SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av tommyd »

Det viktiga för Tesla-ägare är att det är lika lite och sällan kö till alla Supercharger-stationer som det är till alla bensin-stationer. Tesla kan välja om de vill investera i att bygga fler Supercharger-stationer i snabbare takt än än efterfrågan på stationer, eller i en långsammare takt. Det spelar ingen roll från vilket bilmärke en ökad efterfrågan på stationer kommer från. Jag tar för givet att Tesla satt ett pris per kWh så att de tjänar pengar på alla som laddar hos dem oavsett bilmärke, precis som en bensinmack tjänar pengar på varje kund som tankar sin bil oavsett bilmärke och trots att bensinmacken inte tillverkar bilar.

Det var en helt annan sak på den tiden då det var gratis att ladda på en Supercharger-station. Jag gissar att Tesla kommer vara smarta nog att fortsätta bygga fler Supercharger-stationer snabbare än den ständigt ökande efterfrågan. Om de inte är fortsätter vara smarta så får väl folk ladda på konkurrerande laddstationer helt enkelt. Andra företag bygger ju också ladd-stationer som alla bilmärken oavsett bilmärke kan ladda på, t.ex. Virta, OKQ8, Circle-K och Incharge. Elen är ju densamma oavsett vem som säljer den. Jag köper el till bilen där laddstationen är billigast och närmast där jag vill ladda.

Ju fler ställen det går att ladda på oavsett hastighet, desto mindre viktigt blir Teslas supercharger-nätverk för beslutet att välja bilmärke när man köper en bil, oavsett om Tesla öppnar sina ladd-stationer till andra bilmärken eller inte. Då kan de lika gärna öppna till alla bilmärken och tjäna pengar på varje kWh de säljer till alla bilmärken, och ha det som en extra inkomst utöver bilförsäljningsinkomsten.

Jag gissar att efterfrågan på dessa två typer av laddare kommer öka med tiden allteftersom fler köper elbil istället för fossilbil:

1. Långsammare laddare (t.ex. 11 kW) till billigare laddpris (t.ex. 3 SEK / kWh).
2. Snabbare laddare (t.ex. 250 kW) till dyrare laddpris (t.ex. 6 SEK / kWh).

Jag gissar att utbyggnaden av båda dessa typer av laddare (av många aktörer däribland Tesla) kommer öka i takt med efterfrågan tills det blir lika självklart att det finns lämpliga laddare överallt som det historiskt sett har varit självklart att det funnits lämpliga bensinstationer överallt. Folk kommer till slut bry sig lika lite om ladd-stationer när de väljer vilket bilmärke de vill köpa, som de historiskt brytt sig om bensin-stationer när de valt vilket bilmärke de velat köpa.

Teslas Supercharger-nätverk var bara ett bra försäljningsargument på den tiden då det fanns väldigt få ställen att ladda på överhuvudtaget oavsett hastighet och plats.

Vi är inte riktigt där idag ännu. Jag kollade via Chargefinder-appen på Kolmårdens parkeringsplats häromdagen för att se om de byggt ut i snabbare takt än den ständigt ökande efterfrågan. Det hade de inte gjort eftersom alla deras 11 kW-laddare var upptagna under Kolmårdens ordinarie besökstider. Så Teslas Supercharger-nätverk är fortfarande ett något bra försäljningsargument i 3-5 år till skulle jag gissa, avtagande för varje år som går. Det byggs ju ladd-ställen från andra aktörer än Tesla i väldigt snabb takt sen ca 2021 skulle jag vilja säga. När praktiskt taget alla parkeringsplatser i hela världen har varsin ladd-stolpe med 11 kW till 3 SEK / kWh (exkl. inflation och krig) så behöver ju utbyggnadstakten inte öka längre liksom, och tillgången har definitivt blivit större än efterfrågan. Det är bara en tidsfråga. Eller så har Miljöpartiet byggt cykelfiler av alla parkeringsplatser och alla människor cyklar överallt istället, tills alla svultit ihjäl eftersom mat-transporter inte längre kan ske då det är omöjligt att förse alla mat-affärer med tillräckligt mycket mat via cykel-transporter. Den som lever får se och den som dör slipper.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av tommyd »

Jag läste denna artikel:

https://www.nyteknik.se/elbilar/nu-oppn ... ge-7033305

och tyckte detta var intressant som ingen sagt i denna tråd hittills:

"Tesla Supercharger, vad kostar det att ladda?

Med pilotprojektet får nu alltså de som kör Volkswagen, Volvo och BMW möjlighet att svänga in till Tesla för att ladda. För att komma igång krävs det att man laddar ner Teslas mobilapp och startar genom denna. Antingen går man på lösviktspris som då i snitt är 7,30 kronor/kWh. Eller så löser man månadsabonnemang för 129 kr och då får sin kostnad kapad till 5,1 kr/kWh i snitt."

samt

"På frågan om Tesla gör någon skillnad mellan de som kan nyttja snabbladdarnas fulla potential – och de som bara kan ladda i 50 kW svarar en representant för märket.

– Nej, det kommer vi inte göra. Det här är ett test och vi övervakar hur det går hela tiden. Vi öppnar upp för alla eftersom vi har så pass bra kapacitet på de här stationerna. Skulle det vara så att det blir stockning får vi tänka om. För det ska alltid vara lika lätt och smidigt för Teslaägare som det är i dag."

Det vore intressant att veta vad snittpriset är för Teslabil-kunder att ladda på Superchargers i Sverige just nu, så man kan jämföra med snittpriset nämnt ovan på 5,1 kr/kWh. Det är tråkigt att Tesla valt att vara så hemliga med sina Supercharger-laddpriser.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av krille »

tommyd skrev:
Jag läste denna artikel:

https://www.nyteknik.se/elbilar/nu-oppn ... ge-7033305

och tyckte detta var intressant som ingen sagt i denna tråd hittills:

"Tesla Supercharger, vad kostar det att ladda?

Med pilotprojektet får nu alltså de som kör Volkswagen, Volvo och BMW möjlighet att svänga in till Tesla för att ladda. För att komma igång krävs det att man laddar ner Teslas mobilapp och startar genom denna. Antingen går man på lösviktspris som då i snitt är 7,30 kronor/kWh. Eller så löser man månadsabonnemang för 129 kr och då får sin kostnad kapad till 5,1 kr/kWh i snitt."

samt

"På frågan om Tesla gör någon skillnad mellan de som kan nyttja snabbladdarnas fulla potential – och de som bara kan ladda i 50 kW svarar en representant för märket.

– Nej, det kommer vi inte göra. Det här är ett test och vi övervakar hur det går hela tiden. Vi öppnar upp för alla eftersom vi har så pass bra kapacitet på de här stationerna. Skulle det vara så att det blir stockning får vi tänka om. För det ska alltid vara lika lätt och smidigt för Teslaägare som det är i dag."

Det vore intressant att veta vad snittpriset är för Teslabil-kunder att ladda på Superchargers i Sverige just nu, så man kan jämföra med snittpriset nämnt ovan på 5,1 kr/kWh. Det är tråkigt att Tesla valt att vara så hemliga med sina Supercharger-laddpriser.
Om man har en Tesla så betalar man samma pris som vi andra får betala om vi tecknar abonnemang, dvs det borde vara 5,1 kr/kWh i snitt.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av modelg »

Med de priserna behöver det nog ej oroas för kö i första taget.

Tillägg: enbart i förhållande till öppningen av SuC då alltså
Senast redigerad av modelg, redigerad totalt 1 gånger.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Jerka »

Laddnätverket har varit en stor fördel för Tesla i många år och är det fortfarande, men inte i lika hög utsträckning som det en gång var. Jag antar att de vill göra detta drag nu medan det fortfarande är värt något. Om 10 år kanske det är så gott om andra laddstationer att ingen skulle betala för att använda Teslas.

Jag är lite osäker på hur attraktivt erbjudandet är. Den stora fördelen med Supercharger är ju täckningen, och om inte alla stationer är öppna för andra märken så faller ju det argumentet. Viktiga knutpunkter som Sveg, Borlänge och Mora verkar t.ex. saknas. Man får analysera sina körmönster.

För min del är en ny Tesla utesluten ändå p.g.a. priset så detta kan vara intressant om vi köper en elbil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

Jerka skrev:
Laddnätverket har varit en stor fördel för Tesla i många år och är det fortfarande, men inte i lika hög utsträckning som det en gång var. Jag antar att de vill göra detta drag nu medan det fortfarande är värt något. Om 10 år kanske det är så gott om andra laddstationer att ingen skulle betala för att använda Teslas.

Jag är lite osäker på hur attraktivt erbjudandet är. Den stora fördelen med Supercharger är ju täckningen, och om inte alla stationer är öppna för andra märken så faller ju det argumentet. Viktiga knutpunkter som Sveg, Borlänge och Mora verkar t.ex. saknas. Man får analysera sina körmönster.

För min del är en ny Tesla utesluten ändå p.g.a. priset så detta kan vara intressant om vi köper en elbil.
Är ju samma pris som för Teslas bilar. En smått symbolisk summa på 129:- för de månader man har behov. Ingen bindningstid.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Curik »

modelg skrev:
Med de priserna behöver det nog ej oroas för kö i första taget.
Haha, för det har aldrig varit kö tidigare..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Ajdå. Därmed blir ju detta relativt ointressant för oss med Ioniq 5 och EV6. I princip alla SuC som hade varit intressanta på grund av den geografiska placeringen i norr, är ju V3. Tillbaks till ruta ett alltså.
Synd med tanke på att Ioniq5 faktiskt är en av få bilar som kan ladda med så hög effekt som V3 tillhandahåller (förutsatt att den på något vis kan hantera 400V med så hög effekt).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Maw »

mati skrev:
MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Ajdå. Därmed blir ju detta relativt ointressant för oss med Ioniq 5 och EV6. I princip alla SuC som hade varit intressanta på grund av den geografiska placeringen i norr, är ju V3. Tillbaks till ruta ett alltså.
Synd med tanke på att Ioniq5 faktiskt är en av få bilar som kan ladda med så hög effekt som V3 tillhandahåller (förutsatt att den på något vis kan hantera 400V med så hög effekt).
Därmed har plötsligt Tesla SuC blivit ett ergument för att inte köpa Ioniq 5/Ev6 :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Ajdå. Därmed blir ju detta relativt ointressant för oss med Ioniq 5 och EV6. I princip alla SuC som hade varit intressanta på grund av den geografiska placeringen i norr, är ju V3. Tillbaks till ruta ett alltså.
Synd med tanke på att Ioniq5 faktiskt är en av få bilar som kan ladda med så hög effekt som V3 tillhandahåller (förutsatt att den på något vis kan hantera 400V med så hög effekt).
Förhoppningsvis löser väl tesla denna bugg men den som lever får se..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Flagada »

iAkita skrev:
Det sägs att det inte går att ladda Ioniq 5 eller Kia EV6 på v3 i Norge. Någon får gärna rapportera hur det gick om de testar i Sverige.
https://www.ioniqforum.com/threads/ioni ... ger.39744/
Senast redigerad av Flagada, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
MrRun skrev:
Kan bara bekräfta att v3-laddare och Ioniq 5 inte lirar ihop. Provade 3 olika laddare. Laddningen startade men stoppade efter några sekunder. En av laddarna lyckades jag t.o.m paja. Den blev markerad som ur funktion. :oops: :cry:
Ajdå. Därmed blir ju detta relativt ointressant för oss med Ioniq 5 och EV6. I princip alla SuC som hade varit intressanta på grund av den geografiska placeringen i norr, är ju V3. Tillbaks till ruta ett alltså.
Synd med tanke på att Ioniq5 faktiskt är en av få bilar som kan ladda med så hög effekt som V3 tillhandahåller (förutsatt att den på något vis kan hantera 400V med så hög effekt).
Förhoppningsvis löser väl tesla denna bugg men den som lever får se..
Ja, vi får se. För mig personligen spelar det ingen roll. Jag har klarat mig utan SuC hittills och jag kommer göra det även i framtiden. Har snabbladdat min Ioniq 5 bara en gång (hos CirkleK) och det var mindre än 20kWh. Det berodde dessutom på min egen klantighet eftersom jag hade glömt att ladda hemma. :oops:
Men för alla som köpt en Ioniq 5 och som hade hoppats på att kunna ladda på SuC I framtiden är detta naturligtvis ett slag i magen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av JockeX »

Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…

Nästa sportlov står det 20 bilar i kö varav hälften har laddporten på fel sida. 1-1,5 timme i kö?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av ReNewAble »

JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av MWall »

ReNewAble skrev:
JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.

Det måste vara tydligt och enkelt. Är tillräckligt rörigt med att det finns SuC som är öppna och SuC som inte är öppna. Ska folk behöva hålla koll på datum och tider också så kommer det bli många klagomål. Du får komma ihåg att de andra också är betalande kunder. Man kan inte behandla de som andraklassens figurer hur som helst.
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av modelg »

Curik skrev:
modelg skrev:
Med de priserna behöver det nog ej oroas för kö i första taget.
Haha, för det har aldrig varit kö tidigare..
Mjo, förvisso men jag tänkte på i förhållande till det som tråden handlar om, dvs öppningen av SuC vilket jag poängterat nu.

Jämför tex med VAG:s motsvarande. 3 nånting kr/kWh för samma månadsavgift och då kan du ladda hos många operatörer med samma kort inkl. destinationsladdning för typ 4 kr/kWh. Dessa väljer nog inte Tesla istället om de inte måste.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

ReNewAble skrev:
JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.
Detta kan vi såklart bara spekulera i men jag kan verkligen inte se de hända. De enda jag kan tänka mig är att man kanske ser att en suc börjar bli för hårt lastad, då stänger man av denna föe icke tesla men inte dynamiskt utan då är de permanent precis som vissa suc idag inte är tillgängliga för icke tesla.
Som har sagt, de finns de som betalar abonnemang, ja även om de är billigt så har man ju ett avtal och då kan man inte dynamiskt slå på och av stationer slumpmässigt bara för de börjar bli kö.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av Erxon »

MWall skrev:
ReNewAble skrev:
JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.

Det måste vara tydligt och enkelt. Är tillräckligt rörigt med att det finns SuC som är öppna och SuC som inte är öppna. Ska folk behöva hålla koll på datum och tider också så kommer det bli många klagomål. Du får komma ihåg att de andra också är betalande kunder. Man kan inte behandla de som andraklassens figurer hur som helst.
Men det borde väl vara så enkelt att om den specifika SuC vid detta tillfälle inte är öppen för övriga så borde den inte synas i appen som startar laddningen, eller?
För att kunna ladda på SuC för icke Tesla så måste man göra ett aktivt val med att ladda ner och använda den och syns då inte just det specifika stället så fungerar det inte.

Själv kommer jag att aktivera denna app för att ha som komplement till de övriga taggar/kort jag har.
För mitt normala körmönster kommer jag inte att använda SuC, använder inte heller någon annan DC-laddare heller i det dagliga körmönstret jag har.
Den SuC jag troligen mest kommer använda är den vid E-center i Söderhamn, för där stannar jag 9/10 gånger jag passerar och kan jag då toppa upp medan man inhandlar Tillmans så behöver jag inte stanna något mer innan jag är hemma.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av mans71 »

Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av frippe »

mans71 skrev:
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....

Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

Erxon skrev:
MWall skrev:
ReNewAble skrev:
JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Jag kan tänka mig att Tesla arbetar med en dynamisk access dvs inför storhelger så kan access för ej Teslabilar begränsas eller stoppas på kritiska laddstationer.

Det måste vara tydligt och enkelt. Är tillräckligt rörigt med att det finns SuC som är öppna och SuC som inte är öppna. Ska folk behöva hålla koll på datum och tider också så kommer det bli många klagomål. Du får komma ihåg att de andra också är betalande kunder. Man kan inte behandla de som andraklassens figurer hur som helst.
Men det borde väl vara så enkelt att om den specifika SuC vid detta tillfälle inte är öppen för övriga så borde den inte synas i appen som startar laddningen, eller?
För att kunna ladda på SuC för icke Tesla så måste man göra ett aktivt val med att ladda ner och använda den och syns då inte just det specifika stället så fungerar det inte.

Själv kommer jag att aktivera denna app för att ha som komplement till de övriga taggar/kort jag har.
För mitt normala körmönster kommer jag inte att använda SuC, använder inte heller någon annan DC-laddare heller i det dagliga körmönstret jag har.
Den SuC jag troligen mest kommer använda är den vid E-center i Söderhamn, för där stannar jag 9/10 gånger jag passerar och kan jag då toppa upp medan man inhandlar Tillmans så behöver jag inte stanna något mer innan jag är hemma.
Såklart inga problem tekniskt men tänk själv hur du är på resande fot, sätter navigator på suc Torsby som nästa destination, du är beräknad framme om 2 timmar men när de går en timme och 50 minuter så stängs plötsligt den möjligheten för då blev där visst kö. Du vet ju då inte ens vad de finns för alternativ i Torsby och batteriet är på ca 10%.
Tycker du de känns rimligt?
Du har dessuom betalat 129 kr för att ladda lite billigare på suc.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev:
mans71 skrev:
Antingen borde alla SuC vara öppna hela tiden för alla eller också borde alla SuC bara vara öppna för Tesla. Vänta i kö på att folk ska ladda klart är en sak, men att vänta på folk som felparkerar, fipplar med app, misslyckas för bil inte är kompatibel eller för att laddaren inte är tillgänglig för andra än dom med Tesla, potenciellt parkerade med laddare inkopplad utan att ladda, osv. blir ju störigt på riktigt.
Ja, det blir inte alls bra. Det måste vara enkelt, så enkelt så en idiot kan förstå det....

Hur har de löst detta i Norge eller Holland, är alla stationer öppna för alla bilar öppna hela tiden eller justeras detta beroende på eventuell kö vid laddarna?
Lösningen i de länder som redan är öppan är att vissa suc är helt exluderade (då de redan är hårt lastade) alltid och de som är inkluderade är alltid öppna.. Helt rimligt tycker jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av OfarligTesla »

JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Ja jag kom fram till sista platsen/såg sista platsen bli upptagen direkt efter flera gånger i vintras och då var det inte ens sportlovsveckor. Ser verkligen inte hur Tesla skulle kunna bygga ut de stationerna tillräckligt för att klara det här ökade trycket.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!

Inlägg av slugger75 »

OfarligTesla skrev:
JockeX skrev:
Otroligt dålig nyhet. Hamnade i lång kö under sportlovsveckan med 10 bilar i kö på 10 laddare. Fick lite smått panik men fick plats efter en halvtimme, laddade i 20 min och kunde sedan ta mig iväg.

Men detta var ju för att alla kunde ladda snabbt. Vad händer när det adderas på andra bilmärken som inte laddar lika snabbt? Eller får random problem för att de inte är fullt kompatibla?

Det kanske löser sig på sikt men det är onekligen ångestframkallande inför nästa sportlovsvecka…
Ja jag kom fram till sista platsen/såg sista platsen bli upptagen direkt efter flera gånger i vintras och då var det inte ens sportlovsveckor. Ser verkligen inte hur Tesla skulle kunna bygga ut de stationerna tillräckligt för att klara det här ökade trycket.
Nej det blir tufft. Kanske om de nu bygger Gävle bro södergående (typ 20 st), en ny i Mora (typ 20 st) och någon mer. Detta i kombination med Söderhamn (20 st) som nyligen öppnade kanske i så fall kan avlasta lite.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar