Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 27 dec 2019 12:11

GreenMachine skrev:
OfarligTesla skrev:
GreenMachine skrev:Med tanke på hur många Teslor det finns i de större städerna så kan man ju fråga sig hur genomtänkt det är? Personligen så tycker jag att det är en klsr miss av Elon. I städerna finns det dessutom ju i princip inte heller någon ”hemmaladdning” och att betala 500 pix för att stå i ett garage bara för att ladda gör ju inte en Tesla till någon lysande affär.


Folk får väl bekosta sin egna hemmaladdning? Är ju inte upp till biltillverkare att installera laddare hemma hos varenda person. Stockholm har ju iaf fullt med laddare som gapar tomma för det mesta så än så länge är det ju inga stora problem.


Hur ska du kunna ordna hemmaladdning om du inte ens har någon parkeringsplats? Gissar att du inte själv bor i någon större stad eller ens i lägenhet och då är det ju lätt att häva ur sig en sådan grej. Nu har jag inte själv det problemet men om du bor exempelvis i Stockholm så har du ofta inte ens en ”egen” parkeringsplats att stå på utan blir får parkera på gatan om du har tur och ens hittar en plats. Alternativet kan såklart vara att hyra en plats för 2500-3000 kr månaden. Då kan du med lite tur får laddning, men å andra sidan oftast inte parkera bilen på din egen plats på dagtid. Om du har sådan tur att du ändå skulle bo i en bostadsrättsförening med egen parkering så är det som redan skrivits om på detta forum ändå en både lång och inte sällan lyckosam resa att ordna laddning på sin parkering, så för att återkoppla till mitt tidigare inlägg så är ”hemmaladdning” inte möjligt (annat än undantagsvis) i storstäderna så det finns givetvis ett stort behov av detta och jag tycker att det är en miss av Tesla att inte fånga detta behov.


Bor i Stockholms innerstad så jo jag skulle säga att jag bor i en större stad. Finns gott om laddare här helt enkelt, de kostar ju att använda såklart men de finns. Laddade själv i St Eriksplansgaraget för 100 kr per natt förut då vi bara behövde ladda hemma ca 1 gång i veckan vid jobbpendling, där är det fullt med laddare. Finns även laddgator som för det mesta har tomma platser men det är bara för nattparkering mer eller mindre då de är tidsbegränsade på dagen. Om man hyr plats via Stockholms Parkering som har många garage kan man även få en laddare installerad som man betalar en femhundring för per månad inklusive el.

Betalar du 2500-3000 kr per månad för garaget här så får du helt klart parkera på din plats på dagtid, nattparkering kostar snarare runt 500 kr och man kan få ett kort för det inom en vecka. Är väl det sättet jag själv föredrar då bilen ändå är iväg på dagarna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 2062
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare GreenMachine » 27 dec 2019 12:35

LarsL skrev:Frågan är om det är lättare/billigare att sätta upp ladduttag med 2kW vid ”alla” parkeringsplatser eller att bygga ”tankstationer” med 350 kW? Hur många SuperChargers skulle det behövas? Hur mycket effekt skulle ladduttagen behöva? Jag tror det är billigare med ladduttag. Det är definitivt bekvämare att ha ett ladduttag där bilen står parkerad över natten än att åka och tanka.

En annan parameter är att elbolagen kommer vilja ha tillgång till våra batterier. De kommer i första läget vilja ladda dem när det finns överskott på el, se Tibber. I nästa läge kommer de kanske vilja ladda ur batterierna för att kunna kapa effekttopparna och då krävs ”ständig” anslutning.


Jag hade nog föredragit det alternativet men dit är det ju ganska långt.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 10 jun 2019 12:11

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare GreenMachine » 27 dec 2019 12:55

EnTraktor skrev:Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.


Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 10 jun 2019 12:11

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 27 dec 2019 13:40

”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden”


Jag har nu kört ca 9400 mil med min Tesla och kan inte ladda hemma.
Går hyfsat tycker jag.
Men visst vore det smidigare att ladda hemma.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 4778
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare FlyingBlue » 27 dec 2019 14:05

GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.


Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.

Vad är det för struntprat! Det finns väl ingen storstad i sverige där du måste köra mer än 3 km för att hitta en DC-snabbladdare.
Tesla 3D blå, 18" Aero, svart inredning, EAP, beställd 8/12 2018, Leverans 28/3 2019
BMW i3, 2018
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
 
Inlägg: 186
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: roger53431

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 27 dec 2019 14:16

GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.


Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.


Du förstår inte motsättningen men säger att jag inte kan tänka. Jag kan faktiskt tänka så långt att jag kan göra en kalkyl vad snabbladdning vs destinationsladdning kostar.

Kostnaden att leverera 1 kWh snabbladdning dagtid för företaget Tesla i en storstad är i storleksordningen 4-6 kr/kWh, vilket är en summa som dom flesta säger nej till eftersom milkostnaden blir typ som att köra på bensin. Kostnaden att leverera 1 kWh laddning för en markägare/P-hus-ägare nattetid med en laddstolpe är i storleksordningen 1.50 kr/kWh.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
 
Inlägg: 1534
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare GreenMachine » 27 dec 2019 14:51

:evil:
EnTraktor skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.


Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.


Du förstår inte motsättningen men säger att jag inte kan tänka. Jag kan faktiskt tänka så långt att jag kan göra en kalkyl vad snabbladdning vs destinationsladdning kostar.

Kostnaden att leverera 1 kWh snabbladdning dagtid för företaget Tesla i en storstad är i storleksordningen 4-6 kr/kWh, vilket är en summa som dom flesta säger nej till eftersom milkostnaden blir typ som att köra på bensin. Kostnaden att leverera 1 kWh laddning för en markägare/P-hus-ägare nattetid med en laddstolpe är i storleksordningen 1.50 kr/kWh.


Jobbar du på Tesla eller?
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 10 jun 2019 12:11

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare GreenMachine » 27 dec 2019 14:57

FlyingBlue skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.


Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.

Vad är det för struntprat! Det finns väl ingen storstad i sverige där du måste köra mer än 3 km för att hitta en DC-snabbladdare.


Jag har inte hittat någon >100 KWh laddare i Stockholm med undantag från SuC i Rotebro? Har du något tips? :D
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 10 jun 2019 12:11

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav vigge50 » 27 dec 2019 15:01

GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.


Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.

I ena meningen säger du att det inte är Tesla själva som måste fixa en mängd laddare inne i varje stad och sen lite senare skriver du att det inte ska behövas köra tio mil för att snabbladda. Räknar du endast superchargers vilket betyder att Tesla måste förse hela Stockholm med snabbladdare eller kan du tänka dig ladda på andra laddare? Om du kan tänka ladda på andra laddare, var i Stockholm är det 10 mil till närmsta laddare?
vigge50
 
Inlägg: 6035
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 27 dec 2019 15:20

GreenMachine skrev::evil:
EnTraktor skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.


Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.


Du förstår inte motsättningen men säger att jag inte kan tänka. Jag kan faktiskt tänka så långt att jag kan göra en kalkyl vad snabbladdning vs destinationsladdning kostar.

Kostnaden att leverera 1 kWh snabbladdning dagtid för företaget Tesla i en storstad är i storleksordningen 4-6 kr/kWh, vilket är en summa som dom flesta säger nej till eftersom milkostnaden blir typ som att köra på bensin. Kostnaden att leverera 1 kWh laddning för en markägare/P-hus-ägare nattetid med en laddstolpe är i storleksordningen 1.50 kr/kWh.


Jobbar du på Tesla eller?


Vet inte vad det har med diskussionen att göra. Oavsett var jag jobbar så har jag tillräckligt med allmänbildning för att göra en grundläggande kalkyl i vad det kostar att bygga en laddare och förse den med ström. Och min kalkyl, precis som Teslas, visar att det är inte ekonomiskt försvarbart för Tesla att bygga snabbladdare i citykärnor.
S - Tesla S100D Deep Blue med AP2
3 - Tesla Model 3 LR White med AP3
X - Tesla XP100DL White med AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
 
Inlägg: 1534
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: mikael25

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.