Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: Vart skulle du vilja ha en Supercharger?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 09 aug 2019 19:23

RickardB skrev:Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.
Närmast obefintlig med laddstationer i Skåne! :(

Nästan obefintligt är att ta i tycker jag. Skåne har lika många Superchargers som Småland plus att man har en Ionity. Byggs visserligen en Ionity i Värnamo så det kommer bli helt lika. Skåne är dock bara en tredjedel så stort som Småland. När det kommer till långsammare snabbladdare på 50kW så finns det ett par stycken i Ystad.

EDIT: Fel av mig, finns 3 stycken SuC i Småland (glömde den i Kalmar eftersom den är ointressant för mig) så en mer än i Skåne. Småland är dock fortfarande ca 3 gånger så stort som Skåne.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare frippe » 09 aug 2019 20:54

Svenssons skrev:
RickardB skrev:Jag skulle gärna se att de får upp en laddstation i sydöstra Skåne. Ystad tex.

Nästan obefintligt är att ta i tycker jag. Skåne har lika många Superchargers som Småland plus att man har en Ionity. Byggs visserligen en Ionity i Värnamo så det kommer bli helt lika. Skåne är dock bara en tredjedel så stort som Småland. När det kommer till långsammare snabbladdare på 50kW så finns det ett par stycken i Ystad.

EDIT: Fel av mig, finns 3 stycken SuC i Småland (glömde den i Kalmar eftersom den är ointressant för mig) så en mer än i Skåne. Småland är dock fortfarande ca 3 gånger så stort som Skåne.

Tycker båda borde ha en eller två till för att verkligen täcka upp, Växjö och Markaryd i Småland. Någon mer i södra Skåne, gärna öster ut, kanske svedala eller liknande. Kunde vara bra om man ska till trelleborgfärjan och vill ha gott om kräm kvar för att nå första SuC söderut påväg mot Berlin.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Inläggav chaffis75 » 10 aug 2019 05:53

frippe skrev:
Svenssons skrev:

Tycker båda borde ha en eller två till för att verkligen täcka upp, Växjö och Markaryd i Småland. Någon mer i södra Skåne, gärna öster ut, kanske svedala eller liknande. Kunde vara bra om man ska till trelleborgfärjan och vill ha gott om kräm kvar för att nå första SuC söderut påväg mot Berlin.

Nu är ju inte Svedala så praktiskt om man ska till Trelleborg men jag har själv tittat på den sträckan och kan tycka att de borde finnas en strax söder om rostock för då slipper man ladda i Danmark om man åker gedser rostock vilket är en sträcka jag personligen har åkt många gånger. Denna skulle ju även hjälpa till för Trelleborg rostock även om jag I de fallet kanske tycker att den här i lödde borde räcka till.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Teslaägare frippan » 10 aug 2019 06:36

Någonstans på E20 söder om Mälaren skulle vara trevligt om man skall till södra Stockholm eller därifrån. Nu öppnade de ju två ionity i Södertälje men det täcker inte riktigt behovet.
Typ Strängnäs/Mariefred hade varit en bra plats
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Referralkod: fredrik69135

Inläggav Teslaägare frippe » 10 aug 2019 07:26

chaffis75 skrev:
frippe skrev:
Svenssons skrev:

Nu är ju inte Svedala så praktiskt om man ska till Trelleborg men jag har själv tittat på den sträckan och kan tycka att de borde finnas en strax söder om rostock för då slipper man ladda i Danmark om man åker gedser rostock vilket är en sträcka jag personligen har åkt många gånger. Denna skulle ju även hjälpa till för Trelleborg rostock även om jag I de fallet kanske tycker att den här i lödde borde räcka till.

Svedala är en kompromiss för att både kunna täcka in de som ska till Trelleborg som de som är på väg till Ystad och sydöstra delen av Skåne.

Laddplatser på,färjan, hade varit det bästa egentligen.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Referralkod: fredrik73366

Inläggav Teslaägare TheJonas » 10 aug 2019 08:15

Landvetter hade jag gärna sätt en SC park.
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Användarvisningsbild
TheJonas
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Black » 10 aug 2019 11:22

Jag skulle gärna vilja ha superchargers vid våra flygplatser Arlanda och Landvetter. Där vill man ju kunna ladda upp innan resa och även kunna ladda rejält innan hemresa om man inte fick tag på laddnöjlighet vid parkering. Det är ju även bra för folk som lämnar resande eller hämtar upp folk och har massa väntetid.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Referralkod: https://ts.la/jonas58415

Inläggav Teslaägare fth » 10 aug 2019 11:42

Black skrev:Jag skulle gärna vilja ha superchargers vid våra flygplatser Arlanda och Landvetter. Där vill man ju kunna ladda upp innan resa och även kunna ladda rejält innan hemresa om man inte fick tag på laddnöjlighet vid parkering. Det är ju även bra för folk som lämnar resande eller hämtar upp folk och har massa väntetid.

Fast flygplatser är väl inga lämpliga platser för SuC? Det är däremot utmärkta platser att ha massor av destinationsladdare.

Hur många gånger är man på genomresa med bilen vid en flygplats? Det normala är väl att man parkerar bilen när man reser bort, då behöver man ju med största sannolikhet inte 120kW+ laddning, där räcker det ju gott med 3.7-22kW.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare fth » 10 aug 2019 11:45

fth skrev:
Black skrev:Jag skulle gärna vilja ha superchargers vid våra flygplatser Arlanda och Landvetter. Där vill man ju kunna ladda upp innan resa och även kunna ladda rejält innan hemresa om man inte fick tag på laddnöjlighet vid parkering. Det är ju även bra för folk som lämnar resande eller hämtar upp folk och har massa väntetid.

Fast flygplatser är väl inga lämpliga platser för SuC? Det är däremot utmärkta platser att ha massor av destinationsladdare.

Hur många gånger är man på genomresa med bilen vid en flygplats? Det normala är väl att man parkerar bilen när man reser bort, då behöver man ju med största sannolikhet inte 120kW+ laddning, där räcker det ju gott med 3.7-22kW.

/fth

P.S. Inte heller om man skall hämta/lämna någon så behöver man väl SuC? Antingen bor man hyfsat nära och bör då ha el så det räcker, eller så bor man långt bort, och kan utnyttja vanliga SuC längs vägen.

Flygplatser är ju oftast ”återvändsgränder”, dvs raka motsatsen till de platser där SuC bör finnas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare TheJonas » 10 aug 2019 17:00

Jag syftade till Landvetter som samhället Landvetter - inte flygplatsen. :D
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Användarvisningsbild
TheJonas
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers