Förvärmning & ekonomi

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

AndersT
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 mar 2022 19:18

Förvärmning & ekonomi

Inlägg av AndersT »

Körde i västergötland igår påväg till Vetlanda supercharger, min M3-22 började förvärma batteriet 1,5h före ankomst och detta vid några plusgrader. Testade ändra navigatorn till precis brevid SUC istället för just SUC, jag skulle då komma fram med 12% högre soc. Enligt energi-appen i bilen hade den då redan använt 2% på förvärmning (räknar man lite är det då, delvis uppskattat, 10kwh+ till batterivärmning).

Började då fundera på teslas prissättning. När man väl är på SUC betalar man då för kwh i batteriet eller även för bilens övriga funktioner, såsom uppvärmning av batteri etc. Har läst någonstans att man på tex Ionity får räkna med högre procent förluster man själv får betala för.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förvärmning & ekonomi

Inlägg av Tellus »

Tidigare fick man betala bara för det som gick in i batteriet. Men för 1-2år? sedan ändrades det så man fick betala även för uppvärmning av kupé och batteri. Om det inte är ändrat igen. Laddförluster vet jag inte vem som debiteras.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
AndersT
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 mar 2022 19:18

Re: Förvärmning & ekonomi

Inlägg av AndersT »

Ah ok, isåfall ändras ju frågan en del.. Kommer man åka på kostnaden för förvärmning vid laddning i vilket fall eller är det främst laddhastighet som blir lidande.. När är det break-even (för bilen laddar ju i vilket fall väl på plats, varmare batteri eller ej)?

I slutändan tog jag ett tidigare stopp vid högre soc vilket passade bättre med mat-planer men sämre utifrån laddhastighet.
Skriv svar