Jönköping helt fullt med 2 i kö, övervägande Teslor men 2 andra märken
Fanns vissa utmaningar att hitta en ledig stolpe även runt 13.00 när vi var där idag, söndag. 5 stolpar ur funktion som typ alla ändå försökte ladda vid, en icke-tesla stod i fel ruta med toksträckt kabel för att nå ändå och blockerade den enda lediga stolpen. Vi tog den ändå genom att ställa oss i körbanan (dvs 90 grader fel mot själva stolpen) så kunde vi ladda några minuter ändå innan vi hade tur och den platsen blev helt ledig så vi kunde ställa oss korrekt i rutan. (Vi var såklart kvar vid bilen eftersom vi stod tokigt)
Värt att notera var att bara 4st stolpar dök upp i kartan som "out of order" (4A-D) just när vi var där, så även vi drogs till den sista lediga platsen där den 5e stolpen var ur funktion innan vi löste problemet enligt ovan.
Något kösystem fanns inte ... fruarna sprang runt o scoutade medan gubbarna flyttade bilar
PS. Vi åkte norrut mot Örebro och när vi passerade Ödeshög så var det enligt kartan bara 1 ledig plats, så det verkade upptaget även där, vi såg dock inte hur det såg ut i verkligheten då vi inte behövde ladda något mer.
Kaos på Jönköping. Stolpe som inte fungerade men ingen info om det i nav. Minst tre platser obrukbara pga icke Teslor. Pågår det här experimentet i Tyskland pch Frankrike också?
Kaos på Jönköping. Stolpe som inte fungerade men ingen info om det i nav. Minst tre platser obrukbara pga icke Teslor. Pågår det här experimentet i Tyskland pch Frankrike också?
"Vi börjar med ett antal utvalda stationer så att vi kan granska upplevelsen, övervaka trängsel och bedöma återkopplingen innan vi expanderar."
Undrar om de tar till sig av kritiken och gör vissa SuC otiilgängliga för andra tills de blivit rejält utbyggda?
Om en vecka börjar vår semester, med en hel del bilkörning. Spännande.
Kaos på Jönköping. Stolpe som inte fungerade men ingen info om det i nav. Minst tre platser obrukbara pga icke Teslor. Pågår det här experimentet i Tyskland pch Frankrike också?
"Vi börjar med ett antal utvalda stationer så att vi kan granska upplevelsen, övervaka trängsel och bedöma återkopplingen innan vi expanderar."
Undrar om de tar till sig av kritiken och gör vissa SuC otiilgängliga för andra tills de blivit rejält utbyggda?
Om en vecka börjar vår semester, med en hel del bilkörning. Spännande.
Tråkigt också att man inte kan lita på info i nav. Ser ut som flera stolpar är lediga som egentligen är blockerade av icketeslor. Dom borde helt klart förlängt sladdarna innan man drog igång det här…
Kaos på Jönköping. Stolpe som inte fungerade men ingen info om det i nav. Minst tre platser obrukbara pga icke Teslor. Pågår det här experimentet i Tyskland pch Frankrike också?
Säljs inte lika många Teslor per capita på kontinenten så förhoppningsvis lugnare där.
Jag tror inte det här öppnandet blir en goodwill-succé för Tesla. Minst 6 platser borta i Jönköping pga icke-Teslor alltså? Och kö/kaos på grund av det? Kul...
Kaos på Jönköping. Stolpe som inte fungerade men ingen info om det i nav. Minst tre platser obrukbara pga icke Teslor. Pågår det här experimentet i Tyskland pch Frankrike också?
"Vi börjar med ett antal utvalda stationer så att vi kan granska upplevelsen, övervaka trängsel och bedöma återkopplingen innan vi expanderar."
Undrar om de tar till sig av kritiken och gör vissa SuC otiilgängliga för andra tills de blivit rejält utbyggda?
Om en vecka börjar vår semester, med en hel del bilkörning. Spännande.
Tråkigt också att man inte kan lita på info i nav. Ser ut som flera stolpar är lediga som egentligen är blockerade av icketeslor. Dom borde helt klart förlängt sladdarna innan man drog igång det här…
Kommer bli rejält butter om jag glider fram till en SuC som ska vara ledig och så är den blockerad av någon annan bil. Men jag tror vi klarar oss. Ödeshög - Lödde - Middelfart - Tyskland...
Något kösystem fanns inte ... fruarna sprang runt o scoutade medan gubbarna flyttade bilar
Det är ju det som är så värdelöst. Köa skulle väl fungera emellanåt men nån slags djungelns lag blir ju jobbigt.
Instämmer, bristen på kösystem är det största problemet. Stor skillnad mot i vintras när vi passerade Mora på sportlovet, då stod en Tesla-anställd där o styrde upp. Men så går det ju inte att ha det långsiktigt.
OT:
Andelen elbilar är ju bara en bråkdel ännu (2.8% Elbilar? enligt https://www.elbilsstatistik.se/) och hur ska utbyggnaden av snabbladdare hänga med undrar jag? Och varför skulle jag vilja köpa en Tesla i framtiden?
