Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Jocce »

Intressant, i mina ögon. Vart skulle just DU, sett helt ur egoistiska perspektiv, men med inriktning på just långresa, vilja ha en Supercharger?
(Dvs inte "utanför uppfarten" ;) )

Ser gärna två svar:
1. Vart du vill ha den - och varför, dvs vilken resa gör du som passar denna?
2. Skulle den kunna tänkas ge andra vettig Supercharger-täckning - eller skulle den endast påverka dig positivt?


För min del blir det:
1. Ljusdal, ungefär. Lagom "mittstopp" mellan Gävle och stugan i Klövsjö. (Nära Vemdalen). På vintern är det tajt att nå från Gävle hela vägen fram.
2. Tror många skulle ha nytta av den, på väg upp mot den delen av fjällen (vet folk som åker den vägen till Åre också).


(Not: det är en Chademo på väg där, men en Supercharger är aldrig fel :) )


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Bjelke »

Ljusdal skulle jag rösta på eftersom jag ofta åker den vägen mot Åre och/eller vidare mot Norge :) Det är 30 mil till
Krokom från Bollnäs ;) den skulle som sagt ligga bra till för många olika resor... Ljusdal ligger mitt i ett kors för
många olika resvägar.
Jag åker även ofta vidare rakt norrut...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av zyax »

1. Värnamo (Sydsvenska krysset) därför att västerut och norrut är det den bästa kombinationen för oss i sydost.
2. Den skulle både förstärka E4 för de som ska norr-söder genom Sverige, dessutom förstärker den ett väldigt trafikerat stråk mellansydost och västkusten. Det är dessutom en hel hög med snabbmatskedjor i krysset och dessa är oftast mer än välfyllda vilket visar på att det är lagom att käka här dessutom vilket ytterligare stärker positionen.

Kommentar: Den nuvarande E4-laddaren vid Toftaholm hjälper inte någon som ska i öst-västlig riktning då den ligger långt från både 25:an och 27:an (inklusive väg 30 som bara är en liten omväg via 27+E4).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av bylund »

Runt Gällivare, för att möjliggöra resor till Björkliden - Riksgränsen - Narvik.

Det skulle öka yttäckningen i norra Norrland. Tror att överens liten station med fyra laddare skulle ha stor effekt för rätt många.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Jensa »

Vansbro! Visserligen lite svårt att motivera varför jag skulle behöva den, men för Sälen/Trysilturister som inte åker från Stockholm via Gävle vore den super. Exempelvis alla från Västerås, Eskilstuna, Örebro, Norrköping, Katrineholm, Skövde, Jönköping osv. De åker alla via Vansbro! Man skulle även binda ihop de som kommer via SuC Arboga. Det är 34 mil från Arboga till Sälenfjällen, det är för långt vintertid! Kan tyckas ligga nära SuC Mora men det är en helt annan resväg.
2016 Model S 75
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Svenssons »

Borås eller Värnamo för resorna mellan Kalmar och Göteborg. Finns egentligen ingen SuC i öst-västlig rikting söder om Ödeshög och norr om Kristiandstad i dagsläget. En laddare här kommer gynna väldigt många som kör österut från Sveriges näst största stad (och västerut från staden är det svårare att åka nu för tiden...).
Ciechocinek för resor till Polen. Kommer vara välbehövligt för alla med Tesla i Polen och för alla svenskar som vill köra söderut från Gdynia/Gdansk.
Töre för resor runt Östersjön. Lär dock inte hända särskilt ofta för mig men kan säkert gynna både norrmän, svenskar och finländare.

Om det gäller platser i Sverige som inte är planerade så håller jag med om Gällivare. Skulle knyta ihop Sverige och Norge mycket bättre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Haglund »

Vansbro är riktigt bra, men även Sälen skulle funka. Sedan en mellan Heiligenhafen och Lübeck för att täcka lite mer i det närområdet. Runt Göteborg hade inte skadat heller och då menar jag inte Borås (även om även det är en bra placering, men där har jag alltid laddning av naturliga skäl).
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av erbo73 »

Filipstad vore perfekt för snabba resor söderöver (Göteborg etc) fr Suc Mora. Ligger halvvägs mellan Mora och Jung.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av mati »

SuC1_2.png
SuC3_4.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Alfred »

Stöllet (korsningen E45/E16/Väg 62). Skulle göra att vi kan åka favoritvägen på vår årliga färd till Trysil utan att behöva följa Sälen-kolonnen via Chademo i Malung. Skulle även vara en logisk placering för att öppna E45 för göteborgare. Lagom avstånd till Mora. Men antar att chanserna nu är mikroskopiska när de valt Torsby istället. :(

Vansbro (som någon föreslog) skulle vara en okej kompromiss. Då får vi följa snigelkaravanen, men slipper iaf Chademo.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av MSO »

Malung och Ulricehamn kändes som bättre alternativ än Torsby och Borås. Men ändå ok...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Surfaren »

1. Norr om Björneborg i Finland längs med RV 8, där de hade en på kartan för 2016 när jag beställde min bil 2015.
2. Segeltorp, Huddinge, nära E4. Helt egoistiskt, plan B om jag behöver fylla upp snabbt.
3. En kort bit norr om Jönköping nära E4 där det var planerat tidigare. Funkar både för resor Sthlm-Götet och Sthlm-Malmö, samt är till hjälp för de som kör på tvären i viss mån.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av chaffis75 »

MSO skrev:
Malung och Ulricehamn kändes som bättre alternativ än Torsby och Borås. Men ändå ok...
Är inte Malung lite nära Mora som redan har en SUC, bör ha en SUC lite längre söderut med lagom avstånd mellan mora och Karlstad så tortby eller ja varför inte Stöllet..

Borås har stora väger i 5 riktningar så de känns som en ganska lämplig placering eller varför skulle Ulricehamn vara bättre, där är stora vägar i tre riktningar.

De borde ju vara fördel att lägga dem vid platser där vägar går i flera riktningar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Vasp »

Norrlands inland för resor kust till kust. Ett minimum skulle vara Storuman för E45/E12, Arvidsjaur för E45/R95 och Gällivare för E45/E10.
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av eric »

Jag håller med om zyax och Svenssons om att Värnamo vore bra för hela Småland.

Personligen skulle jag helst se en på väg 40 nånstans mellan Eksjö och Vimmerby då Göteborg-Västervik och tillbaka igen är jobbig just nu, men rent geografiskt är Värnamo ganska bra för att täcka den vita fläck på ladd-kartan som är däromkring.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Teslaspolen »

Personligen hade jag gärna skippat Mora och lagt den i Sälen istället. Hade passat oss bättre för Norgeresor, Mora är för nära!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Dorotea vore najs, och eftersom vi har en gård utanför Strömsund så skulle jag kunna ta Teslan dit nästa gång även om vi
far omkring på fiske/cykling-äventyr i krokarna :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Heiko »

Kring Växjö vore ett bra ställe om man köra 23:an upp från Skåne eller om man kommer från Västervik och vill gena genom Småland ner till Skåne.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av EnTraktor »

Hemma!

Inte för att jag behöver hastigheten utan för att det vore coolt :D
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Tars »

EnTraktor skrev:
Hemma!

Inte för att jag behöver hastigheten utan för att det vore coolt :D
Tänkta samma sak!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av mati »

Tars skrev:
EnTraktor skrev:
Hemma!

Inte för att jag behöver hastigheten utan för att det vore coolt :D
Tänkta samma sak!
Det räcker med en 10kW SuC hemma. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Anders77 »

Värnamo som en del säger är bra. Men även Ljungby. Åker man Halmstad-Kalmar är Ljungby bättre än Värnamo. Dock är avstickaren till Toftaholm trevlig med, men de ligger lite fel.

Sen vore ett stopp runt Linköping bra med. För då kan man köra från Stockholm och skita i Sillekrog och skippa sunkiga maten i Ödeshög.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av bylund »

Jag skulle även av högst egoistiska skäl gärna se en laddare på E20 mellan Tallinn och S:t Petersburg, på estniska sidan, då jag ofta kör där. Det skulle knyta ihop dessa orter, men jag misstänker väl inte att det skulle bli jättemycket action där. Förutom min egen har jag bar sett en enda Tesla (en Model X) i östra Estland. Fast när Tesla öppnar på riktigt i Ryssland kanske det blir lite mer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Refero
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 dec 2016 15:54

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av Refero »

Borlänge, Ljusdal, Vetlanda och Göteborg är punkter som når många. Norröver kör jag inte så mycket.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inlägg av chpaulin »

Avesta hade varit super som alternativ till Gävle på resa från Stockholm till Sälen
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar