Tråden för problem med Superchargerladdare

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Swahn77
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 okt 2016 16:12
Ort: Växjö

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Swahn77 »

Var i Falkenberg vid fyratiden idag. Fullt när vi kom och kö när vi åkte. Fyrs stycken som mest i kö och uppskattar att väntetiden innan påbörjad laddning var som mest 20 minuter. Halmstad behövs som avlastning ASAP. Mest Norska bilar.
Model S P85D - 15, vit.
Verdi

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
Sista lördagen i juli vid middagstid var ingen höjdare i vare sig Löddeköping eller Falkenberg! Upp till 4 bilar i kö när vi kom! Då handlade det inte om att välja optimalt par. I början låg laddningen på ca 35 kW. Efter ett tag repade det sig när grannen fått sitt och slog på 115 kW för att stabilisera sig på ca 75 kW. Idag tog det tid! Norska bilar i majoritet! Dock ingen taxi! :D En laddare av 12 var trasig.
Var kö förra lördagen i Lödde också. Absolut flest norska bilar då också. Lite synd att de är så många i Norge som har Tesla. :)
kontakten2

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av kontakten2 »

Den nordöstra laddaren är buggig 7A, löddeköping
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av fth »

Rätt bra betyg för SuC att det krävdes en spambot för att väcka liv i tråden om ”problem med Superchargerladdare”, det sista ”riktiga” inlägget är från 2019! :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev:
Delad glädje är inte alltid dubbel glädje ;)
Det blir ju dubbelt så lång glädje! :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev:
Bjelke skrev:
Delad glädje är inte alltid dubbel glädje ;)
Det blir ju dubbelt så lång glädje! :D
True :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av mikebike »

Inga problem med SuC, däremot fick jag köa för första gången idag. Jag navigerade till Linköping från Väderstad (inte så långt) och då kunde jag se att det fanns 8 lediga laddare. Så såg det ut ända tills vi anlände och konstaterade att det var fullt med en väntande!
Efter att navigationen var avslutad kollade jag igen och då syntes det att det var fullt.

Jag är inte riktigt säker på var felet ligger, i bilen eller någonstans centralt.
Har någon råkat ut för detta tidigare?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Inga problem med SuC, däremot fick jag köa för första gången idag. Jag navigerade till Linköping från Väderstad (inte så långt) och då kunde jag se att det fanns 8 lediga laddare. Så såg det ut ända tills vi anlände och konstaterade att det var fullt med en väntande!
Efter att navigationen var avslutad kollade jag igen och då syntes det att det var fullt.

Jag är inte riktigt säker på var felet ligger, i bilen eller någonstans centralt.
Har någon råkat ut för detta tidigare?
Det låter bekant. Tyvärr uppdateras inte det angivna antalet lediga laddare efter att jag valt en viss station i navigatorn. Mycket dumt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev:
mikebike skrev:
Inga problem med SuC, däremot fick jag köa för första gången idag. Jag navigerade till Linköping från Väderstad (inte så långt) och då kunde jag se att det fanns 8 lediga laddare. Så såg det ut ända tills vi anlände och konstaterade att det var fullt med en väntande!
Efter att navigationen var avslutad kollade jag igen och då syntes det att det var fullt.

Jag är inte riktigt säker på var felet ligger, i bilen eller någonstans centralt.
Har någon råkat ut för detta tidigare?
Det låter bekant. Tyvärr uppdateras inte det angivna antalet lediga laddare efter att jag valt en viss station i navigatorn. Mycket dumt.
Frågan är om uppgiften att det fanns 8 lediga laddare var sann ens när jag startade navigationen 30 minuter innan ankomst?
Det känns märkligt att det skall gå från nästan tomt till överfullt så fort.
Jag har visserligen råkat för det i Jönköping, men då var det Tesla Club West Sweden som anlände strax efter mig med 20+ deltagare. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Niklas Z skrev:
mikebike skrev:
Inga problem med SuC, däremot fick jag köa för första gången idag. Jag navigerade till Linköping från Väderstad (inte så långt) och då kunde jag se att det fanns 8 lediga laddare. Så såg det ut ända tills vi anlände och konstaterade att det var fullt med en väntande!
Efter att navigationen var avslutad kollade jag igen och då syntes det att det var fullt.

