Sida 28 av 31

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 15:41
av Fredrik j
GreenMachine skrev:
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil?
Möjligen är det väl första gången man förväntar sig att priset på drivmedlet ska vara lägre än vad det kostar att leverera?
Varför skulle inte marknadskrafterna klara av att tillhandahålla laddinfrastruktur om kunderna är villiga att betala?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 15:58
av Kronberg
Vad tror ni om Superchargers i Avesta, Dinners är på gång att bygga restaurang längs med rv 70 vid nya Ingo macken (Högbostigen 9). Hittills finns det Superchargers vid alla 4 etablerade Dinners restauranger.

Låst artikel, ingen idé att klicka. :(
https://www.dalademokraten.se/logga-in/ ... g-i-avesta

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 27 dec 2019 18:33
av FlyingBlue
GreenMachine skrev:

Jag har inte hittat någon >100 KWh laddare i Stockholm med undantag från SuC i Rotebro? Har du något tips? :D
Sorry, jag visste att definitionen på en snabbladdare var >100kW :roll:
Du får väl helt enkelt nöja dig med en destinationsladdare på 50kW DC. :D

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 01:17
av [JM]
GreenMachine skrev:
FlyingBlue skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Det har skrivits kilometervis om snabbladdning i city i olika trådar på detta forum.

Tesla tillhandahåller infrasturktur för långresor. Vardagsladdning kan faktiskt inte Tesla lösa för alla bilägare. Ingen annan biltillverkare gör det heller. Vi ska vara tacksamma att vi kan köra i Sverige och Europa enkelt, men att dessutom kräva att Tesla ska läsa vardagsladdning är att ta det lite väl långt. En laddbox kostar i storleksordningen 10.000 SEK. En supercharger-station med 8-10-12 stolpar kostar i storleksordningen 2-3 miljoner SEK. Tesla bjuder inte på laddstationer för vardagsladdning, så varför ska dom ta kostnaden för Supercharger vardagsladdning? Tesla äger faktiskt ingen mark i Stockholm eller Göteborg så det största ansvaret vilar på bilägaren tillsammans med kommuner, markägare och elbolagen. Även arbetsgivare, hyresvärdar och p-husägare kan bidra till bättre laddinfrastruktur.

* En elbil är inte en fossilbil och man ska inte åka nånstans för att ladda den, utan elbilar ska laddas när dom är parkerade.
* Snabbladdning sliter på batteriet och varje batteri har en begränsad mängd snabbladdning innan olika spärrar slår till och begränsar laddhastigheten.
* Supercharger infrastruktur är dyr och kombinerat med höga hyror och bristen på mark i citykärnor gör att kostnaden per laddning blir väldigt hög.
* Många storstadsområden i Sverige har idag en effektbrist i elnätet, framförallt under dagtid och kvällar. Att snabbladda på dessa tider belastar elnätet ytterligare och drar upp priserna ytterligare.
* De kommande åren kommer det bli ännu dyrare att använda el dagtid och billigare nattetid så det är hög tid att se sig om efter en lösning som laddar bilen när den är parkerad.
Fattar inte vad du menar faktiskt? Det har väl aldrig i bilens historia varit så att man helt själv måste ansvara för hitta och ta fram drivmedel till sin bil? Att förutsättningarna och behoven ser annorlunda ut för en EV resp en fossilare är jag helt medveten om eftersom jag haft ett flertal av båda sorter, men jag fattar faktiskt inte hur du tänker annat än att det mest låter som att du bara upprepar vad något som någon annan sagt utan att själv tänka efter? Tesla ”behöver” ju knappast heller vare sig erbjuda laddmöjligheter alls, men gör det för att kunna sälja sina produkter.

Så varför skulle de inte kunna tillgodose behov av laddning även utanför motorvägen om behovet och resultatet är detsamma? Och vem säger för övrigt att det 1. ska vara gratis och 2. att det ens skulle vara Tesla som gör det? Som LarsL skrev så vore det ju såklart bra om alla parkeringar hade ett 2-3 kWh uttag, men det är ju å andra sidan inte alla ggr som det funkar att ladda bilen på 28 timmar så det som behövs är ju olika alternativ. Så att det går att långsamladda om och när det är det som passar bäst, men att det också dom gångar som det behövs, går att snabbladda utan att man ska behöva åka tio mil.

Förstår inte vad motsättningen ligger i det? Tycker för övrigt att hela den där ”om-man-inte-kan-ladda-hemma-så-ska-man-inte-ha-elbil-attidyden” faktiskt är rätt barnslig.
Vad är det för struntprat! Det finns väl ingen storstad i sverige där du måste köra mer än 3 km för att hitta en DC-snabbladdare.
Jag har inte hittat någon >100 KWh laddare i Stockholm med undantag från SuC i Rotebro? Har du något tips? :D
50kw ChaDeMo/CCS på Lidl i Kungsängen är gratis.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 02:30
av Svenssons
GreenMachine skrev:
Jag har inte hittat någon >100 KWh laddare i Stockholm med undantag från SuC i Rotebro? Har du något tips? :D
Snabbladdare är per definition DC >22kW. Finns mängder med DC 50kW i och runt Stockholm. Det finns även >100kW laddare i närheten av Stockholm, mycket närmare än 10 mil. Förutom Tesla Superchargers så bygger Ionity upp supersnabbt laddnätverk i Sverige och det finns t.ex. en i Södertälje. De lär precis som Tesla dock inte bygga några >100kW laddare inne i Stockholm. Stockholm innerstad är ju inget som någon navigator föreslår som rutt om man är på resande fot förbi Stockholm. Normalt brukar man stanna till i staden och då fungerar de destinationsstolpar som finns överallt i staden. Aldrig haft problem att hitta laddning om jag behövt det när jag varit på besök i Stockholm.

Klart att de flesta skulle nog inte tacka nej till en laddare på >100kW i närheten där man bor men väldigt få om någon vill betala för det. Kostnaden skulle bli otroligt hög för de få som skulle vara beredda att betala för det.

Om Tesla ska bygga ut laddnätverk i städerna för de som bor där, varför ska de inte också fixa parkeringsplatser för dessa?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 11:19
av bylund
Enda rimliga anledningen för Tesla att bygga laddning i städer är om de kan räkna hem investeringen på avgifter och ökad försäljning av bilar. Det är egentligen enda anledningen att bygga laddning överhuvudtaget.

Det finns inga moralisk-filosofiska anledningar att superladdare bara ska vara för långresor eller att Tesla ska ordna laddning i städer.

Om fler vågar köpa Tesla för att det sätts upp några stadsladdare från Tesla i centrala Stockholm så är det knappast ett problem för Tesla om de sedan främst används av taxi, särskilt inte om de betalar för sig.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 11:50
av EnTraktor
bylund skrev:
Enda rimliga anledningen för Tesla att bygga laddning i städer är om de kan räkna hem investeringen på avgifter och ökad försäljning av bilar. Det är egentligen enda anledningen att bygga laddning överhuvudtaget.

Det finns inga moralisk-filosofiska anledningar att superladdare bara ska vara för långresor eller att Tesla ska ordna laddning i städer.

Om fler vågar köpa Tesla för att det sätts upp några stadsladdare från Tesla i centrala Stockholm så är det knappast ett problem för Tesla om de sedan främst används av taxi, särskilt inte om de betalar för sig.
Absolut skulle Tesla kunna bygga snabbladdare i citykärnor. Men om dom ger sin in i denna soppa så är risken stor att dom får negativ publicitet till en hög kostnad. Tar dom ut hela kostnaden för driften av en central SuC på dom som laddar så kan kostnaden bli upp till 4-6 kr/kWh och då kommer det bli artiklar hur dyrt det är att ladda på SuperChargers. Subventionerar dom laddningen och kostnaden hamnar på 2-3 kr/kWh så kommer det istället spridas bilder på hur lång köerna är till dessa laddare och vi kommer få höra snyfthistorier hur folk väntat i timmar på laddning. Om Tesla ska expandera med fler SuC i varje citykärna världen över (ja det finns faktiskt fler städer än Stockholm och Göteborg), så är det 1000-tals städer som ska ha flera stationer var och det blir en enorm kostnad för Tesla - pengar som man inte har idag.

Om vi tar Stockholm som exempel så skulle Tesla sätta upp 8 laddare i t.ex. Farsta så skulle det bli fullt direkt och vi skulle få negativa kommentarer från Lidingö- och Brommabor att dom har långt till SuC. Då måste det upp laddare där och istället börjar Nacka -och Huddingbor klaga att dom har långt till SuC? Oavsett hur många laddare dom skulle sätta upp skulle det alltid vara fullt och folk som klagar att dom har för långt till närmaste SuC. Och allt förutsätter så klart att Tesla lyckas köpa elmatning i en verklighet där vi har effektbrist i elnätet i många storstäder.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 11:59
av bylund
Jo, jag inser de praktiska problemen, och de kan ju göra att slutsatsen bli att det inte driver försäljning. Min argumentation var mest mot de inlägg som andas att Tesla har förpliktelser att ordna laddning för alla, eller som envist hävdar att superladdare endast är för långresor.

Rent krasst är de till för att driva försäljningen, och de gör det genom att göra teslaägandet mer bekvämt och lockande genom att lösa problem med laddning, t ex vid långresor. Och det behöver inte nödvändigtvis enbart vara vid vägkrogar, det kan nog vara vid köpcentrum o s v också.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 12:27
av Svenssons
Själv hävdar jag inte längre att Superchargers enbart är till för långfärder. Jag hävdar dock att Superchargers och andra snabbladdare som tex Ionity är till för att snabbladda och inte destinationsladda. Att koppla in sig på en snabbladdare och stå där över natten anser jag är förkastligt även ifall man betalar Idle fee. Storstäder är oftast en destination eller en plats man bor i, det är normalt inte något man kör igenom och snabbt behöver ladda vid.

Om det inte hade funnits någon laddning i t.ex. Stockholm så kan jag förstå att det kanske skulle hjälpa Tesla att sätta upp laddare ur marknadsföringsynpunkt. Nu finns det dock gått om både snabbladdare, destinationsladdare och i viss mån även för platser där boende parkerar. Det som saknas är fler laddplatser till platser där de som bor i staden parkerar på natten samt information. Tesla skulle kunna hjälpa till med information men knappast att fixa laddplats för enskilda personer som bor i städer.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 12:32
av Fredrik j
Kan man sammanfatta med att många vill ladda men ingen vill betala? När ska den här btanschen tillnyktra?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 14:30
av OfarligTesla
Svenssons skrev:
Det som saknas är fler laddplatser till platser där de som bor i staden parkerar på natten samt information. Tesla skulle kunna hjälpa till med information men knappast att fixa laddplats för enskilda personer som bor i städer.
Det värsta är att det inte är speciellt stor brist på det heller om man faktiskt är villig att betala för sig, finns tomma laddplatser varje kväll och det byggs nya hela tiden. Utöver alla egna garageplatser folk hyr där man kan få laddare installerad. Alla verkar ju dock vilja att någon annan skall stå för all kostnad med infrastrukturen och sen sälja elen till självkostnadspris...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 28 dec 2019 15:02
av GreenMachine
bylund skrev:
Enda rimliga anledningen för Tesla att bygga laddning i städer är om de kan räkna hem investeringen på avgifter och ökad försäljning av bilar. Det är egentligen enda anledningen att bygga laddning överhuvudtaget.

Det finns inga moralisk-filosofiska anledningar att superladdare bara ska vara för långresor eller att Tesla ska ordna laddning i städer.

Om fler vågar köpa Tesla för att det sätts upp några stadsladdare från Tesla i centrala Stockholm så är det knappast ett problem för Tesla om de sedan främst används av taxi, särskilt inte om de betalar för sig.
+1

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 31 dec 2019 15:29
av Gustafsson
Det har kanske skrivits om någon annan stans, men nu har kartan för SuC uppdaterats så att 10 nya platser skall bebyggas i Sverige 2020, bl.a. Mariestad, Abisko och Kristinehamn.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 31 dec 2019 17:04
av jans
Jäklar vad de pepprat kartan med nya laddare ! Tror vi får döpa om den här tråden!

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 31 dec 2019 17:06
av jans
... Jag menar den torsdagen de faktiskt börjar byggas.....

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 01 jan 2020 08:04
av EnTraktor
jans skrev:
Jäklar vad de pepprat kartan med nya laddare ! Tror vi får döpa om den här tråden!
Om du läser första inlägget så handlar denna tråd om utbyggnaden i Europa, inte Sverige, och där saknas FORTFARANDE laddare som var utlovade för 2016.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 01 jan 2020 10:02
av Gustafsson
Tråden exkluderar ju inte de svenska laddarna dock. Måååånga inlägg om dem. Men du har en viktig poäng i att bara för att det står 2020, så är det inte säkert att det faktiskt blir så. Min killgissning blir att några av dessa blir v 3

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 01 jan 2020 10:05
av frippan
Är själv mest nöjd att Strängnäs har dykt upp igen. Skönt med en laddare söder om Mälaren också. Annars var det ju bara de 2 ionity i Södertälje.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 01 jan 2020 11:19
av Mickep
Den här tråden är ganska gammal, är den fortfarande aktuell?
Hur ser det ut nu? (tror att huvudargumentet var bristen i de forna öststaterna)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 01 jan 2020 11:21
av EnTraktor
Mickep skrev:
Den här tråden är ganska gammal, är den fortfarande aktuell?
Hur ser det ut nu? (tror att huvudargumentet var bristen i de forna öststaterna)
Ungern har fått några laddare, annars har det inte skett ett skit. Återigen har Tesla ändrat datumet +1 år på dom flesta utlovade laddarna - vissa för 5-6:e gången.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 01 jan 2020 12:11
av Svenssons
EnTraktor skrev:
Mickep skrev:
Den här tråden är ganska gammal, är den fortfarande aktuell?
Hur ser det ut nu? (tror att huvudargumentet var bristen i de forna öststaterna)
Ungern har fått några laddare, annars har det inte skett ett skit. Återigen har Tesla ändrat datumet +1 år på dom flesta utlovade laddarna - vissa för 5-6:e gången.
För femtioelfte gången pga längden på tråden, Tesla har inte lovat ett skit.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 01 jan 2020 15:40
av Jerker
Lite underlig prioritering med tre laddare så nära varandra: Grums, Karlstad och Kristinehamn. Ska de kanske ta bort Karlstad när Kristinehamn är på plats?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 01 jan 2020 18:49
av Daven
Perfekt med en i Vetlanda. Får se när del väl kommer bara

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 01 jan 2020 19:27
av vigge50
Jerker skrev:
Lite underlig prioritering med tre laddare så nära varandra: Grums, Karlstad och Kristinehamn. Ska de kanske ta bort Karlstad när Kristinehamn är på plats?
Gissar att det är RV26 de vill ha laddare vid samtidigt som de vill öka kapaciteten på E18 men ja, Karlstad känns lite märklig nu. Själv hade jag uppskattat lite kärlek år RV50 runt Örebro men det lär väll knappast hända i närtid. Och då jag inte har någon Tesla så har jag knappast något att säga till om.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 01 jan 2020 21:57
av frippan
En fågel viskade i örat att Norge i alla fall kommer få V3 laddare nu i januari. Är säkert på väg på västkusten här också. Är ju klart mest tryck på laddarns där.