Har ingen diesel och har inga planer att gå tillbaka till fossilbränslen.Dexter skrev:Så nu efter mycket funderande tänker jag inte köra med min elbil ner till kontinenten på semester denna gång.
Det blir dieseln som får göra jobbet denna gång och elbilen får vila.
Jag kom fram till detta eftersom:
Det är risk för köer i SUC vilket ger fördröjningar.
Väntetid och laddtid kan förstöra hela tidplanen sen kommer trafikstockningar "stau" ovanpå det.
De var det redan innan de öppnade upp för andra bilar ex i Tyskland.
Priserna på SUC är inte tillräckligt konkurrenskraftiga vs Diesel ute i Europa.
1,85Euro/l -2 Euro/l.
Smidigheten med Diesel är det inget som slår.
Det blir bara ca 1500 Kr dyrare totalt med dieseln gentemot Elbil i mitt fall.
1500Kr för slippa köa vid laddning och extra fördröjningar är billig komfort.
Det är sämre för miljön förstås.
Är det fler som använder sin dieselbil på långresor istället för elbil?
När är det kö?
Moderator: Redaktion
Re: När är det kö?
27,8 kWp solceller
Re: När är det kö?
Japp blir Volvo diesel även i år.. Men visst detta beror lika mycket på att vår id3 är för liten och vi har en Volvo diesel fortfarande här hemma.Dexter skrev:Så nu efter mycket funderande tänker jag inte köra med min elbil ner till kontinenten på semester denna gång.
Det blir dieseln som får göra jobbet denna gång och elbilen får vila.
Jag kom fram till detta eftersom:
Det är risk för köer i SUC vilket ger fördröjningar.
Väntetid och laddtid kan förstöra hela tidplanen sen kommer trafikstockningar "stau" ovanpå det.
De var det redan innan de öppnade upp för andra bilar ex i Tyskland.
Priserna på SUC är inte tillräckligt konkurrenskraftiga vs Diesel ute i Europa.
1,85Euro/l -2 Euro/l.
Smidigheten med Diesel är det inget som slår.
Det blir bara ca 1500 Kr dyrare totalt med dieseln gentemot Elbil i mitt fall.
1500Kr för slippa köa vid laddning och extra fördröjningar är billig komfort.
Det är sämre för miljön förstås.
Är det fler som använder sin dieselbil på långresor istället för elbil?
Funderar på att byta bort vår Volvo men svårt hitta bra alternativ för oss.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: När är det kö?
Har inte någon diesel och har ingen lust att skaffa en. Jag tar Teslan på Europasemestern, som snart börjar.Dexter skrev:Är det fler som använder sin dieselbil på långresor istället för elbil?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: När är det kö?
Jag är på semester just nu med teslan och har laddat på SuC och Ionity i Danmark, Tyskland och Schweiz utan nån kö eller annat strul. Skulle aldrig valt dieseln (som är en minibuss ).Dexter skrev:
Är det fler som använder sin dieselbil på långresor istället för elbil?
Re: När är det kö?
Såg denna lösning för köhantering på en station med tvättbås. Är ju något som skulle kunna implementeras på laddstationer också. En tydlig in- (längts upp i bild) och utfart och en markering där kön börjar. Uppe till höger på bilden står det Tvättkö vid stopplinjen. Där ställer man sig och väntar på sin tur.
Ioniq 5 FE AWD
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: När är det kö?
Åkt drygt 120 mil i S och No nu. Varierande tider på dygnet. Inga andra märken på SuC hittills och aldrig ens lite trångt. Dock har jag fått låg effekt, ca 70 kW på v2 laddarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: När är det kö?
Att inte räkna med kö på dieselmackarna tror jag är lite nonchalant….
Multicoat Red Model X P100D
Re: När är det kö?
Okey, låt mig se nu. Ingen har ondgjort sig som Du inför Teslas eventuella öppnande av SuC, det tror jag vi enkelt skulle kunna påvisa om vi räknade inlägg i de gamla trådarna. Ändå verkar Du aldrig tidigare ha anlänt till en full SuC? Okey…martinot skrev:Vi är borta över helgen och åkte E4 och behövde ett snabbt laddstopp i Linköping i dag (11/6) kring lunchtid (13:10).
Navigator i Teslan ruttade in oss dit, och såg att det var en enda plats ledig. Har aldrig hänt mig tidigare att det varit så nära fullt på Tesla SuC… Frågor att fundera på;
Var jag en elak och hemsk person som tog "min" laddkabel?