Något kösystem fanns inte ... fruarna sprang runt o scoutade medan gubbarna flyttade bilar
Det är ju det som är så värdelöst. Köa skulle väl fungera emellanåt men nån slags djungelns lag blir ju jobbigt.
Instämmer, bristen på kösystem är det största problemet. Stor skillnad mot i vintras när vi passerade Mora på sportlovet, då stod en Tesla-anställd där o styrde upp. Men så går det ju inte att ha det långsiktigt.
OT:
Andelen elbilar är ju bara en bråkdel ännu (7% enligt https://www.elbilsstatistik.se/) och hur ska utbyggnaden av snabbladdare hänga med undrar jag? Och varför skulle jag vilja köpa en Tesla i framtiden?
Ja, kommer nog bli vanligare att åka obekväma tider framöver. Det får man ju tugga i sig om man ska åka på charter. Flygen går ju ofta sjukt tidigt så man måste vara på Arlanda klockan 03:30 och liknande. Då kanske man får lära sig att om man ska till fjällen så får man sätta sig i bilen och åka kl 04:00 på morgonen...
Något kösystem fanns inte ... fruarna sprang runt o scoutade medan gubbarna flyttade bilar
Det är ju det som är så värdelöst. Köa skulle väl fungera emellanåt men nån slags djungelns lag blir ju jobbigt.
Instämmer, bristen på kösystem är det största problemet. Stor skillnad mot i vintras när vi passerade Mora på sportlovet, då stod en Tesla-anställd där o styrde upp. Men så går det ju inte att ha det långsiktigt.
OT:
Andelen elbilar är ju bara en bråkdel ännu (7% enligt https://www.elbilsstatistik.se/) och hur ska utbyggnaden av snabbladdare hänga med undrar jag? Och varför skulle jag vilja köpa en Tesla i framtiden?
Ja, kommer nog bli vanligare att åka obekväma tider framöver. Det får man ju tugga i sig om man ska åka på charter. Flygen går ju ofta sjukt tidigt så man måste vara på Arlanda klockan 03:30 och liknande. Då kanske man får lära sig att om man ska till fjällen så får man sätta sig i bilen och åka kl 04:00 på morgonen...
Det är ju snarare det där med snabbladdning längs vägen som kommer väljas bort i framtiden tror jag. Man kommer ha laddmöjlighet hemma och på samtliga resmål och se till att det räcker i flesta fall.
Något kösystem fanns inte ... fruarna sprang runt o scoutade medan gubbarna flyttade bilar
Det är ju det som är så värdelöst. Köa skulle väl fungera emellanåt men nån slags djungelns lag blir ju jobbigt.
Instämmer, bristen på kösystem är det största problemet. Stor skillnad mot i vintras när vi passerade Mora på sportlovet, då stod en Tesla-anställd där o styrde upp. Men så går det ju inte att ha det långsiktigt.
OT:
Andelen elbilar är ju bara en bråkdel ännu (7% enligt https://www.elbilsstatistik.se/) och hur ska utbyggnaden av snabbladdare hänga med undrar jag? Och varför skulle jag vilja köpa en Tesla i framtiden?
Ja, kommer nog bli vanligare att åka obekväma tider framöver. Det får man ju tugga i sig om man ska åka på charter. Flygen går ju ofta sjukt tidigt så man måste vara på Arlanda klockan 03:30 och liknande. Då kanske man får lära sig att om man ska till fjällen så får man sätta sig i bilen och åka kl 04:00 på morgonen...
Det är ju snarare det där med snabbladdning längs vägen som kommer väljas bort i framtiden tror jag. Man kommer ha laddmöjlighet hemma och på samtliga resmål och se till att det räcker i flesta fall.
Det ligger nog många år fram i tiden innan volymbilarna kan utrustas med tillräckligt stora batterier för det. Inte ens EQS klarar ju en hel dagsetapp på motorväg än.
Det är ju det som är så värdelöst. Köa skulle väl fungera emellanåt men nån slags djungelns lag blir ju jobbigt.
Instämmer, bristen på kösystem är det största problemet. Stor skillnad mot i vintras när vi passerade Mora på sportlovet, då stod en Tesla-anställd där o styrde upp. Men så går det ju inte att ha det långsiktigt.
OT:
Andelen elbilar är ju bara en bråkdel ännu (7% enligt https://www.elbilsstatistik.se/) och hur ska utbyggnaden av snabbladdare hänga med undrar jag? Och varför skulle jag vilja köpa en Tesla i framtiden?
Ja, kommer nog bli vanligare att åka obekväma tider framöver. Det får man ju tugga i sig om man ska åka på charter. Flygen går ju ofta sjukt tidigt så man måste vara på Arlanda klockan 03:30 och liknande. Då kanske man får lära sig att om man ska till fjällen så får man sätta sig i bilen och åka kl 04:00 på morgonen...
Det är ju snarare det där med snabbladdning längs vägen som kommer väljas bort i framtiden tror jag. Man kommer ha laddmöjlighet hemma och på samtliga resmål och se till att det räcker i flesta fall.
