Prisstatistik SuC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Tja, det är längre kö på nya bilar än det är på laddning.. kanske är det kommunistiska brödköer på bilar också?
Orsaken till att det är köer för leverans av bilar är flera orsaker som slår samtidigt på industrin. En av de främsta är att vi just nu har en global brist på kapacitet att tillverka halvledare. Det har inget med kommunism att göra, utan att det tar flera år att bygga och trimma in nya fabriker för halvledare. Tar längre tid än att bygga och trimma in en bilfabrik. Räkna i många fall med en 3-4 år minst. Sedan ovanpå detta så har vi stora problem med Covid i Asien (och främst i Kina) där många mer mekaniska komponenter tillverkas. Ovanpå det så har även kriget i Ukraina lett till mindre/inga leveranser till bilindustrin både från Ukraina (påverkade av kriget) och från Ryssland (påverkade av den ekonomiska bojkotten pga. kriget). Vi har vidare även en ökning av råvarupriser på metaller och andra material för tillverkning av både bilar och batterier. Sedan gällande specifikt elbilar så har vi även en kapacitetsbrist gällande tillverkning av batterier. Även här tar det lång tid att bygga upp och trimma in nya fabriker för batterier. Så här har vi en hård begränsning som leder till att det inte totalt kan levereras mer än ett visst antal elbilar.
Maw skrev:
ska bilpriserna stiga lika mycket som du tror att laddpriserna ska stiga? ;)
Jag tror att vi även kommer få se fortsatt stigande priser på elbilar under iaf. de allra närmaste åren. Sedan är det svårt att säga med exakt hur mycket.

Procentuellt så tror jag dock att priserna för snabb/DC-laddning kommer stiga betydligt mer än den procentuella ökningen av inköpspriserna för elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3268
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Orsaken till att det är köer för leverans av bilar är flera orsaker som slår samtidigt på industrin. En av de främsta är att vi just nu har en global brist på kapacitet att tillverka halvledare. Det har inget med kommunism att göra, utan att det tar flera år att bygga och trimma in nya fabriker för halvledare. Tar längre tid än att bygga och trimma in en bilfabrik. Räkna i många fall med en 3-4 år minst. Sedan ovanpå detta så har vi stora problem med Covid i Asien (och främst i Kina) där många mer mekaniska komponenter tillverkas. Ovanpå det så har även kriget i Ukraina lett till mindre/inga leveranser till bilindustrin både från Ukraina (påverkade av kriget) och från Ryssland (påverkade av den ekonomiska bojkotten pga. kriget). Vi har vidare även en ökning av råvarupriser på metaller och andra material för tillverkning av både bilar och batterier. Sedan gällande specifikt elbilar så har vi även en kapacitetsbrist gällande tillverkning av batterier. Även här tar det lång tid att bygga upp och trimma in nya fabriker för batterier. Så här har vi en hård begränsning som leder till att det inte totalt kan levereras mer än ett visst antal elbilar.
Allt eller det mesta av det du anger som begränsande för bilproduktion gäller väl även för produktion av snabbladdare? Därutöver kräver ju snabbladdare lämplig mark, bygglov, markarbeten, elöverföringskapacitet med mera som tar tid att få fram. Lönsamheten tror jag inte är begränsande i dagsläget även om stigande elpriser och allmän inflation troligtvis kommer visa sig så småningom men kanske kan kompenseras av skalfördelar vid produktion och drift.

Samtidigt är jag mponerad av hur kraftig utbyggnaden av snabbladdningen varit senaste året, jag har tyvärr ingen statistik men i regionen där jag bor skulle jag gissa på mer än en fördubbling av kapaciteten. Bilden nedan är ett exempel från lilla Gislaved med 8x150 kW nya Kempowerladdare som jag passerade på vägen till Göteborg idag, kostnad 4 kr/kWh. Bara de laddarna tror jag fördubblar kapaciteten (om än inte antalet) på sträckan Kalmar-Göteborg jämfört med hur det var för ett år sedan. Därutöver har det även tillkommit laddare i Växjö, Värnamo och Borås(?).. och inga fantasipriser på laddningen. När produktionskapacitet med mera kommer i fatt för snabbladdarna tror jag expansionen kommer gå ännu fortare. Framtiden för snabbladdking och snabbladdare ser ljus ut.
20220528_085551.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Orsaken till att det är köer för leverans av bilar är flera orsaker som slår samtidigt på industrin. En av de främsta är att vi just nu har en global brist på kapacitet att tillverka halvledare. Det har inget med kommunism att göra, utan att det tar flera år att bygga och trimma in nya fabriker för halvledare. Tar längre tid än att bygga och trimma in en bilfabrik. Räkna i många fall med en 3-4 år minst. Sedan ovanpå detta så har vi stora problem med Covid i Asien (och främst i Kina) där många mer mekaniska komponenter tillverkas. Ovanpå det så har även kriget i Ukraina lett till mindre/inga leveranser till bilindustrin både från Ukraina (påverkade av kriget) och från Ryssland (påverkade av den ekonomiska bojkotten pga. kriget). Vi har vidare även en ökning av råvarupriser på metaller och andra material för tillverkning av både bilar och batterier. Sedan gällande specifikt elbilar så har vi även en kapacitetsbrist gällande tillverkning av batterier. Även här tar det lång tid att bygga upp och trimma in nya fabriker för batterier. Så här har vi en hård begränsning som leder till att det inte totalt kan levereras mer än ett visst antal elbilar.
Allt eller det mesta av det du anger som begränsande för bilproduktion gäller väl även för produktion av snabbladdare? Därutöver kräver ju snabbladdare lämplig mark, bygglov, markarbeten, elöverföringskapacitet med mera som tar tid att få fram. Lönsamheten tror jag inte är begränsande i dagsläget även om stigande elpriser och allmän inflation troligtvis kommer visa sig så småningom men kanske kan kompenseras av skalfördelar vid produktion och drift.
Alla de kostnader du pekar på ovan tyder ju på att det kommer bli allt dyrare att bygga ut infrastrukturen för snabbladdare. Vilket i sin tur kommer vidare driva upp laddpriset till oss kunder (förr, eller senare, eller sänka lönsamheten/öka förlusterna för bolagen).
Maw skrev:
Samtidigt är jag mponerad av hur kraftig utbyggnaden av snabbladdningen varit senaste året, jag har tyvärr ingen statistik men i regionen där jag bor skulle jag gissa på mer än en fördubbling av kapaciteten.
Den statistik jag sett för Europa generellt, men även för Sverige, visar att det säljs allt fler elbilar i en högre takt än takten vad det byggs ut laddare.

Tror vi har haft de bästa dagarna bakom oss som elbilsägare (för ett bra tag iaf.). Skulle inte förvåna mig om 2019-2022 var lite av en "sweet spot" att resa långt med elbil, och speciellt med Tesla (för ett bra tag iaf.).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3268
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Alla de kostnader du pekar på ovan tyder ju på att det kommer bli allt dyrare att bygga ut infrastrukturen för snabbladdare. Vilket i sin tur kommer vidare driva upp laddpriset till oss kunder (förr, eller senare, eller sänka lönsamheten/öka förlusterna för bolagen).
Jag pekade främst på kapacitetsbegränsningar som påverkar hur snabbt snabbladdningen kan byggas ut precis som produktionsökningen av bilar begränsas, jag pekade inte på radikalt ökande kostnader. Varför skulle det bli dyrare att producera och drifta snabbladdare i framtiden utöver det som påverkar t ex bilproduktion? Det bör bli billigare iom skalfördelar.
martinot skrev:
Tror vi har haft de bästa dagarna bakom oss som elbilsägare (för ett bra tag iaf.). Skulle inte förvåna mig om 2019-2022 var lite av en "sweet spot" att resa långt med elbil, och speciellt med Tesla (för ett bra tag iaf.).
Jag tror helt enkelt vi i grunden ser på vår omvärld på olika sätt, jag är en obotlig optimist och bejakar förändringar, ibland lite väl mycket. Du verkar tillhöra kategorin människor som kallar sig själva för realister ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av taliz »

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Jag tror helt enkelt vi i grunden ser på vår omvärld på olika sätt, jag är en obotlig optimist och bejakar förändringar, ibland lite väl mycket. Du verkar tillhöra kategorin människor som kallar sig själva för realister ;)
Nej, jag är en väldigt stor optimist. Är typiskt den som alltid ser glaset mer halvfullt än halvtomt. Tror de flesta kollegor och anställda skulle beskriva mig som extremt optimistisk, positiv och lösningsorienterad. :)

Men jag är inte religiös korkad optimist in absurdum heller. Gillar ändå hellre att göra en objektiv analys av verkligheten, än att stoppa huvudet i sanden och blunda för data. Blir helt enkelt lättare att skapa en positivare tillvaro om man har rätt data att grunda sina beslut på.

Ibland är det högkonjunktur, men ibland är det lågkonjunktur. Då är det bättre att räkna med och förbereda för att sådana tider också kommer, så behöver man inte bli negativt överraskad.

Så att vara en levnadsglad positiv personlighet ser jag faktiskt inte som en kontrast emot att använda riktiga realistiska data för att kunna ta så vettiga beslut som är möjligt. Tvärt om; det senare har gynnat det första för mig. :)

Gällande förändringar så är jag, tvärt emot vad du påstår om mig, en av de som går i täten för det. Har jobbat många år professionellt med just förändringsledning, både som mgmt-konsult och som chef. Det är en del av både min karaktär och mitt jobb.

Men det måste inte innebära att man 100% sväljer precis allt i världen som positiva förändringar... är som sagt inte korkat religiös heller. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar