SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Moderator: Redaktion
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Någon som vet skillnaden i pris (per kwh) om man har abonnemang för 129kr/mån?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Du kan se det om du trycker på en laddare i vyn för det öppna nätverket. Linköping är t.ex. 7,85 kr/kWh utan och 5,3 kr/kWh med.MattiasH skrev:Någon som vet skillnaden i pris (per kwh) om man har abonnemang för 129kr/mån?
Ett argument mot fossilbil är väl att man behöver tanka i vardagen så man förlorar lite tid där med, å andra sidan så förlorar jag tid på att hitta en snabbladdare att stå på medan jag handlar också så det går nog jämnt ut på året. Jag hade nog accepterat 10 minuter kö per år som max, som frun sa häromdagen "tid när man är på väg är värd mycket".DanneLKPG skrev:
Låter mest otroligt snobbigt. Detsamma gäller resten av er som skriver i trådarna att man nu ska gå tillbaka till fossilt för att man KANSKE kan få köa någon enstaka gång.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag skulle personligen inte dra förhastade slutsatser innan jag med egna ögon sett hur det ser ut på laddarna när vi åker. Hittills är det så sällan det ens är halvfullt när vi åkt. Kanske inte prickat in när alla andra åkt, jul, sportlov och påsklov, så det verkar ju värre då.
Vg. Gävle så blir det väl en till laddare där i vinter!?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ja detta är Lite samma som när modell 3 kom.. De skulle ju då bli katastrof eftersom de kom så många billiga bilar.DanneLKPG skrev:Låter mest otroligt snobbigt. Detsamma gäller resten av er som skriver i trådarna att man nu ska gå tillbaka till fossilt för att man KANSKE kan få köa någon enstaka gång.martinot skrev:Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.Yxel skrev:Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
Ja de blev kanske någpn enstaka kö men idag är de väl inget problem. Ja kanake de blir några köer nu också men jag är säker på att tesla gör allt de kan för att få bort kön så snart som möjligt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Äntligen! Kiruna - nu kommer jag<3
Seriöst - Hatten av för Tesla, de kommer att öka beläggningen nu när även andra tillverkare spottar ut elbilar och dessutom öka möjligheten att genom snabba investeringar bibehålla eller till och med öka sin dominans inom laddnätverk!
Bra och logiskt beslut
Seriöst - Hatten av för Tesla, de kommer att öka beläggningen nu när även andra tillverkare spottar ut elbilar och dessutom öka möjligheten att genom snabba investeringar bibehålla eller till och med öka sin dominans inom laddnätverk!
Bra och logiskt beslut
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Missade att klicka på "sök i denna region"OfarligTesla skrev:Du kan se det om du trycker på en laddare i vyn för det öppna nätverket. Linköping är t.ex. 7,85 kr/kWh utan och 5,3 kr/kWh med.MattiasH skrev:Någon som vet skillnaden i pris (per kwh) om man har abonnemang för 129kr/mån?
Ett argument mot fossilbil är väl att man behöver tanka i vardagen så man förlorar lite tid där med, å andra sidan så förlorar jag tid på att hitta en snabbladdare att stå på medan jag handlar också så det går nog jämnt ut på året. Jag hade nog accepterat 10 minuter kö per år som max, som frun sa häromdagen "tid när man är på väg är värd mycket".DanneLKPG skrev:
Låter mest otroligt snobbigt. Detsamma gäller resten av er som skriver i trådarna att man nu ska gå tillbaka till fossilt för att man KANSKE kan få köa någon enstaka gång.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.gnutten skrev:De har ju problem med för många beställningar snarare än för få, så det är nog ingen risk.max_sthlm skrev:Och därmed försvann Teslas främsta USP.. Varför ska man nu välja Tesla framför andra märken?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Men de får ju i praktiken samma pris som Teslor. Vad menar du?Pierre Simonsson skrev:just det Smart Prissättning av Tesla för att inte bli överösta av Ikke Teslor så var inte oroligani Tesla ägare som är rädda för över hopning av ANdra bilar än Teslor Det är Dyrare på SUC så fins det andra möjligheter så laddar man nog hellre där. Dessutom kommer inte de "vanliga Ikke Nördiga Elbilisterna veta att teslas SUC är Öpna överhuvudtaget.mati skrev:Du vänder bilen upp och ner såklart.Lacho skrev:Säkert diskuterats och skrivits om massor men jag frågar ändå. Om man har ladduttaget höger bak, hur ställer man sig för att göra minst fel? Finns det något mindre dåligt sätt eller blockar man två rutor oavsett?
Annars får man väl blockera två platser. Extremt obra tycker jag. Jag skulle inte ladda på SuC om det finns minsta chans att det går att ladda någon annanstans. Det är ju inte direkt billigt heller.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Frågan är ju om Tesla gör just det...MWall skrev:Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.gnutten skrev:De har ju problem med för många beställningar snarare än för få, så det är nog ingen risk.max_sthlm skrev:Och därmed försvann Teslas främsta USP.. Varför ska man nu välja Tesla framför andra märken?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ni har ju redan en oljebrännare i familjen. Kan ju inte vara så ofta ni båda är ute på långkörning?martinot skrev:Överväger precis att avboka min MYP jag beställde i dag (ironiskt nog), och gå tillbaka till just ett oljeeldat fordon från att haft elbil sedan 2019. Så win för miljön där.Yxel skrev:Bra, äntligen! Ju tidigare vi gör oss av med oljeberoendet desto bättre!
För mig är det inte värt det. Kör mycket i vardagen och behöver nästan aldrig snabbladda. Vore vidrigt att behöva stånka runt i en diesel 365 dgr om året för att det ska vara lite smidigare 5 av de dagarna.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Skillnaden då var att de fick in 100k+ i vinst per bil de sålde så det var enkelt att räkna hem investeringen, skall de fortsätta att ha lika många laddare i landet per "laddkund" som de haft hittills kommer det krävas stora investeringar och frågan är om det går att motivera med tanke på den lägre vinsten de kommer få in. Säg att det blir lika många nya kunder som vill ladda som det finns Teslor i Sverige, då kanske de behöver dubbla antalet laddare/stationer för att det skall vara på samma nivå som idag, kan de verkligen motivera den investeringen eller kommer de helt enkelt acceptera mer köer? Jag hoppas såklart att de fortsätter att dimensionera nätverket som de gjort hittills men jag är skeptisk till att man får en vettig ROI om man bara kollar på vinsten från att sälja el så de kanske inte gör det.chaffis75 skrev:Ja detta är Lite samma som när modell 3 kom.. De skulle ju då bli katastrof eftersom de kom så många billiga bilar.
Ja de blev kanske någpn enstaka kö men idag är de väl inget problem. Ja kanake de blir några köer nu också men jag är säker på att tesla gör allt de kan för att få bort kön så snart som möjligt.
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 25 okt 2018 20:48
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
ladda ner Tesla App Registrera konto och Lägg inkort uppgifter och tryck på Ladda annan elbil än tesla Done.... SEdan Sök efter suc charger in the area.Dodde skrev:Hur gör man om man vill ladda på SuC?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Att SuC är på 400V kanske? Dessutom har Ioniq 5 också problem med Tesla Wall Connector. Det funkar, men inte helt klockrent.Skabb1 skrev:Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?iAkita skrev:Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
Inte omöjligt att det finns ett mjukvarukompatibilitetsproblem mellan Tesla och Hyundai.
Om det stämmer så behöver i alla fall jag inte längre fundera över hur man ska parkera när man laddar pä SuC. Då är det problemet löst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.Skabb1 skrev:Frågan är ju om Tesla gör just det...MWall skrev:Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.gnutten skrev:De har ju problem med för många beställningar snarare än för få, så det är nog ingen risk.max_sthlm skrev:Och därmed försvann Teslas främsta USP.. Varför ska man nu välja Tesla framför andra märken?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Synd bara att det verkar vara svårt att få tag på någon annan bil än Tesla just nu, 13 månaders leverans på en i4 M50 sist jag kollade.MWall skrev:
Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Tesla pissar på sina kunder hela tiden. Varför skulle det vara annorlunda nu?MWall skrev:Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.Skabb1 skrev:Frågan är ju om Tesla gör just det...MWall skrev:Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Detta handlar nog minst lika mycket om marknadsandelar som något annat. Andra kunder bidrar till kapitalflödet, Tesla kan dominera de orter där de har etablerat och det blir betydligt svårare för konkurrenter att räkna hem investeringar i närheten.OfarligTesla skrev:…Jag hoppas såklart att de fortsätter att dimensionera nätverket som de gjort hittills men jag är skeptisk till att man får en vettig ROI om man bara kollar på vinsten från att sälja el så de kanske inte gör det.
De får dessutom tillgång till etableringsstöd på lika villkor som alla andra aktörer. Säga vad man vill, det är rätt smart agerat.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Glöm inte att detta är ett "Tesla forum" - ett argument som ibland framförs för att korrigera eller tysta avvikande åsikter eller påståenden om att Tesla inte är bäst, eller för att hävda motsaten att alla andra (oftast Ionity och VAG) är skit.
Ser fram emot reningsbadet när gnällspikarna säljer sina bilar och lämnar forumet.
Allt som Tesla gör är av godo. Punkt. Rätning i ledet! Glöm inte att ni har svurit blodseden. Praise the lord.
/fanboy
Ser fram emot reningsbadet när gnällspikarna säljer sina bilar och lämnar forumet.
Allt som Tesla gör är av godo. Punkt. Rätning i ledet! Glöm inte att ni har svurit blodseden. Praise the lord.
/fanboy
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jo jag vet. Är ett närmast kundfientligt bolag.mati skrev:Tesla pissar på sina kunder hela tiden. Varför skulle det vara annorlunda nu?MWall skrev:Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.Skabb1 skrev:Frågan är ju om Tesla gör just det...MWall skrev:Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
OfarligTesla skrev:Synd bara att det verkar vara svårt att få tag på någon annan bil än Tesla just nu, 13 månaders leverans på en i4 M50 sist jag kollade.MWall skrev:
Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.
Ja det vimlar ju inte av alternativ i det korta perspektivet.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Såklart alltid intressant, men i år blir det EXTRA intressant.MattiasH skrev:Blir ju lite intressant att följa årets SECC.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jag övergav Tesla på grund av detta. Och som avskedspresent toksänkte de priserna så att jag mer eller mindre fick ge bort min bil. Ja, de är dåliga på att ta hand om sina kunder. Med det sagt så är inte andra biltillverkare så hemskt mycket bättre på det heller.MWall skrev:Jo jag vet. Är ett närmast kundfientligt bolag.mati skrev:Tesla pissar på sina kunder hela tiden. Varför skulle det vara annorlunda nu?MWall skrev:Jag tycker faktiskt de gör det. Är dock inte odelat negativ då det samtidigt öppnar upp för andra bilar.Skabb1 skrev:Frågan är ju om Tesla gör just det...MWall skrev:Det här med att pissa på befintliga kunder är inte en bra sak i längden för ett företag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Så kan det vara.mati skrev:Att SuC är på 400V kanske? Dessutom har Ioniq 5 också problem med Tesla Wall Connector. Det funkar, men inte helt klockrent.Skabb1 skrev:Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?iAkita skrev:Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
Inte omöjligt att det finns ett mjukvarukompatibilitetsproblem mellan Tesla och Hyundai.
Om det stämmer så behöver i alla fall jag inte längre fundera över hur man ska parkera när man laddar pä SuC. Då är det problemet löst.
Sen funkar ju hederliga 50 kw laddare bra de gånger jag testat. Är de inte också på 400V?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jo, det är de. Ioniq 5 kan ju ladda med 400V. Men kanske inte riktigt alltid och överallt, det är bara en gissning.Skabb1 skrev:Så kan det vara.mati skrev:Att SuC är på 400V kanske? Dessutom har Ioniq 5 också problem med Tesla Wall Connector. Det funkar, men inte helt klockrent.Skabb1 skrev:Aj aj. Vad skulle detta kunna bero på?iAkita skrev:Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
Inte omöjligt att det finns ett mjukvarukompatibilitetsproblem mellan Tesla och Hyundai.
Om det stämmer så behöver i alla fall jag inte längre fundera över hur man ska parkera när man laddar pä SuC. Då är det problemet löst.
Sen funkar ju hederliga 50 kw laddare bra de gånger jag testat. Är de inte också på 400V?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14