SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Flagada »

iAkita skrev:
Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
https://www.ioniqforum.com/threads/ioni ... ger.39744/
Senast redigerad av Flagada, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Ajdå. Därmed blir ju detta relativt ointressant för oss med Ioniq 5 och EV6. I princip alla SuC som hade varit intressanta på grund av den geografiska placeringen i norr, är ju V3. Tillbaks till ruta ett alltså.
Synd med tanke på att Ioniq5 faktiskt är en av få bilar som kan ladda med så hög effekt som V3 tillhandahåller (förutsatt att den på något vis kan hantera 400V med så hög effekt).
Förhoppningsvis löser väl tesla denna bugg men den som lever får se..
Ja, vi får se. För mig personligen spelar det ingen roll. Jag har klarat mig utan SuC hittills och jag kommer göra det även i framtiden. Har snabbladdat min Ioniq 5 bara en gång (hos CirkleK) och det var mindre än 20kWh. Det berodde dessutom på min egen klantighet eftersom jag hade glömt att ladda hemma. :oops:
Men för alla som köpt en Ioniq 5 och som hade hoppats på att kunna ladda på SuC I framtiden är detta naturligtvis ett slag i magen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av JockeX »

Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…

Nästa sportlov står det 20 bilar i kö varav hälften har laddporten på fel sida. 1-1,5 timme i kö?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av ReNewAble »

JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

ReNewAble skrev:
JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.

Det måste vara tydligt och enkelt. Är tillräckligt rörigt med att det finns SuC som är öppna och SuC som inte är öppna. Ska folk behöva hålla koll på datum och tider också så kommer det bli många klagomål. Du får komma ihåg att de andra också är betalande kunder. Man kan inte behandla de som andraklassens figurer hur som helst.
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av modelg »

Curik skrev:
modelg skrev:
Med de priserna behöver det nog ej oroas för kö i första taget.
Haha, för det har aldrig varit kö tidigare..
Mjo, förvisso men jag tänkte på i förhållande till det som tråden handlar om, dvs öppningen av SuC vilket jag poängterat nu.

Jämför tex med VAG:s motsvarande. 3 nånting kr/kWh för samma månadsavgift och då kan du ladda hos många operatörer med samma kort inkl. destinationsladdning för typ 4 kr/kWh. Dessa väljer nog inte Tesla istället om de inte måste.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

ReNewAble skrev:
JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.
Detta kan vi såklart bara spekulera i men jag kan verkligen inte se de hända. De enda jag kan tänka mig är att man kanske ser att en suc börjar bli för hårt lastad, då stänger man av denna föe icke tesla men inte dynamiskt utan då är de permanent precis som vissa suc idag inte är tillgängliga för icke tesla.
Som har sagt, de finns de som betalar abonnemang, ja även om de är billigt så har man ju ett avtal och då kan man inte dynamiskt slå på och av stationer slumpmässigt bara för de börjar bli kö.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Erxon »

MWall skrev:
ReNewAble skrev:
JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.

Det måste vara tydligt och enkelt. Är tillräckligt rörigt med att det finns SuC som är öppna och SuC som inte är öppna. Ska folk behöva hålla koll på datum och tider också så kommer det bli många klagomål. Du får komma ihåg att de andra också är betalande kunder. Man kan inte behandla de som andraklassens figurer hur som helst.
Men det borde väl vara så enkelt att om den specifika SuC vid detta tillfälle inte är öppen för övriga så borde den inte synas i appen som startar laddningen, eller?
För att kunna ladda på SuC för icke Tesla så måste man göra ett aktivt val med att ladda ner och använda den och syns då inte just det specifika stället så fungerar det inte.

Själv kommer jag att aktivera denna app för att ha som komplement till de övriga taggar/kort jag har.
För mitt normala körmönster kommer jag inte att använda SuC, använder inte heller någon annan DC-laddare heller i det dagliga körmönstret jag har.
Den SuC jag troligen mest kommer använda är den vid E-center i Söderhamn, för där stannar jag 9/10 gånger jag passerar och kan jag då toppa upp medan man inhandlar Tillmans så behöver jag inte stanna något mer innan jag är hemma.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mans71 »

Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av frippe »

mans71 skrev:
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....

Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

Erxon skrev:
MWall skrev:
ReNewAble skrev:
JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.

Det måste vara tydligt och enkelt. Är tillräckligt rörigt med att det finns SuC som är öppna och SuC som inte är öppna. Ska folk behöva hålla koll på datum och tider också så kommer det bli många klagomål. Du får komma ihåg att de andra också är betalande kunder. Man kan inte behandla de som andraklassens figurer hur som helst.
Men det borde väl vara så enkelt att om den specifika SuC vid detta tillfälle inte är öppen för övriga så borde den inte synas i appen som startar laddningen, eller?
För att kunna ladda på SuC för icke Tesla så måste man göra ett aktivt val med att ladda ner och använda den och syns då inte just det specifika stället så fungerar det inte.

Själv kommer jag att aktivera denna app för att ha som komplement till de övriga taggar/kort jag har.
För mitt normala körmönster kommer jag inte att använda SuC, använder inte heller någon annan DC-laddare heller i det dagliga körmönstret jag har.
Den SuC jag troligen mest kommer använda är den vid E-center i Söderhamn, för där stannar jag 9/10 gånger jag passerar och kan jag då toppa upp medan man inhandlar Tillmans så behöver jag inte stanna något mer innan jag är hemma.
Såklart inga problem tekniskt men tänk själv hur du är på resande fot, sätter navigator på suc Torsby som nästa destination, du är beräknad framme om 2 timmar men när de går en timme och 50 minuter så stängs plötsligt den möjligheten för då blev där visst kö. Du vet ju då inte ens vad de finns för alternativ i Torsby och batteriet är på ca 10%.
Tycker du de känns rimligt?
Du har dessuom betalat 129 kr för att ladda lite billigare på suc.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev:
mans71 skrev:
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....

Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av OfarligTesla »

JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Ja jag kom fram till sista platsen/såg sista platsen bli upptagen direkt efter flera gånger i vintras och då var det inte ens sportlovsveckor. Ser verkligen inte hur Tesla skulle kunna bygga ut de stationerna tillräckligt för att klara det här ökade trycket.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av slugger75 »

OfarligTesla skrev:
JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Ja jag kom fram till sista platsen/såg sista platsen bli upptagen direkt efter flera gånger i vintras och då var det inte ens sportlovsveckor. Ser verkligen inte hur Tesla skulle kunna bygga ut de stationerna tillräckligt för att klara det här ökade trycket.
Nej det blir tufft. Kanske om de nu bygger Gävle bro södergående (typ 20 st), en ny i Mora (typ 20 st) och någon mer. Detta i kombination med Söderhamn (20 st) som nyligen öppnade kanske i så fall kan avlasta lite.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av frippe »

chaffis75 skrev:
frippe skrev:
mans71 skrev:
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....

Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.
Tror också det är mest rimligt, att antingen är stationen öppen hela tiden för alla bilar, eller stängd hela tiden. Att öppna/stänga efter belastning låter som en lösning vilket bäddar för problem.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
frippe skrev:
mans71 skrev:
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....

Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.

Trafiken kommer mer stötvis i Sverige än i Norge och Nederländerna. Bor du t ex i Oslo och ska åka till en skidanläggning så behöver du inte snabbladda på vägen dit. Är bara ~20 mil till Hafjell, Hemsedal och Trysil. Och ska de söderut så sätter de mer press på svenska västkusten och Danmark än sina egna inhemska laddare.

SuC i Nederländerna tycket jag knappt borde behövas med tanke på landets storlek och geografiska placering som inte inbjuder till genomfart.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av RagWal »

Jag tycker Tesla visat hur de tänker runt detta.

