Prisstatistik SuC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
tslaqqq skrev:
SuC priserna är ju direkt kopplade till vad Tesla får betala för elen, som bekant skenat senaste året av många anledningar runt om inte bara i Sverige.
Nej, det stämmer inte alls. Tesla höjde sina priser långt innan vinterns prischock.
Som jämförelse har InCharge höjt priserna för snabbladdning med 21% och priset för AC-laddning är oförändrat, under samma tidsperiod som Tesla mer än fördubblat sina priser.
Helt riktigt. Priserna för SuC har stuckit i väg långt innan vi fick både höjda elpriser och inflation.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av Fredrik j »

Priserna följer väl betalningsviljan?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
Priserna följer väl betalningsviljan?
Nej, jag vill inte betala mer nu än för 18 månader sedan. ;)


Fast det är ju "bra" att det inte kostar 2.50 nu när de öppnar för andra, då skulle det bli riktigt trångt vid SuC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Priserna följer väl betalningsviljan?
Nej, jag vill inte betala mer nu än för 18 månader sedan. ;)


Fast det är ju "bra" att det inte kostar 2.50 nu när de öppnar för andra, då skulle det bli riktigt trångt vid SuC.
Vill och vill.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Priserna följer väl betalningsviljan?
Inte riktigt.

Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.

Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.

Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.

När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Priserna följer väl betalningsviljan?
Inte riktigt.

Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.

Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.

Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.

När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).
Tja, det är längre kö på nya bilar än det är på laddning.. kanske är det kommunistiska brödköer på bilar också?.. ska bilpriserna stiga lika mycket som du tror att laddpriserna ska stiga? ;)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Priserna följer väl betalningsviljan?
Inte riktigt.

Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.

Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.

Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.

När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).
Tiden är väll det största problemet med laddning idag kontra fossilt.
5 minuter att tanka en fossil medans elbilar verkar stå runt 30-40 min.
Så på en snabbladdare går det alltså 6 st fossilbilar innan 1 elbil är klar.

Sen att elbilsägare inte förstår hur man laddar effektivt är ju också ett problem. Men elbilar är krångliga och det är svårt att argumentera emot.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Priserna följer väl betalningsviljan?
Inte riktigt.

Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.

Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.

Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.

När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).
Men ryssarna i brödkön hade ju få alternativ.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Priserna följer väl betalningsviljan?
Inte riktigt.

Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.

Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.

Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.

När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).
Tja, det är längre kö på nya bilar än det är på laddning.. kanske är det kommunistiska brödköer på bilar också?.. ska bilpriserna stiga lika mycket som du tror att laddpriserna ska stiga? ;)

Ja faktiskt. Miljöbonusen eldar på efterfrågan på ett onaturligt sätt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Priserna följer väl betalningsviljan?
Inte riktigt.

Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.

Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.

Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.

När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).
Tja, det är längre kö på nya bilar än det är på laddning.. kanske är det kommunistiska brödköer på bilar också?.. ska bilpriserna stiga lika mycket som du tror att laddpriserna ska stiga? ;)

Ja faktiskt. Miljöbonusen eldar på efterfrågan på ett onaturligt sätt.
Ok, men köerna på ICE-bilar som väl är ändå längre? Är det kommunism? ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Tja, det är längre kö på nya bilar än det är på laddning.. kanske är det kommunistiska brödköer på bilar också?
Orsaken till att det är köer för leverans av bilar är flera orsaker som slår samtidigt på industrin. En av de främsta är att vi just nu har en global brist på kapacitet att tillverka halvledare. Det har inget med kommunism att göra, utan att det tar flera år att bygga och trimma in nya fabriker för halvledare. Tar längre tid än att bygga och trimma in en bilfabrik. Räkna i många fall med en 3-4 år minst. Sedan ovanpå detta så har vi stora problem med Covid i Asien (och främst i Kina) där många mer mekaniska komponenter tillverkas. Ovanpå det så har även kriget i Ukraina lett till mindre/inga leveranser till bilindustrin både från Ukraina (påverkade av kriget) och från Ryssland (påverkade av den ekonomiska bojkotten pga. kriget). Vi har vidare även en ökning av råvarupriser på metaller och andra material för tillverkning av både bilar och batterier. Sedan gällande specifikt elbilar så har vi även en kapacitetsbrist gällande tillverkning av batterier. Även här tar det lång tid att bygga upp och trimma in nya fabriker för batterier. Så här har vi en hård begränsning som leder till att det inte totalt kan levereras mer än ett visst antal elbilar.
Maw skrev:
ska bilpriserna stiga lika mycket som du tror att laddpriserna ska stiga? ;)
Jag tror att vi även kommer få se fortsatt stigande priser på elbilar under iaf. de allra närmaste åren. Sedan är det svårt att säga med exakt hur mycket.

Procentuellt så tror jag dock att priserna för snabb/DC-laddning kommer stiga betydligt mer än den procentuella ökningen av inköpspriserna för elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Orsaken till att det är köer för leverans av bilar är flera orsaker som slår samtidigt på industrin. En av de främsta är att vi just nu har en global brist på kapacitet att tillverka halvledare. Det har inget med kommunism att göra, utan att det tar flera år att bygga och trimma in nya fabriker för halvledare. Tar längre tid än att bygga och trimma in en bilfabrik. Räkna i många fall med en 3-4 år minst. Sedan ovanpå detta så har vi stora problem med Covid i Asien (och främst i Kina) där många mer mekaniska komponenter tillverkas. Ovanpå det så har även kriget i Ukraina lett till mindre/inga leveranser till bilindustrin både från Ukraina (påverkade av kriget) och från Ryssland (påverkade av den ekonomiska bojkotten pga. kriget). Vi har vidare även en ökning av råvarupriser på metaller och andra material för tillverkning av både bilar och batterier. Sedan gällande specifikt elbilar så har vi även en kapacitetsbrist gällande tillverkning av batterier. Även här tar det lång tid att bygga upp och trimma in nya fabriker för batterier. Så här har vi en hård begränsning som leder till att det inte totalt kan levereras mer än ett visst antal elbilar.
Allt eller det mesta av det du anger som begränsande för bilproduktion gäller väl även för produktion av snabbladdare? Därutöver kräver ju snabbladdare lämplig mark, bygglov, markarbeten, elöverföringskapacitet med mera som tar tid att få fram. Lönsamheten tror jag inte är begränsande i dagsläget även om stigande elpriser och allmän inflation troligtvis kommer visa sig så småningom men kanske kan kompenseras av skalfördelar vid produktion och drift.

Samtidigt är jag mponerad av hur kraftig utbyggnaden av snabbladdningen varit senaste året, jag har tyvärr ingen statistik men i regionen där jag bor skulle jag gissa på mer än en fördubbling av kapaciteten. Bilden nedan är ett exempel från lilla Gislaved med 8x150 kW nya Kempowerladdare som jag passerade på vägen till Göteborg idag, kostnad 4 kr/kWh. Bara de laddarna tror jag fördubblar kapaciteten (om än inte antalet) på sträckan Kalmar-Göteborg jämfört med hur det var för ett år sedan. Därutöver har det även tillkommit laddare i Växjö, Värnamo och Borås(?).. och inga fantasipriser på laddningen. När produktionskapacitet med mera kommer i fatt för snabbladdarna tror jag expansionen kommer gå ännu fortare. Framtiden för snabbladdking och snabbladdare ser ljus ut.
20220528_085551.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Orsaken till att det är köer för leverans av bilar är flera orsaker som slår samtidigt på industrin. En av de främsta är att vi just nu har en global brist på kapacitet att tillverka halvledare. Det har inget med kommunism att göra, utan att det tar flera år att bygga och trimma in nya fabriker för halvledare. Tar längre tid än att bygga och trimma in en bilfabrik. Räkna i många fall med en 3-4 år minst. Sedan ovanpå detta så har vi stora problem med Covid i Asien (och främst i Kina) där många mer mekaniska komponenter tillverkas. Ovanpå det så har även kriget i Ukraina lett till mindre/inga leveranser till bilindustrin både från Ukraina (påverkade av kriget) och från Ryssland (påverkade av den ekonomiska bojkotten pga. kriget). Vi har vidare även en ökning av råvarupriser på metaller och andra material för tillverkning av både bilar och batterier. Sedan gällande specifikt elbilar så har vi även en kapacitetsbrist gällande tillverkning av batterier. Även här tar det lång tid att bygga upp och trimma in nya fabriker för batterier. Så här har vi en hård begränsning som leder till att det inte totalt kan levereras mer än ett visst antal elbilar.
Allt eller det mesta av det du anger som begränsande för bilproduktion gäller väl även för produktion av snabbladdare? Därutöver kräver ju snabbladdare lämplig mark, bygglov, markarbeten, elöverföringskapacitet med mera som tar tid att få fram. Lönsamheten tror jag inte är begränsande i dagsläget även om stigande elpriser och allmän inflation troligtvis kommer visa sig så småningom men kanske kan kompenseras av skalfördelar vid produktion och drift.
Alla de kostnader du pekar på ovan tyder ju på att det kommer bli allt dyrare att bygga ut infrastrukturen för snabbladdare. Vilket i sin tur kommer vidare driva upp laddpriset till oss kunder (förr, eller senare, eller sänka lönsamheten/öka förlusterna för bolagen).
Maw skrev:
Samtidigt är jag mponerad av hur kraftig utbyggnaden av snabbladdningen varit senaste året, jag har tyvärr ingen statistik men i regionen där jag bor skulle jag gissa på mer än en fördubbling av kapaciteten.
Den statistik jag sett för Europa generellt, men även för Sverige, visar att det säljs allt fler elbilar i en högre takt än takten vad det byggs ut laddare.

Tror vi har haft de bästa dagarna bakom oss som elbilsägare (för ett bra tag iaf.). Skulle inte förvåna mig om 2019-2022 var lite av en "sweet spot" att resa långt med elbil, och speciellt med Tesla (för ett bra tag iaf.).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Alla de kostnader du pekar på ovan tyder ju på att det kommer bli allt dyrare att bygga ut infrastrukturen för snabbladdare. Vilket i sin tur kommer vidare driva upp laddpriset till oss kunder (förr, eller senare, eller sänka lönsamheten/öka förlusterna för bolagen).
Jag pekade främst på kapacitetsbegränsningar som påverkar hur snabbt snabbladdningen kan byggas ut precis som produktionsökningen av bilar begränsas, jag pekade inte på radikalt ökande kostnader. Varför skulle det bli dyrare att producera och drifta snabbladdare i framtiden utöver det som påverkar t ex bilproduktion? Det bör bli billigare iom skalfördelar.
martinot skrev:
Tror vi har haft de bästa dagarna bakom oss som elbilsägare (för ett bra tag iaf.). Skulle inte förvåna mig om 2019-2022 var lite av en "sweet spot" att resa långt med elbil, och speciellt med Tesla (för ett bra tag iaf.).
Jag tror helt enkelt vi i grunden ser på vår omvärld på olika sätt, jag är en obotlig optimist och bejakar förändringar, ibland lite väl mycket. Du verkar tillhöra kategorin människor som kallar sig själva för realister ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av taliz »

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prisstatistik SuC

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Jag tror helt enkelt vi i grunden ser på vår omvärld på olika sätt, jag är en obotlig optimist och bejakar förändringar, ibland lite väl mycket. Du verkar tillhöra kategorin människor som kallar sig själva för realister ;)
Nej, jag är en väldigt stor optimist. Är typiskt den som alltid ser glaset mer halvfullt än halvtomt. Tror de flesta kollegor och anställda skulle beskriva mig som extremt optimistisk, positiv och lösningsorienterad. :)

Men jag är inte religiös korkad optimist in absurdum heller. Gillar ändå hellre att göra en objektiv analys av verkligheten, än att stoppa huvudet i sanden och blunda för data. Blir helt enkelt lättare att skapa en positivare tillvaro om man har rätt data att grunda sina beslut på.

Ibland är det högkonjunktur, men ibland är det lågkonjunktur. Då är det bättre att räkna med och förbereda för att sådana tider också kommer, så behöver man inte bli negativt överraskad.

Så att vara en levnadsglad positiv personlighet ser jag faktiskt inte som en kontrast emot att använda riktiga realistiska data för att kunna ta så vettiga beslut som är möjligt. Tvärt om; det senare har gynnat det första för mig. :)

Gällande förändringar så är jag, tvärt emot vad du påstår om mig, en av de som går i täten för det. Har jobbat många år professionellt med just förändringsledning, både som mgmt-konsult och som chef. Det är en del av både min karaktär och mitt jobb.

Men det måste inte innebära att man 100% sväljer precis allt i världen som positiva förändringar... är som sagt inte korkat religiös heller. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar