Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Jerker »

frippe skrev:
Positivt med alla nya SuC men har bara en önskning. Välj bättre matställen än McDonalds eller liknande.

Fast förstår problemet med att vilja ha tillgång till något att äta eller pissa på vid dygnets mörka tid.
Hur man än gör med det så finns det de som inte är nöjda. Laddade vid Sveriges vackraste SuC som ligger invid en lyxrestaurang. Samtidigt med oss kom en familj som hade köpt med sig hamburgare från Max. De var uppenbarligen inte nöjda med servicen på stället. ;)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av frippe »

Jerker skrev:
frippe skrev:
Positivt med alla nya SuC men har bara en önskning. Välj bättre matställen än McDonalds eller liknande.

Fast förstår problemet med att vilja ha tillgång till något att äta eller pissa på vid dygnets mörka tid.
Hur man än gör med det så finns det de som inte är nöjda. Laddade vid Sveriges vackraste SuC som ligger invid en lyxrestaurang. Samtidigt med oss kom en familj som hade köpt med sig hamburgare från Max. De var uppenbarligen inte nöjda med servicen på stället. ;)
Nej så är det så klart. Men behöver inte gå till ytterligheterna för att få lite ok mat.

Speciellt besvärligt blir det på långa resor där både lunch och kvällsmat ska ätas vid laddplatserna. Då är det bra med lite variation.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av BrooklynS »

frippe skrev:
Positivt med alla nya SuC men har bara en önskning. Välj bättre matställen än McDonalds eller liknande.

Fast förstår problemet med att vilja ha tillgång till något att äta eller pissa på vid dygnets mörka tid.
Man vill inte ha ställen där man sitter mer än 20-30 min. Upp med omsättningen, dessutom alltid fräscha toaletter på de stora kedjorna, särskilt i Europa kan det skilja oerhört.

Alltid öppet, frukost/kaffe/mat/fika - konceptet är helt enkelt bra ur de flesta avseenden.
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Positivt med alla nya SuC men har bara en önskning. Välj bättre matställen än McDonalds eller liknande.

Fast förstår problemet med att vilja ha tillgång till något att äta eller pissa på vid dygnets mörka tid.
Tvärtom. Donken är billigt snabbt och passar de flesta. Vägkrogar med typ husmanskost håller så ojämn kvalitet och något annat finns det knappt längs vägarna.

Det som bör undvikas är Burger King i Ödeshög. Käkade där förra påsken. Bilen var fulladdad innan vi kommit fram till kassan. Var så förbannad. Så mycket folk var det inte och restaurangen var skitig och ostädad. Personalen jobbade sjukt ineffektivt. Bara en kassa öppen t ex.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
frippe skrev:
Positivt med alla nya SuC men har bara en önskning. Välj bättre matställen än McDonalds eller liknande.

Fast förstår problemet med att vilja ha tillgång till något att äta eller pissa på vid dygnets mörka tid.
Tvärtom. Donken är billigt snabbt och passar de flesta. Vägkrogar med typ husmanskost håller så ojämn kvalitet och något annat finns det knappt längs vägarna.

Det som bör undvikas är Burger King i Ödeshög. Käkade där förra påsken. Bilen var fulladdad innan vi kommit fram till kassan. Var så förbannad. Så mycket folk var det inte och restaurangen var skitig och ostädad. Personalen jobbade sjukt ineffektivt. Bara en kassa öppen t ex.
Låter som burger king utanför grums. En miljard människor som passerar till fjällen men dålig organisation och underdimensionerad restaurang. Hur tänkte dom där....
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av taliz »

Undra om/när BK och MCD skall lära av Max.
Det är ju sjukt smidigt att beställa i appen hos Max, så är det klart när man anländer.

Förövrigt har MCD bra sallader numera IMO.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
frippe skrev:
Positivt med alla nya SuC men har bara en önskning. Välj bättre matställen än McDonalds eller liknande.

Fast förstår problemet med att vilja ha tillgång till något att äta eller pissa på vid dygnets mörka tid.
Hur man än gör med det så finns det de som inte är nöjda. Laddade vid Sveriges vackraste SuC som ligger invid en lyxrestaurang. Samtidigt med oss kom en familj som hade köpt med sig hamburgare från Max. De var uppenbarligen inte nöjda med servicen på stället. ;)

Det har vi gjort flera ggr. Skulle aldrig få för mig att gå in och betala dyrt för en måltid i det läget.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Laban »

Ganska nära komplett yttäckning i Sverige när alla grå pluppar är byggda. Vad fattas, Jokkmokk, Dorotea, Pajala ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
Ganska nära komplett yttäckning i Sverige när alla grå pluppar är byggda. Vad fattas, Jokkmokk, Dorotea, Pajala ?
Yta kanske men fortfarande en del vanliga sträckor som inte täcks. Småland är tex fortfarande svårt även om den i Vetlanda löser väldigt många problem.

Sen är detta I praktiken kanske inget jätte problem, de finns fler laddare än SuC som åtminstone modell 3 kan använda utan adaptrar och ombyggnad.

Vill också säga att Tesla har ju ett fantastiskt fint utbyggt nät så detta är absolut inte att klaga.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Jag skulle säga att det behövs nått mellan Örebro och Kopparberg.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bod »

Jag vill ha en i Roslagen. Gärna en destinationsladdare i Elmsta och en SuC i Norrtälje, Hallstavik eller Östhammar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av LarsL »

Mariestad blir bra när man åker från mig, Göteborgich. Jung ligger alldeles för nära både som laddstopp och matstopp.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Yta kanske men fortfarande en del vanliga sträckor som inte täcks. Småland är tex fortfarande svårt även om den i Vetlanda löser väldigt många problem.

Sen är detta I praktiken kanske inget jätte problem, de finns fler laddare än SuC som åtminstone modell 3 kan använda utan adaptrar och ombyggnad.
I söder finns det andra laddare så där är det nog inget jätteproblem. I norra Norrland är det dock forfarande ett jätteproblem när man hamnar utanför Teslas nätverk. Inte bara att det finns få 50+ kW laddare , de som finns fungerar inte nödvändigtvis. Körde Luleå-Levi i veckan och 50 kW laddaren i Pello började visserligen ladda efter lite trixande med appen. Men när jag precis hade börjat äta så dubbelkollade jag att den fortfarande laddade och givetvis hade den då avbrutit laddningen. Kontaktade Virta, de testade starta om stationen men hjälpte inte så det slutade i en felanmälan. Den laddaren har förresten varit nere i nästan ett år.

Slutade då med 11 kW AC laddning i 2-3 timmar och 70 km/h de sista 15 milen för att vi skulle ta oss fram i snöstormen, motvind, snö på vägen, takbox osv. Kanske inget som inger förtroende för de som funderar på att byta till en elbil.

På vägen hem var det bättre väder och vi kunde köra från Levi till Töre och ladda i normal hastighet. In på macken, köpte korv med mos. När jag hade ätit upp det hade vi laddat 20 mil. Efter fikat efteråt + toalettbesök 30 mil. Det är så det måste fungera.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Yta kanske men fortfarande en del vanliga sträckor som inte täcks. Småland är tex fortfarande svårt även om den i Vetlanda löser väldigt många problem.

Sen är detta I praktiken kanske inget jätte problem, de finns fler laddare än SuC som åtminstone modell 3 kan använda utan adaptrar och ombyggnad.
I söder finns det andra laddare så där är det nog inget jätteproblem. I norra Norrland är det dock forfarande ett jätteproblem när man hamnar utanför Teslas nätverk. Inte bara att det finns få 50+ kW laddare , de som finns fungerar inte nödvändigtvis. Körde Luleå-Levi i veckan och 50 kW laddaren i Pello började visserligen ladda efter lite trixande med appen. Men när jag precis hade börjat äta så dubbelkollade jag att den fortfarande laddade och givetvis hade den då avbrutit laddningen. Kontaktade Virta, de testade starta om stationen men hjälpte inte så det slutade i en felanmälan. Den laddaren har förresten varit nere i nästan ett år.

