Långsamma suc

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Långsamma suc

Inlägg av Theodad »

Hur mycket varierar hastigheten på olika superchargers?

Jag tycker till exempel alltid att Kristinehamn är långsam - trots förvärmning i gott om tid….
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Långsamma suc

Inlägg av Choke »

Har inte upplevt att den är långsam. Föredrar den än Karlstad, Grums och Arboga när jag reser till och från Värmland.
Oftast ensam där - både Karlstad och Arboga är mer välbesökta och dessutom har Kristinehamn 250kWh.
laddade där igår 38 kWh på 17 minuter.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långsamma suc

Inlägg av Bjelke »

Det största spannet är väl typ 120-250kW mellan friska bilar och modeller (en S75D tex och en
model 3 LR), och 150-260kW mellan dom olika SuC-teknikerna (150kW på V2 och 260kW på V3).
Sedan verkar vissa stationer ha mer issues än andra, som Väsby eller Gävle tex, Även om man
inte delar effekt med andra konstigt nog…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Långsamma suc

Inlägg av slugger75 »

Mora har väl en begränsning på max 120 kW, inte 150.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långsamma suc

Inlägg av Bjelke »

Det stämmer nog, och det är väl nån mer som inte ger 150kW när jag tänker efter…
Fast dessa stationer ger åtminstone alltid den effekten som mest och varierar inte på
ett oförklarligt sätt (klen tröst om man inte känner till det i förväg kanske).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 854
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Långsamma suc

Inlägg av Arctic Drifter »

Även Skellefteå maxar väl på runt 120 kW. Så den lever ju fortfarande upp till "upp till 150 kW". Men hade varit trevligt om Tesla angav den verkliga maxgränsen.

Stått en kväll i Mora och segladdat, hade jag vetat att den inte gav mer än 120 så hade man jag tryckt i mer i Söderhamn som är en V3.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långsamma suc

Inlägg av Bjelke »

Arctic Drifter skrev:
Även Skellefteå maxar väl på runt 120 kW. Så den lever ju fortfarande upp till "upp till 150 kW". Men hade varit trevligt om Tesla angav den verkliga maxgränsen.

Stått en kväll i Mora och segladdat, hade jag vetat att den inte gav mer än 120 så hade man jag tryckt i mer i Söderhamn som är en V3.
Ja och Söderhamn verkar extremt stabil också, man får alltid den effekt man kan ta emot, jag har alltid
fått det iaf och även dom jag pratat med (inte lika vanligt numera att man surrar med andra, förut
blev det ju en jäkla massa prat vid SuC liksom :mrgreen:) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långsamma suc

Inlägg av Niklas Z »

Arctic Drifter skrev:
Även Skellefteå maxar väl på runt 120 kW. Så den lever ju fortfarande upp till "upp till 150 kW". Men hade varit trevligt om Tesla angav den verkliga maxgränsen.
Under SECC i somras fick jag 125 kW som mest i Skellefteå. Då var jag ensam på stationen och det var mitt i natten, mitt i sommaren, så elnätet var knappast särskilt belastat.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långsamma suc

Inlägg av Niklas Z »

Bjelke skrev:
Arctic Drifter skrev:
Stått en kväll i Mora och segladdat, hade jag vetat att den inte gav mer än 120 så hade man jag tryckt i mer i Söderhamn som är en V3.
Ja och Söderhamn verkar extremt stabil också, man får alltid den effekt man kan ta emot, jag har alltid
fått det iaf och även dom jag pratat med (inte lika vanligt numera att man surrar med andra, förut
blev det ju en jäkla massa prat vid SuC liksom :mrgreen:) :)
Över huvud taget tycker jag V3 är stabilare än V2.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 854
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Långsamma suc

Inlägg av Arctic Drifter »

Niklas Z skrev:
Arctic Drifter skrev:
Även Skellefteå maxar väl på runt 120 kW. Så den lever ju fortfarande upp till "upp till 150 kW". Men hade varit trevligt om Tesla angav den verkliga maxgränsen.
Under SECC i somras fick jag 125 kW som mest i Skellefteå. Då var jag ensam på stationen och det var mitt i natten, mitt i sommaren, så elnätet var knappast särskilt belastat.
Jag har liknande upplevelse, stod där en sommarnatt (OKQ8 stängt), fick strax under 120 kW som bäst, då var vi som mest två bilar som laddade och stod såklart inte bredvid varandra.
Tesla Model Y Performance
Cartman
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2022 18:49

