Sida 26 av 31

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 30 okt 2018 08:37
av LJO
Jag åker upp till Hemavan på torsdag eftermiddag.

Ska stanna till i Storuman och fota det som finns!

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 31 okt 2018 17:03
av EnTraktor
Det går väldigt segt nu i Europa.

Augusti - 2 Superchargers
September - 2 Superchargers
Oktober - 1 Supercharger

Snön har börjat falla över Europa så risken finns att det inte blir så mycket mer innan modell 3 börjar levereras.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 31 okt 2018 18:03
av chaffis75
EnTraktor skrev:
Det går väldigt segt nu i Europa.

Augusti - 2 Superchargers
September - 2 Superchargers
Oktober - 1 Supercharger

Snön har börjat falla över Europa så risken finns att det inte blir så mycket mer innan modell 3 börjar levereras.
Ja men Sverige ligger ju bra till med tanke på de.. Två stycken under uppbyggnad.. Brukar väl ta typ en månad att bygga eller hur är de?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 04 nov 2018 16:48
av OfarligTesla
Har vi hört något om Sveg? Verkar inte blir någon där denna vinter...

Jag som funderar på att åka till Vemdalen i början av februari, abetterroutplanner Inger inte speciellt mycket hopp för en S75D direkt med nära timmen i laddning i mora.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 07 nov 2018 10:53
av ovelundkvist
Gävle börjar se klart ut. Det blev ytterligare 6 laddare och en separat bod för de nya laddarna.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 07 nov 2018 11:14
av beef
ovelundkvist skrev:
Gävle börjar se klart ut. Det blev ytterligare 6 laddare och en separat bod för de nya laddarna.
Pilarna hehe!

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 07 nov 2018 12:41
av EnTraktor
Ryktas att Sillekrog får 2 stolpar till!

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 07 nov 2018 12:45
av helix
EnTraktor skrev:
Ryktas att Sillekrog får 2 stolpar till!
Hade varit ännu trevligare om de lagt nya laddare på norrgående sida så man slipper "genvägen" :)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 07 nov 2018 12:58
av lobbin
helix skrev:
EnTraktor skrev:
Ryktas att Sillekrog får 2 stolpar till!
Hade varit ännu trevligare om de lagt nya laddare på norrgående sida så man slipper "genvägen" :)
Bättre att svänga av en avfart tidigare, så slipper man genvägen.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 07 nov 2018 13:10
av AnteF
lobbin skrev:
helix skrev:
EnTraktor skrev:
Ryktas att Sillekrog får 2 stolpar till!
Hade varit ännu trevligare om de lagt nya laddare på norrgående sida så man slipper "genvägen" :)
Bättre att svänga av en avfart tidigare, så slipper man genvägen.
Kör du alltså inte genvägen när du fortsätter norröver sen???

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 07 nov 2018 17:19
av Addex86
Varit utomlands och landade på Skavsta. Behövde ladda lite i Sillekrog gör att komma hem till Tyresö, men alla laddplatser är helt avstängd. Så fick bli på på OKQ8s laddare 43kW.
Ser ut som att det blir fler laddplatser.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 07 nov 2018 18:37
av Bjelke
Tur att du har CHAdeMO-adapter då iaf :)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 07 nov 2018 21:51
av Addex86
När jag kom ut från från OKQ8 så stod 2 teslor och laddade i byggröran där det låg högar med grus och koner stod utställda. Så jag åkte dit och laddade lite också. Det jobbades för fullt, så jag antar att det blir några nya stolpar.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 11 nov 2018 11:32
av EnTraktor
Nån som vet om Sillekrog är igång med fler stolpar? Bilder?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 12 nov 2018 11:28
av mattiasottosson
EnTraktor skrev:
Nån som vet om Sillekrog är igång med fler stolpar? Bilder?
Passerade igår. Två stalls temporärt stängda. Kabeldragning ser ut att vara klar och fundamenten är på plats, men inte nya stolparna. Färdigt på torsdag? ;)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 nov 2018 04:02
av Laban
Från nattens tweet:
Tesla Supercharger capacity will double by end of next year. Expect to be within range of 95% to 100% of population in all active markets.
Förhoppningsvis då med satsning på norra Norrlands inland.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 nov 2018 15:49
av gellerstam
Laban skrev:
Från nattens tweet:
Tesla Supercharger capacity will double by end of next year. Expect to be within range of 95% to 100% of population in all active markets.
Förhoppningsvis då med satsning på norra Norrlands inland.
Tyvärr är inte det säkert. Lägg till städerna längs kusten ovanför 90%linjen så har vi snart 95%. Data är från 2003 men vi har blivit mer centraliserade efter det så det kanske ser än värre ut idag?

Hoppas Tesla ser mer praktiskt på täckningen än bara rent statistiskt.

https://www.scb.se/statistik/_publikati ... sa0501.pdf
Var bor vi.jpg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 nov 2018 15:57
av gellerstam
Enligt Teslas täckningscirklar så är 100% av Sverige redan täckt.
täckning.jpg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 nov 2018 16:16
av Verdi
gellerstam skrev:
Tyvärr är inte det säkert. Lägg till städerna längs kusten ovanför 90%linjen så har vi snart 95%. Data är från 2003 men vi har blivit mer centraliserade efter det så det kanske ser än värre ut idag?

Hoppas Tesla ser mer praktiskt på täckningen än bara rent statistiskt.

https://www.scb.se/statistik/_publikati ... sa0501.pdf
Var bor vi.jpg
Den stora urbaniseringstrenden är faktiskt inte att man flyttar långt till Stockholm/Göteborg (är för dyrt mm) utan att man flyttar till en större stad i närområdet så det är inte helt säkert. Att Stockholm växer beror mest på invandring. http://www.barometern.se/ledare/det-gar ... lm-langre/
I den mån det sker en urbanisering, sker den istället till regionstäder. Det är, mot bakgrund av bostadskostnader och krångel i vardagen, inte värt att flytta till Stockholm.
Norrland har ca 12% av Sveriges befolkning. (1,175 miljoner)

Börjar man sen räkna så ser man att Umeå kommun har 120 tusen invånare, Gävle kommun har 98 tusen, Sundsvall 97 tusen, Luleå 75 tusen, Skellefteå 72 tusen... Plus en hel radda mindre städer som också ligger längs kusten. Söderhamn, Hudiksvall, Timrå, Örnsköldsvik, Härnösand... Sen har väl Östersund SuC-anslutning söderut och mot Norge också. 50 tusen till... Tror nog vi redan har 95% täckning i Sverige på sätt och vis. Beror lite på hur man räknar. Är man "täckt" om man bara kan åka åt ETT eller två håll? Är hela Småland täckt?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 nov 2018 18:10
av Laban
Verdi skrev:
Tror nog vi redan har 95% täckning i Sverige på sätt och vis. Beror lite på hur man räknar. Är man "täckt" om man bara kan åka åt ETT eller två håll? Är hela Småland täckt?
Jag tror/hoppas att Tesla i detta fall menar täckning arealmässigt. Har också lite svårt att se varför det skulle vara ett problem. Det är i sammanhanget väldigt få stationer som måste byggas för att täcka in norra norrlands inland och det kan vara stationer med minimalt antal stolpar initialt, 4-6 st tänker jag mig.

Arvidsjaur, Arjeplog, Gällivare, Pajala, Kiruna exempelvis. Då har man hyfsad täckning för att ta sig till Norge samt skidorterna häruppe.
wish.png

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 nov 2018 18:13
av Surfaren
Laban skrev:
Jag tror/hoppas att Tesla i detta fall menar täckning arealmässigt.
Du får tro eller hoppas, men för att du inte ska behöva bli besviken sen så skrev Elon så här på Twitter:
Tesla Supercharger capacity will double by end of next year. Expect to be within range of 95% to 100% of population in all active markets.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 20 nov 2018 18:39
av Laban
100% blir bra :-)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 22 nov 2018 10:32
av Daf
Det man ska tänka på är att det inte är vi som bor här som behöver Superchargers. Jag kan åka vart som helst i Norrbotten - med en hög grad av planering. Noll Superchargers, få Chademo. Norrbotten liksom större delen av Norrlands inland är mycket aktiva turistiskt. Försök åka till Ishotellet på vintern. Ni som inte bor här måste ta hjälp från forumet eller andra privata kontakter.

Antalet Teslaägare som kommer från Norrland är dessutom troligen större än antalet som bor kvar. Norrland har förutom el, skog och malm haft folk som en av de största exportartiklarna till trakterna söder om Dalälven de senaste 70 åren. Sommartid träffar man fler långväga Teslor än bofasta. Flyttfåglarna har å andra sidan alltid privata kontakter här.

Jo, ett litet antal Superchargers i korsningarna av de stora vägarna fixar hela strukturen. Tänket bör dock inte primärt vara runt oss bofasta, mer kring turister och flyttfåglar.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 22 nov 2018 12:51
av Laban
Daf skrev:
Det man ska tänka på är att det inte är vi som bor här som behöver Superchargers. Jag kan åka vart som helst i Norrbotten - med en hög grad av planering...
Mycket går om man verkligen vill men jag vill helst inte förlita mig på någon enstaka Chademo laddare/station som inte nödvändigtvis fungerar.
Jo, ett litet antal Superchargers i korsningarna av de stora vägarna fixar hela strukturen. Tänket bör dock inte primärt vara runt oss bofasta, mer kring turister och flyttfåglar.
Turister och flyttfåglar vill väl på samma sätt som vi kunna ta oss till skidorter och dylikt. Norge -> norrlands kust, norrlands kust till Tärnaby, Levi, Gällivare, Narvik osv. Därav mitt förslag med Arvidsjaur, Arjeplog, Pajala, Gällivare, Kiruna som första stationer. Sen ska stationerna förstås inte placeras mitt i centrum. Men man vill också ha något i närheten, mack, restaurang osv.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 dec 2018 08:32
av lobbin
Frun och jag roade oss igår med en tur till Skurup för att skönja om det var någon SuC på gång. Ingenting påbörjat någonstans så vitt vi kunde se.

Däremot finns det gott om plats vid västra infarten, med både Sibylla och Ica Maxi, så det borde vara en riktigt bra placering.

Vid östra infarten finns det en Preem med något mathak. Borde gå att få plata med en SuC även där , men verkade allmänt sjaskigt jämfört med västra området.