Sida 27 av 31

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 10:27
av EnTraktor
Nej, Superchargers är till för långresor och inte vardagsladdning. Finns inga laddare varken i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Helsingfors/Oslo.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 10:50
av GreenMachine
EnTraktor skrev:
Nej, Superchargers är till för långresor och inte vardagsladdning. Finns inga laddare varken i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Helsingfors/Oslo.
Med tanke på hur många Teslor det finns i de större städerna så kan man ju fråga sig hur genomtänkt det är? Personligen så tycker jag att det är en klsr miss av Elon. I städerna finns det dessutom ju i princip inte heller någon ”hemmaladdning” och att betala 500 pix för att stå i ett garage bara för att ladda gör ju inte en Tesla till någon lysande affär.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 10:53
av jpetters
Det borde vara dags att börja med Urban(Su)Chargers även i Europa. De ska ju fylla precis denna nisch. Det ska väl alltid kosta att ladda på dessa, även om man har fri SuC.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 10:57
av OfarligTesla
GreenMachine skrev:
Med tanke på hur många Teslor det finns i de större städerna så kan man ju fråga sig hur genomtänkt det är? Personligen så tycker jag att det är en klsr miss av Elon. I städerna finns det dessutom ju i princip inte heller någon ”hemmaladdning” och att betala 500 pix för att stå i ett garage bara för att ladda gör ju inte en Tesla till någon lysande affär.
Folk får väl bekosta sin egna hemmaladdning? Är ju inte upp till biltillverkare att installera laddare hemma hos varenda person. Stockholm har ju iaf fullt med laddare som gapar tomma för det mesta så än så länge är det ju inga stora problem.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 11:00
av LarsL
Jag tycker nog Tesla borde sätta upp UrbanCharger inne i städerna. Dessa skulle kunna skilja sig från SuperCharger och därmed inte ingå i de fria milen eller i gratis SuperCharger. De skulle prissättas så att de är lite dyrare än att ladda hemma. Det är hemmaladdning vi måste bygga ut så att alla får det, även de som bor i lägenhet i stan. Det är inte mer komplicerat än att dra bredbandsuppkoppling till alla lägenheter.
Sätter Tesla upp (gratis) SuperChargers så kommer dessa fyllas upp av Taxi och/eller snåljåpar som vill ha fria luncher - se Bredden.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 11:29
av GreenMachine
OfarligTesla skrev:
GreenMachine skrev:
Med tanke på hur många Teslor det finns i de större städerna så kan man ju fråga sig hur genomtänkt det är? Personligen så tycker jag att det är en klsr miss av Elon. I städerna finns det dessutom ju i princip inte heller någon ”hemmaladdning” och att betala 500 pix för att stå i ett garage bara för att ladda gör ju inte en Tesla till någon lysande affär.
Folk får väl bekosta sin egna hemmaladdning? Är ju inte upp till biltillverkare att installera laddare hemma hos varenda person. Stockholm har ju iaf fullt med laddare som gapar tomma för det mesta så än så länge är det ju inga stora problem.
Hur ska du kunna ordna hemmaladdning om du inte ens har någon parkeringsplats? Gissar att du inte själv bor i någon större stad eller ens i lägenhet och då är det ju lätt att häva ur sig en sådan grej. Nu har jag inte själv det problemet men om du bor exempelvis i Stockholm så har du ofta inte ens en ”egen” parkeringsplats att stå på utan blir får parkera på gatan om du har tur och ens hittar en plats. Alternativet kan såklart vara att hyra en plats för 2500-3000 kr månaden. Då kan du med lite tur får laddning, men å andra sidan oftast inte parkera bilen på din egen plats på dagtid. Om du har sådan tur att du ändå skulle bo i en bostadsrättsförening med egen parkering så är det som redan skrivits om på detta forum ändå en både lång och inte sällan lyckosam resa att ordna laddning på sin parkering, så för att återkoppla till mitt tidigare inlägg så är ”hemmaladdning” inte möjligt (annat än undantagsvis) i storstäderna så det finns givetvis ett stort behov av detta och jag tycker att det är en miss av Tesla att inte fånga detta behov.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 11:40
av helix
GreenMachine skrev:
OfarligTesla skrev:
GreenMachine skrev:
Med tanke på hur många Teslor det finns i de större städerna så kan man ju fråga sig hur genomtänkt det är? Personligen så tycker jag att det är en klsr miss av Elon. I städerna finns det dessutom ju i princip inte heller någon ”hemmaladdning” och att betala 500 pix för att stå i ett garage bara för att ladda gör ju inte en Tesla till någon lysande affär.
Folk får väl bekosta sin egna hemmaladdning? Är ju inte upp till biltillverkare att installera laddare hemma hos varenda person. Stockholm har ju iaf fullt med laddare som gapar tomma för det mesta så än så länge är det ju inga stora problem.
Hur ska du kunna ordna hemmaladdning om du inte ens har någon parkeringsplats? Gissar att du inte själv bor i någon större stad eller ens i lägenhet och då är det ju lätt att häva ur sig en sådan grej. Nu har jag inte själv det problemet men om du bor exempelvis i Stockholm så har du ofta inte ens en ”egen” parkeringsplats att stå på utan blir får parkera på gatan om du har tur och ens hittar en plats. Alternativet kan såklart vara att hyra en plats för 2500-3000 kr månaden. Då kan du med lite tur får laddning, men å andra sidan oftast inte parkera bilen på din egen plats på dagtid. Om du har sådan tur att du ändå skulle bo i en bostadsrättsförening med egen parkering så är det som redan skrivits om på detta forum ändå en både lång och inte sällan lyckosam resa att ordna laddning på sin parkering, så för att återkoppla till mitt tidigare inlägg så är ”hemmaladdning” inte möjligt (annat än undantagsvis) i storstäderna så det finns givetvis ett stort behov av detta och jag tycker att det är en miss av Tesla att inte fånga detta behov.
Nu har jag förvisso själv laddplats i mitt BRF-garage i Stockholm innerstad, men att säga att det inte går att ladda på gatan är felaktigt. Det poppar upp nya laddgator som svampar nu och för de som har boendeparkering växer möjligheterna för varje månad att kunna ladda sin bil även om man inte har tillgång till garage eller egen privat p-plats. Det är faktiskt i en övergångsperiod tvärtom då det kommer vara enklare att hitta en laddplats runt sin bostad än en vanlig p-plats.

Kika på den här kartan så ser du att det finns redan många laddgator och mycket är planerat att vara utbyggt under nästa år
https://stockholmladdgator.sweco.io
laddgator.png

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 11:45
av vigge50
jpetters skrev:
Det borde vara dags att börja med Urban(Su)Chargers även i Europa. De ska ju fylla precis denna nisch. Det ska väl alltid kosta att ladda på dessa, även om man har fri SuC.
Nix, om du har fri du supercharger laddning så laddar du gratis på dessa också. Detta betyder att det antagligen skulle vara Taxiförarbas dröm om Tesla började sätta upp Urban chargers runt om i Stockholm.

https://teslaclubsweden.se/urban-supercharger/

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 12:08
av EnTraktor
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 12:09
av LarsL
Frågan är om det är lättare/billigare att sätta upp ladduttag med 2kW vid ”alla” parkeringsplatser eller att bygga ”tankstationer” med 350 kW? Hur många SuperChargers skulle det behövas? Hur mycket effekt skulle ladduttagen behöva? Jag tror det är billigare med ladduttag. Det är definitivt bekvämare att ha ett ladduttag där bilen står parkerad över natten än att åka och tanka.

En annan parameter är att elbolagen kommer vilja ha tillgång till våra batterier. De kommer i första läget vilja ladda dem när det finns överskott på el, se Tibber. I nästa läge kommer de kanske vilja ladda ur batterierna för att kunna kapa effekttopparna och då krävs ”ständig” anslutning.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 12:11
av OfarligTesla
GreenMachine skrev:
OfarligTesla skrev:
GreenMachine skrev:
Med tanke på hur många Teslor det finns i de större städerna så kan man ju fråga sig hur genomtänkt det är? Personligen så tycker jag att det är en klsr miss av Elon. I städerna finns det dessutom ju i princip inte heller någon ”hemmaladdning” och att betala 500 pix för att stå i ett garage bara för att ladda gör ju inte en Tesla till någon lysande affär.
Folk får väl bekosta sin egna hemmaladdning? Är ju inte upp till biltillverkare att installera laddare hemma hos varenda person. Stockholm har ju iaf fullt med laddare som gapar tomma för det mesta så än så länge är det ju inga stora problem.
Hur ska du kunna ordna hemmaladdning om du inte ens har någon parkeringsplats? Gissar att du inte själv bor i någon större stad eller ens i lägenhet och då är det ju lätt att häva ur sig en sådan grej. Nu har jag inte själv det problemet men om du bor exempelvis i Stockholm så har du ofta inte ens en ”egen” parkeringsplats att stå på utan blir får parkera på gatan om du har tur och ens hittar en plats. Alternativet kan såklart vara att hyra en plats för 2500-3000 kr månaden. Då kan du med lite tur får laddning, men å andra sidan oftast inte parkera bilen på din egen plats på dagtid. Om du har sådan tur att du ändå skulle bo i en bostadsrättsförening med egen parkering så är det som redan skrivits om på detta forum ändå en både lång och inte sällan lyckosam resa att ordna laddning på sin parkering, så för att återkoppla till mitt tidigare inlägg så är ”hemmaladdning” inte möjligt (annat än undantagsvis) i storstäderna så det finns givetvis ett stort behov av detta och jag tycker att det är en miss av Tesla att inte fånga detta behov.
Bor i Stockholms innerstad så jo jag skulle säga att jag bor i en större stad. Finns gott om laddare här helt enkelt, de kostar ju att använda såklart men de finns. Laddade själv i St Eriksplansgaraget för 100 kr per natt förut då vi bara behövde ladda hemma ca 1 gång i veckan vid jobbpendling, där är det fullt med laddare. Finns även laddgator som för det mesta har tomma platser men det är bara för nattparkering mer eller mindre då de är tidsbegränsade på dagen. Om man hyr plats via Stockholms Parkering som har många garage kan man även få en laddare installerad som man betalar en femhundring för per månad inklusive el.

Betalar du 2500-3000 kr per månad för garaget här så får du helt klart parkera på din plats på dagtid, nattparkering kostar snarare runt 500 kr och man kan få ett kort för det inom en vecka. Är väl det sättet jag själv föredrar då bilen ändå är iväg på dagarna.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 12:35
av GreenMachine
LarsL skrev:
Frågan är om det är lättare/billigare att sätta upp ladduttag med 2kW vid ”alla” parkeringsplatser eller att bygga ”tankstationer” med 350 kW? Hur många SuperChargers skulle det behövas? Hur mycket effekt skulle ladduttagen behöva? Jag tror det är billigare med ladduttag. Det är definitivt bekvämare att ha ett ladduttag där bilen står parkerad över natten än att åka och tanka.

En annan parameter är att elbolagen kommer vilja ha tillgång till våra batterier. De kommer i första läget vilja ladda dem när det finns överskott på el, se Tibber. I nästa läge kommer de kanske vilja ladda ur batterierna för att kunna kapa effekttopparna och då krävs ”ständig” anslutning.
Jag hade nog föredragit det alternativet men dit är det ju ganska långt.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 12:55
av GreenMachine
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 13:40
av Zalman3
”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden”
Jag har nu kört ca 9400 mil med min Tesla och kan inte ladda hemma.
Går hyfsat tycker jag.
Men visst vore det smidigare att ladda hemma.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 14:05
av FlyingBlue
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Vad är det för struntprat! Det finns väl ingen storstad i sverige där du måste köra mer än 3 km för att hitta en DC-snabbladdare.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 14:16
av EnTraktor
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Du förstår inte motsättningen men säger att jag inte kan tänka. Jag kan faktiskt tänka så långt att jag kan göra en kalkyl vad snabbladdning vs destinationsladdning kostar.

Kostnaden att leverera 1 kWh snabbladdning dagtid för företaget Tesla i en storstad är i storleksordningen 4-6 kr/kWh, vilket är en summa som dom flesta säger nej till eftersom milkostnaden blir typ som att köra på bensin. Kostnaden att leverera 1 kWh laddning för en markägare/P-hus-ägare nattetid med en laddstolpe är i storleksordningen 1.50 kr/kWh.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 14:51
av GreenMachine
:evil:
EnTraktor skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Du förstår inte motsättningen men säger att jag inte kan tänka. Jag kan faktiskt tänka så långt att jag kan göra en kalkyl vad snabbladdning vs destinationsladdning kostar.

Kostnaden att leverera 1 kWh snabbladdning dagtid för företaget Tesla i en storstad är i storleksordningen 4-6 kr/kWh, vilket är en summa som dom flesta säger nej till eftersom milkostnaden blir typ som att köra på bensin. Kostnaden att leverera 1 kWh laddning för en markägare/P-hus-ägare nattetid med en laddstolpe är i storleksordningen 1.50 kr/kWh.
Jobbar du på Tesla eller?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 14:57
av GreenMachine
FlyingBlue skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Vad är det för struntprat! Det finns väl ingen storstad i sverige där du måste köra mer än 3 km för att hitta en DC-snabbladdare.
Jag har inte hittat någon >100 KWh laddare i Stockholm med undantag från SuC i Rotebro? Har du något tips? :D

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 15:01
av vigge50
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
I ena meningen säger du att det inte är Tesla själva som måste fixa en mängd laddare inne i varje stad och sen lite senare skriver du att det inte ska behövas köra tio mil för att snabbladda. Räknar du endast superchargers vilket betyder att Tesla måste förse hela Stockholm med snabbladdare eller kan du tänka dig ladda på andra laddare? Om du kan tänka ladda på andra laddare, var i Stockholm är det 10 mil till närmsta laddare?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 15:20
av EnTraktor
GreenMachine skrev:
:evil:
EnTraktor skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Du förstår inte motsättningen men säger att jag inte kan tänka. Jag kan faktiskt tänka så långt att jag kan göra en kalkyl vad snabbladdning vs destinationsladdning kostar.

Kostnaden att leverera 1 kWh snabbladdning dagtid för företaget Tesla i en storstad är i storleksordningen 4-6 kr/kWh, vilket är en summa som dom flesta säger nej till eftersom milkostnaden blir typ som att köra på bensin. Kostnaden att leverera 1 kWh laddning för en markägare/P-hus-ägare nattetid med en laddstolpe är i storleksordningen 1.50 kr/kWh.
Jobbar du på Tesla eller?
Vet inte vad det har med diskussionen att göra. Oavsett var jag jobbar så har jag tillräckligt med allmänbildning för att göra en grundläggande kalkyl i vad det kostar att bygga en laddare och förse den med ström. Och min kalkyl, precis som Teslas, visar att det är inte ekonomiskt försvarbart för Tesla att bygga snabbladdare i citykärnor.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 15:41
av Fredrik j
GreenMachine skrev:
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil?
Möjligen är det väl första gången man förväntar sig att priset på drivmedlet ska vara lägre än vad det kostar att leverera?
Varför skulle inte marknadskrafterna klara av att tillhandahålla laddinfrastruktur om kunderna är villiga att betala?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 15:58
av Kronberg
Vad tror ni om Superchargers i Avesta, Dinners är på gång att bygga restaurang längs med rv 70 vid nya Ingo macken (Högbostigen 9). Hittills finns det Superchargers vid alla 4 etablerade Dinners restauranger.

Låst artikel, ingen idé att klicka. :(
https://www.dalademokraten.se/logga-in/ ... g-i-avesta

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 18:33
av FlyingBlue
GreenMachine skrev:

Jag har inte hittat någon >100 KWh laddare i Stockholm med undantag från SuC i Rotebro? Har du något tips? :D
Sorry, jag visste att definitionen på en snabbladdare var >100kW :roll:
Du får väl helt enkelt nöja dig med en destinationsladdare på 50kW DC. :D

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 01:17
av [JM]
GreenMachine skrev:
FlyingBlue skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Vad är det för struntprat! Det finns väl ingen storstad i sverige där du måste köra mer än 3 km för att hitta en DC-snabbladdare.
Jag har inte hittat någon >100 KWh laddare i Stockholm med undantag från SuC i Rotebro? Har du något tips? :D
50kw ChaDeMo/CCS på Lidl i Kungsängen är gratis.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 02:30
av Svenssons
GreenMachine skrev:
Jag har inte hittat någon >100 KWh laddare i Stockholm med undantag från SuC i Rotebro? Har du något tips? :D
Snabbladdare är per definition DC >22kW. Finns mängder med DC 50kW i och runt Stockholm. Det finns även >100kW laddare i närheten av Stockholm, mycket närmare än 10 mil. Förutom Tesla Superchargers så bygger Ionity upp supersnabbt laddnätverk i Sverige och det finns t.ex. en i Södertälje. De lär precis som Tesla dock inte bygga några >100kW laddare inne i Stockholm. Stockholm innerstad är ju inget som någon navigator föreslår som rutt om man är på resande fot förbi Stockholm. Normalt brukar man stanna till i staden och då fungerar de destinationsstolpar som finns överallt i staden. Aldrig haft problem att hitta laddning om jag behövt det när jag varit på besök i Stockholm.

Klart att de flesta skulle nog inte tacka nej till en laddare på >100kW i närheten där man bor men väldigt få om någon vill betala för det. Kostnaden skulle bli otroligt hög för de få som skulle vara beredda att betala för det.

Om Tesla ska bygga ut laddnätverk i städerna för de som bor där, varför ska de inte också fixa parkeringsplatser för dessa?