Re: Långsamma suc

Inlägg av Cartman »

På väg hem från :o Jönköping. Laddade i Jkpg, som ska vara 250kw. Men fick endast 30kw i de två första jag testade, den tredje gav 40-50kw. Vi va 4st bilar där av 20st platser.
Körde sen neråt o hamnade i Toftaholm. Även den ska var 250kw, fick då direkt 120kw, men efter som min är den nu nere i 50kw!! Endast 3 bilar här av 20

Någon som har en teori varför är så dålig effekt i laddningen!?
Vädret, elen, eller så illa som bilen
Har Model 3 från 2022

Tack för hjälp
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långsamma suc

Inlägg av Bjelke »

Cartman skrev:
På väg hem från :o Jönköping. Laddade i Jkpg, som ska vara 250kw. Men fick endast 30kw i de två första jag testade, den tredje gav 40-50kw. Vi va 4st bilar där av 20st platser.
Körde sen neråt o hamnade i Toftaholm. Även den ska var 250kw, fick då direkt 120kw, men efter som min är den nu nere i 50kw!! Endast 3 bilar här av 20

Någon som har en teori varför är så dålig effekt i laddningen!?
Vädret, elen, eller så illa som bilen
Har Model 3 från 2022

Tack för hjälp
Låter som kallt batteri faktiskt, den här årstiden behöver man köra ganska långt och med förvärmning (dvs
navigera till SuC) för att få bra effekt. Det kan såklart också bero på att batteriet redan var bra laddat (hög SoC).
Så om du startade i Jönköping och laddade redan där så var batteriet troligen för kallt men senare i Toftaholm så
hade det blivit varmare men ändå inte tillräckligt för max effekt, eller en kombination med hög laddnivå i
batteriet även där.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långsamma suc

Inlägg av fth »

Cartman skrev:
På väg hem från :o Jönköping. Laddade i Jkpg, som ska vara 250kw. Men fick endast 30kw i de två första jag testade, den tredje gav 40-50kw. Vi va 4st bilar där av 20st platser.
Körde sen neråt o hamnade i Toftaholm. Även den ska var 250kw, fick då direkt 120kw, men efter som min är den nu nere i 50kw!! Endast 3 bilar här av 20

Någon som har en teori varför är så dålig effekt i laddningen!?
Vädret, elen, eller så illa som bilen
Har Model 3 från 2022

Tack för hjälp
Vid den här tiden på året är det vanligtvis temperaturen i batteriet som begränsar laddeffekten, med helt djupfryst batteri som stått ute i flera minus hela natten så måste du köra många mil innan batteriet är så varmt att det kan ta max effekt.

Din effekt i Jönköping låter normal om du hade helt djupfryst batteri, till Toftaholm är det 90 km, din effekt där låter också rimlig efter den sträckan, jag gissar att du inte knappade in SuC som destination så att batteriet förvärmde?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Cartman
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2022 18:49

Re: Långsamma suc

Inlägg av Cartman »

Tack för svar, är första vintern med bilen, så får försöka ha lite tålamod o se hur närmsta månaderna ter sig. Tack för hjälpen:)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långsamma suc

Inlägg av fth »

Cartman skrev:
Tack för svar, är första vintern med bilen, så får försöka ha lite tålamod o se hur närmsta månaderna ter sig. Tack för hjälpen:)
Knepet på vintern är att så långt möjligt ladda när batteriet redan är varmt, t.ex. hade du sannolikt sparat tid genom att ladda vid ankomsten till Jönköping istf avfärden.

Finns det AC-laddare vid/i närheten av destinationen så är det idealiskt, ofta billigare än DC, och så kan du ha "full tank" vid avfärd utan att behöva stå och vänta vid en snabbladdare. Även här gäller dock att koppla in vid ankomst, låter man bilen frysa till först så kan det ta flera timmar innan laddningen kommer igång ordentligt.

Funkar inte det så är nästa tips att iaf ha tillräcklig SoC i batteriet för ta dig till nästa SuC med god marginal, och knappar du in laddaren som destination så förvärmer bilen också batteriet på vägen dit.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Långsamma suc

Inlägg av Dexter86 »

Cartman skrev:
Tack för svar, är första vintern med bilen, så får försöka ha lite tålamod o se hur närmsta månaderna ter sig. Tack för hjälpen:)
Förvärm ALLTID batteriet innan du ska snabbladda, speciellt nu på vintern.
Klicka fram laddarna på skärmen, välj var du vill ladda, navigera dit sen är det bara tuta o köra.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3579
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långsamma suc

Inlägg av AAKEE »

Dexter86 skrev:
Cartman skrev:
Tack för svar, är första vintern med bilen, så får försöka ha lite tålamod o se hur närmsta månaderna ter sig. Tack för hjälpen:)
Förvärm ALLTID batteriet innan du ska snabbladda, speciellt nu på vintern.
Klicka fram laddarna på skärmen, välj var du vill ladda, navigera dit sen är det bara tuta o köra.
Det finns säkert SuC som inte ger full effekt men jag har inte råkat ut för det.

Precis, och förvärm en timme innan om resan är en timme eller mer, om inte förvärm hela resan.

Batteriet ska upp i 48 grader innan förvärmningen är tillräcklig för full effekt, och står bilen ute vintertid kan batteriet vara noll grader eller kallare.
Förvärmningen är cirka 1C/ minut upp till 40C, sedan går det lite långsammare. —> Det tar en timme.

Bilar med värmepump (2021 och nyare) tar värme från batteriet under körning vintertid och batteriet blir aldrig varmt av sig själv på vintern. Batteriet hamnar mellan 12 och 17C på långa körningar på vintern.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Långsamma suc

Inlägg av juristen »

AAKEE skrev:

Precis, och förvärm en timme innan om resan är en timme eller mer, om inte förvärm hela resan.

Batteriet ska upp i 48 grader innan förvärmningen är tillräcklig för full effekt, och står bilen ute vintertid kan batteriet vara noll grader eller kallare.
Förvärmningen är cirka 1C/ minut upp till 40C, sedan går det lite långsammare. —> Det tar en timme.

Bilar med värmepump (2021 och nyare) tar värme från batteriet under körning vintertid och batteriet blir aldrig varmt av sig själv på vintern. Batteriet hamnar mellan 12 och 17C på långa körningar på vintern.
En fråga som jag också tycker är intressant är hur mycket el man "förlorar" på att förvärma. Om man förlorar någon? Eller hade större delen av den el man spenderat på värmen annars spenderats vid laddningen till värme och blivit en laddförlust istället?

Om jag ställer frågan så här: om tidsåtgången för laddningen inte är kritisk, vad är mest ekonomiskt och effektivt ur energisynpunkt när man ska ladda på SuC? Förvärma eller inte?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långsamma suc

Inlägg av fth »

juristen skrev:
En fråga som jag också tycker är intressant är hur mycket el man "förlorar" på att förvärma. Om man förlorar någon? Eller hade större delen av den el man spenderat på värmen annars spenderats vid laddningen till värme och blivit en laddförlust istället?

Om jag ställer frågan så här: om tidsåtgången för laddningen inte är kritisk, vad är mest ekonomiskt och effektivt ur energisynpunkt när man ska ladda på SuC? Förvärma eller inte?
Min uppfattning är att man ”förlorar” i princip all energi som används till förvärmningen.

Det är möjligt att laddförlusten blir något mindre med varmt batteri, men främst så köper man tid för energi/pengar.

Det innebär att om prio 1 är att spara energi/pengar så skall man inte förvärma, för mig är dock valet enkelt, att sitta och vänta på någon random SuC blir ju inte precis roligare på vintern. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Långsamma suc

Inlägg av bonath »

Bestämde mig sent för att ladda i Varberg. Ingen förvärmning.
Fick ca 40 kW som gick ner till 30 kW.

Laddade där på hemvägen också med förvärmning.
Fick 120 kW.

Har 2019 SR+ så maxad till 170 kW.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Långsamma suc

Inlägg av Bengt-re »

fth skrev:
juristen skrev:
En fråga som jag också tycker är intressant är hur mycket el man "förlorar" på att förvärma. Om man förlorar någon? Eller hade större delen av den el man spenderat på värmen annars spenderats vid laddningen till värme och blivit en laddförlust istället?

Om jag ställer frågan så här: om tidsåtgången för laddningen inte är kritisk, vad är mest ekonomiskt och effektivt ur energisynpunkt när man ska ladda på SuC? Förvärma eller inte?
Min uppfattning är att man ”förlorar” i princip all energi som används till förvärmningen.

Det är möjligt att laddförlusten blir något mindre med varmt batteri, men främst så köper man tid för energi/pengar.

Det innebär att om prio 1 är att spara energi/pengar så skall man inte förvärma, för mig är dock valet enkelt, att sitta och vänta på någon random SuC blir ju inte precis roligare på vintern. :D

/fth
Jag *tror* dessutom att om man kommer med kallt batteri och kopplar in på DC-laddare så börjar den värma under laddningen så isf blir det samma förlust av energi OCH långsamt. Loose loose typ....
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långsamma suc

Inlägg av Bjelke »

Bengt-re skrev:
fth skrev:
juristen skrev:
En fråga som jag också tycker är intressant är hur mycket el man "förlorar" på att förvärma. Om man förlorar någon? Eller hade större delen av den el man spenderat på värmen annars spenderats vid laddningen till värme och blivit en laddförlust istället?

Om jag ställer frågan så här: om tidsåtgången för laddningen inte är kritisk, vad är mest ekonomiskt och effektivt ur energisynpunkt när man ska ladda på SuC? Förvärma eller inte?
Min uppfattning är att man ”förlorar” i princip all energi som används till förvärmningen.

Det är möjligt att laddförlusten blir något mindre med varmt batteri, men främst så köper man tid för energi/pengar.

Det innebär att om prio 1 är att spara energi/pengar så skall man inte förvärma, för mig är dock valet enkelt, att sitta och vänta på någon random SuC blir ju inte precis roligare på vintern. :D

/fth
Jag *tror* dessutom att om man kommer med kallt batteri och kopplar in på DC-laddare så börjar den värma under laddningen så isf blir det samma förlust av energi OCH långsamt. Loose loose typ....
Ja så är det också normalt, även om batteriet blir lite värmt av själva laddningen också men det blir ju fjuttigt
om effekten är låg pga just kallt batteri…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3579
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långsamma suc

Inlägg av AAKEE »

En del av ”besparingen” äts garanterat upp av förvärmning samt högre laddförluster i ett kallt batteri.
Antagligen blir det billigare där och då att inte förvärma.

Tesla reducerar ioffsg laddhastigheten med kallt batteri men batterier förvärmda till 40C eller mer slits mycket mindre av hög laddhastighet. Det går googla här på forumet om lithium plating, jag har skrivit lite. Ett förvärmt batteri är ett glatt batteri.

Jag förvärmer alltid före SuC om jag har möjlighet. Har åkt och laddat på en 25 kW DC-laddare när bilen stått ute medastt batteri som vart kring 0C, tills batt-tempen nått 40C, då åkte jag och snabbladdade.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tobiasb
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 aug 2022 09:11
Ort: Stockholm

Re: Långsamma suc

Inlägg av Tobiasb »

Hur många procent skulle ni erfarna uppskatta går åt för en timmes förvärmning i nedanstående scenario?
Bil/batteri parkerad i 15 grader garage, 100% vid avfärd, ca 3,5 timmars körning i 5 minus fram till SUC'en (Ljusdal), så säg 2,5 h körning innan Navi till SUC
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Långsamma suc

Inlägg av Hertsh »

Laddade i Markaryd idag (V2). Fick stabila 76kw från start till slut. Stod ensam vid mitt par hela tiden. Började på 7% och gav upp vid 58%. Tog sin tid. Blev en lång kaffepaus.

Batteriet varmt. +5C ute samt körning från Stockholm med moms och ett stopp i Linköping för laddning innan dess. Hade Markaryd SuC i navigator så batteriet varm förvärmt.
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar