SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MattiasH »

Någon som vet skillnaden i pris (per kwh) om man har abonnemang för 129kr/mån?
Screenshot_20220518-185300_Tesla.jpg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av OfarligTesla »

MattiasH skrev:
Någon som vet skillnaden i pris (per kwh) om man har abonnemang för 129kr/mån?
Du kan se det om du trycker på en laddare i vyn för det öppna nätverket. Linköping är t.ex. 7,85 kr/kWh utan och 5,3 kr/kWh med.
DanneLKPG skrev:

Låter mest otroligt snobbigt. Detsamma gäller resten av er som skriver i trådarna att man nu ska gå tillbaka till fossilt för att man KANSKE kan få köa någon enstaka gång.
Ett argument mot fossilbil är väl att man behöver tanka i vardagen så man förlorar lite tid där med, å andra sidan så förlorar jag tid på att hitta en snabbladdare att stå på medan jag handlar också så det går nog jämnt ut på året. Jag hade nog accepterat 10 minuter kö per år som max, som frun sa häromdagen "tid när man är på väg är värd mycket".
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MattiasH »

Screenshot_20220518-190105_Tesla.jpg
Har tydligen ingen öppen laddare i Stockholmsområdet. :D

Jag skulle personligen inte dra förhastade slutsatser innan jag med egna ögon sett hur det ser ut på laddarna när vi åker. Hittills är det så sällan det ens är halvfullt när vi åkt. Kanske inte prickat in när alla andra åkt, jul, sportlov och påsklov, så det verkar ju värre då.

Vg. Gävle så blir det väl en till laddare där i vinter!?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

DanneLKPG skrev:
martinot skrev:
Yxel skrev:
Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.
Låter mest otroligt snobbigt. Detsamma gäller resten av er som skriver i trådarna att man nu ska gå tillbaka till fossilt för att man KANSKE kan få köa någon enstaka gång.
Ja detta är Lite samma som när modell 3 kom.. De skulle ju då bli katastrof eftersom de kom så många billiga bilar.
Ja de blev kanske någpn enstaka kö men idag är de väl inget problem. Ja kanake de blir några köer nu också men jag är säker på att tesla gör allt de kan för att få bort kön så snart som möjligt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av roffe_s »

Äntligen! Kiruna - nu kommer jag<3

Seriöst - Hatten av för Tesla, de kommer att öka beläggningen nu när även andra tillverkare spottar ut elbilar och dessutom öka möjligheten att genom snabba investeringar bibehålla eller till och med öka sin dominans inom laddnätverk!

Bra och logiskt beslut :idea:
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MattiasH »

OfarligTesla skrev:
MattiasH skrev:
Någon som vet skillnaden i pris (per kwh) om man har abonnemang för 129kr/mån?
Du kan se det om du trycker på en laddare i vyn för det öppna nätverket. Linköping är t.ex. 7,85 kr/kWh utan och 5,3 kr/kWh med.
DanneLKPG skrev:

Låter mest otroligt snobbigt. Detsamma gäller resten av er som skriver i trådarna att man nu ska gå tillbaka till fossilt för att man KANSKE kan få köa någon enstaka gång.
Ett argument mot fossilbil är väl att man behöver tanka i vardagen så man förlorar lite tid där med, å andra sidan så förlorar jag tid på att hitta en snabbladdare att stå på medan jag handlar också så det går nog jämnt ut på året. Jag hade nog accepterat 10 minuter kö per år som max, som frun sa häromdagen "tid när man är på väg är värd mycket".
Missade att klicka på "sök i denna region" :D
Screenshot_20220518-191555_Tesla.jpg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

gnutten skrev:
max_sthlm skrev:
Och därmed försvann Teslas främsta USP.. Varför ska man nu välja Tesla framför andra märken?
De har ju problem med för många beställningar snarare än för få, så det är nog ingen risk.
Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Pierre Simonsson skrev:
mati skrev:
Lacho skrev:
Säkert diskuterats och skrivits om massor men jag frågar ändå. Om man har ladduttaget höger bak, hur ställer man sig för att göra minst fel? Finns det något mindre dåligt sätt eller blockar man två rutor oavsett?
Du vänder bilen upp och ner såklart. :lol:
Annars får man väl blockera två platser. Extremt obra tycker jag. Jag skulle inte ladda på SuC om det finns minsta chans att det går att ladda någon annanstans. Det är ju inte direkt billigt heller.
just det Smart Prissättning av Tesla för att inte bli överösta av Ikke Teslor så var inte oroligani Tesla ägare som är rädda för över hopning av ANdra bilar än Teslor Det är Dyrare på SUC så fins det andra möjligheter så laddar man nog hellre där. Dessutom kommer inte de "vanliga Ikke Nördiga Elbilisterna veta att teslas SUC är Öpna överhuvudtaget. :D
Men de får ju i praktiken samma pris som Teslor. Vad menar du?
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Skabb1 »

MWall skrev:
gnutten skrev:
max_sthlm skrev:
Och därmed försvann Teslas främsta USP.. Varför ska man nu välja Tesla framför andra märken?
De har ju problem med för många beställningar snarare än för få, så det är nog ingen risk.
Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag. :)
Frågan är ju om Tesla gör just det...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Yxel skrev:
Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.
Ni har ju redan en oljebrännare i familjen. Kan ju inte vara så ofta ni båda är ute på långkörning?

För mig är det inte värt det. Kör mycket i vardagen och behöver nästan aldrig snabbladda. Vore vidrigt att behöva stånka runt i en diesel 365 dgr om året för att det ska vara lite smidigare 5 av de dagarna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Ja detta är Lite samma som när modell 3 kom.. De skulle ju då bli katastrof eftersom de kom så många billiga bilar.
Ja de blev kanske någpn enstaka kö men idag är de väl inget problem. Ja kanake de blir några köer nu också men jag är säker på att tesla gör allt de kan för att få bort kön så snart som möjligt.
Skillnaden då var att de fick in 100k+ i vinst per bil de sålde så det var enkelt att räkna hem investeringen, skall de fortsätta att ha lika många laddare i landet per "laddkund" som de haft hittills kommer det krävas stora investeringar och frågan är om det går att motivera med tanke på den lägre vinsten de kommer få in. Säg att det blir lika många nya kunder som vill ladda som det finns Teslor i Sverige, då kanske de behöver dubbla antalet laddare/stationer för att det skall vara på samma nivå som idag, kan de verkligen motivera den investeringen eller kommer de helt enkelt acceptera mer köer? Jag hoppas såklart att de fortsätter att dimensionera nätverket som de gjort hittills men jag är skeptisk till att man får en vettig ROI om man bara kollar på vinsten från att sälja el så de kanske inte gör det.
Pierre Simonsson
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 okt 2018 20:48

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Pierre Simonsson »

Dodde skrev:
Hur gör man om man vill ladda på SuC?
ladda ner Tesla App Registrera konto och Lägg inkort uppgifter och tryck på Ladda annan elbil än tesla Done.... SEdan Sök efter suc charger in the area.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Skabb1 skrev:
iAkita skrev:
Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?
Att SuC är på 400V kanske? Dessutom har Ioniq 5 också problem med Tesla Wall Connector. Det funkar, men inte helt klockrent.
Inte omöjligt att det finns ett mjukvarukompatibilitetsproblem mellan Tesla och Hyundai.
Om det stämmer så behöver i alla fall jag inte längre fundera över hur man ska parkera när man laddar pä SuC. Då är det problemet löst. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Skabb1 skrev:
MWall skrev:
gnutten skrev:
max_sthlm skrev:
Och därmed försvann Teslas främsta USP.. Varför ska man nu välja Tesla framför andra märken?
De har ju problem med för många beställningar snarare än för få, så det är nog ingen risk.
Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag. :)
Frågan är ju om Tesla gör just det...
Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.
Synd bara att det verkar vara svårt att få tag på någon annan bil än Tesla just nu, 13 månaders leverans på en i4 M50 sist jag kollade.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Skabb1 skrev:
MWall skrev:
Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag. :)
Frågan är ju om Tesla gör just det...
Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.
Tesla pissar på sina kunder hela tiden. Varför skulle det vara annorlunda nu?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev:
…Jag hoppas såklart att de fortsätter att dimensionera nätverket som de gjort hittills men jag är skeptisk till att man får en vettig ROI om man bara kollar på vinsten från att sälja el så de kanske inte gör det.
Detta handlar nog minst lika mycket om marknadsandelar som något annat. Andra kunder bidrar till kapitalflödet, Tesla kan dominera de orter där de har etablerat och det blir betydligt svårare för konkurrenter att räkna hem investeringar i närheten.

De får dessutom tillgång till etableringsstöd på lika villkor som alla andra aktörer. Säga vad man vill, det är rätt smart agerat.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av dfa »

Glöm inte att detta är ett "Tesla forum" - ett argument som ibland framförs för att korrigera eller tysta avvikande åsikter eller påståenden om att Tesla inte är bäst, eller för att hävda motsaten att alla andra (oftast Ionity och VAG) är skit.

Ser fram emot reningsbadet när gnällspikarna säljer sina bilar och lämnar forumet.
Allt som Tesla gör är av godo. Punkt. Rätning i ledet! Glöm inte att ni har svurit blodseden. Praise the lord.

/fanboy
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Skabb1 skrev:
MWall skrev:
Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag. :)
Frågan är ju om Tesla gör just det...
Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.
Tesla pissar på sina kunder hela tiden. Varför skulle det vara annorlunda nu?
Jo jag vet. Är ett närmast kundfientligt bolag.
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MattiasH »

Blir ju lite intressant att följa årets SECC. :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.
Synd bara att det verkar vara svårt att få tag på någon annan bil än Tesla just nu, 13 månaders leverans på en i4 M50 sist jag kollade.

Ja det vimlar ju inte av alternativ i det korta perspektivet.
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MattiasH »

MattiasH skrev:
Blir ju lite intressant att följa årets SECC. :D
Såklart alltid intressant, men i år blir det EXTRA intressant. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Skabb1 skrev:
MWall skrev:
Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag. :)
Frågan är ju om Tesla gör just det...
Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.
Tesla pissar på sina kunder hela tiden. Varför skulle det vara annorlunda nu?
Jo jag vet. Är ett närmast kundfientligt bolag.
Jag övergav Tesla på grund av detta. Och som avskedspresent toksänkte de priserna så att jag mer eller mindre fick ge bort min bil. Ja, de är dåliga på att ta hand om sina kunder. Med det sagt så är inte andra biltillverkare så hemskt mycket bättre på det heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Skabb1 »

mati skrev:
Skabb1 skrev:
iAkita skrev:
Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?
Att SuC är på 400V kanske? Dessutom har Ioniq 5 också problem med Tesla Wall Connector. Det funkar, men inte helt klockrent.
Inte omöjligt att det finns ett mjukvarukompatibilitetsproblem mellan Tesla och Hyundai.
Om det stämmer så behöver i alla fall jag inte längre fundera över hur man ska parkera när man laddar pä SuC. Då är det problemet löst. :lol:
Så kan det vara.
Sen funkar ju hederliga 50 kw laddare bra de gånger jag testat. Är de inte också på 400V?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Skabb1 skrev:
mati skrev:
Skabb1 skrev:
iAkita skrev:
Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?
Att SuC är på 400V kanske? Dessutom har Ioniq 5 också problem med Tesla Wall Connector. Det funkar, men inte helt klockrent.
Inte omöjligt att det finns ett mjukvarukompatibilitetsproblem mellan Tesla och Hyundai.
Om det stämmer så behöver i alla fall jag inte längre fundera över hur man ska parkera när man laddar pä SuC. Då är det problemet löst. :lol:
Så kan det vara.
Sen funkar ju hederliga 50 kw laddare bra de gånger jag testat. Är de inte också på 400V?
Jo, det är de. Ioniq 5 kan ju ladda med 400V. Men kanske inte riktigt alltid och överallt, det är bara en gissning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar