Men bara för att många passerar så ska man inte strunta i avståndet till andra supercharger. Det är 176 km mellan SuC i Flachau och Langkampfen. Hur många är på långresa och kör genom Zell am See? Sen finns det en ännu närmre i Kitzbühel. Om dessa tre inte räcker så bör Tesla börja bygga laddarna väldigt tätt.KnightRider skrev:Det kan ju sammanfalla. Om många passerar en plats som råkar vara samma plats som jag befinner mig på så är det ju en win-win.BrooklynS skrev:Är inte grejen med Supercharger att de INTE skall placeras där folk ÄR utan där folk PASSERAR?
Vid destination laddar man på annat sätt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Moderator: Redaktion
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Precis, eller "urban supercharger" som vi väl inte har fått i Europa ännu?frippe skrev:Fast, ser inte riktigt ut så på kartan, att speciellt många skulle passera, som inte ska bo i området. Ska man norr- eller söderut via Österrike tar man lite andra vägar. Som jag ser det. Så ja destinationsladdare, absolut men SuC, nja helt fel.
Det finns en fin balans i placeringen av SuC som Tesla inte alltid har hittat, man vill ju ha en rimlig nivå på bekvämligheter/förstörelser i närheten, men inte så mycket att det blir en destination i sig.
I Italien finns det t.ex. en SuC vid Palmanova Outlet Village som jag har använt många gånger, där har det hittills varit i stort sett tomt på SuC, men i takt med att fler Model 3 säljs så finns det stor potential att den blir blockerad av helg-shoppare.
Åt andra hållet finns det SuC, t.ex. i Frankrike, där det inte finns någonting öht, dom är inte heller särskilt roliga...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Det är ju också en rätt märklig SuC, endast tre platser, och inga bekvämligheter som känns som dom "hör till", en varuautomat som jag inte fick att funka, och WC får man hitta på någon mack i närheten.vigge50 skrev:Sen finns det en ännu närmre i Kitzbühel.
Ganska märkligt placerad i utkanten av samhället också, lite för lång och trist väg för att det ska vara njutbart att gå in till centrum, men fortfarande så nära att det finns uppenbar risk för blockering av lokala Tesla-ägare (har iofs aldrig sett någon annan Tesla när jag har varit där).
/Fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Skulle va najs med en SuC vid Ludvika. Vi har landställe utanför Ludvika. Ingen tillgång till trefas. Så om man vill åka på längre utflykter därifrån så tar det sån tid att ladda vid stugan. Kollar man supercharger-kartan så är det som ett "hål" utan superchargers just där. Ser ut att vara mitt emellan Mora, Torsby och Gävle. Kan någon SMS:a Elon
Senast redigerad av hed, redigerad totalt 1 gånger.
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Jag har precis beställt en Model S Long Range så egentligen har jag inga problem med att det inte finns någon SuC i Zell am See. Det var mer som ett svar på frågan som ställdes. Vi har ingen tillgång till laddning exakt där vi har lägenheten men det finns en CCS 50kw inte så långt bort så det går såklart att lösa. Men önskningar måste man väl få ha? Och den SuC som finns i Kitzbühel är tydligen väldigt liten och är verkligen inte placerad där det är någon större led så planeringen är väl kanske inte så lätt att förstå alla gånger.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Vi som kör E4 tämligen ofta skulle förstås vara betjänta av lite fler alternativ, Toftaholm börjar ju bli lite överbelastad tidvis, och där har man ju inget val idag.
Norrköping är ju bra iom att man slipper Tystberga, och Markaryd är ju planerad, men något i närheten av Jönköping skulle vara bra så att det finns ett realistiskt alternativ till Ödeshög-Toftaholm i form av Norrköping-Jönköping-Markaryd.
/fth
Norrköping är ju bra iom att man slipper Tystberga, och Markaryd är ju planerad, men något i närheten av Jönköping skulle vara bra så att det finns ett realistiskt alternativ till Ödeshög-Toftaholm i form av Norrköping-Jönköping-Markaryd.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Som tidigare sagts så är sannolikt inte SuC lösningen för detta, utan fler destinations-laddare, det kan man väl aldrig få för många av egentligen?KnightRider skrev:Jag har precis beställt en Model S Long Range så egentligen har jag inga problem med att det inte finns någon SuC i Zell am See. Det var mer som ett svar på frågan som ställdes. Vi har ingen tillgång till laddning exakt där vi har lägenheten men det finns en CCS 50kw inte så långt bort så det går såklart att lösa. Men önskningar måste man väl få ha? Och den SuC som finns i Kitzbühel är tydligen väldigt liten och är verkligen inte placerad där det är någon större led så planeringen är väl kanske inte så lätt att förstå alla gånger.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Stannade till där i somras och ända gången om jag nu minns rätt det varit kö på en SuC och vi har ändå besökt ca 70-80 st.fth skrev:Det är ju också en rätt märklig SuC, endast tre platser, och inga bekvämligheter som känns som dom "hör till", en varuautomat som jag inte fick att funka, och WC får man hitta på någon mack i närheten.vigge50 skrev:Sen finns det en ännu närmre i Kitzbühel.
Ganska märkligt placerad i utkanten av samhället också, lite för lång och trist väg för att det ska vara njutbart att gå in till centrum, men fortfarande så nära att det finns uppenbar risk för blockering av lokala Tesla-ägare (har iofs aldrig sett någon annan Tesla när jag har varit där).
/Fth
Visserligen var kön efter oss så inget problem
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Eftersom Ionity nu har jämförbara laddstation (snabbare laddning, flera stolpar på samma plats, krångligare och strulande betalning dock) så spelar det ingen större roll för mig att ha SuC i närheten av Ionity. Eftersom Ionity bygger station i Värnamo så ser jag inte längre behov av SuC där. Ljungby saknar fortfarande snabbare snabbladdare, de 50 kW som finns där är dels långsamma och dels ensamma på varje plats. Ensamma 50kW-laddare funkar som nödalternativ i brist på annat tycker jag men något jag helst undviker.
Växjö är nog fortfarande en i toppen för mig när det kommer till Sverige. Ser jag utanför Sverige så är det inte förtätning runt existerande stolpar som jag är intresserad av utan att man flyttar gränsen österut. Baltikum, östra Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien önskar jag får några Superchargers.
Växjö är nog fortfarande en i toppen för mig när det kommer till Sverige. Ser jag utanför Sverige så är det inte förtätning runt existerande stolpar som jag är intresserad av utan att man flyttar gränsen österut. Baltikum, östra Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien önskar jag får några Superchargers.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne!
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne!
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Nästan obefintligt är att ta i tycker jag. Skåne har lika många Superchargers som Småland plus att man har en Ionity. Byggs visserligen en Ionity i Värnamo så det kommer bli helt lika. Skåne är dock bara en tredjedel så stort som Småland. När det kommer till långsammare snabbladdare på 50kW så finns det ett par stycken i Ystad.RickardB skrev:Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne!
EDIT: Fel av mig, finns 3 stycken SuC i Småland (glömde den i Kalmar eftersom den är ointressant för mig) så en mer än i Skåne. Småland är dock fortfarande ca 3 gånger så stort som Skåne.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Tycker båda borde ha en eller två till för att verkligen täcka upp, Växjö och Markaryd i Småland. Någon mer i södra Skåne, gärna öster ut, kanske svedala eller liknande. Kunde vara bra om man ska till trelleborgfärjan och vill ha gott om kräm kvar för att nå första SuC söderut påväg mot Berlin.Svenssons skrev:Nästan obefintligt är att ta i tycker jag. Skåne har lika många Superchargers som Småland plus att man har en Ionity. Byggs visserligen en Ionity i Värnamo så det kommer bli helt lika. Skåne är dock bara en tredjedel så stort som Småland. När det kommer till långsammare snabbladdare på 50kW så finns det ett par stycken i Ystad.RickardB skrev:Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne!
EDIT: Fel av mig, finns 3 stycken SuC i Småland (glömde den i Kalmar eftersom den är ointressant för mig) så en mer än i Skåne. Småland är dock fortfarande ca 3 gånger så stort som Skåne.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Nu är ju inte Svedala så praktiskt om man ska till Trelleborg men jag har själv tittat på den sträckan och kan tycka att de borde finnas en strax söder om rostock för då slipper man ladda i Danmark om man åker gedser rostock vilket är en sträcka jag personligen har åkt många gånger. Denna skulle ju även hjälpa till för Trelleborg rostock även om jag I de fallet kanske tycker att den här i lödde borde räcka till.frippe skrev:Tycker båda borde ha en eller två till för att verkligen täcka upp, Växjö och Markaryd i Småland. Någon mer i södra Skåne, gärna öster ut, kanske svedala eller liknande. Kunde vara bra om man ska till trelleborgfärjan och vill ha gott om kräm kvar för att nå första SuC söderut påväg mot Berlin.Svenssons skrev:Nästan obefintligt är att ta i tycker jag. Skåne har lika många Superchargers som Småland plus att man har en Ionity. Byggs visserligen en Ionity i Värnamo så det kommer bli helt lika. Skåne är dock bara en tredjedel så stort som Småland. När det kommer till långsammare snabbladdare på 50kW så finns det ett par stycken i Ystad.RickardB skrev:Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne!
EDIT: Fel av mig, finns 3 stycken SuC i Småland (glömde den i Kalmar eftersom den är ointressant för mig) så en mer än i Skåne. Småland är dock fortfarande ca 3 gånger så stort som Skåne.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Någonstans på E20 söder om Mälaren skulle vara trevligt om man skall till södra Stockholm eller därifrån. Nu öppnade de ju två ionity i Södertälje men det täcker inte riktigt behovet.
Typ Strängnäs/Mariefred hade varit en bra plats
Typ Strängnäs/Mariefred hade varit en bra plats
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Svedala är en kompromiss för att både kunna täcka in de som ska till Trelleborg som de som är på väg till Ystad och sydöstra delen av Skåne.chaffis75 skrev:Nu är ju inte Svedala så praktiskt om man ska till Trelleborg men jag har själv tittat på den sträckan och kan tycka att de borde finnas en strax söder om rostock för då slipper man ladda i Danmark om man åker gedser rostock vilket är en sträcka jag personligen har åkt många gånger. Denna skulle ju även hjälpa till för Trelleborg rostock även om jag I de fallet kanske tycker att den här i lödde borde räcka till.frippe skrev:Tycker båda borde ha en eller två till för att verkligen täcka upp, Växjö och Markaryd i Småland. Någon mer i södra Skåne, gärna öster ut, kanske svedala eller liknande. Kunde vara bra om man ska till trelleborgfärjan och vill ha gott om kräm kvar för att nå första SuC söderut påväg mot Berlin.Svenssons skrev:Nästan obefintligt är att ta i tycker jag. Skåne har lika många Superchargers som Småland plus att man har en Ionity. Byggs visserligen en Ionity i Värnamo så det kommer bli helt lika. Skåne är dock bara en tredjedel så stort som Småland. När det kommer till långsammare snabbladdare på 50kW så finns det ett par stycken i Ystad.RickardB skrev:Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne!
EDIT: Fel av mig, finns 3 stycken SuC i Småland (glömde den i Kalmar eftersom den är ointressant för mig) så en mer än i Skåne. Småland är dock fortfarande ca 3 gånger så stort som Skåne.
Laddplatser på,färjan, hade varit det bästa egentligen.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Landvetter hade jag gärna sätt en SC park.
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Serving Tesla Dreams since 2012
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Jag skulle gärna vilja ha superchargers vid våra flygplatser Arlanda och Landvetter. Där vill man ju kunna ladda upp innan resa och även kunna ladda rejält innan hemresa om man inte fick tag på laddnöjlighet vid parkering. Det är ju även bra för folk som lämnar resande eller hämtar upp folk och har massa väntetid.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Fast flygplatser är väl inga lämpliga platser för SuC? Det är däremot utmärkta platser att ha massor av destinationsladdare.Black skrev:Jag skulle gärna vilja ha superchargers vid våra flygplatser Arlanda och Landvetter. Där vill man ju kunna ladda upp innan resa och även kunna ladda rejält innan hemresa om man inte fick tag på laddnöjlighet vid parkering. Det är ju även bra för folk som lämnar resande eller hämtar upp folk och har massa väntetid.
Hur många gånger är man på genomresa med bilen vid en flygplats? Det normala är väl att man parkerar bilen när man reser bort, då behöver man ju med största sannolikhet inte 120kW+ laddning, där räcker det ju gott med 3.7-22kW.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
P.S. Inte heller om man skall hämta/lämna någon så behöver man väl SuC? Antingen bor man hyfsat nära och bör då ha el så det räcker, eller så bor man långt bort, och kan utnyttja vanliga SuC längs vägen.fth skrev:Fast flygplatser är väl inga lämpliga platser för SuC? Det är däremot utmärkta platser att ha massor av destinationsladdare.Black skrev:Jag skulle gärna vilja ha superchargers vid våra flygplatser Arlanda och Landvetter. Där vill man ju kunna ladda upp innan resa och även kunna ladda rejält innan hemresa om man inte fick tag på laddnöjlighet vid parkering. Det är ju även bra för folk som lämnar resande eller hämtar upp folk och har massa väntetid.
Hur många gånger är man på genomresa med bilen vid en flygplats? Det normala är väl att man parkerar bilen när man reser bort, då behöver man ju med största sannolikhet inte 120kW+ laddning, där räcker det ju gott med 3.7-22kW.
/fth
Flygplatser är ju oftast ”återvändsgränder”, dvs raka motsatsen till de platser där SuC bör finnas.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Jag syftade till Landvetter som samhället Landvetter - inte flygplatsen.
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Serving Tesla Dreams since 2012
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Skulle vilja ha en i Örebro. Kommer man norrifrån och ska till Göteborg så åker man normalt Borlänge-Ludvika-Örebro och inte via Karlstad.
Model 3 Performance.
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Hallsberg skulle vara en optimal plats.. väg 50 /E20 .PontusT skrev:Skulle vilja ha en i Örebro. Kommer man norrifrån och ska till Göteborg så åker man normalt Borlänge-Ludvika-Örebro och inte via Karlstad.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Ok, fast @Black ville ju ha SuC vid ”våra flygplatser Arlanda och Landvetter”, det var honom jag svaradeTheJonas skrev:Jag syftade till Landvetter som samhället Landvetter - inte flygplatsen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
En i Värnamo för att underlätta sträckan Göteborg - Visby.
En på sträckan mellan Jung (Kvänum) och Arboga. Tur och retur GBG - Örebro på en dag funkar dåligt utan att ta sig omvägen till Arboga.
En på sträckan mellan Jung (Kvänum) och Arboga. Tur och retur GBG - Örebro på en dag funkar dåligt utan att ta sig omvägen till Arboga.
Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?
Laxåjeb skrev:En i Värnamo för att underlätta sträckan Göteborg - Visby.
En på sträckan mellan Jung (Kvänum) och Arboga. Tur och retur GBG - Örebro på en dag funkar dåligt utan att ta sig omvägen till Arboga.
P85D svart/svart med gratis SuC