Felvända Super chargers ställ

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av holden »

Dafro skrev:
holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.
Blir dubbelt så långa parkeringsytor då.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Dafro »

holden skrev:
Dafro skrev:
holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.
Blir dubbelt så långa parkeringsytor då.
Kanske inte dubbelt men nära på.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Dafro skrev:
holden skrev:
Dafro skrev:
holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.
Blir dubbelt så långa parkeringsytor då.
Kanske inte dubbelt men nära på.
Marginellt längre, se dessa bilder SuC Strängnäs, vid släpladdning från fel ställ, där det annars krävt att ställa av släpet för laddning. När jag kom stod det en icke Tesla och laddade jämte och blockerade därmed 2 Tesla ställ (för rättvända Teslor)
Mittställ Strängnäs.JPG
Mittställ 2 Strängnäs.JPG
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Dafro »

alseC skrev:
Dafro skrev:

Kanske inte dubbelt men nära på.
Marginellt längre, se dessa bilder SuC Strängnäs, vid släpladdning från fel ställ, där det annars krävt att ställa av släpet för laddning. När jag kom stod det en icke Tesla och laddade jämte och blockerade därmed 2 Tesla ställ (för rättvända Teslor)
Det var det här med att inte slå upp dörren, om man har en OX. Vad menar du med rättvända teslor, du menar bilar som står så man inte blockerar mer än en plats. :roll:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Dafro skrev:
alseC skrev:
Dafro skrev:

Kanske inte dubbelt men nära på.
Marginellt längre, se dessa bilder SuC Strängnäs, vid släpladdning från fel ställ, där det annars krävt att ställa av släpet för laddning. När jag kom stod det en icke Tesla och laddade jämte och blockerade därmed 2 Tesla ställ (för rättvända Teslor)
Det var det här med att inte slå upp dörren, om man har en OX. Vad menar du med rättvända teslor, du menar bilar som står så man inte blockerar mer än en plats. :roll:
Att kidsen slår upp dörrar vid laddning liksom andra vid alla trånga parkeringsrutor och P-hus, begränsas ju av att dörrarna känner av ev hinder. Därmed inget större praktisk problem jmf med dagens överlag smala P-rutor.

Rättvända Teslor är de som backar in, dvs vänster bakhörn mot stället.

Jag tycker inte KemPowers lösning med en längre kabel verkar speciellt bra, då den kommer hänga längs bilens sida och utgöra ett snubbelhinder för den högra bilens förare och baksätespassagerare på denna bild
Kempower.JPG
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Varför byggs inte alla SuC med ställen som ger alla samma möjlighet att ladda med korta kablar (finns i Gävle i en rad) som Elon så bra påpekar
Rättvända SuC ställ.jpg
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av tigermann »

alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Utom dom som har uttaget i grillen…
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Holve »

Snap02 skrev:
Dafro skrev:
Hur mycket förlust handlar det om i en meter kabel?
Det är bara trams o stämmer inte. IONITY har mer drag på laddarna än tesla trots längre kablar.
Är det inte 800v i Ionity?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

tigermann skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Utom dom som har uttaget i grillen…
Kan vara möjligt även för dessa bilar, om de vinklar bilen/grillen lite mot stället ( V3 kabeln är längre än den uppfattas som)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Esterox »

Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)

Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.

Blir dubbelt så långa parkeringsytor då.

Kanske inte dubbelt men nära på.

Marginellt längre, se dessa bilder SuC Strängnäs, vid släpladdning från fel ställ, där det annars krävt att ställa av släpet för laddning. När jag kom stod det en icke Tesla och laddade jämte och blockerade därmed 2 Tesla ställ (för rättvända Teslor)
Noterar att det är fel när icke tesla blockerar 2 ställ men en felvänd tesla är okej att blockera två ställ. Man måste bara älska teslamänniskor….. :mrgreen:
Skriv svar