Slutade då med 11 kW AC laddning i 2-3 timmar och 70 km/h de sista 15 milen för att vi skulle ta oss fram i snöstormen, motvind, snö på vägen, takbox osv. Kanske inget som inger förtroende för de som funderar på att byta till en elbil.

På vägen hem var det bättre väder och vi kunde köra från Levi till Töre och ladda i normal hastighet. In på macken, köpte korv med mos. När jag hade ätit upp det hade vi laddat 20 mil. Efter fikat efteråt + toalettbesök 30 mil. Det är så det måste fungera.
Jo de är helt rätt har hört att de är väldigt få laddare där. I Småland finns de en del åtminstone.. Ganska trist att de inte underhåller sina laddare speciellt där uppe när de är så få laddare. Antar de handlar om att de inte är lönsamt samtidigt gör detta de ännu mindre lönsamt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Antar de handlar om att de inte är lönsamt samtidigt gör detta de ännu mindre lönsamt..
Baserat på incheckningarna på Plugshare för laddaren i Pello så gissar jag på att den är oanvänd annat än under skidsäsongen (folk som ska åt Levi hållet). Så lönsamheten lär nog vara dålig. Men det blir inte bättre av att laddaren inte fungerar.

Problemet är väl också att det gissningsvis är 95+% Tesla som använda för långfärd häruppe. De tre senaste incheckningarna på laddaren ifråga är alla Model 3 (alla fick köra 11 kW AC). Så framtidsutsikterna är inte goda. Så fort Tesla bygger en laddare i området (alt Pajala) kommer den bli om möjligt ännu mindre använd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
AntonBeckman
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 dec 2019 11:33

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av AntonBeckman »

Finns det någon satt standard idag på vad som är en snabb-/laddare enligt EU-reglementet?
Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Antar de handlar om att de inte är lönsamt samtidigt gör detta de ännu mindre lönsamt..
Baserat på incheckningarna på Plugshare för laddaren i Pello så gissar jag på att den är oanvänd annat än under skidsäsongen (folk som ska åt Levi hållet). Så lönsamheten lär nog vara dålig. Men det blir inte bättre av att laddaren inte fungerar.

Problemet är väl också att det gissningsvis är 95+% Tesla som använda för långfärd häruppe. De tre senaste incheckningarna på laddaren ifråga är alla Model 3 (alla fick köra 11 kW AC). Så framtidsutsikterna är inte goda. Så fort Tesla bygger en laddare i området (alt Pajala) kommer den bli om möjligt ännu mindre använd.
Vad står Levi för? Har försökt tänka ut något men kommer inte på det
Oscar&Hamish | Figursydda väskor till M3/S/X från England, för både frunk och trunk, Länk till hemsidan | 10% rabatt till dig och mig

Tesla | MX Raven -19, LR, drar hästsläp ca 2 ton
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av BrooklynS »

Levi är en finsk skidort.
Tesla Y LR -22 EAP
joikast
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 okt 2019 13:36

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av joikast »

bonath skrev:
Kommande plupparna verka hamna mitt i städerna. Kolla Varberg... Blir säkert vid E6an.
Om du klickar på just den stationen så står det "Kungsbacka/Varberg", bara att pluppen är satt mitt i Varberg just nu.

Det känns ju mycket mer rimligt att den hamnar utanför Kungsbacka vid E6an eftersom det redan finns en i Falkenberg. Mellan Varberg <-> Falkenberg är det ju bara 35km.

Kungsbacka är ju nästan exakt mittemellan SC i Kungälv (norrut) och Falkenberg (söderut).
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Laban »

BrooklynS skrev:
Levi är en finsk skidort.
Precis. Inte samma fallhöjder som Åre osv men extremt välskött, familjevänligt. Bra liftsystem. Som fotnot körs första världscupstävlingarna (slalom..) för säsongen alltid i Levi.

Problemet är då att det saknas laddare i Pajala alternativt Pello. Grå pluppar är mina förslag som jag twittrade till Tesla + Elon, utan svar tyvärr.
suggestedchargers.jpg
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bonath »

joikast skrev:
bonath skrev:
Kommande plupparna verka hamna mitt i städerna. Kolla Varberg... Blir säkert vid E6an.
Om du klickar på just den stationen så står det "Kungsbacka/Varberg", bara att pluppen är satt mitt i Varberg just nu.

Det känns ju mycket mer rimligt att den hamnar utanför Kungsbacka vid E6an eftersom det redan finns en i Falkenberg. Mellan Varberg <-> Falkenberg är det ju bara 35km.

Kungsbacka är ju nästan exakt mittemellan SC i Kungälv (norrut) och Falkenberg (söderut).
Precis. Mellbystrand hette Halmstad innan den byggdes...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av NEO »

LarsL skrev:
Mariestad blir bra när man åker från mig, Göteborgich. Jung ligger alldeles för nära både som laddstopp och matstopp.
Verkligen, brukar åka rätt ofta västkusten-sthlm och då blir Jung (speciellt med Xen) allt för nära.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Hertsh »

Västra Dalarna är bortglömt. Sälen/Malung vore grymt bra. Mora skulle behöva utökas till 16 laddare också (från dagens 8). Plats finns på parkeringen även om det skulle bli trångt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av erbo73 »

Hertsh skrev:
Västra Dalarna är bortglömt. Sälen/Malung vore grymt bra. Mora skulle behöva utökas till 16 laddare också (från dagens 8). Plats finns på parkeringen även om det skulle bli trångt.
Mora kommer knappast uppdateras då den oftast inte används överhuvudtaget. Visst, stugbytardagar i fjällen kan det vara ett visst tryck, men alltsomoftast är den oanvänd (passerar förbi den ca 10 ggr/dygn året runt).
Stödjer hellre en station i Malung!
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Hertsh »

erbo73 skrev:
Hertsh skrev:
Västra Dalarna är bortglömt. Sälen/Malung vore grymt bra. Mora skulle behöva utökas till 16 laddare också (från dagens 8). Plats finns på parkeringen även om det skulle bli trångt.
Mora kommer knappast uppdateras då den oftast inte används överhuvudtaget. Visst, stugbytardagar i fjällen kan det vara ett visst tryck, men alltsomoftast är den oanvänd (passerar förbi den ca 10 ggr/dygn året runt).
Stödjer hellre en station i Malung!
Visst, men den är i princip alltid full när jag är där. (Stockholmare som kör till fjällen). Jag håller med, Malung vore bättre. Alltid bättre med fler än stora om jag måste välja.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av greenstreet »

joikast skrev:
bonath skrev:
Kommande plupparna verka hamna mitt i städerna. Kolla Varberg... Blir säkert vid E6an.
Om du klickar på just den stationen så står det "Kungsbacka/Varberg", bara att pluppen är satt mitt i Varberg just nu.

Det känns ju mycket mer rimligt att den hamnar utanför Kungsbacka vid E6an eftersom det redan finns en i Falkenberg. Mellan Varberg <-> Falkenberg är det ju bara 35km.

Kungsbacka är ju nästan exakt mittemellan SC i Kungälv (norrut) och Falkenberg (söderut).
För min del låter Kungsbacka perfekt. Spenderar somrarna på en mindre ort precis söder om Kungsbacka där det är svårt att ladda. Det finns ju en rastplats med lite restauranger (lilla laxen) strax utanför Kungsbacka som vore rimlig.

Som boende i Jönköpingstrakten är det synd att det inte kommit en här ännu. Vetlanda hjälper på resor åt kalmarhållet, vilket jag ofta gör. Kör då t/r över dagen men att sitta och ladda i Kalmar vid 50% SoC är inte direkt optimalt för att kunna komma hem igen. Med gratis supercharging vore det förstås bekvämt och ekonomiskt att ha en på hemmaplan.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Skriv svar