Felvända Super chargers ställ

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Snap02 »

alseC skrev:
Blipblop skrev:
För tesla är det önskvärt att alla kan använda laddarna, nu blev det med facit i hand en miss med lite korta kablar. Misstänker att det kommer förändras så det blir strömlinjeformat. Superchargers är ju för alla nu. Jag förstår om det svider i teslahjärtat men det är den nya verkligheten.

Kablar på vintern… ja dom får väl komma på en lösning så den håller sig uppe! Går ju med soppapumpar…
Visst, missen består i att Teslas ställ inte är rätt placerade, nu när de ska vara till för alla!

Kempower visar bara att de har hängt upp en längre kabel i typ samma som bensin/diesel pumparna ju, men ändå inte optimalt då det ger bättre åtkomst om deras ställ liksom Tesla med kortare kabel (mindre förluster) placeras mitt för bilen.
Du kan inte placera kabeln rätt för alla bilder när den är så kort. Kommer vara fel för många bilar.
Tesla har gjort fel som inte anpassade laddarna INNAN dom öppnade upp.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Dafro »

Snap02 skrev:
Dafro skrev:
Hur mycket förlust handlar det om i en meter kabel?
Det är bara trams o stämmer inte. IONITY har mer drag på laddarna än tesla trots längre kablar.
Lite så jag tänkte, därför var jag nyfiken, fast att ionity har mer drag har ju inget med förluster eller långa kablar, helt klart blir det mer förlust i längre kablar men tror det är väldigt marginellt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av [JM] »

Största problemet är att allt för många biltillverkare envisas med att sätta laddporten mitt på sidan av bilen.
En normal parkering så kör man in eller backar in.
Så oavsett snabb eller långsamladdare så bör laddporten sitta fram eller bak.
Inte på mitten.

Har sett flera Mach-E, etron osv som använder genomkörnings stolparna och tar den främre istället för den bakre
På så sätt så blockar dom effektivt 2 laddare.

Hade ju varit bra om tex EU i detta fall dikterat vart laddpunkten ska sitta så att alla gör lika.

Nu blir det Lightning vs USB-C fast 10 ggr värre.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av J_Pettersson »

[JM] skrev:
Största problemet är att allt för många biltillverkare envisas med att sätta laddporten mitt på sidan av bilen.
En normal parkering så kör man in eller backar in.
Så oavsett snabb eller långsamladdare så bör laddporten sitta fram eller bak.
Inte på mitten.

Har sett flera Mach-E, etron osv som använder genomkörnings stolparna och tar den främre istället för den bakre
På så sätt så blockar dom effektivt 2 laddare.

Hade ju varit bra om tex EU i detta fall dikterat vart laddpunkten ska sitta så att alla gör lika.

Nu blir det Lightning vs USB-C fast 10 ggr värre.
Eller att Tesla dikterar villkoren på sina laddststioner. De som inte följer de blir spärrade.
Sedan hur det skulle funka i verkligheten är en annan sak.
Sedan kan ju många som gör fel, göra det på grund av okunnighet eller otydlighet hur man ska stå.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av iAkita »

J_Pettersson skrev:
[JM] skrev:
Största problemet är att allt för många biltillverkare envisas med att sätta laddporten mitt på sidan av bilen.
En normal parkering så kör man in eller backar in.
Så oavsett snabb eller långsamladdare så bör laddporten sitta fram eller bak.
Inte på mitten.

Har sett flera Mach-E, etron osv som använder genomkörnings stolparna och tar den främre istället för den bakre
På så sätt så blockar dom effektivt 2 laddare.

Hade ju varit bra om tex EU i detta fall dikterat vart laddpunkten ska sitta så att alla gör lika.

Nu blir det Lightning vs USB-C fast 10 ggr värre.
Eller att Tesla dikterar villkoren på sina laddststioner. De som inte följer de blir spärrade.
Sedan hur det skulle funka i verkligheten är en annan sak.
Sedan kan ju många som gör fel, göra det på grund av okunnighet eller otydlighet hur man ska stå.
Jag vet inte om jag håller med om att Tesla är otydliga om hur man ska stå. Tycker tvärt om att de är tydliga med att man inte får parkera så man står över linjerna. Från Teslas app:
Screenshot_20220625-230123_Tesla.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av [JM] »

iAkita skrev:
J_Pettersson skrev:
[JM] skrev:
Största problemet är att allt för många biltillverkare envisas med att sätta laddporten mitt på sidan av bilen.
En normal parkering så kör man in eller backar in.
Så oavsett snabb eller långsamladdare så bör laddporten sitta fram eller bak.
Inte på mitten.

Har sett flera Mach-E, etron osv som använder genomkörnings stolparna och tar den främre istället för den bakre
På så sätt så blockar dom effektivt 2 laddare.

Hade ju varit bra om tex EU i detta fall dikterat vart laddpunkten ska sitta så att alla gör lika.

Nu blir det Lightning vs USB-C fast 10 ggr värre.
Eller att Tesla dikterar villkoren på sina laddststioner. De som inte följer de blir spärrade.
Sedan hur det skulle funka i verkligheten är en annan sak.
Sedan kan ju många som gör fel, göra det på grund av okunnighet eller otydlighet hur man ska stå.
Jag vet inte om jag håller med om att Tesla är otydliga om hur man ska stå. Tycker tvärt om att de är tydliga med att man inte får parkera så man står över linjerna. Från Teslas app:
Screenshot_20220625-230123_Tesla.jpg
Men eftersom tyvärr ca 90% av befolkningen saknar vett så behöver man peka med hela handen för att polletten ska ramla ner.
Det räcker inte med att insinuera något i appen och tro att folk ska applicera sin hjärnkapacitet för att göra rätt.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tesla ställ placering 2 bilar.jpg
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av holden »

alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av chaffis75 »

holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
En ordentlig järnstolpe så får man skylla sig själv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Dafro »

holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av holden »

Dafro skrev:
holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.
Blir dubbelt så långa parkeringsytor då.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Dafro »

holden skrev:
Dafro skrev:
holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.
Blir dubbelt så långa parkeringsytor då.
Kanske inte dubbelt men nära på.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Dafro skrev:
holden skrev:
Dafro skrev:
holden skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.
Blir dubbelt så långa parkeringsytor då.
Kanske inte dubbelt men nära på.
Marginellt längre, se dessa bilder SuC Strängnäs, vid släpladdning från fel ställ, där det annars krävt att ställa av släpet för laddning. När jag kom stod det en icke Tesla och laddade jämte och blockerade därmed 2 Tesla ställ (för rättvända Teslor)
Mittställ Strängnäs.JPG
Mittställ 2 Strängnäs.JPG
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Dafro »

alseC skrev:
Dafro skrev:

Kanske inte dubbelt men nära på.
Marginellt längre, se dessa bilder SuC Strängnäs, vid släpladdning från fel ställ, där det annars krävt att ställa av släpet för laddning. När jag kom stod det en icke Tesla och laddade jämte och blockerade därmed 2 Tesla ställ (för rättvända Teslor)
Det var det här med att inte slå upp dörren, om man har en OX. Vad menar du med rättvända teslor, du menar bilar som står så man inte blockerar mer än en plats. :roll:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Dafro skrev:
alseC skrev:
Dafro skrev:

Kanske inte dubbelt men nära på.
Marginellt längre, se dessa bilder SuC Strängnäs, vid släpladdning från fel ställ, där det annars krävt att ställa av släpet för laddning. När jag kom stod det en icke Tesla och laddade jämte och blockerade därmed 2 Tesla ställ (för rättvända Teslor)
Det var det här med att inte slå upp dörren, om man har en OX. Vad menar du med rättvända teslor, du menar bilar som står så man inte blockerar mer än en plats. :roll:
Att kidsen slår upp dörrar vid laddning liksom andra vid alla trånga parkeringsrutor och P-hus, begränsas ju av att dörrarna känner av ev hinder. Därmed inget större praktisk problem jmf med dagens överlag smala P-rutor.

Rättvända Teslor är de som backar in, dvs vänster bakhörn mot stället.

Jag tycker inte KemPowers lösning med en längre kabel verkar speciellt bra, då den kommer hänga längs bilens sida och utgöra ett snubbelhinder för den högra bilens förare och baksätespassagerare på denna bild
Kempower.JPG
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

Varför byggs inte alla SuC med ställen som ger alla samma möjlighet att ladda med korta kablar (finns i Gävle i en rad) som Elon så bra påpekar
Rättvända SuC ställ.jpg
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av tigermann »

alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Utom dom som har uttaget i grillen…
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Holve »

Snap02 skrev:
Dafro skrev:
Hur mycket förlust handlar det om i en meter kabel?
Det är bara trams o stämmer inte. IONITY har mer drag på laddarna än tesla trots längre kablar.
Är det inte 800v i Ionity?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av alseC »

tigermann skrev:
alseC skrev:
Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)
Utom dom som har uttaget i grillen…
Kan vara möjligt även för dessa bilar, om de vinklar bilen/grillen lite mot stället ( V3 kabeln är längre än den uppfattas som)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Felvända Super chargers ställ

Inlägg av Esterox »

Om Tesla placerade sina ställ mitt för bilens långsida, se bilden, kommer nära nog alla CCS-bilar att kunna ladda, oavsett om laddporten är på höger eller vänster sida ( eller mitt fram eller bak)

Tills kidsen smäller upp dörrarna och träffar laddstationen.
Nja man ställer väl ladduttaget vid stolpen, annars räcker ju inte stumpen och jag har inte sett någon bil än som har uttaget i b-stolpen.

Blir dubbelt så långa parkeringsytor då.

Kanske inte dubbelt men nära på.

Marginellt längre, se dessa bilder SuC Strängnäs, vid släpladdning från fel ställ, där det annars krävt att ställa av släpet för laddning. När jag kom stod det en icke Tesla och laddade jämte och blockerade därmed 2 Tesla ställ (för rättvända Teslor)
Noterar att det är fel när icke tesla blockerar 2 ställ men en felvänd tesla är okej att blockera två ställ. Man måste bara älska teslamänniskor….. :mrgreen:
Skriv svar