Jag är inte riktigt säker på var felet ligger, i bilen eller någonstans centralt.
Har någon råkat ut för detta tidigare?
Det låter bekant. Tyvärr uppdateras inte det angivna antalet lediga laddare efter att jag valt en viss station i navigatorn. Mycket dumt.
Frågan är om uppgiften att det fanns 8 lediga laddare var sann ens när jag startade navigationen 30 minuter innan ankomst?
Det känns märkligt att det skall gå från nästan tomt till överfullt så fort.
Jag har visserligen råkat för det i Jönköping, men då var det Tesla Club West Sweden som anlände strax efter mig med 20+ deltagare. :lol:
Som tur är kan det slå åt andra hållet också. Jag matade in Strängnäs SuC igår. Då angavs det att några laddare var upptagna (minns inte hur många). Det antalet stod sig medan jag körde till laddstationen, men när jag kom fram var den helt tom. Tre bilar kom dock under de drygt fem minuter jag laddade.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av d3marcus »

Dåligt implementerat. En måste trycka på SuC:en för att få realtidsdata även om du navigerar till den.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av themax »

Hade problem i Kristinehamn igår kväll. Laddaren längst fram till vänster i klustret med fyra laddare startade inte (glömde titta på markering). Gick inte heller att trycka på knappen för att lossa handsken. Backade till den bakom som fungerade utmärkt och den gav som mest 207 kW.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
hanstoll
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 sep 2019 18:05
Ort: Sollentuna

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av hanstoll »

Inget problem för mig, men noterar ofta att om det bara finns en plats för släp/husvagn så är den upptagen trots att det finns andra platser lediga. Senast nu i påskas i Ånge - en station där det passerar en hel del skoterentusiaster vintertid. Påtalade vänligt för Model3-ägaren som ställt sig där trots att alla (!) andra platser var lediga. Han tog det bra och flyttade sig. Kom ut efter lunch på Träporten (bra vägrestaurang drivet av en holländsk familj) bara för att notera en annan Model3 på samma plats trots minst 7 lediga "vanliga platser".

Kanske borde det finnas tydliga skyltar om detta?
Model X Raven 2019
Pierre Simonsson
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 okt 2018 20:48

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Pierre Simonsson »

Hej Inget Direkt problem med laddare men ett indirekt problem har en preliminär Betalning liggandes på 71,10 kr Från Tesla inc från den 20 Juni då jag laddade på Superchargern i Malung de har dragit beloppet på 175Kr som laddningen kostade vet ju att Tesla tar en reservations summa men den ligger inte på 71,10 Laddade till 79 % så det borde verkligen inte vara nån Överlastnings avgift. Försöker hitta ett telefonnummer för Support men hittar inget. tacksam för Hjälp
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Magicmike »

Hade problem vid SuC Kalmar idag. Det var kö och jag fick stolpe 2a där det laddat en annan tesla i flera minuter. Stolpen verkade alltså OK för dem. När jag anslöt min bil kom det felmeddelande om att ”ACLaddning kan inte startas” och strax därefter ”Laddningen stoppas” (kommer inte ihåg den exakta lydelsen på meddelanden men i stil med detta). Provade koppla ur och i igen men med samma resultat. Provade även att ansluta med CCSadaptern och den andra sladden/kontakten. Då stod bilen still med meddelandet ”Laddningen påbörjas” utan att komma vidare dvs fick ingen laddning. Ringde i detta läge tesla roadside assistens men hamnade i kö ca 10 min. Under tiden lämnade bilen på stolpe 2a stationen och jag meddelade bilen som var först i kö att jag hade problem och ville testa annan stolpe. Meddelade att jag skulle åka till annan laddare om det inte skulle funka för honom heller. Men som tur var funkade det för oss båda. Jag fick alltså helt normal laddning på stolpe 2b och stolpe 2a funkade för nästa bil efter mig. Hur vanligt är detta och vad kan det bero på? Ganska stressande att sitta ansluten men utan att få laddning när stationen har kö.... Efter att bytt stolpe kom jag fram till tesla vägassistans där den engelsktalande supporten nästan genast kom fram till att 1)min bil är out of warranty, vilket leder till 2)bärga till SC. Har stött på detta synsätt fler gånger! Känns tyvärr inte som att man kan räkna med mycket relevant hjälp utan bara blir hänvisad till bärgning till SC så fort något inte funkar.
Mvh Micke
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av LarsL »

Många stall som är sönder numera. Varit på ett gäng Superchargers och det har varit två-tre stall som varit utslagna på hälften av dem. Såg att något fått en lysande idé i Jönköping och hängt kabeln över boxen så att det syns på långt håll att den är utslagen, nej det går inte se en ljus sommar dag om TESLA texten lyser eller inte.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av bat »

Undrar om det hänt ngt med service teamet för SuC. Kommunikationsproblem för stationerna och trasiga laddare, ett nytt fenomen. Tesla har ju stuckit ut jämfört med andra laddstolpar tidigare med att de i princip alltid vara funktionella.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Bjelke »

Magicmike skrev:
Hade problem vid SuC Kalmar idag. Det var kö och jag fick stolpe 2a där det laddat en annan tesla i flera minuter. Stolpen verkade alltså OK för dem. När jag anslöt min bil kom det felmeddelande om att ”ACLaddning kan inte startas” och strax därefter ”Laddningen stoppas” (kommer inte ihåg den exakta lydelsen på meddelanden men i stil med detta). Provade koppla ur och i igen men med samma resultat. Provade även att ansluta med CCSadaptern och den andra sladden/kontakten. Då stod bilen still med meddelandet ”Laddningen påbörjas” utan att komma vidare dvs fick ingen laddning. Ringde i detta läge tesla roadside assistens men hamnade i kö ca 10 min. Under tiden lämnade bilen på stolpe 2a stationen och jag meddelade bilen som var först i kö att jag hade problem och ville testa annan stolpe. Meddelade att jag skulle åka till annan laddare om det inte skulle funka för honom heller. Men som tur var funkade det för oss båda. Jag fick alltså helt normal laddning på stolpe 2b och stolpe 2a funkade för nästa bil efter mig. Hur vanligt är detta och vad kan det bero på? Ganska stressande att sitta ansluten men utan att få laddning när stationen har kö.... Efter att bytt stolpe kom jag fram till tesla vägassistans där den engelsktalande supporten nästan genast kom fram till att 1)min bil är out of warranty, vilket leder till 2)bärga till SC. Har stött på detta synsätt fler gånger! Känns tyvärr inte som att man kan räkna med mycket relevant hjälp utan bara blir hänvisad till bärgning till SC så fort något inte funkar.
Mvh Micke
Trist, och extra trist om det faktiskt vore stolpen som var lite defekt liksom…
Stod det verkligen AC-laddning osv? Det borde väl stå DC-laddning osv…
Oavsett så är en sak möjlig orsak och det är dålig kontakt på något stift som systemet känner av
och ger felmeddelande, det kan vara både i bilen och stolpen eller en kombination, men kika på hur dina
stift ser ut iaf och försök göra rent om det ser smutsigt ut (eller be SC kolla på det). Just dålig
kontakt kan ju ha med stolpen att göra, dom används ju hårt numera (och sämre service numera också
tydligen)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Hoppsan_84 »

99,x% upp tid påstods det att SuC har.
Tveksam då, tveksam nu.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av LarsL »

bat skrev:
Undrar om det hänt ngt med service teamet för SuC. Kommunikationsproblem för stationerna och trasiga laddare, ett nytt fenomen. Tesla har ju stuckit ut jämfört med andra laddstolpar tidigare med att de i princip alltid vara funktionella.
Kan ju bero just på att de släppt in alla möjliga märken på Superchargers. När man har kontroll på bägge sidor är det ju ganska enkelt att ha bra stabilitet (se Apple) men när man ska ta hänsyn till andra så börjar det strula. Räcker ju med att det är ett märke som slår ut laddare så blir det kaos med trasiga laddare.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
bat skrev:
Undrar om det hänt ngt med service teamet för SuC. Kommunikationsproblem för stationerna och trasiga laddare, ett nytt fenomen. Tesla har ju stuckit ut jämfört med andra laddstolpar tidigare med att de i princip alltid vara funktionella.
Kan ju bero just på att de släppt in alla möjliga märken på Superchargers. När man har kontroll på bägge sidor är det ju ganska enkelt att ha bra stabilitet (se Apple) men när man ska ta hänsyn till andra så börjar det strula. Räcker ju med att det är ett märke som slår ut laddare så blir det kaos med trasiga laddare.

Och du har fakta för ditt påstående eller ?
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Magicmike »

Tack för input och tankar. Jag har rengjort i kontakten på bilen med svag ”slipning” på stiften och därefter tryckluft. Avslutade med elektronikspray. Ska bli intressant att försöka ladda på ”problemstolpen” 2a i Kalmar igen och se om det funkar.
Hade ju varit intressant att veta om det är bilen eller stolpen som är den svaga delen i kedjan men det verkade inte Tesla-assistensen vara behjälplig med. Han meddelade bara att stolpen var ”online” och att jag borde åka till SC för att kolla upp min kontakt. Tyvärr lite knöligt för en annan som har ca 25 mil till närmaste SC. Inget man vill åka för i onödan eller för smågrejjer om man inte måste. Tror dock det finns ranger med bas i Växjö numera så det kan ju bli nästa steg om det fortsätter strula. Eller så löser sig allt när grannländer och ”bad-djävlar” återvänder... ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Gustafsson »

Jag får ofta rött ljus när jag använder CCS-adapter, men inte med den vanliga handsken. Om jag lyfter i handtaget lite när bil och laddare pratar med varandra går det bra. När jag väl fått grönt ljus så kan jag släppa ner handtaget, och allt funkar bra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Jag får ofta rött ljus när jag använder CCS-adapter, men inte med den vanliga handsken. Om jag lyfter i handtaget lite när bil och laddare pratar med varandra går det bra. När jag väl fått grönt ljus så kan jag släppa ner handtaget, och allt funkar bra.
Samma här, på båda mina model S… eller iaf typ hälften av gångerna blir det fel.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Tråden för problem med Superchargerladdare

Inlägg av Dinsdale »

LarsL skrev:
Många stall som är sönder numera. Varit på ett gäng Superchargers och det har varit två-tre stall som varit utslagna på hälften av dem. Såg att något fått en lysande idé i Jönköping och hängt kabeln över boxen så att det syns på långt håll att den är utslagen, nej det går inte se en ljus sommar dag om TESLA texten lyser eller inte.
I Linköping igår var två laddare trasiga, en hade nån hängt upp kabeln på samma sätt på. Jag gick och hängde upp kabeln på den andra. En förvånad förmodad annan elbilsförare tittade frågande på mig, jag förklarade att det var för att man skulle se att den var trasig. Smart idé, den som kom på det. Väl värt att spridas.

Det har verkligen gått utför med superchargers, nu är det laddare trasiga hela tiden. Det är lätt att börja misstänka ett samband mellan öppningen av laddstationerna för alla och alla problem som uppstått, men frågan är om det är en slump. I Linköping blev det kö pga de två trasiga laddarna, det hade inte varit nån kö om de hade funkat.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar