Nej, jag tänkte nog mer på att komma från göteborg/stockholm till fjällen på en laddning med lite marginal.
Det finns det väl ingen bil som klarar än heller?
EQS 450+ är väl den bil som har mest räckvidd av alla idag? Den behöver ett rejält laddstopp Stockholm-Åre. Skulle väl med lite god vilja klara Stockholm-Sälen utan stopp men det är på håret isf. (-5 och blöta vägbanor har jag räknat med då)
Synd bara att den går på närmare 1,5 miljoner.
Som du säger så är det ju på håret. När man kommer enda fram kommer ju intresset för att ladda ute i skogen bli lika stort som intresset av att tanka på samma sträcka numera.
Plötsligt blir det en ickefråga.
Stockholm-Åre är ju 65mil. Det är väl ingen utopi i framtiden.
Vid 14 igår låg beläggning utanför Trondheim, men blev nästan fullt. Bara Teslor. Idag vid 14 tiden Mo i Rana tre Teslor som laddade och tre andra som försökte ladda, men inte kunde och åkte därifrån till andra laddare i närheten.
Ytterligare en på E6 som jag glömde namnet på med gott om lediga stolpar vid ca 10:30 med en ID4 som laddade när vi kom och fortfarande laddade när vi åkte vidare.
Hittills låg beläggning till va 13:30 då det verkar börja toppa.
Totalt sett mycket färre icketeslor än jag förväntat mig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nej, jag tänkte nog mer på att komma från göteborg/stockholm till fjällen på en laddning med lite marginal.
Det finns det väl ingen bil som klarar än heller?
EQS 450+ är väl den bil som har mest räckvidd av alla idag? Den behöver ett rejält laddstopp Stockholm-Åre. Skulle väl med lite god vilja klara Stockholm-Sälen utan stopp men det är på håret isf. (-5 och blöta vägbanor har jag räknat med då)
Synd bara att den går på närmare 1,5 miljoner.
Som du säger så är det ju på håret. När man kommer enda fram kommer ju intresset för att ladda ute i skogen bli lika stort som intresset av att tanka på samma sträcka numera.
Plötsligt blir det en ickefråga.
Stockholm-Åre är ju 65mil. Det är väl ingen utopi i framtiden.
Tur jag bor i Linköping och nöjer mig med Mora/ Orsa för det ska gå med IX men inte vid extremväder men då räcker 5 minuter någonstans, tex i Örebro där det finns en del möjligheter men detta är en resa per år, övriga kommer jag klara utan att stanna och ladda om vi inte gör en långresa såklart.
Vi körde ner på onsdagen förra veckan och körde till västra Danmark på 3 dagar och sedan tillbaka
på 4 dagar (kollade på touren i Danmark 3 etapperna), vi laddade på nästan alla SuC på
resan och väldigt ofta nära fullt eller t.o.m. kö på flera ställen och vid alla möjliga tider…
Danmark var klart värst men även tex lödde var packad (på nerresan tog vi sista platsen).
Kollade i teslaappen vid 20-tiden i måndags, alltså en vardag i eller i vart fall nära semestertider. Pendlade mellan fullt och en ledig i Jönköping och Varberg. Kollade igen vid 21, fullt då med. Kan det verkligen stämma att Jönköping är så otroligt poppis även väldigt sent på kvällen? Inga laddare var markerade som trasiga.
Varberg kan jag tänka mig används av många norrmän på genomresa.
Kollade i teslaappen vid 20-tiden i måndags, alltså en vardag i eller i vart fall nära semestertider. Pendlade mellan fullt och en ledig i Jönköping och Varberg. Kollade igen vid 21, fullt då med. Kan det verkligen stämma att Jönköping är så otroligt poppis även väldigt sent på kvällen? Inga laddare var markerade som trasiga.
Varberg kan jag tänka mig används av många norrmän på genomresa.
Kollade i teslaappen vid 20-tiden i måndags, alltså en vardag i eller i vart fall nära semestertider. Pendlade mellan fullt och en ledig i Jönköping och Varberg. Kollade igen vid 21, fullt då med. Kan det verkligen stämma att Jönköping är så otroligt poppis även väldigt sent på kvällen? Inga laddare var markerade som trasiga.
Varberg kan jag tänka mig används av många norrmän på genomresa.
Kör förbi SuC Jkpg rätt ofta, tycker mest att det ser fullt ut kring värsta lunch-peak...
Fullt vid Rättvik igår kväll. Synd att Teslaladdare Mora och Borlänge inte är öppna för andra elbilar. Inga köer annars nånstans sen 4:e Juli?
(Rättvik var årets laddstation för några år sedan, kanon med två 100 kw uttag, inte lika imponerande idag.)
Men … Finns det en SuC i Rättvik? Eller är det alltså en annan laddstation än SuC?
Det är bara En Deltaladddare med två çcs uttag och ett 22 kwh uttag, alla upptagna rätt ofta nu. Behövs snabbladdare på ck och okq8 samt fler 22 kwh uttag.
Vi körde ner på onsdagen förra veckan och körde till västra Danmark på 3 dagar och sedan tillbaka
på 4 dagar (kollade på touren i Danmark 3 etapperna), vi laddade på nästan alla SuC på
resan och väldigt ofta nära fullt eller t.o.m. kö på flera ställen och vid alla möjliga tider…
Danmark var klart värst men även tex lödde var packad (på nerresan tog vi sista platsen).
Körde ner till Köpenhamn och såg första etappen. Såg på GPS'n att Lödde nästan var full så det blev ett längre stopp i Markaryd.
Annars var det inga som helst problem med plats, fick "egen" V2 laddare varje gång.
Vi körde ner på onsdagen förra veckan och körde till västra Danmark på 3 dagar och sedan tillbaka
på 4 dagar (kollade på touren i Danmark 3 etapperna), vi laddade på nästan alla SuC på
resan och väldigt ofta nära fullt eller t.o.m. kö på flera ställen och vid alla möjliga tider…
Danmark var klart värst men även tex lödde var packad (på nerresan tog vi sista platsen).
Körde ner till Köpenhamn och såg första etappen. Såg på GPS'n att Lödde nästan var full så det blev ett längre stopp i Markaryd.
Annars var det inga som helst problem med plats, fick "egen" V2 laddare varje gång.
Som bor nde i Lödde så kör jag förbi denna suc varje morgon och eftermiddag när jag är på jobbet. Har sett att nu sedan semestern tagit fart så är Lödde typ alltid full (eller nära på åtminstone) på eftermiddagarna, ja de är stor skillnad mot hur de någonsin varit. Känns som de är ett stort behov av både den suc i Malmö och Helsingborg som finns planerad.
Borde inte tesla kunna uppgradera alla stalls till v3, de borde väl ändå öka genomflödet. Att bygga ut den tror jag inte kommer hända, tror inte markägarna vill släppa mer mark där åtminstone, men visst kanake finns annan mark nära som de kan använda.
Vi körde ner på onsdagen förra veckan och körde till västra Danmark på 3 dagar och sedan tillbaka
på 4 dagar (kollade på touren i Danmark 3 etapperna), vi laddade på nästan alla SuC på
resan och väldigt ofta nära fullt eller t.o.m. kö på flera ställen och vid alla möjliga tider…
Danmark var klart värst men även tex lödde var packad (på nerresan tog vi sista platsen).
Körde ner till Köpenhamn och såg första etappen. Såg på GPS'n att Lödde nästan var full så det blev ett längre stopp i Markaryd.
Annars var det inga som helst problem med plats, fick "egen" V2 laddare varje gång.
Spännande, vi ska köra till Billund via Fredrikshamn (färja) och sen hem via Öresundsbron nästa vecka. Antar man får hålla koll på kartan och välja stationer med mer lediga platser?
Känns som de vart lite snabba att öppna upp superchargers med tanke på sommartrafiken nu..
Vi körde ner på onsdagen förra veckan och körde till västra Danmark på 3 dagar och sedan tillbaka
på 4 dagar (kollade på touren i Danmark 3 etapperna), vi laddade på nästan alla SuC på
resan och väldigt ofta nära fullt eller t.o.m. kö på flera ställen och vid alla möjliga tider…
Danmark var klart värst men även tex lödde var packad (på nerresan tog vi sista platsen).
Körde ner till Köpenhamn och såg första etappen. Såg på GPS'n att Lödde nästan var full så det blev ett längre stopp i Markaryd.
Annars var det inga som helst problem med plats, fick "egen" V2 laddare varje gång.
Spännande, vi ska köra till Billund via Fredrikshamn (färja) och sen hem via Öresundsbron nästa vecka. Antar man får hålla koll på kartan och välja stationer med mer lediga platser?
Känns som de vart lite snabba att öppna upp superchargers med tanke på sommartrafiken nu..
Obs.. Lödde är inte öppnat för andra så detta har inte med öppnandet att göra..
Jag kom hem sent igår från en långresa i Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Tyskland och Danmark. Sammanlagt 570 mil på 12 dagar. Ingen laddkö någonstans, vare sig på Teslas SuC eller andra laddare. På hemfärden kollade jag ibland på skärmen hur det såg ut på närliggande Tesla-stationer. I Danmark var det lite trångt, Nørre Alslev och Köge hade hög beläggning. Om jag hade behövt stanna och ladda på någon av dem skulle jag inte ha behövt köa, men jag hade fått dela effekt i och med att de är V2-stationer.
Jag kom hem sent igår från en långresa i Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Tyskland och Danmark. Sammanlagt 570 mil på 12 dagar. Ingen laddkö någonstans, vare sig på Teslas SuC eller andra laddare. På hemfärden kollade jag ibland på skärmen hur det såg ut på närliggande Tesla-stationer. I Danmark var det lite trångt, Nørre Alslev och Köge hade hög beläggning. Om jag hade behövt stanna och ladda på någon av dem skulle jag inte ha behövt köa, men jag hade fått dela effekt i och med att de är V2-stationer.
Dela effekt känns ändå ok. Går ofta för snabbt med V3 så man måste flytta bilen innan alla ätit klart
Jag kom hem sent igår från en långresa i Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien, Tyskland och Danmark. Sammanlagt 570 mil på 12 dagar. Ingen laddkö någonstans, vare sig på Teslas SuC eller andra laddare. På hemfärden kollade jag ibland på skärmen hur det såg ut på närliggande Tesla-stationer. I Danmark var det lite trångt, Nørre Alslev och Köge hade hög beläggning. Om jag hade behövt stanna och ladda på någon av dem skulle jag inte ha behövt köa, men jag hade fått dela effekt i och med att de är V2-stationer.
Dela effekt känns ändå ok. Går ofta för snabbt med V3 så man måste flytta bilen innan alla ätit klart
Den enda SuC där vi äter i samband med laddning är Tindered. Vid alla andra tillfällen äter vi någon annanstans.
Vi körde ner på onsdagen förra veckan och körde till västra Danmark på 3 dagar och sedan tillbaka
på 4 dagar (kollade på touren i Danmark 3 etapperna), vi laddade på nästan alla SuC på
resan och väldigt ofta nära fullt eller t.o.m. kö på flera ställen och vid alla möjliga tider…
Danmark var klart värst men även tex lödde var packad (på nerresan tog vi sista platsen).
Körde ner till Köpenhamn och såg första etappen. Såg på GPS'n att Lödde nästan var full så det blev ett längre stopp i Markaryd.
Annars var det inga som helst problem med plats, fick "egen" V2 laddare varje gång.
Spännande, vi ska köra till Billund via Fredrikshamn (färja) och sen hem via Öresundsbron nästa vecka. Antar man får hålla koll på kartan och välja stationer med mer lediga platser?
Känns som de vart lite snabba att öppna upp superchargers med tanke på sommartrafiken nu..
Legoland. Kul! Kommer ihåg när vi var där för 6 år sen med en snart 5-åring som var besatt av Ninjago. Var 1,5 timmes kö till Lloyds Laserlabyrint. Som tog 10 sekunder att gå igenom. Sen tillbaka och köa igen.
Vi körde ner på onsdagen förra veckan och körde till västra Danmark på 3 dagar och sedan tillbaka
på 4 dagar (kollade på touren i Danmark 3 etapperna), vi laddade på nästan alla SuC på
resan och väldigt ofta nära fullt eller t.o.m. kö på flera ställen och vid alla möjliga tider…
Danmark var klart värst men även tex lödde var packad (på nerresan tog vi sista platsen).
Körde ner till Köpenhamn och såg första etappen. Såg på GPS'n att Lödde nästan var full så det blev ett längre stopp i Markaryd.
Annars var det inga som helst problem med plats, fick "egen" V2 laddare varje gång.
Spännande, vi ska köra till Billund via Fredrikshamn (färja) och sen hem via Öresundsbron nästa vecka. Antar man får hålla koll på kartan och välja stationer med mer lediga platser?
Känns som de vart lite snabba att öppna upp superchargers med tanke på sommartrafiken nu..
Legoland. Kul! Kommer ihåg när vi var där för 6 år sen med en snart 5-åring som var besatt av Ninjago. Var 1,5 timmes kö till Lloyds Laserlabyrint. Som tog 10 sekunder att gå igenom. Sen tillbaka och köa igen.
Hehe yes blir kul, har en 6-åring som också är besatt av Ninjago så han är taggad