- Tesla hade ju navigerat mig in på SuC och sagt att det skulle vara en ledig plats kvar (de kan ju inte "se" om någon tagit fel laddkabel som inte tillhör parkeringsrutan).
Har Tesla verkligen tänkt igenom och planerat rätt kapacitet på SuC?
- Är långt fler både Teslor med även andra elbilar nu vägarna jämfört med 2-3 år sedan. SuC har varit underbart smidigt med elbil tidigare år, men nu tar vi nog kanske dieseln på långresa nästa gång (skall se hur det går imorgon på hemvägen).
Varför har Tesla inte sett till att förlänga laddkablarna _innan_ de öppnade upp SuC för alla?
- Jag kan förstå att det är knepigt med de idiotiskt korta kablarna att ladda för de som inte har laddintaget vänster bak (BMW i3 har det på höger bak). Tesla lyckades ju rätt bra med CCS när M3 lanserades att snabbt komplettera V2 med det.
Varför har man inte gjort tydligare markeringar?
- Kanske målning med pil i parkeringsrutan som pekar på den laddkabel som tillhör den. Lätt för nya med andra elbilar än Tesla att missförstå.
När det blir köer (vilket det var ytterst nära här) så hur skall det ordnas upp när man väntar?
- Här borde Tesla sett till att ordna någon organiserad "köfil" som alla bilar som väntar på sin tur kan få stå i.
Slutsats; Detta har ju skötts klart dåligt av Tesla. Är inte alls imponerad av de. Skyller inte på andra bilister, utan lägger skulden helt på Tesla här.
Argumentet om att Tesla navigerat Dig till SuC håller inte, de navigerar även icke-Teslaägare dit via sin app numera. De garanterar heller inte att en laddare ska finnas ledig för Dig när Du anländer, det är en förhoppning som Du har och en tolkning av information som Du gör.
Ja, Du gjorde fel - man pillar inte på någon annans bil och avbryter laddningar och Du har ingen aning om hur viktigt hans ärende var i förhållande till Ditt. Har varit med om att få en laddsession på en 50kW avbruten av en Zoe-ägare då jag laddade via app och han på något vis lyckades sno Chademo-handtaget med sin tagg (misstänker att han nödstoppade). Låt mig så säga att han kopplade ur illa kvickt och avlägsnade sig från laddaren…
Ja, har Du aldrig tidigare köat har Du aldrig haft problem och Tesla har planerat föredömligt väl. Efter öppnandet har de gasat på utbyggnationerna så de verkar leverera på sina löften.
Ok, kör då diesel, gengas eller vad Du anser smidigare. Det är dock information av mindre väsentlig art för Tesla och för övriga förare men vi har alla vårt fria val. Är elbilen bara intressant om leverantören kan garantera lediga laddare för Dig personligen över hela riket och över hela året tror jag Du får problem att hitta en leverantör.
Laddkablarna lär inte förlängas på befintliga laddare men på nästa generation lär de vara mer anpassade. Tror jag men det är i slutändan en ägarfråga för SuC. Det är nackdelen med stora investeringar men för att fixa smidigheten följer vi alla Teslas regelverk vid laddarna samt att vi icke-Teslaförare försöker välja laddare där vi är minst i vägen. Det sista är dock en frivillig hänsyn, till syvende och sist gäller Teslas villkor. Inte mina. Inte Dina.
Står BMWn inom linjerna parkerar den enligt Teslas regler och Du ska låta honom vara. Tesla är medveten om att vissa bilar kan norpa ”fel” laddare, och därför kommer de inte att måla upp ”rätt stolpe till rätt ruta”. Som jag förstått regelverket, vår bil laddar ju smidigt nog vänster bak.
Tesla kanske kommer att ordna till en laddkö-hantering, det lär visa sig men Du kanske ska prova köa för att bedöma komplexiteten? Det är ju bra med lite erfarenhet innan vi uttalar oss och själv har jag än så länge sluppit köa under mina 5 000 mil - så jag avvaktar.
Precis som alltid får vi skilja på avtalade förhållningsregler med Tesla (vi andra har inga avtal oss sinsemellan) och frivilliga ”god ton-rekommendationer”. Några roffe- eller martinot-regler finns inte. Kommer någon och pratar med mig när jag laddar och i välmening tipsar mig om hur jag kan underlätta laddningen är det uppskattat. Att avbryta laddning, sno laddtid och därefter chansa på att BMWn kunde fortsätta sin laddning är ta mig tusan på gränsen till egenmäktigt förfarande. Du verkar inte vara en så ointelligent person utan hela Ditt inlägg andas ett försök att rationalisera ett i grunden stressat tilltag. Du fick händelsevis inte onda ögat av passageraren när Ni riskerade en försening vilket fick Dig att agera som Du gjorde?
Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: När är det kö?
Det brott martinot gjort sig skyldig till när han kopplade ut en annan bils laddare borde, precis som roffe_s skriver, vara egenmäktigt förfarande
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Egenm%C ... B6rfarande
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Egenm%C ... B6rfarande
Vilket laddnätverk bilen laddar på, vilket märke bilen har, vilken ruta bilen står i när den laddar eller om den korsar linjer är, vad jag kan förså, utan betydelse för om ett brott begås när laddningen avbryts. Om BMW-ägaren ifråga finns här på forumet och vill polisanmäla händelsen så finns det ju ett fint erkännande från martinot i tråden... om nu inte martinot trollar oss förståsDet finns tre situationer då ett brott utgör egenmäktigt förfarande
1. då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna.
2. då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt.
3. då gärningsmannen med våld motsätter sig laga självtäkt. Utövningen av våld omfattar inte bara personvåld utan kan även vara oriktat våld där gärningsmannen sliter i en sak.
Undantag gäller dock för tillgrepp av fortskaffningsmedel som är ett eget brott.
Den som sätter lås på annans cykel och på så sätt hindrar ägaren att nyttja den liksom den som parkerar på annans parkeringsplats eller den som gör en nyckel oåtkomlig kan dömas för egenmäktigt förfarande.
En fysisk blockad, där någon hindrar fordon eller människor att nå fram till en fastighet eller byggnad, kan också vara egenmäktigt förfarande.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: När är det kö?
Jag har varit beroende av och utnyttjat tredjepartsladdare många gånger. Att låsa laddare till ett bilmärke tycker jag är ett otroligt slöseri. Jag vill kunna välja vilken bil jag ska köpa utifrån andra parametrar. Jag kan förstå att en del valt Tesla för laddnätets skull, men inom kort finns ju laddare överallt. Nu har det blivit Tesla för min del hittills, men jag vill ha friheten att välja.
Likaså är det slöseri att Mobiloperatörerna har var sina master i områden där de skulle kunna samutnyttjas. Men även det har blivit bättre tror jag.
Hittills måste jag säga att öppnandet för andra bilar knappt märkts där jag far fram. Verkar dessutom uppstå en priskonkurrens om laddpriserna. Det är bra.
Likaså är det slöseri att Mobiloperatörerna har var sina master i områden där de skulle kunna samutnyttjas. Men även det har blivit bättre tror jag.
Hittills måste jag säga att öppnandet för andra bilar knappt märkts där jag far fram. Verkar dessutom uppstå en priskonkurrens om laddpriserna. Det är bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: När är det kö?
Bara en kommentar om mobil operatörerna, ja de finns idag lag krav på att de ska dela master när så är möjligt, de exakta undantagen kan jag inte men de finns ett regelverk runt de.Gustafsson skrev:Jag har varit beroende av och utnyttjat tredjepartsladdare många gånger. Att låsa laddare till ett bilmärke tycker jag är ett otroligt slöseri. Jag vill kunna välja vilken bil jag ska köpa utifrån andra parametrar. Jag kan förstå att en del valt Tesla för laddnätets skull, men inom kort finns ju laddare överallt. Nu har det blivit Tesla för min del hittills, men jag vill ha friheten att välja.
Likaså är det slöseri att Mobiloperatörerna har var sina master i områden där de skulle kunna samutnyttjas. Men även det har blivit bättre tror jag.
Hittills måste jag säga att öppnandet för andra bilar knappt märkts där jag far fram. Verkar dessutom uppstå en priskonkurrens om laddpriserna. Det är bra.
Om inte Tesla hade öppnat sitt nätverk så tror jag de med tiden hade kommit lagkrav på detta inom EU.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: När är det kö?
Håller helt med, det är ju förstås inte riktigt jämförbart, eftersom genomströmningen på en fossilpump är mycket högre än på en laddstolpe, men jag har många gånger köat på mackar på autobahn när jag fortfarande körde fossilt, inga långa stunder iofs, men som sagt, många gånger.Yxel skrev:Att inte räkna med kö på dieselmackarna tror jag är lite nonchalant….
Jag har ännu aldrig köat en enda sekund på SuC under fem år och >16000 mil med Tesla över hela Europa.
Det är förstås möjligt att allt bryter ihop totalt i sommar, med kaos och slagsmål på varenda station, men jag tvivlar starkt på det.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: När är det kö?
Jag tänkte lite så här att jag kommer snabbare fram med min diesel än elbil tror jag.
Samtidigt riskerar jag inte fastna och vänta på någon SUC någon längre tid.
Sedan vet man inte om bilarna står och laddar lite hur som helst nu när det är fritt och tar upp extra oanvända laddplatser.
Väldigt tråkigt om jag måste vänta 1/2 timme och sen själv ladda en 1/2 timme varje 30 mil.
Dieselbilen kör då en hel timme på vägen i lagom hastighet medan elbilen står stilla en timme för laddning.
Om jag då lägger endast ca 1400kr mer för "miljöbov resan" än "Miljövän resan" så slipper jag bekymra mig för det.
Det enda är att jag får de utsläppta avgaserna på mitt samvete.
Samtidigt riskerar jag inte fastna och vänta på någon SUC någon längre tid.
Sedan vet man inte om bilarna står och laddar lite hur som helst nu när det är fritt och tar upp extra oanvända laddplatser.
Väldigt tråkigt om jag måste vänta 1/2 timme och sen själv ladda en 1/2 timme varje 30 mil.
Dieselbilen kör då en hel timme på vägen i lagom hastighet medan elbilen står stilla en timme för laddning.
Om jag då lägger endast ca 1400kr mer för "miljöbov resan" än "Miljövän resan" så slipper jag bekymra mig för det.
Det enda är att jag får de utsläppta avgaserna på mitt samvete.
Re: När är det kö?
Samt låg social status (iaf bland högutbildade).Dexter skrev:Jag tänkte lite så här att jag kommer snabbare fram med min diesel än elbil tror jag.
Samtidigt riskerar jag inte fastna och vänta på någon SUC någon längre tid.
Sedan vet man inte om bilarna står och laddar lite hur som helst nu när det är fritt och tar upp extra oanvända laddplatser.
Väldigt tråkigt om jag måste vänta 1/2 timme och sen själv ladda en 1/2 timme varje 30 mil.
Dieselbilen kör då en hel timme på vägen i lagom hastighet medan elbilen står stilla en timme för laddning.
Om jag då lägger endast ca 1400kr mer för "miljöbov resan" än "Miljövän resan" så slipper jag bekymra mig för det.
Det enda är att jag får de utsläppta avgaserna på mitt samvete.
Re: När är det kö?
Ja den måste vara väldigt mycket värdd3marcus skrev:Samt låg social status (iaf bland högutbildade).Dexter skrev:Jag tänkte lite så här att jag kommer snabbare fram med min diesel än elbil tror jag.
Samtidigt riskerar jag inte fastna och vänta på någon SUC någon längre tid.
Sedan vet man inte om bilarna står och laddar lite hur som helst nu när det är fritt och tar upp extra oanvända laddplatser.
Väldigt tråkigt om jag måste vänta 1/2 timme och sen själv ladda en 1/2 timme varje 30 mil.
Dieselbilen kör då en hel timme på vägen i lagom hastighet medan elbilen står stilla en timme för laddning.
Om jag då lägger endast ca 1400kr mer för "miljöbov resan" än "Miljövän resan" så slipper jag bekymra mig för det.
Det enda är att jag får de utsläppta avgaserna på mitt samvete.
Re: När är det kö?
Alla vet att "Reptil-hjärnan/Fossil-hjärnan kan ta över ibland.nek0 skrev:Ja den måste vara väldigt mycket värdd3marcus skrev:Samt låg social status (iaf bland högutbildade).Dexter skrev:Jag tänkte lite så här att jag kommer snabbare fram med min diesel än elbil tror jag.
Samtidigt riskerar jag inte fastna och vänta på någon SUC någon längre tid.
Sedan vet man inte om bilarna står och laddar lite hur som helst nu när det är fritt och tar upp extra oanvända laddplatser.
Väldigt tråkigt om jag måste vänta 1/2 timme och sen själv ladda en 1/2 timme varje 30 mil.
Dieselbilen kör då en hel timme på vägen i lagom hastighet medan elbilen står stilla en timme för laddning.
Om jag då lägger endast ca 1400kr mer för "miljöbov resan" än "Miljövän resan" så slipper jag bekymra mig för det.
Det enda är att jag får de utsläppta avgaserna på mitt samvete.
Ta en titt på denna vid 150km/h för en M3LR -21 så får man sig en funderare:
Re: När är det kö?
Vad är ens en "högutbildad" i dagens samhälle där var och varannan har en fjantig akademisk examen knappt värd papperet den är tryckt på. Lägre krav, fler lärosäten, fler platser på utbildningarna...d3marcus skrev:Samt låg social status (iaf bland högutbildade).Dexter skrev:Jag tänkte lite så här att jag kommer snabbare fram med min diesel än elbil tror jag.
Samtidigt riskerar jag inte fastna och vänta på någon SUC någon längre tid.
Sedan vet man inte om bilarna står och laddar lite hur som helst nu när det är fritt och tar upp extra oanvända laddplatser.
Väldigt tråkigt om jag måste vänta 1/2 timme och sen själv ladda en 1/2 timme varje 30 mil.
Dieselbilen kör då en hel timme på vägen i lagom hastighet medan elbilen står stilla en timme för laddning.
Om jag då lägger endast ca 1400kr mer för "miljöbov resan" än "Miljövän resan" så slipper jag bekymra mig för det.
Det enda är att jag får de utsläppta avgaserna på mitt samvete.
Redan 1995 när jag påbörjade min utbildning kände jag att kraven hade sänkts för att få igenom oss snabbt och enkelt.
I vilket fall ändrades inte min livsåskådning av att plugga lite programmering, elektronik och matte. Det gör iaf mig inte automatiskt till en bättre människa än en rörmokare eller hårfrisörska.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3621
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: När är det kö?
Idag skulle vi åka på en kort utflykt med grannen. Fick vänta på dem för de skulle tanka och det var kö.. en anekdot från verkligheten.
Model Y LR AWD 2022
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: När är det kö?
Verkar som att en av årets största resdagar har förflutit utan större problem när jag strökollat i Chargefinder. Har varit fullt enbart på Ionity när jag kollat och det är väl mer regel än undantag även en vanlig söndagseftermiddag sannolikt pga av låga abonnemangspriser. Närliggande laddare har varit lediga.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: När är det kö?
Alla jag umgås med är högutbildade med utbildningar startade runt 1992-1995. Bara civilingenjörer, läkare, systemvetare, jurister och en och annan lärare. Med du har en poäng, det fanns ju faktiskt ekonomutbildningar på den tiden också…MWall skrev:Vad är ens en "högutbildad" i dagens samhälle där var och varannan har en fjantig akademisk examen knappt värd papperet den är tryckt på. Lägre krav, fler lärosäten, fler platser på utbildningarna...d3marcus skrev:Samt låg social status (iaf bland högutbildade).Dexter skrev:Jag tänkte lite så här att jag kommer snabbare fram med min diesel än elbil tror jag.
Samtidigt riskerar jag inte fastna och vänta på någon SUC någon längre tid.
Sedan vet man inte om bilarna står och laddar lite hur som helst nu när det är fritt och tar upp extra oanvända laddplatser.
Väldigt tråkigt om jag måste vänta 1/2 timme och sen själv ladda en 1/2 timme varje 30 mil.
Dieselbilen kör då en hel timme på vägen i lagom hastighet medan elbilen står stilla en timme för laddning.
Om jag då lägger endast ca 1400kr mer för "miljöbov resan" än "Miljövän resan" så slipper jag bekymra mig för det.
Det enda är att jag får de utsläppta avgaserna på mitt samvete.
Redan 1995 när jag påbörjade min utbildning kände jag att kraven hade sänkts för att få igenom oss snabbt och enkelt.
I vilket fall ändrades inte min livsåskådning av att plugga lite programmering, elektronik och matte. Det gör iaf mig inte automatiskt till en bättre människa än en rörmokare eller hårfrisörska.
Nästan alla har gjort sig av med sina tyska premiumfossiler och insett det pinsamma att skylta med kromade avgasrör och väcka grannarna varje morgon med brum-brum-ljud.
Re: När är det kö?
Wow. Skriver du autografer?d3marcus skrev:Alla jag umgås med är högutbildade med utbildningar startade runt 1992-1995. Bara civilingenjörer, läkare, systemvetare, jurister och en och annan lärare. Med du har en poäng, det fanns ju faktiskt ekonomutbildningar på den tiden också…MWall skrev:Vad är ens en "högutbildad" i dagens samhälle där var och varannan har en fjantig akademisk examen knappt värd papperet den är tryckt på. Lägre krav, fler lärosäten, fler platser på utbildningarna...d3marcus skrev:Samt låg social status (iaf bland högutbildade).Dexter skrev:Jag tänkte lite så här att jag kommer snabbare fram med min diesel än elbil tror jag.
Samtidigt riskerar jag inte fastna och vänta på någon SUC någon längre tid.
Sedan vet man inte om bilarna står och laddar lite hur som helst nu när det är fritt och tar upp extra oanvända laddplatser.
Väldigt tråkigt om jag måste vänta 1/2 timme och sen själv ladda en 1/2 timme varje 30 mil.
Dieselbilen kör då en hel timme på vägen i lagom hastighet medan elbilen står stilla en timme för laddning.
Om jag då lägger endast ca 1400kr mer för "miljöbov resan" än "Miljövän resan" så slipper jag bekymra mig för det.
Det enda är att jag får de utsläppta avgaserna på mitt samvete.
Redan 1995 när jag påbörjade min utbildning kände jag att kraven hade sänkts för att få igenom oss snabbt och enkelt.
I vilket fall ändrades inte min livsåskådning av att plugga lite programmering, elektronik och matte. Det gör iaf mig inte automatiskt till en bättre människa än en rörmokare eller hårfrisörska.
Nästan alla har gjort sig av med sina tyska premiumfossiler och insett det pinsamma att skylta med kromade avgasrör och väcka grannarna varje morgon med brum-brum-ljud.
Re: När är det kö?
Ja, men det kostar extra.MWall skrev:Wow. Skriver du autografer?d3marcus skrev:Alla jag umgås med är högutbildade med utbildningar startade runt 1992-1995. Bara civilingenjörer, läkare, systemvetare, jurister och en och annan lärare. Med du har en poäng, det fanns ju faktiskt ekonomutbildningar på den tiden också…MWall skrev:Vad är ens en "högutbildad" i dagens samhälle där var och varannan har en fjantig akademisk examen knappt värd papperet den är tryckt på. Lägre krav, fler lärosäten, fler platser på utbildningarna...d3marcus skrev:Samt låg social status (iaf bland högutbildade).Dexter skrev:Jag tänkte lite så här att jag kommer snabbare fram med min diesel än elbil tror jag.
Samtidigt riskerar jag inte fastna och vänta på någon SUC någon längre tid.
Sedan vet man inte om bilarna står och laddar lite hur som helst nu när det är fritt och tar upp extra oanvända laddplatser.
Väldigt tråkigt om jag måste vänta 1/2 timme och sen själv ladda en 1/2 timme varje 30 mil.
Dieselbilen kör då en hel timme på vägen i lagom hastighet medan elbilen står stilla en timme för laddning.
Om jag då lägger endast ca 1400kr mer för "miljöbov resan" än "Miljövän resan" så slipper jag bekymra mig för det.
Det enda är att jag får de utsläppta avgaserna på mitt samvete.
Redan 1995 när jag påbörjade min utbildning kände jag att kraven hade sänkts för att få igenom oss snabbt och enkelt.
I vilket fall ändrades inte min livsåskådning av att plugga lite programmering, elektronik och matte. Det gör iaf mig inte automatiskt till en bättre människa än en rörmokare eller hårfrisörska.
Nästan alla har gjort sig av med sina tyska premiumfossiler och insett det pinsamma att skylta med kromade avgasrör och väcka grannarna varje morgon med brum-brum-ljud.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: När är det kö?
Tillbaka till ämnet.
Gävle, midsommarafton, kl 10. Vi var enda bilen, en Tesla givetvis.
När vi var färdigladdade så var vi tre Teslor. Inte direkt kö med andra ord på 14 stolpar.
Gävle, midsommarafton, kl 10. Vi var enda bilen, en Tesla givetvis.
När vi var färdigladdade så var vi tre Teslor. Inte direkt kö med andra ord på 14 stolpar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: När är det kö?
11.30 Borlänge. 3 av 12 laddare. 3 Tesla.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.