SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Då förstår jag inte vad gnället handlar om.
Har sett ett par laddplatser med layout som en vanlig parkeringsrad med stolparna vid gräskanten. Trodde det var det vanliga.
Vanligare är det helt klart med parkeringsrader, precis som du säger. Men det finns några andra också. Det är länge sen jag laddade på SuC, så det har säkert tillkommit en del. Men jag tänker spontant på Lödde, Mellbystrand, Torsby, Arboga och delvis Mora.
I t.ex. Ulricehamn finns ju bägge varianterna så det verkar ju onekligen som det finns en tanke bakom.
Klassiska varianten med parkeringsrad tar ju på ett sätt mindre plats och kräver inte att man asfalterar om eftersom kablarna kan grävas ner i gräset utanför parkeringen. I Arboga har det i början bara funnits varianten med laddarna i mitten, men när den byggdes ut så har det skett via en klassisk parkeringsrad vid sidan av. Var troligen enklare så. I Mora var det precis tvärtom. Där fanns det först 4 laddare i rad, sen har det byggts ytterligare 4 stycken mitt på parkeringen. Så det beror väl lite på hur det ser ut helt enkelt.
Det är naturligtvis svårt att bygga en SuC med 40 laddare enligt den klassiska varianten eftersom det skulle bli en vääääldigt lång parkering. :) Det är därför inte så konstigt att stora anläggningar oftast är lite blandade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).

Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.

Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA! :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Swede1 »

Nicke Nyfiken skrev:
Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).

Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.

Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA! :evil:
Spännande kaos, men var det kö också?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Swede1 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).

Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.

Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA! :evil:
Spännande kaos, men var det kö också?
Nä ingen kö på en vardag förmiddag.

Men en prestation att de enda 2 icke-Teslorna som laddade, lyckades blocka 5 laddstolpar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Elix747 »

Nicke Nyfiken skrev:
Swede1 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).

Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.

Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA! :evil:
Spännande kaos, men var det kö också?
Nä ingen kö på en vardag förmiddag.

Men en prestation att de enda 2 icke-Teslorna som laddade, lyckades blocka 5 laddstolpar.
Laddade också på Falkenberg i går. Ca 60 % fullt varav en Volvo och en VW. Taycanen skulle ju ha laddat på denna platsen (se bild). Då skulle den kommit åt att parkera ok. Men den var visst upptagen.
5379F822-620F-4181-A43A-C38A8D968A7A.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elix747 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Swede1 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).

Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.

Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA! :evil:
Spännande kaos, men var det kö också?
Nä ingen kö på en vardag förmiddag.

Men en prestation att de enda 2 icke-Teslorna som laddade, lyckades blocka 5 laddstolpar.
Laddade också på Falkenberg i går. Ca 60 % fullt varav en Volvo och en VW. Taycanen skulle ju ha laddat på denna platsen (se bild). Då skulle den kommit åt att parkera ok. Men den var visst upptagen.
5379F822-620F-4181-A43A-C38A8D968A7A.jpeg
Min tanke också, när jag såg Taycanen stå över 3 platser. Och den platsen var ledig.

Och det finns ytterligare en plats som hade funkat fint med Taycan (första stolpen till vänster) och den var också ledig, men Porscheägaren tyckte uppenbarligen det var bättre att blocka 3 laddstolpar.

Nä som sagt: Det här kommer att bli såååå bra.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev:
Min tanke också, när jag såg Taycanen stå över 3 platser. Och den platsen var ledig.

Och det finns ytterligare en plats som hade funkat fint med Taycan (första stolpen till vänster) och den var också ledig, men Porscheägaren tyckte uppenbarligen det var bättre att blocka 3 laddstolpar.

Nä som sagt: Det här kommer att bli såååå bra.
Tesla får väl se till att ha parkeringsvakter el dyl på plats initialt, den där typen av idioter förekom ju på vissa SuC även innan öppnandet.

Reglerna är ju extremt tydliga i det här fallet, släng på 1200:- böter på alla bilar som parkerar över linjer och blockerar stolpar så försvinner nog det här beteendet snabbt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av martinot »

Electron skrev:

Jepp - skönt att inte bidra till Puttlers ekonomi.
?

Vem är Puttler?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Swede1 »

MWall skrev:
Swede1 skrev:
Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)

Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag. 8-)
Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.

Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
Det är klart du ska långköra med BMW i3Rex, du behöver aldrig vara nervös för laddningen! :D

Mm, ok. Jo den drar nog mer än 0,5 i genomsnitt, kanske 0,7 som du säger. Jag har aldrig lyckats tanka mer än drygt 8 liter, använder alltid bästa bensinen på Ck för att minska risken att Rexen kleggar ihop. Den kan ligga i tanken flera månader. 0,7x23 kr/liter är 16 kr / mil i bensinkostnad. Men då är nog kWh/mil högre än 1,5, kanske 1,7. 1,7 x 7,65 kr/kwh = 13 kr / mil. Min Rex mätare kan visa 16-17 mil på sommaren vid full tank. Kommer man 16 mil och får truga i 8 liter så blir det 0,5 l/mil, borde vara möjligt med så strömlinjeformad lätt bil om man kör lugnt, även om det är förluster i generatorn och motorn inte är optimerad för låg bränsleförbrukning. Mja, jag kommer nog 16 mil under bra förhållanden på sommaren vid långkörning enligt hastighetsgränser, när rexen är varm. Otroligt mycket energi i 8 liter bensin. Men visst kan den visa 13 mil också eller mindre när det är kallare.

