Orsaken till att det är köer för leverans av bilar är flera orsaker som slår samtidigt på industrin. En av de främsta är att vi just nu har en global brist på kapacitet att tillverka halvledare. Det har inget med kommunism att göra, utan att det tar flera år att bygga och trimma in nya fabriker för halvledare. Tar längre tid än att bygga och trimma in en bilfabrik. Räkna i många fall med en 3-4 år minst. Sedan ovanpå detta så har vi stora problem med Covid i Asien (och främst i Kina) där många mer mekaniska komponenter tillverkas. Ovanpå det så har även kriget i Ukraina lett till mindre/inga leveranser till bilindustrin både från Ukraina (påverkade av kriget) och från Ryssland (påverkade av den ekonomiska bojkotten pga. kriget). Vi har vidare även en ökning av råvarupriser på metaller och andra material för tillverkning av både bilar och batterier. Sedan gällande specifikt elbilar så har vi även en kapacitetsbrist gällande tillverkning av batterier. Även här tar det lång tid att bygga upp och trimma in nya fabriker för batterier. Så här har vi en hård begränsning som leder till att det inte totalt kan levereras mer än ett visst antal elbilar.Maw skrev:Tja, det är längre kö på nya bilar än det är på laddning.. kanske är det kommunistiska brödköer på bilar också?
Jag tror att vi även kommer få se fortsatt stigande priser på elbilar under iaf. de allra närmaste åren. Sedan är det svårt att säga med exakt hur mycket.Maw skrev:ska bilpriserna stiga lika mycket som du tror att laddpriserna ska stiga?
Procentuellt så tror jag dock att priserna för snabb/DC-laddning kommer stiga betydligt mer än den procentuella ökningen av inköpspriserna för elbilar.