Ser tvärt om att utbyggnaden kommer kosta mycket mer pengar, och skall Tesla låta den investeringen finansieras av kunderna som laddar el (och inte av kunderna som köper Tesla) så tror jag tvärt om att priserna kommer fortsätta gå upp kraftigt.
Detta som en direkt följd av att Tesla öppnar upp SuC och vill att expansionen och underhållet numera skall bekostas av laddkunderna (vilket verkar vara Teslas nya strategi).
Gissar därför själv på att vi om en 2-3 år kommer ha laddpriser på öppna delen av SuC på runt 10 kr/kWh, eller mer (kanske upp mot 15 kr/kWh i värsta fall).
Varför skulle det bli så dyrt? Hur räknar du?
Vad kostar en laddare? Hur många kWh per dygn kan man räkna med i försäljning? Vilket påslag på priset behövs för att få tillbaka investeringen på säg 5 år?
Bara som ett räkneexempel. Antag 1 miljon kronor i kostnad per laddare, 4 timmar med 75 kW per dygn (300 kWh/dygn). Då blir krävs det ett påslag på 1:82 kr/kWh på inköpspriset på elen.
Gissar därför själv på att vi om en 2-3 år kommer ha laddpriser på öppna delen av SuC på runt 10 kr/kWh, eller mer (kanske upp mot 15 kr/kWh i värsta fall).
Varför skulle det bli så dyrt? Hur räknar du?
Vad kostar en laddare? Hur många kWh per dygn kan man räkna med i försäljning? Vilket påslag på priset behövs för att få tillbaka investeringen på säg 5 år?
Bara som ett räkneexempel. Antag 1 miljon kronor i kostnad per laddare, 4 timmar med 75 kW per dygn (300 kWh/dygn). Då blir krävs det ett påslag på 1:82 kr/kWh på inköpspriset på elen.
Du missar underhållskostnader (Tesla lägger till skillnad från alla andra enormt mycket resurser på team som åker runt och underhåller SuC-stationerna), kostnader för anläggningen i sig, för transformatorstationen, och även nätanslutningsavgifter, effektavgifter, arrendekostnader och olika skatter på allt.
Hade det varit sådan enkel och billig service som du räknar så hade det storminvesterats i snabbladdningsanläggningar! För efterfrågan från oss kunder på bra snabbladdningsnät finns ju verkligen.
Det finns ekonomiska och marknadsmässiga orsaker till att alla drar fötterna efter sig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SuC priserna är ju direkt kopplade till vad Tesla får betala för elen, som bekant skenat senaste året av många anledningar runt om inte bara i Sverige.
SuC priserna är ju direkt kopplade till vad Tesla får betala för elen, som bekant skenat senaste året av många anledningar runt om inte bara i Sverige.
Visst påverkar elpriserna, men prova att mappa de i snitt mot de priserna som Zalman hade i första posten så ser du kanske en lite annan bild.
Elkostnadern är den minsta andelen av kostnader med snabbladdning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SuC priserna är ju direkt kopplade till vad Tesla får betala för elen, som bekant skenat senaste året av många anledningar runt om inte bara i Sverige.
Det tror jag inte alls att det är.
Väldigt många som inte vet hur marknadsekonomi fungerar har jag märkt.
SuC priserna är ju direkt kopplade till vad Tesla får betala för elen, som bekant skenat senaste året av många anledningar runt om inte bara i Sverige.
Nej, det stämmer inte alls. Tesla höjde sina priser långt innan vinterns prischock.
Som jämförelse har InCharge höjt priserna för snabbladdning med 21% och priset för AC-laddning är oförändrat, under samma tidsperiod som Tesla mer än fördubblat sina priser.
Men tesla kan inte ha så höga priser om de vill att någon (inklusive tesla ägare) ska använda deras nät, snacka om att de kommer bli kö på ionity medflera då. Och då kommer du inte ensam om att gå över till diesel bil..
Men visst allt beror på hur alla andra priser utvecklas också.
Nja, tänk på att även diesel- och besin-priser troligen kommer fortsätta upp. Skulle inte vara förvånad om vi i framtiden har priser på runt 40 kr/litern.
Sedan, eftersom fungerande snabbladdning (dvs. utan köer och driftsproblem) är extremt viktigt för mig, så betalar jag hellre runt 10-15 kr/kWh än att det är köer eller strul. Tillgänglighet och upptid trumfar allt.