7,65 kr utan medlemskap, 5,45 kr med medlemskap. 2,2 kr i skillnad, 129/2,2 = 59 kwh. Mm, måste ladda mer än 59 kwh från Tesla på en månad för att medlemskap ska löna sig. 60 kwh x 5,45 =327 kr + 129 = 456 kr minsta månadskostnad.

Hm, men hur ska jag göra nu då. Ladda nån gång för 7,65 kr på Tesla, eller tanka finbensin? (Alltid bra med substitut så det inte blir monopol.)

Hm, näe, milkostnaden blir nästan exakt samma tror jag, vid kwh pris på 7,65 kr och bensinpris på 23 kr. Vidare empiri, mer undersökning behövs.

Visst är det här BMW i3 Rex forumet? :P
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
MWall skrev:
Swede1 skrev:
Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)

Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag. 8-)
Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.

Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
Det är klart du ska långköra med BMW i3Rex, du behöver aldrig vara nervös för laddningen! :D

Mm, ok. Jo den drar nog mer än 0,5 i genomsnitt, kanske 0,7 som du säger. Jag har aldrig lyckats tanka mer än drygt 8 liter, använder alltid bästa bensinen på Ck för att minska risken att Rexen kleggar ihop. Den kan ligga i tanken flera månader. 0,7x23 kr/liter är 16 kr / mil i bensinkostnad. Men då är nog kWh/mil högre än 1,5, kanske 1,7. 1,7 x 7,65 kr/kwh = 13 kr / mil. Min Rex mätare kan visa 16-17 mil på sommaren vid full tank. Kommer man 16 mil och får truga i 8 liter så blir det 0,5 l/mil, borde vara möjligt med så strömlinjeformad lätt bil om man kör lugnt, även om det är förluster i generatorn och motorn inte är optimerad för låg bränsleförbrukning. Mja, jag kommer nog 16 mil under bra förhållanden på sommaren vid långkörning enligt hastighetsgränser, när rexen är varm. Otroligt mycket energi i 8 liter bensin. Men visst kan den visa 13 mil också eller mindre när det är kallare.

7,65 kr utan medlemskap, 5,45 kr med medlemskap. 2,2 kr i skillnad, 129/2,2 = 59 kwh. Mm, måste ladda mer än 59 kwh från Tesla på en månad för att medlemskap ska löna sig. 60 kwh x 5,45 =327 kr + 129 = 456 kr minsta månadskostnad.

Hm, men hur ska jag göra nu då. Ladda nån gång för 7,65 kr på Tesla, eller tanka finbensin? (Alltid bra med substitut så det inte blir monopol.)

Hm, näe, milkostnaden blir nästan exakt samma tror jag, vid kwh pris på 7,65 kr och bensinpris på 23 kr. Vidare empiri, mer undersökning behövs.

Visst är det här BMW i3 Rex forumet? :P
I vilket fall är det inte värt tiden det tar att ladda. Vi har dock aldrig i3 på långkörning. Vi använder mer Rex som försäkring på turer som är på gränsen, eller när man glömt ladda.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av sven-labil »

Nicke Nyfiken skrev:
Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).

Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.

Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA! :evil:
Snart kommer nog den första bilden av en färdigladdad Taycan som är inparkerad av två Teslor... (Och strax efter ett nytt snärtigt uttryck för att hindras från att lämna en laddplats.) Undrar om fyrhjulsstyrningen hjälper vid extrem fickparkering?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av bylund »

Jag tänker att det med bilar som använder många platser är lite självreglerande vid kö. Lite osannolikt att det då blir tre lediga platser bredvid varandra, så de blir liksom tvungna att ta sig in på en plats. Men visst, viss blockering blir det ju när det är på väg att bli kö, men fortfarande finns lediga platser.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Fredrik j »

sven-labil skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).

Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.

Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA! :evil:
Snart kommer nog den första bilden av en färdigladdad Taycan som är inparkerad av två Teslor... (Och strax efter ett nytt snärtigt uttryck för att hindras från att lämna en laddplats.) Undrar om fyrhjulsstyrningen hjälper vid extrem fickparkering?
Vad kommer man kalla slagsmål mellan elbilsentusiaster? Ladd-rage?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
sven-labil skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).

Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.

Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA! :evil:
Snart kommer nog den första bilden av en färdigladdad Taycan som är inparkerad av två Teslor... (Och strax efter ett nytt snärtigt uttryck för att hindras från att lämna en laddplats.) Undrar om fyrhjulsstyrningen hjälper vid extrem fickparkering?
Vad kommer man kalla slagsmål mellan elbilsentusiaster? Ladd-rage?
Tror entusiasttiden är förbi. Nu är det vanliga "svenssons" som skaffar och kör elbilar. Det kommer därmed också bli kultur och beteenden därefter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

bylund skrev:
Jag tänker att det med bilar som använder många platser är lite självreglerande vid kö. Lite osannolikt att det då blir tre lediga platser bredvid varandra, så de blir liksom tvungna att ta sig in på en plats. Men visst, viss blockering blir det ju när det är på väg att bli kö, men fortfarande finns lediga platser.

Om det är nästan tomt på en SuC är det ju inte hela världen att en Taycan står på tvärs i 15 minuter.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av slugger75 »

Off Grid Byggaren skrev:

Om det är nästan tomt på en SuC är det ju inte hela världen att en Taycan står på tvärs i 15 minuter.
Om det är nästan fullt då?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
sven-labil skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).

Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.

Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA! :evil:
Snart kommer nog den första bilden av en färdigladdad Taycan som är inparkerad av två Teslor... (Och strax efter ett nytt snärtigt uttryck för att hindras från att lämna en laddplats.) Undrar om fyrhjulsstyrningen hjälper vid extrem fickparkering?
Vad kommer man kalla slagsmål mellan elbilsentusiaster? Ladd-rage?
Tror entusiasttiden är förbi. Nu är det vanliga "svenssons" som skaffar och kör elbilar. Det kommer därmed också bli kultur och beteenden därefter.
Nej, jag uppfattar det som att entusiasterna är överrepresenterade bland dom som klagar. När två ”Svenssons” träffas på teslastationen löser det sig säkert.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

slugger75 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

Om det är nästan tomt på en SuC är det ju inte hela världen att en Taycan står på tvärs i 15 minuter.
Om det är nästan fullt då?
Då borde det inte vara möjligt att ställa sig på tvären.

Taycan föraren får då svårt att lyckas ladda där.
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Electron »

Jaha, ni som reser runt i Svedala denna fina helg: Jag tycker mej inte utläsa att det är nå’t nämnvärt laddkaos?
Att nån står snett, nån tar upp två laddplatser låter i mina öron inte så farligt.
Kanske blir bra det här trots allt?
Jag är som sagt skeptisk till att släppa in pöbeln.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Pontus »

slugger75 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

Om det är nästan tomt på en SuC är det ju inte hela världen att en Taycan står på tvärs i 15 minuter.
Om det är nästan fullt då?
Om det är nästan fullt så lär det finnas andra förare på plats och då får man ju hoppas att dom kan hjälpa till och tala om hur man parkerar.
Känns mer som en risk att alla backar in fint men sedan tar den sladden som sitter närmast och då finns det helt plötsligt inte någon laddsladd kvar när en bil med uttag på andra sidan kommer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7586
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mikebike »

Electron skrev:
Jaha, ni som reser runt i Svedala denna fina helg: Jag tycker mej inte utläsa att det är nå’t nämnvärt laddkaos?
Att nån står snett, nån tar upp två laddplatser låter i mina öron inte så farligt.
Kanske blir bra det här trots allt?
Jag är som sagt skeptisk till att släppa in pöbeln.
Vänta till imorgon, sedan Midsommar och därefter semestertider.
I torsdags var det uppenbarligen fullt bl.a. i Linköping och Jönköping
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

Electron skrev:
Jaha, ni som reser runt i Svedala denna fina helg: Jag tycker mej inte utläsa att det är nå’t nämnvärt laddkaos?
Att nån står snett, nån tar upp två laddplatser låter i mina öron inte så farligt.
Kanske blir bra det här trots allt?
Jag är som sagt skeptisk till att släppa in pöbeln.
Pöbeln?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:
Electron skrev:
Jaha, ni som reser runt i Svedala denna fina helg: Jag tycker mej inte utläsa att det är nå’t nämnvärt laddkaos?
Att nån står snett, nån tar upp två laddplatser låter i mina öron inte så farligt.
Kanske blir bra det här trots allt?
Jag är som sagt skeptisk till att släppa in pöbeln.
Pöbeln?
Du vet, ni som anser er för fina för att köra amerikanskt. ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Teslaspolen »

Laddade X:en i Sälen idag. Mötte en S som lämnade stationen när jag svängde in på den. Var där i en kvart, helt ensam. Även tomt på Vattenfalls laddare, men det kom en Mach-E som rattade emot den när jag höll på att koppla ur.

Inget laddkaos idag. :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Dafro skrev:
Electron skrev:
Jaha, ni som reser runt i Svedala denna fina helg: Jag tycker mej inte utläsa att det är nå’t nämnvärt laddkaos?
Att nån står snett, nån tar upp två laddplatser låter i mina öron inte så farligt.
Kanske blir bra det här trots allt?
Jag är som sagt skeptisk till att släppa in pöbeln.
Pöbeln?
Du vet, ni som anser er för fina för att köra amerikanskt. ;)
Aha då är jag med, och håller med. Då är jag pöbeln, men tyvärr är det för kort kabel på det amerikanska laddstället för oss med tyska prwmium bilar.
27,8 kWp solceller
Skriv svar