Skillnaden då var att de fick in 100k+ i vinst per bil de sålde så det var enkelt att räkna hem investeringen, skall de fortsätta att ha lika många laddare i landet per "laddkund" som de haft hittills kommer det krävas stora investeringar och frågan är om det går att motivera med tanke på den lägre vinsten de kommer få in. Säg att det blir lika många nya kunder som vill ladda som det finns Teslor i Sverige, då kanske de behöver dubbla antalet laddare/stationer för att det skall vara på samma nivå som idag, kan de verkligen motivera den investeringen eller kommer de helt enkelt acceptera mer köer? Jag hoppas såklart att de fortsätter att dimensionera nätverket som de gjort hittills men jag är skeptisk till att man får en vettig ROI om man bara kollar på vinsten från att sälja el så de kanske inte gör det.chaffis75 skrev:Ja detta är Lite samma som när modell 3 kom.. De skulle ju då bli katastrof eftersom de kom så många billiga bilar.
Ja de blev kanske någpn enstaka kö men idag är de väl inget problem. Ja kanake de blir några köer nu också men jag är säker på att tesla gör allt de kan för att få bort kön så snart som möjligt.
SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 25 okt 2018 20:48
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
ladda ner Tesla App Registrera konto och Lägg inkort uppgifter och tryck på Ladda annan elbil än tesla Done.... SEdan Sök efter suc charger in the area.Dodde skrev:Hur gör man om man vill ladda på SuC?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Att SuC är på 400V kanske? Dessutom har Ioniq 5 också problem med Tesla Wall Connector. Det funkar, men inte helt klockrent.Skabb1 skrev:Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?iAkita skrev:Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
Inte omöjligt att det finns ett mjukvarukompatibilitetsproblem mellan Tesla och Hyundai.
Om det stämmer så behöver i alla fall jag inte längre fundera över hur man ska parkera när man laddar pä SuC. Då är det problemet löst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.Skabb1 skrev:Frågan är ju om Tesla gör just det...MWall skrev:Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.gnutten skrev:De har ju problem med för många beställningar snarare än för få, så det är nog ingen risk.max_sthlm skrev:Och därmed försvann Teslas främsta USP.. Varför ska man nu välja Tesla framför andra märken?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Synd bara att det verkar vara svårt att få tag på någon annan bil än Tesla just nu, 13 månaders leverans på en i4 M50 sist jag kollade.MWall skrev:
Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Tesla pissar på sina kunder hela tiden. Varför skulle det vara annorlunda nu?MWall skrev:Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.Skabb1 skrev:Frågan är ju om Tesla gör just det...MWall skrev:Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Detta handlar nog minst lika mycket om marknadsandelar som något annat. Andra kunder bidrar till kapitalflödet, Tesla kan dominera de orter där de har etablerat och det blir betydligt svårare för konkurrenter att räkna hem investeringar i närheten.OfarligTesla skrev:…Jag hoppas såklart att de fortsätter att dimensionera nätverket som de gjort hittills men jag är skeptisk till att man får en vettig ROI om man bara kollar på vinsten från att sälja el så de kanske inte gör det.
De får dessutom tillgång till etableringsstöd på lika villkor som alla andra aktörer. Säga vad man vill, det är rätt smart agerat.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Glöm inte att detta är ett "Tesla forum" - ett argument som ibland framförs för att korrigera eller tysta avvikande åsikter eller påståenden om att Tesla inte är bäst, eller för att hävda motsaten att alla andra (oftast Ionity och VAG) är skit.
Ser fram emot reningsbadet när gnällspikarna säljer sina bilar och lämnar forumet.
Allt som Tesla gör är av godo. Punkt. Rätning i ledet! Glöm inte att ni har svurit blodseden. Praise the lord.
/fanboy
Ser fram emot reningsbadet när gnällspikarna säljer sina bilar och lämnar forumet.
Allt som Tesla gör är av godo. Punkt. Rätning i ledet! Glöm inte att ni har svurit blodseden. Praise the lord.
/fanboy
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jo jag vet. Är ett närmast kundfientligt bolag.mati skrev:Tesla pissar på sina kunder hela tiden. Varför skulle det vara annorlunda nu?MWall skrev:Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.Skabb1 skrev:Frågan är ju om Tesla gör just det...MWall skrev:Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
OfarligTesla skrev:Synd bara att det verkar vara svårt att få tag på någon annan bil än Tesla just nu, 13 månaders leverans på en i4 M50 sist jag kollade.MWall skrev:
Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.
Ja det vimlar ju inte av alternativ i det korta perspektivet.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Såklart alltid intressant, men i år blir det EXTRA intressant.MattiasH skrev:Blir ju lite intressant att följa årets SECC.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag övergav Tesla på grund av detta. Och som avskedspresent toksänkte de priserna så att jag mer eller mindre fick ge bort min bil. Ja, de är dåliga på att ta hand om sina kunder. Med det sagt så är inte andra biltillverkare så hemskt mycket bättre på det heller.MWall skrev:Jo jag vet. Är ett närmast kundfientligt bolag.mati skrev:Tesla pissar på sina kunder hela tiden. Varför skulle det vara annorlunda nu?MWall skrev:Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.Skabb1 skrev:Frågan är ju om Tesla gör just det...MWall skrev:Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Så kan det vara.mati skrev:Att SuC är på 400V kanske? Dessutom har Ioniq 5 också problem med Tesla Wall Connector. Det funkar, men inte helt klockrent.Skabb1 skrev:Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?iAkita skrev:Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
Inte omöjligt att det finns ett mjukvarukompatibilitetsproblem mellan Tesla och Hyundai.
Om det stämmer så behöver i alla fall jag inte längre fundera över hur man ska parkera när man laddar pä SuC. Då är det problemet löst.
Sen funkar ju hederliga 50 kw laddare bra de gånger jag testat. Är de inte också på 400V?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jo, det är de. Ioniq 5 kan ju ladda med 400V. Men kanske inte riktigt alltid och överallt, det är bara en gissning.Skabb1 skrev:Så kan det vara.mati skrev:Att SuC är på 400V kanske? Dessutom har Ioniq 5 också problem med Tesla Wall Connector. Det funkar, men inte helt klockrent.Skabb1 skrev:Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?iAkita skrev:Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
Inte omöjligt att det finns ett mjukvarukompatibilitetsproblem mellan Tesla och Hyundai.
Om det stämmer så behöver i alla fall jag inte längre fundera över hur man ska parkera när man laddar pä SuC. Då är det problemet löst.
Sen funkar ju hederliga 50 kw laddare bra de gånger jag testat. Är de inte också på 400V?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det funkar på V2, men inte V3. Hoppas på fix.mati skrev:Jo, det är de. Ioniq 5 kan ju ladda med 400V. Men kanske inte riktigt alltid och överallt, det är bara en gissning.Skabb1 skrev:Så kan det vara.mati skrev:Att SuC är på 400V kanske? Dessutom har Ioniq 5 också problem med Tesla Wall Connector. Det funkar, men inte helt klockrent.Skabb1 skrev:Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?iAkita skrev:Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
Inte omöjligt att det finns ett mjukvarukompatibilitetsproblem mellan Tesla och Hyundai.
Om det stämmer så behöver i alla fall jag inte längre fundera över hur man ska parkera när man laddar pä SuC. Då är det problemet löst.
Sen funkar ju hederliga 50 kw laddare bra de gånger jag testat. Är de inte också på 400V?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Hur vet man vilka som är v3 då? Lite tråkigt att komma till en SuC med tomt batteri för att sedan behöva upptäcka att Ioniqen inte är kompatibel med just den stationen.DanneLKPG skrev:Det funkar på V2, men inte V3. Hoppas på fix.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
V2 = två kablar "max 150kW" står det i appen.mati skrev:Hur vet man vilka som är v3 då? Lite tråkigt att komma till en SuC med tomt batteri för att sedan behöva upptäcka att Ioniqen inte är kompatibel med just den stationen.DanneLKPG skrev:Det funkar på V2, men inte V3. Hoppas på fix.
V3 = en kabel "max 250kw" och "ccs only" står det i appen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Skönt, då kan jag ladda min e-tron med en sida fri från dörruppslag.
…..
Ja skämt
…..
Ja skämt
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Varför har du beställt en MYP? Både du och din fru hatar ju suvar enligt vad du skrivit i otaliga trådar. Vad blir det för fossil-suv istället? Har svårt att se någon i det segmentet som kommer i närheten av MYP.martinot skrev:Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.Yxel skrev:Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Tack.DanneLKPG skrev:V2 = två kablar "max 150kW" står det i appen.mati skrev:Hur vet man vilka som är v3 då? Lite tråkigt att komma till en SuC med tomt batteri för att sedan behöva upptäcka att Ioniqen inte är kompatibel med just den stationen.DanneLKPG skrev:Det funkar på V2, men inte V3. Hoppas på fix.
V3 = en kabel "max 250kw" och "ccs only" står det i appen.
Enligt Ioniq-forumet kan man ladda på v3, men laddningen avbryts efter några minuter. Peugeot har samma bekymmer. Tydligen ett problem som Tesla är medvetna om och som de ska fixa. Låter lovande. Jag var rädd att det är Hyundai som måste fixa det, för då skulle det aldrig blivit av.
https://www.ioniqforum.com/threads/ioni ... ost-483386
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jo, för mig är det inte en fråga om “snobberi” (får nog en finare och lyxigare bil än Tesla om jag valt efter det, som tex. Taycan), och inte heller en fråga om miljö (det är inte huvudorsak att jag valt Tesla), utan en praktisk fråga.OfarligTesla skrev:Du kan se det om du trycker på en laddare i vyn för det öppna nätverket. Linköping är t.ex. 7,85 kr/kWh utan och 5,3 kr/kWh med.MattiasH skrev:Någon som vet skillnaden i pris (per kwh) om man har abonnemang för 129kr/mån?
Ett argument mot fossilbil är väl att man behöver tanka i vardagen så man förlorar lite tid där med, å andra sidan så förlorar jag tid på att hitta en snabbladdare att stå på medan jag handlar också så det går nog jämnt ut på året. Jag hade nog accepterat 10 minuter kö per år som max, som frun sa häromdagen "tid när man är på väg är värd mycket".DanneLKPG skrev:
Låter mest otroligt snobbigt. Detsamma gäller resten av er som skriver i trådarna att man nu ska gå tillbaka till fossilt för att man KANSKE kan få köa någon enstaka gång.
Precis som andra föreslagit kanske jag börjar flyga mer, eller kanske byter elbilen mot en hybrid. Finns många balanserade och rationella alternativ att överväga för mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Är rädd för att du har 100% rätt.roffe_s skrev:Äntligen! Kiruna - nu kommer jag<3
Seriöst - Hatten av för Tesla, de kommer att öka beläggningen nu när även andra tillverkare spottar ut elbilar
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Absolut, och jag som tänkte skriva nåt för någon dag sedan (i den tråden då såklart) att TeslaMattiasH skrev:Blir ju lite intressant att följa årets SECC.
kunde väl åtminstone öppna nätverket längs den rutten under dom dagarna, men nu… öppna
typ hela nätverket permanent även i Sverige bah
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Exakt. Det är historiskt helt exceptionella förhållanden nu, men det kommer om endast ett par år andra tider när tillverkarna måste kämpa om kunderna. Det är alltid lättare att snabbt rasera ett förtroende och rykte än att bygga upp det. Många företag som lärt sig det (och en hel del den hårda vägen).MWall skrev:Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.gnutten skrev:De har ju problem med för många beställningar snarare än för få, så det är nog ingen risk.max_sthlm skrev:Och därmed försvann Teslas främsta USP.. Varför ska man nu välja Tesla framför andra märken?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik