Sida 28 av 31

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 12:11
av OfarligTesla
GreenMachine skrev:
OfarligTesla skrev:
GreenMachine skrev:
Med tanke på hur många Teslor det finns i de större städerna så kan man ju fråga sig hur genomtänkt det är? Personligen så tycker jag att det är en klsr miss av Elon. I städerna finns det dessutom ju i princip inte heller någon ”hemmaladdning” och att betala 500 pix för att stå i ett garage bara för att ladda gör ju inte en Tesla till någon lysande affär.
Folk får väl bekosta sin egna hemmaladdning? Är ju inte upp till biltillverkare att installera laddare hemma hos varenda person. Stockholm har ju iaf fullt med laddare som gapar tomma för det mesta så än så länge är det ju inga stora problem.
Hur ska du kunna ordna hemmaladdning om du inte ens har någon parkeringsplats? Gissar att du inte själv bor i någon större stad eller ens i lägenhet och då är det ju lätt att häva ur sig en sådan grej. Nu har jag inte själv det problemet men om du bor exempelvis i Stockholm så har du ofta inte ens en ”egen” parkeringsplats att stå på utan blir får parkera på gatan om du har tur och ens hittar en plats. Alternativet kan såklart vara att hyra en plats för 2500-3000 kr månaden. Då kan du med lite tur får laddning, men å andra sidan oftast inte parkera bilen på din egen plats på dagtid. Om du har sådan tur att du ändå skulle bo i en bostadsrättsförening med egen parkering så är det som redan skrivits om på detta forum ändå en både lång och inte sällan lyckosam resa att ordna laddning på sin parkering, så för att återkoppla till mitt tidigare inlägg så är ”hemmaladdning” inte möjligt (annat än undantagsvis) i storstäderna så det finns givetvis ett stort behov av detta och jag tycker att det är en miss av Tesla att inte fånga detta behov.
Bor i Stockholms innerstad så jo jag skulle säga att jag bor i en större stad. Finns gott om laddare här helt enkelt, de kostar ju att använda såklart men de finns. Laddade själv i St Eriksplansgaraget för 100 kr per natt förut då vi bara behövde ladda hemma ca 1 gång i veckan vid jobbpendling, där är det fullt med laddare. Finns även laddgator som för det mesta har tomma platser men det är bara för nattparkering mer eller mindre då de är tidsbegränsade på dagen. Om man hyr plats via Stockholms Parkering som har många garage kan man även få en laddare installerad som man betalar en femhundring för per månad inklusive el.

Betalar du 2500-3000 kr per månad för garaget här så får du helt klart parkera på din plats på dagtid, nattparkering kostar snarare runt 500 kr och man kan få ett kort för det inom en vecka. Är väl det sättet jag själv föredrar då bilen ändå är iväg på dagarna.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 12:35
av GreenMachine
LarsL skrev:
Frågan är om det är lättare/billigare att sätta upp ladduttag med 2kW vid ”alla” parkeringsplatser eller att bygga ”tankstationer” med 350 kW? Hur många SuperChargers skulle det behövas? Hur mycket effekt skulle ladduttagen behöva? Jag tror det är billigare med ladduttag. Det är definitivt bekvämare att ha ett ladduttag där bilen står parkerad över natten än att åka och tanka.

En annan parameter är att elbolagen kommer vilja ha tillgång till våra batterier. De kommer i första läget vilja ladda dem när det finns överskott på el, se Tibber. I nästa läge kommer de kanske vilja ladda ur batterierna för att kunna kapa effekttopparna och då krävs ”ständig” anslutning.
Jag hade nog föredragit det alternativet men dit är det ju ganska långt.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 12:55
av GreenMachine
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 13:40
av Zalman3
”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden”
Jag har nu kört ca 9400 mil med min Tesla och kan inte ladda hemma.
Går hyfsat tycker jag.
Men visst vore det smidigare att ladda hemma.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 14:05
av FlyingBlue
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Vad är det för struntprat! Det finns väl ingen storstad i sverige där du måste köra mer än 3 km för att hitta en DC-snabbladdare.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 14:16
av EnTraktor
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Du förstår inte motsättningen men säger att jag inte kan tänka. Jag kan faktiskt tänka så långt att jag kan göra en kalkyl vad snabbladdning vs destinationsladdning kostar.

Kostnaden att leverera 1 kWh snabbladdning dagtid för företaget Tesla i en storstad är i storleksordningen 4-6 kr/kWh, vilket är en summa som dom flesta säger nej till eftersom milkostnaden blir typ som att köra på bensin. Kostnaden att leverera 1 kWh laddning för en markägare/P-hus-ägare nattetid med en laddstolpe är i storleksordningen 1.50 kr/kWh.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 14:51
av GreenMachine
:evil:
EnTraktor skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Du förstår inte motsättningen men säger att jag inte kan tänka. Jag kan faktiskt tänka så långt att jag kan göra en kalkyl vad snabbladdning vs destinationsladdning kostar.

Kostnaden att leverera 1 kWh snabbladdning dagtid för företaget Tesla i en storstad är i storleksordningen 4-6 kr/kWh, vilket är en summa som dom flesta säger nej till eftersom milkostnaden blir typ som att köra på bensin. Kostnaden att leverera 1 kWh laddning för en markägare/P-hus-ägare nattetid med en laddstolpe är i storleksordningen 1.50 kr/kWh.
Jobbar du på Tesla eller?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 14:57
av GreenMachine
FlyingBlue skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Vad är det för struntprat! Det finns väl ingen storstad i sverige där du måste köra mer än 3 km för att hitta en DC-snabbladdare.
Jag har inte hittat någon >100 KWh laddare i Stockholm med undantag från SuC i Rotebro? Har du något tips? :D

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 15:01
av vigge50
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
I ena meningen säger du att det inte är Tesla själva som måste fixa en mängd laddare inne i varje stad och sen lite senare skriver du att det inte ska behövas köra tio mil för att snabbladda. Räknar du endast superchargers vilket betyder att Tesla måste förse hela Stockholm med snabbladdare eller kan du tänka dig ladda på andra laddare? Om du kan tänka ladda på andra laddare, var i Stockholm är det 10 mil till närmsta laddare?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 15:20
av EnTraktor
GreenMachine skrev:
:evil:
EnTraktor skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Du förstår inte motsättningen men säger att jag inte kan tänka. Jag kan faktiskt tänka så långt att jag kan göra en kalkyl vad snabbladdning vs destinationsladdning kostar.

Kostnaden att leverera 1 kWh snabbladdning dagtid för företaget Tesla i en storstad är i storleksordningen 4-6 kr/kWh, vilket är en summa som dom flesta säger nej till eftersom milkostnaden blir typ som att köra på bensin. Kostnaden att leverera 1 kWh laddning för en markägare/P-hus-ägare nattetid med en laddstolpe är i storleksordningen 1.50 kr/kWh.
Jobbar du på Tesla eller?
Vet inte vad det har med diskussionen att göra. Oavsett var jag jobbar så har jag tillräckligt med allmänbildning för att göra en grundläggande kalkyl i vad det kostar att bygga en laddare och förse den med ström. Och min kalkyl, precis som Teslas, visar att det är inte ekonomiskt försvarbart för Tesla att bygga snabbladdare i citykärnor.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 15:41
av Fredrik j
GreenMachine skrev:
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil?
Möjligen är det väl första gången man förväntar sig att priset på drivmedlet ska vara lägre än vad det kostar att leverera?
Varför skulle inte marknadskrafterna klara av att tillhandahålla laddinfrastruktur om kunderna är villiga att betala?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 15:58
av Kronberg
Vad tror ni om Superchargers i Avesta, Dinners är på gång att bygga restaurang längs med rv 70 vid nya Ingo macken (Högbostigen 9). Hittills finns det Superchargers vid alla 4 etablerade Dinners restauranger.

Låst artikel, ingen idé att klicka. :(
https://www.dalademokraten.se/logga-in/ ... g-i-avesta

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 18:33
av FlyingBlue
GreenMachine skrev:

Jag har inte hittat någon >100 KWh laddare i Stockholm med undantag från SuC i Rotebro? Har du något tips? :D
Sorry, jag visste att definitionen på en snabbladdare var >100kW :roll:
Du får väl helt enkelt nöja dig med en destinationsladdare på 50kW DC. :D

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 01:17
av [JM]
GreenMachine skrev:
FlyingBlue skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Vad är det för struntprat! Det finns väl ingen storstad i sverige där du måste köra mer än 3 km för att hitta en DC-snabbladdare.
Jag har inte hittat någon >100 KWh laddare i Stockholm med undantag från SuC i Rotebro? Har du något tips? :D
50kw ChaDeMo/CCS på Lidl i Kungsängen är gratis.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 02:30
av Svenssons
GreenMachine skrev:
Jag har inte hittat någon >100 KWh laddare i Stockholm med undantag från SuC i Rotebro? Har du något tips? :D
Snabbladdare är per definition DC >22kW. Finns mängder med DC 50kW i och runt Stockholm. Det finns även >100kW laddare i närheten av Stockholm, mycket närmare än 10 mil. Förutom Tesla Superchargers så bygger Ionity upp supersnabbt laddnätverk i Sverige och det finns t.ex. en i Södertälje. De lär precis som Tesla dock inte bygga några >100kW laddare inne i Stockholm. Stockholm innerstad är ju inget som någon navigator föreslår som rutt om man är på resande fot förbi Stockholm. Normalt brukar man stanna till i staden och då fungerar de destinationsstolpar som finns överallt i staden. Aldrig haft problem att hitta laddning om jag behövt det när jag varit på besök i Stockholm.

Klart att de flesta skulle nog inte tacka nej till en laddare på >100kW i närheten där man bor men väldigt få om någon vill betala för det. Kostnaden skulle bli otroligt hög för de få som skulle vara beredda att betala för det.

Om Tesla ska bygga ut laddnätverk i städerna för de som bor där, varför ska de inte också fixa parkeringsplatser för dessa?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 11:19
av bylund
Enda rimliga anledningen för Tesla att bygga laddning i städer är om de kan räkna hem investeringen på avgifter och ökad försäljning av bilar. Det är egentligen enda anledningen att bygga laddning överhuvudtaget.

Det finns inga moralisk-filosofiska anledningar att superladdare bara ska vara för långresor eller att Tesla ska ordna laddning i städer.

Om fler vågar köpa Tesla för att det sätts upp några stadsladdare från Tesla i centrala Stockholm så är det knappast ett problem för Tesla om de sedan främst används av taxi, särskilt inte om de betalar för sig.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 11:50
av EnTraktor
bylund skrev:
Enda rimliga anledningen för Tesla att bygga laddning i städer är om de kan räkna hem investeringen på avgifter och ökad försäljning av bilar. Det är egentligen enda anledningen att bygga laddning överhuvudtaget.

Det finns inga moralisk-filosofiska anledningar att superladdare bara ska vara för långresor eller att Tesla ska ordna laddning i städer.

Om fler vågar köpa Tesla för att det sätts upp några stadsladdare från Tesla i centrala Stockholm så är det knappast ett problem för Tesla om de sedan främst används av taxi, särskilt inte om de betalar för sig.
Absolut skulle Tesla kunna bygga snabbladdare i citykärnor. Men om dom ger sin in i denna soppa så är risken stor att dom får negativ publicitet till en hög kostnad. Tar dom ut hela kostnaden för driften av en central SuC på dom som laddar så kan kostnaden bli upp till 4-6 kr/kWh och då kommer det bli artiklar hur dyrt det är att ladda på SuperChargers. Subventionerar dom laddningen och kostnaden hamnar på 2-3 kr/kWh så kommer det istället spridas bilder på hur lång köerna är till dessa laddare och vi kommer få höra snyfthistorier hur folk väntat i timmar på laddning. Om Tesla ska expandera med fler SuC i varje citykärna världen över (ja det finns faktiskt fler städer än Stockholm och Göteborg), så är det 1000-tals städer som ska ha flera stationer var och det blir en enorm kostnad för Tesla - pengar som man inte har idag.

Om vi tar Stockholm som exempel så skulle Tesla sätta upp 8 laddare i t.ex. Farsta så skulle det bli fullt direkt och vi skulle få negativa kommentarer från Lidingö- och Brommabor att dom har långt till SuC. Då måste det upp laddare där och istället börjar Nacka -och Huddingbor klaga att dom har långt till SuC? Oavsett hur många laddare dom skulle sätta upp skulle det alltid vara fullt och folk som klagar att dom har för långt till närmaste SuC. Och allt förutsätter så klart att Tesla lyckas köpa elmatning i en verklighet där vi har effektbrist i elnätet i många storstäder.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 11:59
av bylund
Jo, jag inser de praktiska problemen, och de kan ju göra att slutsatsen bli att det inte driver försäljning. Min argumentation var mest mot de inlägg som andas att Tesla har förpliktelser att ordna laddning för alla, eller som envist hävdar att superladdare endast är för långresor.

Rent krasst är de till för att driva försäljningen, och de gör det genom att göra teslaägandet mer bekvämt och lockande genom att lösa problem med laddning, t ex vid långresor. Och det behöver inte nödvändigtvis enbart vara vid vägkrogar, det kan nog vara vid köpcentrum o s v också.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 12:27
av Svenssons
Själv hävdar jag inte längre att Superchargers enbart är till för långfärder. Jag hävdar dock att Superchargers och andra snabbladdare som tex Ionity är till för att snabbladda och inte destinationsladda. Att koppla in sig på en snabbladdare och stå där över natten anser jag är förkastligt även ifall man betalar Idle fee. Storstäder är oftast en destination eller en plats man bor i, det är normalt inte något man kör igenom och snabbt behöver ladda vid.

Om det inte hade funnits någon laddning i t.ex. Stockholm så kan jag förstå att det kanske skulle hjälpa Tesla att sätta upp laddare ur marknadsföringsynpunkt. Nu finns det dock gått om både snabbladdare, destinationsladdare och i viss mån även för platser där boende parkerar. Det som saknas är fler laddplatser till platser där de som bor i staden parkerar på natten samt information. Tesla skulle kunna hjälpa till med information men knappast att fixa laddplats för enskilda personer som bor i städer.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 12:32
av Fredrik j
Kan man sammanfatta med att många vill ladda men ingen vill betala? När ska den här btanschen tillnyktra?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 14:30
av OfarligTesla
Svenssons skrev:
Det som saknas är fler laddplatser till platser där de som bor i staden parkerar på natten samt information. Tesla skulle kunna hjälpa till med information men knappast att fixa laddplats för enskilda personer som bor i städer.
Det värsta är att det inte är speciellt stor brist på det heller om man faktiskt är villig att betala för sig, finns tomma laddplatser varje kväll och det byggs nya hela tiden. Utöver alla egna garageplatser folk hyr där man kan få laddare installerad. Alla verkar ju dock vilja att någon annan skall stå för all kostnad med infrastrukturen och sen sälja elen till självkostnadspris...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 15:02
av GreenMachine
bylund skrev:
Enda rimliga anledningen för Tesla att bygga laddning i städer är om de kan räkna hem investeringen på avgifter och ökad försäljning av bilar. Det är egentligen enda anledningen att bygga laddning överhuvudtaget.

Det finns inga moralisk-filosofiska anledningar att superladdare bara ska vara för långresor eller att Tesla ska ordna laddning i städer.

Om fler vågar köpa Tesla för att det sätts upp några stadsladdare från Tesla i centrala Stockholm så är det knappast ett problem för Tesla om de sedan främst används av taxi, särskilt inte om de betalar för sig.
+1

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 31 dec 2019 15:29
av Gustafsson
Det har kanske skrivits om någon annan stans, men nu har kartan för SuC uppdaterats så att 10 nya platser skall bebyggas i Sverige 2020, bl.a. Mariestad, Abisko och Kristinehamn.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 31 dec 2019 17:04
av jans
Jäklar vad de pepprat kartan med nya laddare ! Tror vi får döpa om den här tråden!

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 31 dec 2019 17:06
av jans
... Jag menar den torsdagen de faktiskt börjar byggas.....