Felvända Super chargers ställ

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Flevända SuC ställ.JPG
Ser att de i Halmstad i raden är vända så det är parallella med laddande bil, tillskillnad mot andra ställen där de står på tvären och ej medger att bilen kan köras emellan ställen.

I Gävle finns ställs om står i rad där de är placerade så att bilen kan köras in helt emellan (bra för de med släp/husvagn), men det saknas en ledig yta till vänster om första SuC i raden.

I Strängnäs går det att köra in halvvägs och därmed öppna främre bildörrarna och även ansluta CCS kontakten, då det inte finns någon kantsten som blockerar detta (men väl en makadam fylld slänt ned mot MAX restaurangen).

Varför inte utforma alla enkelrader med SuC så att hela eller halva bilen kan köras in mellan ställen? Fördelen är ju att de som har CCS på fel sida, dvs höger bak inte kommer blockera utan medge att en Tesla står inbackad bredvid (eller annan elbil med CCS placerad vänster bak).
Att vrida de som står fel kräver en del arbete, men att vrida rätt från början torde vara enkelt, liksom att flytta hindrande kantstenar ca 2m där det finns utrymme bakåt. Snöröjning kan göra att det inte fungerar vintertid (men det är i alla lägen bättre än att det inte går att köra in halvt eller helt mellan ställen i raden)
Rättvända SuC ställ men inte mitt placerade.JPG
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Klintan »

Vore inte en dum idé. Där markkostnaden inte är så hög kan man kanske även sprida ut laddarna så att det finns plats att stå på bägge sidor om en laddare?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Snap02 »

Att offra massa dyrbar mark måste vara betydligt sämre än att Tesla hade anpassat laddarna med längre kablar så alla bilar kan står rätt. Det ska inte vara svårt o krånlgligt att ställa bilen för laddning för DÅ kommer det bli massa problem. Festen börjar snart.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Snap02 skrev:
Att offra massa dyrbar mark måste vara betydligt sämre än att Tesla hade anpassat laddarna med längre kablar.
Längre kablar är inte önskvärt, leder till större förluster och trassel, enligt min erfarenhet. Inte minst vintertid för säker snöröjning, med risk för härvor och slingor långt ut på sidorna av ställen.
Med rätt vända och placerade, dvs mitt på bilens långsida, behövs inte mer mark och att kablarna alltid är snyggt upphängda, till skillnad från övriga laddares kabelkaos. Det är väl ingen som vill ta sig tid att före laddning gå ur och hänga upp kablar och ev laddon som ligger i vägen, för att komma till stället.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Blipblop »

alseC skrev:
Snap02 skrev:
Att offra massa dyrbar mark måste vara betydligt sämre än att Tesla hade anpassat laddarna med längre kablar.
Längre kablar är inte önskvärt, leder till större förluster och trassel, enligt min erfarenhet. Inte minst vintertid för säker snöröjning, med risk för härvor och slingor långt ut på sidorna av ställen.
Med rätt vända och placerade, dvs mitt på bilens långsida, behövs inte mer mark och att kablarna alltid är snyggt upphängda, till skillnad från övriga laddares kabelkaos. Det är väl ingen som vill ta sig tid att före laddning gå ur och hänga upp kablar och ev laddon som ligger i vägen, för att komma till stället.
För tesla är det önskvärt att alla kan använda laddarna, nu blev det med facit i hand en miss med lite korta kablar. Misstänker att det kommer förändras så det blir strömlinjeformat. Superchargers är ju för alla nu. Jag förstår om det svider i teslahjärtat men det är den nya verkligheten.

Kablar på vintern… ja dom får väl komma på en lösning så den håller sig uppe! Går ju med soppapumpar…
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av jonasl »

Kempower löser det snyggt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Blipblop skrev:
För tesla är det önskvärt att alla kan använda laddarna, nu blev det med facit i hand en miss med lite korta kablar. Misstänker att det kommer förändras så det blir strömlinjeformat. Superchargers är ju för alla nu. Jag förstår om det svider i teslahjärtat men det är den nya verkligheten.

Kablar på vintern… ja dom får väl komma på en lösning så den håller sig uppe! Går ju med soppapumpar…
Visst, missen består i att Teslas ställ inte är rätt placerade, nu när de ska vara till för alla!

Kempower visar bara att de har hängt upp en längre kabel i typ samma som bensin/diesel pumparna ju, men ändå inte optimalt då det ger bättre åtkomst om deras ställ liksom Tesla med kortare kabel (mindre förluster) placeras mitt för bilen.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Dafro »

Hur mycket förlust handlar det om i en meter kabel?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Teslaspolen »

Dafro skrev:
Hur mycket förlust handlar det om i en meter kabel?
Kan ju knappast vara så mycket mer i och med att laddarna ofta sitter helt på sidan av parkeringen och således rör det sig ofta om 10-20 meter kabel vanligtvis.

Eller?
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Snap02 »

Dafro skrev:
Hur mycket förlust handlar det om i en meter kabel?
Det är bara trams o stämmer inte. IONITY har mer drag på laddarna än tesla trots längre kablar.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Snap02 »

alseC skrev:
Blipblop skrev:
För tesla är det önskvärt att alla kan använda laddarna, nu blev det med facit i hand en miss med lite korta kablar. Misstänker att det kommer förändras så det blir strömlinjeformat. Superchargers är ju för alla nu. Jag förstår om det svider i teslahjärtat men det är den nya verkligheten.

Kablar på vintern… ja dom får väl komma på en lösning så den håller sig uppe! Går ju med soppapumpar…
Visst, missen består i att Teslas ställ inte är rätt placerade, nu när de ska vara till för alla!

Kempower visar bara att de har hängt upp en längre kabel i typ samma som bensin/diesel pumparna ju, men ändå inte optimalt då det ger bättre åtkomst om deras ställ liksom Tesla med kortare kabel (mindre förluster) placeras mitt för bilen.
Du kan inte placera kabeln rätt för alla bilder när den är så kort. Kommer vara fel för många bilar.
Tesla har gjort fel som inte anpassade laddarna INNAN dom öppnade upp.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Dafro »

Snap02 skrev:
Dafro skrev:
Hur mycket förlust handlar det om i en meter kabel?
Det är bara trams o stämmer inte. IONITY har mer drag på laddarna än tesla trots längre kablar.
Lite så jag tänkte, därför var jag nyfiken, fast att ionity har mer drag har ju inget med förluster eller långa kablar, helt klart blir det mer förlust i längre kablar men tror det är väldigt marginellt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av [JM] »

Största problemet är att allt för många biltillverkare envisas med att sätta laddporten mitt på sidan av bilen.
En normal parkering så kör man in eller backar in.
Så oavsett snabb eller långsamladdare så bör laddporten sitta fram eller bak.
Inte på mitten.

Har sett flera Mach-E, etron osv som använder genomkörnings stolparna och tar den främre istället för den bakre
På så sätt så blockar dom effektivt 2 laddare.

Hade ju varit bra om tex EU i detta fall dikterat vart laddpunkten ska sitta så att alla gör lika.

Nu blir det Lightning vs USB-C fast 10 ggr värre.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av J_Pettersson »

[JM] skrev:
Största problemet är att allt för många biltillverkare envisas med att sätta laddporten mitt på sidan av bilen.
En normal parkering så kör man in eller backar in.
Så oavsett snabb eller långsamladdare så bör laddporten sitta fram eller bak.
Inte på mitten.

Har sett flera Mach-E, etron osv som använder genomkörnings stolparna och tar den främre istället för den bakre
På så sätt så blockar dom effektivt 2 laddare.

Hade ju varit bra om tex EU i detta fall dikterat vart laddpunkten ska sitta så att alla gör lika.

Nu blir det Lightning vs USB-C fast 10 ggr värre.
Eller att Tesla dikterar villkoren på sina laddststioner. De som inte följer de blir spärrade.
Sedan hur det skulle funka i verkligheten är en annan sak.
Sedan kan ju många som gör fel, göra det på grund av okunnighet eller otydlighet hur man ska stå.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av iAkita »

J_Pettersson skrev:
[JM] skrev:
Största problemet är att allt för många biltillverkare envisas med att sätta laddporten mitt på sidan av bilen.
En normal parkering så kör man in eller backar in.
Så oavsett snabb eller långsamladdare så bör laddporten sitta fram eller bak.
Inte på mitten.

Har sett flera Mach-E, etron osv som använder genomkörnings stolparna och tar den främre istället för den bakre
På så sätt så blockar dom effektivt 2 laddare.

Hade ju varit bra om tex EU i detta fall dikterat vart laddpunkten ska sitta så att alla gör lika.

Nu blir det Lightning vs USB-C fast 10 ggr värre.
Eller att Tesla dikterar villkoren på sina laddststioner. De som inte följer de blir spärrade.
Sedan hur det skulle funka i verkligheten är en annan sak.
Sedan kan ju många som gör fel, göra det på grund av okunnighet eller otydlighet hur man ska stå.
Jag vet inte om jag håller med om att Tesla är otydliga om hur man ska stå. Tycker tvärt om att de är tydliga med att man inte får parkera så man står över linjerna. Från Teslas app:
Screenshot_20220625-230123_Tesla.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av [JM] »

iAkita skrev:
J_Pettersson skrev:
[JM] skrev:
Största problemet är att allt för många biltillverkare envisas med att sätta laddporten mitt på sidan av bilen.
En normal parkering så kör man in eller backar in.
Så oavsett snabb eller långsamladdare så bör laddporten sitta fram eller bak.
Inte på mitten.

Har sett flera Mach-E, etron osv som använder genomkörnings stolparna och tar den främre istället för den bakre
På så sätt så blockar dom effektivt 2 laddare.

Hade ju varit bra om tex EU i detta fall dikterat vart laddpunkten ska sitta så att alla gör lika.

Nu blir det Lightning vs USB-C fast 10 ggr värre.
Eller att Tesla dikterar villkoren på sina laddststioner. De som inte följer de blir spärrade.
Sedan hur det skulle funka i verkligheten är en annan sak.
Sedan kan ju många som gör fel, göra det på grund av okunnighet eller otydlighet hur man ska stå.
Jag vet inte om jag håller med om att Tesla är otydliga om hur man ska stå. Tycker tvärt om att de är tydliga med att man inte får parkera så man står över linjerna. Från Teslas app:
Screenshot_20220625-230123_Tesla.jpg
Men eftersom tyvärr ca 90% av befolkningen saknar vett så behöver man peka med hela handen för att polletten ska ramla ner.
Det räcker inte med att insinuera något i appen och tro att folk ska applicera sin hjärnkapacitet för att göra rätt.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tesla ställ placering 2 bilar.jpg
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av holden »

alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av chaffis75 »

holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
En ordentlig järnstolpe så får man skylla sig själv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Dafro »

holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av holden »

Dafro skrev:
holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.
Blir dubbelt så långa parkeringsytor då.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Dafro »

holden skrev:
Dafro skrev:
holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.
Blir dubbelt så långa parkeringsytor då.
Kanske inte dubbelt men nära på.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Dafro skrev:
holden skrev:
Dafro skrev:
holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.
Blir dubbelt så långa parkeringsytor då.
Kanske inte dubbelt men nära på.
Marginellt längre, se dessa bilder SuC Strängnäs, vid släpladdning från fel ställ, där det annars krävt att ställa av släpet för laddning. När jag kom stod det en icke Tesla och laddade jämte och blockerade därmed 2 Tesla ställ (för rättvända Teslor)
Mittställ Strängnäs.JPG
Mittställ 2 Strängnäs.JPG
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Dafro »

alseC skrev:
Dafro skrev:

Kanske inte dubbelt men nära på.
Marginellt längre, se dessa bilder SuC Strängnäs, vid släpladdning från fel ställ, där det annars krävt att ställa av släpet för laddning. När jag kom stod det en icke Tesla och laddade jämte och blockerade därmed 2 Tesla ställ (för rättvända Teslor)
Det var det här med att inte slå upp dörren, om man har en OX. Vad menar du med rättvända teslor, du menar bilar som står så man inte blockerar mer än en plats. :roll:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Dafro skrev:
alseC skrev:
Dafro skrev:

Kanske inte dubbelt men nära på.
Marginellt längre, se dessa bilder SuC Strängnäs, vid släpladdning från fel ställ, där det annars krävt att ställa av släpet för laddning. När jag kom stod det en icke Tesla och laddade jämte och blockerade därmed 2 Tesla ställ (för rättvända Teslor)
Det var det här med att inte slå upp dörren, om man har en OX. Vad menar du med rättvända teslor, du menar bilar som står så man inte blockerar mer än en plats. :roll:
Att kidsen slår upp dörrar vid laddning liksom andra vid alla trånga parkeringsrutor och P-hus, begränsas ju av att dörrarna känner av ev hinder. Därmed inget större praktisk problem jmf med dagens överlag smala P-rutor.

Rättvända Teslor är de som backar in, dvs vänster bakhörn mot stället.

Jag tycker inte KemPowers lösning med en längre kabel verkar speciellt bra, då den kommer hänga längs bilens sida och utgöra ett snubbelhinder för den högra bilens förare och baksätespassagerare på denna bild
Kempower.JPG
Skriv svar