner för Tesla kunder och köbildning. Men kanske värst opålitlig SUC info då det kan se ut att vara ledig platser vilket inte stämmer då laddare är blockerade och dessutom kanske flera bilar i kö. Vi för se hur det hela kommer utspela sig men kanske hade varit smartare att öppna alla SuC stationer men bara hälften av laddarna. Som sagt hoppas verkligen på det bästa.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Esterox »

Går ju att läsa i tråden att det största problemet med att SuC öppnas för alla är att det kommer finnas rejält många självutnämnda Tesla-poliser som anser sig ha rätt i att ingen bil får ladda där om det inte har laddport höger fram eller vänster bak.

Sen att det INGENSTANS framgår något annat än att man inte skall parkera snett över linjer kommer det inte lyssna på.
Synd att det krävs en aktiv sökning för att hitta just denna text som hänvisar till detta.
Skriv svar