Vill bara att de ska få lite mer i felloggarna, så de ser att vi finns...
Oj, respekt. Du hoppas alltså att det löser sig inom en snar framtid? Så optimistisk är inte jag. Problemet har ju varit känt sen SuC öppnades i Norge och det har inte hänt nånting.
Om problemet ligger hos Tesla finns ju förvisso en chans att de tar tag i detta nån gång, ligger det hos Hyundai kan du nog sluta testa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kanske inte först på bollen, men det gick bra att ladda e-Golfen på SuC i Ystad. Skönt att veta att det funkar, men kommer nog inte att använda det så ofta. Lite dyrt.
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Kanske inte först på bollen, men det gick bra att ladda e-Golfen på SuC i Ystad. Skönt att veta att det funkar, men kommer nog inte att använda det så ofta. Lite dyrt.
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
Wow, en e-Golf på SuC. Hoppas man inte blir lynchad till döds när man laddar med max 45kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.
Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
Man lär inte kunna dra några slutsatser alls efter denna helg eftersom det (som redan påpekats) är långt ifrån
alla som ens känner till att det går att ladda på SuC än…
Såvida det nu inte blir totalt kaos direkt såklart, då är ju slutsatsen given nu i början iaf…
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.
Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
Man lär inte kunna dra några slutsatser alls efter denna helg eftersom det (som redan påpekats) är långt ifrån
alla som ens känner till att det går att ladda på SuC än…
Såvida det nu inte blir totalt kaos direkt såklart, då är ju slutsatsen given nu i början iaf…
Iom att det redan före öppningen var hög beläggning på vissa superchargers på populära resdagar kan man nog dra slutsatsen att det kommer vara ännu högre beläggning nu. Även utan öppningen borde det ha blivit så, eftersom det sålts massor av teslor också. En bil som blockerar en laddare ger i praktiken samma effekt som två teslor hade gjort, så man borde få dubbla belastningen. Olyckligt att populära bilar som ID4/ID3, Skoda osv har laddporten på för supercharger mycket olyckligt ställe.
Kanske inte först på bollen, men det gick bra att ladda e-Golfen på SuC i Ystad. Skönt att veta att det funkar, men kommer nog inte att använda det så ofta. Lite dyrt.
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
Wow, en e-Golf på SuC. Hoppas man inte blir lynchad till döds när man laddar med max 45kW.
Finns gott om teslor som laddar frekvent med den Max effekten vid lite högre SoC, så borde inte vara något problem.
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Iom att det redan före öppningen var hög beläggning på vissa superchargers på populära resdagar kan man nog dra slutsatsen att det kommer vara ännu högre beläggning nu. Även utan öppningen borde det ha blivit så, eftersom det sålts massor av teslor också. En bil som blockerar en laddare ger i praktiken samma effekt som två teslor hade gjort, så man borde få dubbla belastningen. Olyckligt att populära bilar som ID4/ID3, Skoda osv har laddporten på för supercharger mycket olyckligt ställe.
Exakt! Är ju ca 6000 Model Y och ett antal tusen fler Model 3 (drygt 7000 st med facelift nu) som ska få plats också jämfört med förra sommaren.
Nu finns det snart 30 tusen Teslor i Sverige. Varav över en tredjedel har tillkommit sen förra sommaren. Visserligen har de byggt på rätt bra på SuC också men ska ändå bli spännande att se hur det går.
Kanske inte först på bollen, men det gick bra att ladda e-Golfen på SuC i Ystad. Skönt att veta att det funkar, men kommer nog inte att använda det så ofta. Lite dyrt.
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
Wow, en e-Golf på SuC. Hoppas man inte blir lynchad till döds när man laddar med max 45kW.
Ännu en fördel att SuC inte har någon skärm som visar hastigheten.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla.
Från Teslas hemsida:
" Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Vilket betyder att det inte är tillåtet att ta upp två platser.
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla.
Från Teslas hemsida:
" Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Vilket betyder att det inte är tillåtet att ta upp två platser.
Bilden visar att man inte ska stå snett över linjerna. Ingenting om att ”ta upp två platser” genom att ta kabeln från ”fel” bås.
Den här bilden visas med den texten när man öppnar appen första gången.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla.
Från Teslas hemsida:
" Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Vilket betyder att det inte är tillåtet att ta upp två platser.
Bilden visar att man inte ska stå snett över linjerna. Ingenting om att ”ta upp två platser” genom att ta kabeln från ”fel” bås.
Står man på fel plats så har man ju hela bilen utanför linjerna. Dessutom hindrar man andra bilar, vilket framgår av texten att man inte får göra
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.
Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.
Allt annat är bara gnäll tyvärr.
Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej.
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.
Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.
Allt annat är bara gnäll tyvärr.
Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej.
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.
Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.
Allt annat är bara gnäll tyvärr.
Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej.
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.
Fast om vi skall resonera så blir det ju vilda västern vid laddarna, och Teslas enda direktiv är att inte parkera över linjerna.
Och rent krasst så blockerar Bilar med porten vänster bak en ruta för kunderna med porten höger bak.
Så det finns inte längre något ”rätt eller fel” om man står i en ruta.
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Det är sjukt enkelt.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.
Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.
Allt annat är bara gnäll tyvärr.
Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej.
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.
Fast om vi skall resonera så blir det ju vilda västern vid laddarna, och Teslas enda direktiv är att inte parkera över linjerna.
Och rent krasst så blockerar Bilar med porten vänster bak en ruta för kunderna med porten höger bak.
Så det finns inte längre något ”rätt eller fel” om man står i en ruta.
Så är de och så har nog tesla tänkt de ska funka för annars hade de ju förbjudit bilar som har laddporten på höger sida.
Om Tesla inte vill att man står i "fel" ruta så hade de kunnat formulera reglerna mycket, mycket tydligare. Jag tror de är OK med det.
Precis. Ungefär som "Du får ladda hos oss om din bil har laddluckan vänster bak eller höger fram."
Eller "Du måste stå i rutan till höger om laddaren".
Jag hade haft full förståelse om Tesla hade haft en sådan tydlig policy. Men nu har de ju inte det, och då får vi utgå ifrån att de inte tycker att det är ett problem om man är högerladdare.
Som jag skrev tidigare så är detta inget unikt för SuC heller. Även hos andra laddoperatörer, som har längre kablar, går det ibland inte att ställa sig på vilken plats som helst eftersom kabeln inte når laddporten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om Tesla inte vill att man står i "fel" ruta så hade de kunnat formulera reglerna mycket, mycket tydligare. Jag tror de är OK med det.
Precis. Ungefär som "Du får ladda hos oss om din bil har laddluckan vänster bak eller höger fram."
Eller "Du måste stå i rutan till höger om laddaren".
Jag hade haft full förståelse om Tesla hade haft en sådan tydlig policy. Men nu har de ju inte det, och då får vi utgå ifrån att de inte tycker att det är ett problem om man är högerladdare.
Som jag skrev tidigare så är detta inget unikt för SuC heller. Även hos andra laddoperatörer, som har längre kablar, går det ibland inte att ställa sig på vilken plats som helst eftersom kabeln inte når laddporten.
Kan jag intyga, jag fick ställa mig väldigt när en Eniro och lägga kabeln halvt över huven på OKQ8, så det kändes som fel plats.