Eftersom jag laddar 90-95% hemma på billig hushållsel, så är det inget större bekymmer om det på några få % av alla mil snabbladdas på el som kostar 15 kr/kWh.
Totalen blir ändå väldigt god ekonomi med en elbil (om jag inte i jobbet fastnar i dyra laddköer eller andra problem på arbetstid, då blir det dyra stopp).
Tror du missade min sista rad i mitt inlägg. Sjölvart beror de på hur andra priser utvecklas.. Har vi en inflation dessum på10% på allt så påverkar de såklart också priset.
Man om man istället igår från att priset på energi ligger hyfsat stilla så kan inte tesla fortsätta höja sina priser på sammma sätt som sista tiden för då vill ingen ladda hos dem.
Sjölvart beror de på hur andra priser utvecklas.. Har vi en inflation dessum på10% på allt så påverkar de såklart också priset.
Man om man istället igår från att priset på energi ligger hyfsat stilla så kan inte tesla fortsätta höja sina priser på sammma sätt som sista tiden för då vill ingen ladda hos dem.
Nja, du missar att priserna på SuC (se första inlägget av Zalman i tråden som referens) har stigit långt innan vi fick någon betydande inflation. Så du får nog allt revidera dina teorier där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Sjölvart beror de på hur andra priser utvecklas.. Har vi en inflation dessum på10% på allt så påverkar de såklart också priset.
Man om man istället igår från att priset på energi ligger hyfsat stilla så kan inte tesla fortsätta höja sina priser på sammma sätt som sista tiden för då vill ingen ladda hos dem.
Nja, du missar att priserna på SuC (se första inlägget av Zalman i tråden som referens) har stigit långt innan vi fick någon betydande inflation. Så du får nog allt revidera dina teorier där.
Nej jag har läst helt rätt och min teori bygger på att vi inte har inflation därav min kommentar om de beror på hur priserna utvecklas.
SuC priserna är ju direkt kopplade till vad Tesla får betala för elen, som bekant skenat senaste året av många anledningar runt om inte bara i Sverige.
Nej, det stämmer inte alls. Tesla höjde sina priser långt innan vinterns prischock.
Som jämförelse har InCharge höjt priserna för snabbladdning med 21% och priset för AC-laddning är oförändrat, under samma tidsperiod som Tesla mer än fördubblat sina priser.
Helt riktigt. Priserna för SuC har stuckit i väg långt innan vi fick både höjda elpriser och inflation.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.
Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.
Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.
När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.
Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.
Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.
När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).
Tja, det är längre kö på nya bilar än det är på laddning.. kanske är det kommunistiska brödköer på bilar också?.. ska bilpriserna stiga lika mycket som du tror att laddpriserna ska stiga?
Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.
Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.
Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.
När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).
Tiden är väll det största problemet med laddning idag kontra fossilt.
5 minuter att tanka en fossil medans elbilar verkar stå runt 30-40 min.
Så på en snabbladdare går det alltså 6 st fossilbilar innan 1 elbil är klar.
Sen att elbilsägare inte förstår hur man laddar effektivt är ju också ett problem. Men elbilar är krångliga och det är svårt att argumentera emot.
Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.
Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.
Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.
När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).
Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.
Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.
Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.
När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).
Tja, det är längre kö på nya bilar än det är på laddning.. kanske är det kommunistiska brödköer på bilar också?.. ska bilpriserna stiga lika mycket som du tror att laddpriserna ska stiga?
Ja faktiskt. Miljöbonusen eldar på efterfrågan på ett onaturligt sätt.
Hos Tesla har det tidigare varit en del av deras marknadsföringskostnad att ge gratis SuC med bilen, och efter det ett extremt lågt subventionerat pris på laddningen när fri SuC väl försvann.
Andra laddoperatörer verkar också ta betalt under marknadspris. Sätts nog då mer på miljö-PR/greenwashing-kontot skulle jag misstänka.
Detta är just grundorsaken till att vi har mer köer med snabbladdning (iaf. utanför Tesla) jämfört med fossilmackar. På fossilmackar så har man en bättre och sundare balans mellan kundefterfrågan på marknaden och produktionskostnaderna.
När det är köer på snabbladdning så är det lite mer att jämställa med de gamla ryska brödköerna på socialisttiden. Efterfrågan är större än produktionen/utbudet, tack vare att priset är satt av andra orsaker än marknadsmässiga eller produktionstekniska sådana (i det fallet av politiska orsaker för att visa på att bröd är billigt i Sovjet, även om det inte gick att producera bröd för de lågt satta priserna).
Tja, det är längre kö på nya bilar än det är på laddning.. kanske är det kommunistiska brödköer på bilar också?.. ska bilpriserna stiga lika mycket som du tror att laddpriserna ska stiga?
Ja faktiskt. Miljöbonusen eldar på efterfrågan på ett onaturligt sätt.
Ok, men köerna på ICE-bilar som väl är ändå längre? Är det kommunism?
Tja, det är längre kö på nya bilar än det är på laddning.. kanske är det kommunistiska brödköer på bilar också?
Orsaken till att det är köer för leverans av bilar är flera orsaker som slår samtidigt på industrin. En av de främsta är att vi just nu har en global brist på kapacitet att tillverka halvledare. Det har inget med kommunism att göra, utan att det tar flera år att bygga och trimma in nya fabriker för halvledare. Tar längre tid än att bygga och trimma in en bilfabrik. Räkna i många fall med en 3-4 år minst. Sedan ovanpå detta så har vi stora problem med Covid i Asien (och främst i Kina) där många mer mekaniska komponenter tillverkas. Ovanpå det så har även kriget i Ukraina lett till mindre/inga leveranser till bilindustrin både från Ukraina (påverkade av kriget) och från Ryssland (påverkade av den ekonomiska bojkotten pga. kriget). Vi har vidare även en ökning av råvarupriser på metaller och andra material för tillverkning av både bilar och batterier. Sedan gällande specifikt elbilar så har vi även en kapacitetsbrist gällande tillverkning av batterier. Även här tar det lång tid att bygga upp och trimma in nya fabriker för batterier. Så här har vi en hård begränsning som leder till att det inte totalt kan levereras mer än ett visst antal elbilar.
Maw skrev:
ska bilpriserna stiga lika mycket som du tror att laddpriserna ska stiga?
Jag tror att vi även kommer få se fortsatt stigande priser på elbilar under iaf. de allra närmaste åren. Sedan är det svårt att säga med exakt hur mycket.
Procentuellt så tror jag dock att priserna för snabb/DC-laddning kommer stiga betydligt mer än den procentuella ökningen av inköpspriserna för elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Orsaken till att det är köer för leverans av bilar är flera orsaker som slår samtidigt på industrin. En av de främsta är att vi just nu har en global brist på kapacitet att tillverka halvledare. Det har inget med kommunism att göra, utan att det tar flera år att bygga och trimma in nya fabriker för halvledare. Tar längre tid än att bygga och trimma in en bilfabrik. Räkna i många fall med en 3-4 år minst. Sedan ovanpå detta så har vi stora problem med Covid i Asien (och främst i Kina) där många mer mekaniska komponenter tillverkas. Ovanpå det så har även kriget i Ukraina lett till mindre/inga leveranser till bilindustrin både från Ukraina (påverkade av kriget) och från Ryssland (påverkade av den ekonomiska bojkotten pga. kriget). Vi har vidare även en ökning av råvarupriser på metaller och andra material för tillverkning av både bilar och batterier. Sedan gällande specifikt elbilar så har vi även en kapacitetsbrist gällande tillverkning av batterier. Även här tar det lång tid att bygga upp och trimma in nya fabriker för batterier. Så här har vi en hård begränsning som leder till att det inte totalt kan levereras mer än ett visst antal elbilar.
Allt eller det mesta av det du anger som begränsande för bilproduktion gäller väl även för produktion av snabbladdare? Därutöver kräver ju snabbladdare lämplig mark, bygglov, markarbeten, elöverföringskapacitet med mera som tar tid att få fram. Lönsamheten tror jag inte är begränsande i dagsläget även om stigande elpriser och allmän inflation troligtvis kommer visa sig så småningom men kanske kan kompenseras av skalfördelar vid produktion och drift.
Samtidigt är jag mponerad av hur kraftig utbyggnaden av snabbladdningen varit senaste året, jag har tyvärr ingen statistik men i regionen där jag bor skulle jag gissa på mer än en fördubbling av kapaciteten. Bilden nedan är ett exempel från lilla Gislaved med 8x150 kW nya Kempowerladdare som jag passerade på vägen till Göteborg idag, kostnad 4 kr/kWh. Bara de laddarna tror jag fördubblar kapaciteten (om än inte antalet) på sträckan Kalmar-Göteborg jämfört med hur det var för ett år sedan. Därutöver har det även tillkommit laddare i Växjö, Värnamo och Borås(?).. och inga fantasipriser på laddningen. När produktionskapacitet med mera kommer i fatt för snabbladdarna tror jag expansionen kommer gå ännu fortare. Framtiden för snabbladdking och snabbladdare ser ljus ut.
Orsaken till att det är köer för leverans av bilar är flera orsaker som slår samtidigt på industrin. En av de främsta är att vi just nu har en global brist på kapacitet att tillverka halvledare. Det har inget med kommunism att göra, utan att det tar flera år att bygga och trimma in nya fabriker för halvledare. Tar längre tid än att bygga och trimma in en bilfabrik. Räkna i många fall med en 3-4 år minst. Sedan ovanpå detta så har vi stora problem med Covid i Asien (och främst i Kina) där många mer mekaniska komponenter tillverkas. Ovanpå det så har även kriget i Ukraina lett till mindre/inga leveranser till bilindustrin både från Ukraina (påverkade av kriget) och från Ryssland (påverkade av den ekonomiska bojkotten pga. kriget). Vi har vidare även en ökning av råvarupriser på metaller och andra material för tillverkning av både bilar och batterier. Sedan gällande specifikt elbilar så har vi även en kapacitetsbrist gällande tillverkning av batterier. Även här tar det lång tid att bygga upp och trimma in nya fabriker för batterier. Så här har vi en hård begränsning som leder till att det inte totalt kan levereras mer än ett visst antal elbilar.
Allt eller det mesta av det du anger som begränsande för bilproduktion gäller väl även för produktion av snabbladdare? Därutöver kräver ju snabbladdare lämplig mark, bygglov, markarbeten, elöverföringskapacitet med mera som tar tid att få fram. Lönsamheten tror jag inte är begränsande i dagsläget även om stigande elpriser och allmän inflation troligtvis kommer visa sig så småningom men kanske kan kompenseras av skalfördelar vid produktion och drift.
Alla de kostnader du pekar på ovan tyder ju på att det kommer bli allt dyrare att bygga ut infrastrukturen för snabbladdare. Vilket i sin tur kommer vidare driva upp laddpriset till oss kunder (förr, eller senare, eller sänka lönsamheten/öka förlusterna för bolagen).
Maw skrev:
Samtidigt är jag mponerad av hur kraftig utbyggnaden av snabbladdningen varit senaste året, jag har tyvärr ingen statistik men i regionen där jag bor skulle jag gissa på mer än en fördubbling av kapaciteten.
Den statistik jag sett för Europa generellt, men även för Sverige, visar att det säljs allt fler elbilar i en högre takt än takten vad det byggs ut laddare.
Tror vi har haft de bästa dagarna bakom oss som elbilsägare (för ett bra tag iaf.). Skulle inte förvåna mig om 2019-2022 var lite av en "sweet spot" att resa långt med elbil, och speciellt med Tesla (för ett bra tag iaf.).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Alla de kostnader du pekar på ovan tyder ju på att det kommer bli allt dyrare att bygga ut infrastrukturen för snabbladdare. Vilket i sin tur kommer vidare driva upp laddpriset till oss kunder (förr, eller senare, eller sänka lönsamheten/öka förlusterna för bolagen).
Jag pekade främst på kapacitetsbegränsningar som påverkar hur snabbt snabbladdningen kan byggas ut precis som produktionsökningen av bilar begränsas, jag pekade inte på radikalt ökande kostnader. Varför skulle det bli dyrare att producera och drifta snabbladdare i framtiden utöver det som påverkar t ex bilproduktion? Det bör bli billigare iom skalfördelar.
martinot skrev:
Tror vi har haft de bästa dagarna bakom oss som elbilsägare (för ett bra tag iaf.). Skulle inte förvåna mig om 2019-2022 var lite av en "sweet spot" att resa långt med elbil, och speciellt med Tesla (för ett bra tag iaf.).
Jag tror helt enkelt vi i grunden ser på vår omvärld på olika sätt, jag är en obotlig optimist och bejakar förändringar, ibland lite väl mycket. Du verkar tillhöra kategorin människor som kallar sig själva för realister