https://www.ioniqforum.com/threads/ioni ... ger.39744/iAkita skrev:Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Moderator: Redaktion
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Senast redigerad av Flagada, redigerad totalt 1 gånger.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ja, vi får se. För mig personligen spelar det ingen roll. Jag har klarat mig utan SuC hittills och jag kommer göra det även i framtiden. Har snabbladdat min Ioniq 5 bara en gång (hos CirkleK) och det var mindre än 20kWh. Det berodde dessutom på min egen klantighet eftersom jag hade glömt att ladda hemma.chaffis75 skrev:Förhoppningsvis löser väl tesla denna bugg men den som lever får se..mati skrev:Ajdå. Därmed blir ju detta relativt ointressant för oss med Ioniq 5 och EV6. I princip alla SuC som hade varit intressanta på grund av den geografiska placeringen i norr, är ju V3. Tillbaks till ruta ett alltså.MrRun skrev:Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
Synd med tanke på att Ioniq5 faktiskt är en av få bilar som kan ladda med så hög effekt som V3 tillhandahåller (förutsatt att den på något vis kan hantera 400V med så hög effekt).
Men för alla som köpt en Ioniq 5 och som hade hoppats på att kunna ladda på SuC I framtiden är detta naturligtvis ett slag i magen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.
Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?
Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?
Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
JockeX skrev:Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.
Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?
Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Nästa sportlov står det 20 bilar i kö varav hälften har laddporten på fel sida. 1-1,5 timme i kö?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.JockeX skrev:Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.
Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?
Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
ReNewAble skrev:Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.JockeX skrev:Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.
Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?
Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Det måste vara tydligt och enkelt. Är tillräckligt rörigt med att det finns SuC som är öppna och SuC som inte är öppna. Ska folk behöva hålla koll på datum och tider också så kommer det bli många klagomål. Du får komma ihåg att de andra också är betalande kunder. Man kan inte behandla de som andraklassens figurer hur som helst.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Mjo, förvisso men jag tänkte på i förhållande till det som tråden handlar om, dvs öppningen av SuC vilket jag poängterat nu.Curik skrev:Haha, för det har aldrig varit kö tidigare..modelg skrev:Med de priserna behöver det nog ej oroas för kö i första taget.
Jämför tex med VAG:s motsvarande. 3 nånting kr/kWh för samma månadsavgift och då kan du ladda hos många operatörer med samma kort inkl. destinationsladdning för typ 4 kr/kWh. Dessa väljer nog inte Tesla istället om de inte måste.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Detta kan vi såklart bara spekulera i men jag kan verkligen inte se de hända. De enda jag kan tänka mig är att man kanske ser att en suc börjar bli för hårt lastad, då stänger man av denna föe icke tesla men inte dynamiskt utan då är de permanent precis som vissa suc idag inte är tillgängliga för icke tesla.ReNewAble skrev:Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.JockeX skrev:Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.
Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?
Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Som har sagt, de finns de som betalar abonnemang, ja även om de är billigt så har man ju ett avtal och då kan man inte dynamiskt slå på och av stationer slumpmässigt bara för de börjar bli kö.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Men det borde väl vara så enkelt att om den specifika SuC vid detta tillfälle inte är öppen för övriga så borde den inte synas i appen som startar laddningen, eller?MWall skrev:ReNewAble skrev:Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.JockeX skrev:Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.
Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?
Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Det måste vara tydligt och enkelt. Är tillräckligt rörigt med att det finns SuC som är öppna och SuC som inte är öppna. Ska folk behöva hålla koll på datum och tider också så kommer det bli många klagomål. Du får komma ihåg att de andra också är betalande kunder. Man kan inte behandla de som andraklassens figurer hur som helst.
För att kunna ladda på SuC för icke Tesla så måste man göra ett aktivt val med att ladda ner och använda den och syns då inte just det specifika stället så fungerar det inte.
Själv kommer jag att aktivera denna app för att ha som komplement till de övriga taggar/kort jag har.
För mitt normala körmönster kommer jag inte att använda SuC, använder inte heller någon annan DC-laddare heller i det dagliga körmönstret jag har.
Den SuC jag troligen mest kommer använda är den vid E-center i Söderhamn, för där stannar jag 9/10 gånger jag passerar och kan jag då toppa upp medan man inhandlar Tillmans så behöver jag inte stanna något mer innan jag är hemma.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Model S P85DL+
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....mans71 skrev:Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Såklart inga problem tekniskt men tänk själv hur du är på resande fot, sätter navigator på suc Torsby som nästa destination, du är beräknad framme om 2 timmar men när de går en timme och 50 minuter så stängs plötsligt den möjligheten för då blev där visst kö. Du vet ju då inte ens vad de finns för alternativ i Torsby och batteriet är på ca 10%.Erxon skrev:Men det borde väl vara så enkelt att om den specifika SuC vid detta tillfälle inte är öppen för övriga så borde den inte synas i appen som startar laddningen, eller?MWall skrev:ReNewAble skrev:Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.JockeX skrev:Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.
Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?
Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Det måste vara tydligt och enkelt. Är tillräckligt rörigt med att det finns SuC som är öppna och SuC som inte är öppna. Ska folk behöva hålla koll på datum och tider också så kommer det bli många klagomål. Du får komma ihåg att de andra också är betalande kunder. Man kan inte behandla de som andraklassens figurer hur som helst.
För att kunna ladda på SuC för icke Tesla så måste man göra ett aktivt val med att ladda ner och använda den och syns då inte just det specifika stället så fungerar det inte.
Själv kommer jag att aktivera denna app för att ha som komplement till de övriga taggar/kort jag har.
För mitt normala körmönster kommer jag inte att använda SuC, använder inte heller någon annan DC-laddare heller i det dagliga körmönstret jag har.
Den SuC jag troligen mest kommer använda är den vid E-center i Söderhamn, för där stannar jag 9/10 gånger jag passerar och kan jag då toppa upp medan man inhandlar Tillmans så behöver jag inte stanna något mer innan jag är hemma.
Tycker du de känns rimligt?
Du har dessuom betalat 129 kr för att ladda lite billigare på suc.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.frippe skrev:Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....mans71 skrev:Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ja jag kom fram till sista platsen/såg sista platsen bli upptagen direkt efter flera gånger i vintras och då var det inte ens sportlovsveckor. Ser verkligen inte hur Tesla skulle kunna bygga ut de stationerna tillräckligt för att klara det här ökade trycket.JockeX skrev:Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.
Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?
Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1267
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Nej det blir tufft. Kanske om de nu bygger Gävle bro södergående (typ 20 st), en ny i Mora (typ 20 st) och någon mer. Detta i kombination med Söderhamn (20 st) som nyligen öppnade kanske i så fall kan avlasta lite.OfarligTesla skrev:Ja jag kom fram till sista platsen/såg sista platsen bli upptagen direkt efter flera gånger i vintras och då var det inte ens sportlovsveckor. Ser verkligen inte hur Tesla skulle kunna bygga ut de stationerna tillräckligt för att klara det här ökade trycket.JockeX skrev:Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.
Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?
Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Tror också det är mest rimligt, att antingen är stationen öppen hela tiden för alla bilar, eller stängd hela tiden. Att öppna/stänga efter belastning låter som en lösning vilket bäddar för problem.chaffis75 skrev:Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.frippe skrev:Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....mans71 skrev:Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Model Y LR.
Model S70D
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
chaffis75 skrev:Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.frippe skrev:Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....mans71 skrev:Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Trafiken kommer mer stötvis i Sverige än i Norge och Nederländerna. Bor du t ex i Oslo och ska åka till en skidanläggning så behöver du inte snabbladda på vägen dit. Är bara ~20 mil till Hafjell, Hemsedal och Trysil. Och ska de söderut så sätter de mer press på svenska västkusten och Danmark än sina egna inhemska laddare.
SuC i Nederländerna tycket jag knappt borde behövas med tanke på landets storlek och geografiska placering som inte inbjuder till genomfart.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag tycker Tesla visat hur de tänker runt detta.
De öppnar upp stationer med lägre beläggning först för att sedan addera allt fler när de ser att beläggningen är rimlig. Drygt hälften av stationerna är väl öppnade i Sverige idag. Är det lite tätare mellan stationerna blir det väl så att Teslor i större utsträckning samlas på de som bara Teslor exklusivt kan ladda på, allt efter tillgänglighet.
Min största farhåga är väl vad man gör vid stora resdagar då nära på alla laddare kommer vara under tryck. Det har ju gjorts försök med att erbjuda gratis/billigare laddning "off peak". Går ju att vidareutveckla med prisdifferentieringar.
Sen handlar det ju om utbyggnad av SuC vs tillströmning av fler kunder. Jag hoppas framförallt att man dänger i stora klubban och expanderar så det knakar. Tycker jag också verkar hända.
Sen är det nog fortsatt så att Teslor är relativt vanligare vad gäller långresor och att folk som sitter i andra abonnemang fortsatt kommer använda dessa nät. Alla byter inte till SuC över en natt som verkar vara skrämmande för många här.
De öppnar upp stationer med lägre beläggning först för att sedan addera allt fler när de ser att beläggningen är rimlig. Drygt hälften av stationerna är väl öppnade i Sverige idag. Är det lite tätare mellan stationerna blir det väl så att Teslor i större utsträckning samlas på de som bara Teslor exklusivt kan ladda på, allt efter tillgänglighet.
Min största farhåga är väl vad man gör vid stora resdagar då nära på alla laddare kommer vara under tryck. Det har ju gjorts försök med att erbjuda gratis/billigare laddning "off peak". Går ju att vidareutveckla med prisdifferentieringar.
Sen handlar det ju om utbyggnad av SuC vs tillströmning av fler kunder. Jag hoppas framförallt att man dänger i stora klubban och expanderar så det knakar. Tycker jag också verkar hända.
Sen är det nog fortsatt så att Teslor är relativt vanligare vad gäller långresor och att folk som sitter i andra abonnemang fortsatt kommer använda dessa nät. Alla byter inte till SuC över en natt som verkar vara skrämmande för många här.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
En effekt av detta är att totalkalkylen för en Superchargerstation lär påverkas till det bättre. Det är en trend som pågått länge hos Tesla. Först var SuC gratis för att man skulle sälja fler bilar - men då var varje station en ren förlust både i investeringskostnad och löpande. Ju fler man byggde desto större förluster. Därför satte man P för fri SuC och införde en laddkostnad. Sen kom förseningsavgiften, laddkostnaderna har höjts och nu kommer detta som ytterligare ett steg mot att SuC-nätverket ska bära sig självt och helst ge en vinst. Blir det så, då blir det genast ett mycket lättare beslut att bygga ut fler SuC-stationer.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Imorgon bör det av till Sundsvall, det blir intressant att se hur beläggningen är på olika SuC, särskilt i Gävle.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Undrar hur många dagar det tar innan vi ser en bild på eTron inkopplad på t.ex. Sillekrog… Förvirrande att en del funkar, andra inte.chaffis75 skrev:Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.frippe skrev:Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....mans71 skrev:Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Model S P85DL+
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Pga ovanstående antiklimax igår kväll så har jag kvar 4 st reserverade belopp a 104kr på mitt kort. Nån som vet om Tesla kommer släppa dom automatiskt eller är det så här dom tar betalt för en pajad laddare (vilken nu är igång igen) .MrRun skrev:Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
Eller ska jag behöva kontakta dom?
Ioniq 5 FE AWD
-
- Inlägg: 505
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Typiskt, det är ju just i Sillekrog det numera/åter enbart finns en enda öppen ”snabbladdare” (1 x 50kW).
Att få ladda hos Tesla SuC (8 x 150kW) där hade ju klart varit värt att betala extra för.
Tar man sig ner till Tesla SuC i Norrköping finns ju både Ionity och UFC som snabba alternativ.
Men, det är förstås därför Sillekrog SuC förblir stängt för övriga.
Att få ladda hos Tesla SuC (8 x 150kW) där hade ju klart varit värt att betala extra för.
Tar man sig ner till Tesla SuC i Norrköping finns ju både Ionity och UFC som snabba alternativ.
Men, det är förstås därför Sillekrog SuC förblir stängt för övriga.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag skulle vänta några dagar.. Sålänge de är reserverat så finns hoppet kvar..MrRun skrev:Pga ovanstående antiklimax igår kväll så har jag kvar 4 st reserverade belopp a 104kr på mitt kort. Nån som vet om Tesla kommer släppa dom automatiskt eller är det så här dom tar betalt för en pajad laddare (vilken nu är igång igen) .MrRun skrev:Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion.
Eller ska jag behöva kontakta dom?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det är väl bara att göra som för vilka andra laddare som helst... Kolla i Chargefinder (och filtrera på alla laddnätverk minus "Tesla", då får man med "Tesla open for all"), sedan navigerar man till en av de som dyker upp...mans71 skrev:Undrar hur många dagar det tar innan vi ser en bild på eTron inkopplad på t.ex. Sillekrog… Förvirrande att en del funkar, andra inte.chaffis75 skrev:Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.frippe skrev:Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....mans71 skrev:Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Eller så kollar man i Teslaappen vilka man får åka till... att bara helt på random navigera till en SuC lär nog inte vara helt vanligt.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21