Superchargerutbyggnaden tappar fart
Moderator: Redaktion
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jag vill ha en i Roslagen. Gärna en destinationsladdare i Elmsta och en SuC i Norrtälje, Hallstavik eller Östhammar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Mariestad blir bra när man åker från mig, Göteborgich. Jung ligger alldeles för nära både som laddstopp och matstopp.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
I söder finns det andra laddare så där är det nog inget jätteproblem. I norra Norrland är det dock forfarande ett jätteproblem när man hamnar utanför Teslas nätverk. Inte bara att det finns få 50+ kW laddare , de som finns fungerar inte nödvändigtvis. Körde Luleå-Levi i veckan och 50 kW laddaren i Pello började visserligen ladda efter lite trixande med appen. Men när jag precis hade börjat äta så dubbelkollade jag att den fortfarande laddade och givetvis hade den då avbrutit laddningen. Kontaktade Virta, de testade starta om stationen men hjälpte inte så det slutade i en felanmälan. Den laddaren har förresten varit nere i nästan ett år.chaffis75 skrev:Yta kanske men fortfarande en del vanliga sträckor som inte täcks. Småland är tex fortfarande svårt även om den i Vetlanda löser väldigt många problem.
Sen är detta I praktiken kanske inget jätte problem, de finns fler laddare än SuC som åtminstone modell 3 kan använda utan adaptrar och ombyggnad.
Slutade då med 11 kW AC laddning i 2-3 timmar och 70 km/h de sista 15 milen för att vi skulle ta oss fram i snöstormen, motvind, snö på vägen, takbox osv. Kanske inget som inger förtroende för de som funderar på att byta till en elbil.
På vägen hem var det bättre väder och vi kunde köra från Levi till Töre och ladda i normal hastighet. In på macken, köpte korv med mos. När jag hade ätit upp det hade vi laddat 20 mil. Efter fikat efteråt + toalettbesök 30 mil. Det är så det måste fungera.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jo de är helt rätt har hört att de är väldigt få laddare där. I Småland finns de en del åtminstone.. Ganska trist att de inte underhåller sina laddare speciellt där uppe när de är så få laddare. Antar de handlar om att de inte är lönsamt samtidigt gör detta de ännu mindre lönsamt..Laban skrev:I söder finns det andra laddare så där är det nog inget jätteproblem. I norra Norrland är det dock forfarande ett jätteproblem när man hamnar utanför Teslas nätverk. Inte bara att det finns få 50+ kW laddare , de som finns fungerar inte nödvändigtvis. Körde Luleå-Levi i veckan och 50 kW laddaren i Pello började visserligen ladda efter lite trixande med appen. Men när jag precis hade börjat äta så dubbelkollade jag att den fortfarande laddade och givetvis hade den då avbrutit laddningen. Kontaktade Virta, de testade starta om stationen men hjälpte inte så det slutade i en felanmälan. Den laddaren har förresten varit nere i nästan ett år.chaffis75 skrev:Yta kanske men fortfarande en del vanliga sträckor som inte täcks. Småland är tex fortfarande svårt även om den i Vetlanda löser väldigt många problem.
Sen är detta I praktiken kanske inget jätte problem, de finns fler laddare än SuC som åtminstone modell 3 kan använda utan adaptrar och ombyggnad.
Slutade då med 11 kW AC laddning i 2-3 timmar och 70 km/h de sista 15 milen för att vi skulle ta oss fram i snöstormen, motvind, snö på vägen, takbox osv. Kanske inget som inger förtroende för de som funderar på att byta till en elbil.
På vägen hem var det bättre väder och vi kunde köra från Levi till Töre och ladda i normal hastighet. In på macken, köpte korv med mos. När jag hade ätit upp det hade vi laddat 20 mil. Efter fikat efteråt + toalettbesök 30 mil. Det är så det måste fungera.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Baserat på incheckningarna på Plugshare för laddaren i Pello så gissar jag på att den är oanvänd annat än under skidsäsongen (folk som ska åt Levi hållet). Så lönsamheten lär nog vara dålig. Men det blir inte bättre av att laddaren inte fungerar.chaffis75 skrev:Antar de handlar om att de inte är lönsamt samtidigt gör detta de ännu mindre lönsamt..
Problemet är väl också att det gissningsvis är 95+% Tesla som använda för långfärd häruppe. De tre senaste incheckningarna på laddaren ifråga är alla Model 3 (alla fick köra 11 kW AC). Så framtidsutsikterna är inte goda. Så fort Tesla bygger en laddare i området (alt Pajala) kommer den bli om möjligt ännu mindre använd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- AntonBeckman
- Teslaägare
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 19 dec 2019 11:33
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Finns det någon satt standard idag på vad som är en snabb-/laddare enligt EU-reglementet?
Vad står Levi för? Har försökt tänka ut något men kommer inte på detLaban skrev:Baserat på incheckningarna på Plugshare för laddaren i Pello så gissar jag på att den är oanvänd annat än under skidsäsongen (folk som ska åt Levi hållet). Så lönsamheten lär nog vara dålig. Men det blir inte bättre av att laddaren inte fungerar.chaffis75 skrev:Antar de handlar om att de inte är lönsamt samtidigt gör detta de ännu mindre lönsamt..
Problemet är väl också att det gissningsvis är 95+% Tesla som använda för långfärd häruppe. De tre senaste incheckningarna på laddaren ifråga är alla Model 3 (alla fick köra 11 kW AC). Så framtidsutsikterna är inte goda. Så fort Tesla bygger en laddare i området (alt Pajala) kommer den bli om möjligt ännu mindre använd.
Oscar&Hamish | Figursydda väskor till M3/S/X från England, för både frunk och trunk, Länk till hemsidan | 10% rabatt till dig och mig
Tesla | MX Raven -19, LR, drar hästsläp ca 2 ton
Tesla | MX Raven -19, LR, drar hästsläp ca 2 ton
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Om du klickar på just den stationen så står det "Kungsbacka/Varberg", bara att pluppen är satt mitt i Varberg just nu.bonath skrev:Kommande plupparna verka hamna mitt i städerna. Kolla Varberg... Blir säkert vid E6an.
Det känns ju mycket mer rimligt att den hamnar utanför Kungsbacka vid E6an eftersom det redan finns en i Falkenberg. Mellan Varberg <-> Falkenberg är det ju bara 35km.
Kungsbacka är ju nästan exakt mittemellan SC i Kungälv (norrut) och Falkenberg (söderut).
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Precis. Inte samma fallhöjder som Åre osv men extremt välskött, familjevänligt. Bra liftsystem. Som fotnot körs första världscupstävlingarna (slalom..) för säsongen alltid i Levi.BrooklynS skrev:Levi är en finsk skidort.
Problemet är då att det saknas laddare i Pajala alternativt Pello. Grå pluppar är mina förslag som jag twittrade till Tesla + Elon, utan svar tyvärr.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Precis. Mellbystrand hette Halmstad innan den byggdes...joikast skrev:Om du klickar på just den stationen så står det "Kungsbacka/Varberg", bara att pluppen är satt mitt i Varberg just nu.bonath skrev:Kommande plupparna verka hamna mitt i städerna. Kolla Varberg... Blir säkert vid E6an.
Det känns ju mycket mer rimligt att den hamnar utanför Kungsbacka vid E6an eftersom det redan finns en i Falkenberg. Mellan Varberg <-> Falkenberg är det ju bara 35km.
Kungsbacka är ju nästan exakt mittemellan SC i Kungälv (norrut) och Falkenberg (söderut).
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Verkligen, brukar åka rätt ofta västkusten-sthlm och då blir Jung (speciellt med Xen) allt för nära.LarsL skrev:Mariestad blir bra när man åker från mig, Göteborgich. Jung ligger alldeles för nära både som laddstopp och matstopp.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Västra Dalarna är bortglömt. Sälen/Malung vore grymt bra. Mora skulle behöva utökas till 16 laddare också (från dagens 8). Plats finns på parkeringen även om det skulle bli trångt.
MX LR (Raven) 2019
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Mora kommer knappast uppdateras då den oftast inte används överhuvudtaget. Visst, stugbytardagar i fjällen kan det vara ett visst tryck, men alltsomoftast är den oanvänd (passerar förbi den ca 10 ggr/dygn året runt).Hertsh skrev:Västra Dalarna är bortglömt. Sälen/Malung vore grymt bra. Mora skulle behöva utökas till 16 laddare också (från dagens 8). Plats finns på parkeringen även om det skulle bli trångt.
Stödjer hellre en station i Malung!
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Visst, men den är i princip alltid full när jag är där. (Stockholmare som kör till fjällen). Jag håller med, Malung vore bättre. Alltid bättre med fler än stora om jag måste välja.erbo73 skrev:Mora kommer knappast uppdateras då den oftast inte används överhuvudtaget. Visst, stugbytardagar i fjällen kan det vara ett visst tryck, men alltsomoftast är den oanvänd (passerar förbi den ca 10 ggr/dygn året runt).Hertsh skrev:Västra Dalarna är bortglömt. Sälen/Malung vore grymt bra. Mora skulle behöva utökas till 16 laddare också (från dagens 8). Plats finns på parkeringen även om det skulle bli trångt.
Stödjer hellre en station i Malung!
MX LR (Raven) 2019
- greenstreet
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 30 okt 2019 09:40
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
För min del låter Kungsbacka perfekt. Spenderar somrarna på en mindre ort precis söder om Kungsbacka där det är svårt att ladda. Det finns ju en rastplats med lite restauranger (lilla laxen) strax utanför Kungsbacka som vore rimlig.joikast skrev:Om du klickar på just den stationen så står det "Kungsbacka/Varberg", bara att pluppen är satt mitt i Varberg just nu.bonath skrev:Kommande plupparna verka hamna mitt i städerna. Kolla Varberg... Blir säkert vid E6an.
Det känns ju mycket mer rimligt att den hamnar utanför Kungsbacka vid E6an eftersom det redan finns en i Falkenberg. Mellan Varberg <-> Falkenberg är det ju bara 35km.
Kungsbacka är ju nästan exakt mittemellan SC i Kungälv (norrut) och Falkenberg (söderut).
Som boende i Jönköpingstrakten är det synd att det inte kommit en här ännu. Vetlanda hjälper på resor åt kalmarhållet, vilket jag ofta gör. Kör då t/r över dagen men att sitta och ladda i Kalmar vid 50% SoC är inte direkt optimalt för att kunna komma hem igen. Med gratis supercharging vore det förstås bekvämt och ekonomiskt att ha en på hemmaplan.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Fast dom som pendlar mellan Varberg och Borås hade nog tyckt att en supercharger i Varberg hade varit bra. Men annars så tycker jag väl med att en supercharger i Kungsbacka hade varit mer logiskt. Men vem vet, det kanske kommer både i Varberg och Kungsbacka i framtiden då elbilen tar över mer och mer.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Enligt de norska forumet så är byggnaden av en SuperCharger i Storlien nu under uppbyggnad men jag är osäker, är det verkligen fundament till Superchargers? Det är rapporterat till supercharg.info men jag tycker det ser ut som fyrkantiga, brukar det inte vara mer avrunda eller det kanske finns olika varianter? Det norska forumet borde dock veta i och för sig...
https://elbilforum.no/index.php?topic=15598.1230
https://elbilforum.no/index.php?topic=15598.1230
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Var kan man se bilder?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det här har kanske diskuterats tidigare
Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?
Någon kanske har bättre koll än jag?
(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)
Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?
Någon kanske har bättre koll än jag?
(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)
TESLA Model S | P85+
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jag ser inte bilden, gissar att det beror på att man måste vara registrerad på forumet för att se den.vigge50 skrev:
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initalt ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.Henrik skrev:Det här har kanske diskuterats tidigare
Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?
Någon kanske har bättre koll än jag?
(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)
Att det sitter en prick i Kristinehamn betyder inte nödvändigtvis att det blir en laddare exakt där, men om det blir där så beror det troligen på att Tesla fått ett bra erbjudande på placering där.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Precis, och denna är med största sannolikhet placerad där för att både avlasta E18 men även ta RV26. Nu har jag ingen Tesla så har väll lite och säga till om men om jag hade haft så hade jag också önskat Örebro men då framförallt för att ta RV50 när man kommer från Ödeshög/Motala och ska fortsätta norr om Örebro.EnTraktor skrev:Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initallet ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.Henrik skrev:Det här har kanske diskuterats tidigare
Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?
Någon kanske har bättre koll än jag?
(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Norr om Örebro typ Lindesberg eller Kopparberg hade nog varit populärt. Kanske kommer nästa år.vigge50 skrev:Precis, och denna är med största sannolikhet placerad där för att både avlasta E18 men även ta RV26. Nu har jag ingen Tesla så har väll lite och säga till om men om jag hade haft så hade jag också önskat Örebro men då framförallt för att ta RV50 när man kommer från Ödeshög/Motala och ska fortsätta norr om Örebro.EnTraktor skrev:Tesla har inget emot Örebro, men det är orimligt att tro att Tesla ska bygga laddare i varje stad i Sverige och/eller Europa. SuC nätverket är främst tänkt för långresor och laddare placeras därför främst mellan städer. Just i Karlstad så var det aldrig tänkt att bygga 2 laddare men Tesla hittade initallet ett centralt läge (en av Sverige första SuC) och sedan många år senare ett mycket bättre läge utanför stan, så dom som kör på E45 slipper köra av E45 för att ladda.Henrik skrev:Det här har kanske diskuterats tidigare
Men Tesla har ännu inte lyckats övertyga mig varför man utesluter Örebro på detta sätt?
Någon kanske har bättre koll än jag?
(Dvs två st i Karlstads området och sedan en till i Kristinehamn, är ca 11 mil mellan Karlstad och Örebro)
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3