Det ligger nog många år fram i tiden innan volymbilarna kan utrustas med tillräckligt stora batterier för det. Inte ens EQS klarar ju en hel dagsetapp på motorväg än.
Nej, jag tänkte nog mer på att komma från göteborg/stockholm till fjällen på en laddning med lite marginal.
Nej, jag tänkte nog mer på att komma från göteborg/stockholm till fjällen på en laddning med lite marginal.
Det finns det väl ingen bil som klarar än heller?
EQS 450+ är väl den bil som har mest räckvidd av alla idag? Den behöver ett rejält laddstopp Stockholm-Åre. Skulle väl med lite god vilja klara Stockholm-Sälen utan stopp men det är på håret isf. (-5 och blöta vägbanor har jag räknat med då)
Nej, jag tänkte nog mer på att komma från göteborg/stockholm till fjällen på en laddning med lite marginal.
Det finns det väl ingen bil som klarar än heller?
EQS 450+ är väl den bil som har mest räckvidd av alla idag? Den behöver ett rejält laddstopp Stockholm-Åre. Skulle väl med lite god vilja klara Stockholm-Sälen utan stopp men det är på håret isf. (-5 och blöta vägbanor har jag räknat med då)
Synd bara att den går på närmare 1,5 miljoner.
Som du säger så är det ju på håret. När man kommer enda fram kommer ju intresset för att ladda ute i skogen bli lika stort som intresset av att tanka på samma sträcka numera.
Plötsligt blir det en ickefråga.
Stockholm-Åre är ju 65mil. Det är väl ingen utopi i framtiden.
Vid 14 igår låg beläggning utanför Trondheim, men blev nästan fullt. Bara Teslor. Idag vid 14 tiden Mo i Rana tre Teslor som laddade och tre andra som försökte ladda, men inte kunde och åkte därifrån till andra laddare i närheten.
Ytterligare en på E6 som jag glömde namnet på med gott om lediga stolpar vid ca 10:30 med en ID4 som laddade när vi kom och fortfarande laddade när vi åkte vidare.
Hittills låg beläggning till va 13:30 då det verkar börja toppa.
Totalt sett mycket färre icketeslor än jag förväntat mig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nej, jag tänkte nog mer på att komma från göteborg/stockholm till fjällen på en laddning med lite marginal.
Det finns det väl ingen bil som klarar än heller?
EQS 450+ är väl den bil som har mest räckvidd av alla idag? Den behöver ett rejält laddstopp Stockholm-Åre. Skulle väl med lite god vilja klara Stockholm-Sälen utan stopp men det är på håret isf. (-5 och blöta vägbanor har jag räknat med då)
Synd bara att den går på närmare 1,5 miljoner.
Som du säger så är det ju på håret. När man kommer enda fram kommer ju intresset för att ladda ute i skogen bli lika stort som intresset av att tanka på samma sträcka numera.
Plötsligt blir det en ickefråga.
Stockholm-Åre är ju 65mil. Det är väl ingen utopi i framtiden.
Tur jag bor i Linköping och nöjer mig med Mora/ Orsa för det ska gå med IX men inte vid extremväder men då räcker 5 minuter någonstans, tex i Örebro där det finns en del möjligheter men detta är en resa per år, övriga kommer jag klara utan att stanna och ladda om vi inte gör en långresa såklart.
Vi körde ner på onsdagen förra veckan och körde till västra Danmark på 3 dagar och sedan tillbaka
på 4 dagar (kollade på touren i Danmark 3 etapperna), vi laddade på nästan alla SuC på
resan och väldigt ofta nära fullt eller t.o.m. kö på flera ställen och vid alla möjliga tider…
Danmark var klart värst men även tex lödde var packad (på nerresan tog vi sista platsen).
Kollade i teslaappen vid 20-tiden i måndags, alltså en vardag i eller i vart fall nära semestertider. Pendlade mellan fullt och en ledig i Jönköping och Varberg. Kollade igen vid 21, fullt då med. Kan det verkligen stämma att Jönköping är så otroligt poppis även väldigt sent på kvällen? Inga laddare var markerade som trasiga.
Varberg kan jag tänka mig används av många norrmän på genomresa.
Kollade i teslaappen vid 20-tiden i måndags, alltså en vardag i eller i vart fall nära semestertider. Pendlade mellan fullt och en ledig i Jönköping och Varberg. Kollade igen vid 21, fullt då med. Kan det verkligen stämma att Jönköping är så otroligt poppis även väldigt sent på kvällen? Inga laddare var markerade som trasiga.
Varberg kan jag tänka mig används av många norrmän på genomresa.
Kollade i teslaappen vid 20-tiden i måndags, alltså en vardag i eller i vart fall nära semestertider. Pendlade mellan fullt och en ledig i Jönköping och Varberg. Kollade igen vid 21, fullt då med. Kan det verkligen stämma att Jönköping är så otroligt poppis även väldigt sent på kvällen? Inga laddare var markerade som trasiga.
Varberg kan jag tänka mig används av många norrmän på genomresa.
Kör förbi SuC Jkpg rätt ofta, tycker mest att det ser fullt ut kring värsta lunch-peak...