De öppnar upp stationer med lägre beläggning först för att sedan addera allt fler när de ser att beläggningen är rimlig. Drygt hälften av stationerna är väl öppnade i Sverige idag. Är det lite tätare mellan stationerna blir det väl så att Teslor i större utsträckning samlas på de som bara Teslor exklusivt kan ladda på, allt efter tillgänglighet.

Min största farhåga är väl vad man gör vid stora resdagar då nära på alla laddare kommer vara under tryck. Det har ju gjorts försök med att erbjuda gratis/billigare laddning "off peak". Går ju att vidareutveckla med prisdifferentieringar.

Sen handlar det ju om utbyggnad av SuC vs tillströmning av fler kunder. Jag hoppas framförallt att man dänger i stora klubban och expanderar så det knakar. Tycker jag också verkar hända.

Sen är det nog fortsatt så att Teslor är relativt vanligare vad gäller långresor och att folk som sitter i andra abonnemang fortsatt kommer använda dessa nät. Alla byter inte till SuC över en natt som verkar vara skrämmande för många här.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Jerka »

En effekt av detta är att totalkalkylen för en Superchargerstation lär påverkas till det bättre. Det är en trend som pågått länge hos Tesla. Först var SuC gratis för att man skulle sälja fler bilar - men då var varje station en ren förlust både i investeringskostnad och löpande. Ju fler man byggde desto större förluster. Därför satte man P för fri SuC och införde en laddkostnad. Sen kom förseningsavgiften, laddkostnaderna har höjts och nu kommer detta som ytterligare ett steg mot att SuC-nätverket ska bära sig självt och helst ge en vinst. Blir det så, då blir det genast ett mycket lättare beslut att bygga ut fler SuC-stationer.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mikebike »

Imorgon bör det av till Sundsvall, det blir intressant att se hur beläggningen är på olika SuC, särskilt i Gävle.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mans71 »

chaffis75 skrev:
frippe skrev:
mans71 skrev:
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....

Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.
Undrar hur många dagar det tar innan vi ser en bild på eTron inkopplad på t.ex. Sillekrog… Förvirrande att en del funkar, andra inte.
Model S P85DL+
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MrRun »

MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Pga ovanstående antiklimax igår kväll så har jag kvar 4 st reserverade belopp a 104kr på mitt kort. Nån som vet om Tesla kommer släppa dom automatiskt eller är det så här dom tar betalt för en pajad laddare (vilken nu är igång igen) :D.

Eller ska jag behöva kontakta dom?
Ioniq 5 FE AWD
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Typiskt, det är ju just i Sillekrog det numera/åter enbart finns en enda öppen ”snabbladdare” (1 x 50kW).
Att få ladda hos Tesla SuC (8 x 150kW) där hade ju klart varit värt att betala extra för.
Tar man sig ner till Tesla SuC i Norrköping finns ju både Ionity och UFC som snabba alternativ.
Men, det är förstås därför Sillekrog SuC förblir stängt för övriga.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

MrRun skrev:
MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Pga ovanstående antiklimax igår kväll så har jag kvar 4 st reserverade belopp a 104kr på mitt kort. Nån som vet om Tesla kommer släppa dom automatiskt eller är det så här dom tar betalt för en pajad laddare (vilken nu är igång igen) :D.

Eller ska jag behöva kontakta dom?
Jag skulle vänta några dagar.. Sålänge de är reserverat så finns hoppet kvar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av krille »

mans71 skrev:
chaffis75 skrev:
frippe skrev:
mans71 skrev:
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....

Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.
Undrar hur många dagar det tar innan vi ser en bild på eTron inkopplad på t.ex. Sillekrog… Förvirrande att en del funkar, andra inte.
Det är väl bara att göra som för vilka andra laddare som helst... Kolla i Chargefinder (och filtrera på alla laddnätverk minus "Tesla", då får man med "Tesla open for all"), sedan navigerar man till en av de som dyker upp...
Eller så kollar man i Teslaappen vilka man får åka till... att bara helt på random navigera till en SuC lär nog inte vara helt vanligt.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Skriv svar