Munro brukar hyllas numera kring hans analys av bl.a. MY, men då vet jag att den analysen ska tas med en stor nypa salt då.fth skrev:Det är också rätt uppenbart från "gubbarnas" diskussion att ingen av dom faktiskt kör elbil.olarsson skrev:Fint CV så klart, men givetvis sitter inte han och hypar vad en de facto konkurrent presenterar. Vad skulle han säga? ”De är ljusår före alla oss andra, vi har inget som kan konkurrera med detta.”backe skrev:Bob Galyen heter han, troligen helt okunnig om batterier, inte som oss som sitter här på forumet.BrooklynS skrev:"Alla har liknande men de pratar inte om det"...
Bagdad Bob, var det så han hette?
[url]https://energyx.com/company/bob-galyen/[/url
Jag betvivlar inte deras kunskap i tillverkning/tooling (Munro), batterikemi (Galyen) etc, men praktisk erfarenhet av att äga och köra elbil saknar dom, det lyser tex igenom när dom diskuterar långkörning och laddning. Det mesta av deras diskussion rör förstås faktorer som inte kräver detta, men det gör mig ändå milt skeptisk till vissa av deras slutsatser.
/fth
Batteridag 22 september
Moderator: Redaktion
Re: Batteridag 22 september
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag 22 september
Det tycker jag inte alls, jag vet inte hur du lyckades läsa in det i vad jag skrev?backe skrev:Munro brukar hyllas numera kring hans analys av bl.a. MY, men då vet jag att den analysen ska tas med en stor nypa salt då.
Jag tycker Munro är mycket kunnig och insatt och har vettiga åsikter och djupa insikter i Teslas tillverkningsprocess som få andra.
Jag gjorde bara en iakttagelse om att ingen av herrarna faktiskt verkar vara elbilister, det skiner igenom när dom diskuterar hur man praktiskt går till väga under långresa t.ex, då är det uppenbart att dom inte har någon egen erfarenhet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Batteridag 22 september
Ok, då var det jag som övertolkade, ledsen för det.fth skrev:Det tycker jag inte alls, jag vet inte hur du lyckades läsa in det i vad jag skrev?backe skrev:Munro brukar hyllas numera kring hans analys av bl.a. MY, men då vet jag att den analysen ska tas med en stor nypa salt då.
Jag tycker Munro är mycket kunnig och insatt och har vettiga åsikter och djupa insikter i Teslas tillverkningsprocess som få andra.
Jag gjorde bara en iakttagelse om att ingen av herrarna faktiskt verkar vara elbilister, det skiner igenom när dom diskuterar hur man praktiskt går till väga under långresa t.ex, då är det uppenbart att dom inte har någon egen erfarenhet.
/fth
Jag tycker bara att det är konstigt som diskussion varit innan att det som är bra för Tesla är sant och det som är bra för andra är lögn. Jag tycker att även om man är för Tesla så är det väl rimligt att tro att även andra kan ha saker på gång.
Jag tycker Tesla har roliga saker på gång, men jag vill att alla ska gå framåt, det brukar vara det som är bäst för oss slutkonsumenter.
Re: Batteridag 22 september
Är det bara jag, eller är det inte väldigt förvirrande att samtidigt tala om 54% räckviddsförbättring och 56% lägre kostnad per kWh? Det är väl antingen räckviddsförlängning eller kostnadsreduktion som gäller. Men då borde det ju vara över 100% räckviddsförbättring? Hur räknar Elon egentligen? Är det båda egenskaperna samtidigt borde man väl istället kunna tala om ytterligare kostnadsreduktion. Vad är det jag missar?
Re: Batteridag 22 september
Om alla håller på med sådant, så är det ju lite konstigt att kurvan Musk visade som hade nått en platå inte var betydligt hackigare än den var.BrooklynS skrev:"Alla har liknande men de pratar inte om det"...
Bagdad Bob, var det så han hette?
Jag tror inte de andra tillverkarna ändrar på lika många saker samtidigt som Tesla gör.
Re: Batteridag 22 september
Själv tolkar jag det som 54% längre per volym och 56% lägre kostnad per kWh. 16% längre räckvidd pga cell design pekar på att det är per volym.Elof skrev:Är det bara jag, eller är det inte väldigt förvirrande att samtidigt tala om 54% räckviddsförbättring och 56% lägre kostnad per kWh? Det är väl antingen räckviddsförlängning eller kostnadsreduktion som gäller. Men då borde det ju vara över 100% räckviddsförbättring? Hur räknar Elon egentligen? Är det båda egenskaperna samtidigt borde man väl istället kunna tala om ytterligare kostnadsreduktion. Vad är det jag missar?
Man kan då tex välja att använda samma volym och få ca 50% längre räckvidd/fler kWh. Detta batteripack kommer kosta ungefär samma som det gamla. De skulle också kunna välja samma antal kWh till halva kostnaden. Dessa kWh skulle då bara ta hälften så mycket plats mot dagens batteripack. Nu är kostnaden/volymen per kWh för celler och inte batteripack så siffrorna är inte riktigt lika bra per batteripack.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Batteridag 22 september
Så skulle det nog kunna vara. Bra nog!Svenssons skrev:Själv tolkar jag det som 54% längre per volym och 56% lägre kostnad per kWh. 16% längre räckvidd pga cell design pekar på att det är per volym.Elof skrev:Är det bara jag, eller är det inte väldigt förvirrande att samtidigt tala om 54% räckviddsförbättring och 56% lägre kostnad per kWh? Det är väl antingen räckviddsförlängning eller kostnadsreduktion som gäller. Men då borde det ju vara över 100% räckviddsförbättring? Hur räknar Elon egentligen? Är det båda egenskaperna samtidigt borde man väl istället kunna tala om ytterligare kostnadsreduktion. Vad är det jag missar?
Man kan då tex välja att använda samma volym och få ca 50% längre räckvidd/fler kWh. Detta batteripack kommer kosta ungefär samma som det gamla. De skulle också kunna välja samma antal kWh till halva kostnaden. Dessa kWh skulle då bara ta hälften så mycket plats mot dagens batteripack. Nu är kostnaden/volymen per kWh för celler och inte batteripack så siffrorna är inte riktigt lika bra per batteripack.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Batteridag 22 september
Många håller på med vissa delar men endast Tesla gör helheten. Var och en av förbättringarna gör endast några procent skillnad. Tabless tex är bara en liten detalj i helheten.
Apropå tabless och laddhastighet visade Tesla stolt en graf på eventet som visade att nya större batteriet får endast någon procent långsammare laddhastighet än dagens batterier. OBS: långsammare. Att enorma batteriet inte får pinsamt långsam laddning är en bedrift i sig. Vi ska inte förvänta större battericell och extremt snabbare laddning.
Apropå tabless och laddhastighet visade Tesla stolt en graf på eventet som visade att nya större batteriet får endast någon procent långsammare laddhastighet än dagens batterier. OBS: långsammare. Att enorma batteriet inte får pinsamt långsam laddning är en bedrift i sig. Vi ska inte förvänta större battericell och extremt snabbare laddning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag 22 september
Jag är inte så säker på det, grafen dom visade angav som du säger en aning längre SuC-tid, men jag tolkade den per cell, dvs att en 4680-cell endast tar marginellt längre tid att ladda än en 2170-cell.TiborBlomhall skrev:Många håller på med vissa delar men endast Tesla gör helheten. Var och en av förbättringarna gör endast några procent skillnad. Tabless tex är bara en liten detalj i helheten.
Apropå tabless och laddhastighet visade Tesla stolt en graf på eventet som visade att nya större batteriet får endast någon procent långsammare laddhastighet än dagens batterier. OBS: långsammare. Att enorma batteriet inte får pinsamt långsam laddning är en bedrift i sig. Vi ska inte förvänta större battericell och extremt snabbare laddning.
Eftersom varje 4680-cell har 5ggr mer energi än en 2170-cell så skulle det i teorin möjliggöra nästan 5ggr snabbare laddning.
men det kanske är en allt för optimistisk tolkning?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Batteridag 22 september
Cellen har 5,5x större volym än en 2170 så du får in typ 1/5 så många celler. Så ja, det blev för optimistiskt.fth skrev:Jag är inte så säker på det, grafen dom visade angav som du säger en aning längre SuC-tid, men jag tolkade den per cell, dvs att en 4680-cell endast tar marginellt längre tid att ladda än en 2170-cell.TiborBlomhall skrev:Många håller på med vissa delar men endast Tesla gör helheten. Var och en av förbättringarna gör endast några procent skillnad. Tabless tex är bara en liten detalj i helheten.
Apropå tabless och laddhastighet visade Tesla stolt en graf på eventet som visade att nya större batteriet får endast någon procent långsammare laddhastighet än dagens batterier. OBS: långsammare. Att enorma batteriet inte får pinsamt långsam laddning är en bedrift i sig. Vi ska inte förvänta större battericell och extremt snabbare laddning.
Eftersom varje 4680-cell har 5ggr mer energi än en 2170-cell så skulle det i teorin möjliggöra nästan 5ggr snabbare laddning.
men det kanske är en allt för optimistisk tolkning?
/fth
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag 22 september
Den här bilden indikerar ju också att maximalt effektuttag ökar mer än energiinnehåll, det borde väl innebära att även laddning kan gå snabbare, dom är väl intimt förknippade (C-rate)?
/fthX90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Batteridag 22 september
Jag tolkar den grafen som att nya celler kan laddas aningen snabbare. Dvs, det borde matcha effektökningen (5x energi, 6x kraft bilden du länkade till ovan). Men det är inte helt lätt att se vilken kurva som är högre om man jämföra gamla 26 vs nya 46.fth skrev:men det kanske är en allt för optimistisk tolkning?
/fth
Oavsett det så spelar det nog mindre roll. Man får in totalt 56% mer energi volymmässigt och väljer man det alternativet så kan man ladda ca 1.5x snabbare. Det skulle ex motsvara en 115 kWh Model 3 LR som klarar 375 kW. 86 mil WLTP. Fungerar för mig
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Batteridag 22 september
Jag tror att det är 54% räckviddsförbättring för samma vikt och det gäller för hela paketet integrerat i bilen. Nya cellerna har större volym per wh men lägre vikt och dessutom vinner man mycket på att integrera dem i bilen bättre.Elof skrev:Så skulle det nog kunna vara. Bra nog!Svenssons skrev:Själv tolkar jag det som 54% längre per volym och 56% lägre kostnad per kWh. 16% längre räckvidd pga cell design pekar på att det är per volym.Elof skrev:Är det bara jag, eller är det inte väldigt förvirrande att samtidigt tala om 54% räckviddsförbättring och 56% lägre kostnad per kWh? Det är väl antingen räckviddsförlängning eller kostnadsreduktion som gäller. Men då borde det ju vara över 100% räckviddsförbättring? Hur räknar Elon egentligen? Är det båda egenskaperna samtidigt borde man väl istället kunna tala om ytterligare kostnadsreduktion. Vad är det jag missar?
Man kan då tex välja att använda samma volym och få ca 50% längre räckvidd/fler kWh. Detta batteripack kommer kosta ungefär samma som det gamla. De skulle också kunna välja samma antal kWh till halva kostnaden. Dessa kWh skulle då bara ta hälften så mycket plats mot dagens batteripack. Nu är kostnaden/volymen per kWh för celler och inte batteripack så siffrorna är inte riktigt lika bra per batteripack.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Batteridag 22 september
Vi vet inget om hur länge de tål max laddhastighet heller. Tabless innebär mycket mindre resistans. Det kan vara så att nya cellerna laddar snabbare tack vare det. Edit: Om grafen säger att de laddar långsammare så gör de ju det. Taper spelar ingen rollLaban skrev:Jag tolkar den grafen som att nya celler kan laddas aningen snabbare. Dvs, det borde matcha effektökningen (5x energi, 6x kraft bilden du länkade till ovan). Men det är inte helt lätt att se vilken kurva som är högre om man jämföra gamla 26 vs nya 46.fth skrev:men det kanske är en allt för optimistisk tolkning?
/fth
Oavsett det så spelar det nog mindre roll. Man får in totalt 56% mer energi volymmässigt och väljer man det alternativet så kan man ladda ca 1.5x snabbare. Det skulle ex motsvara en 115 kWh Model 3 LR som klarar 375 kW. 86 mil WLTP. Fungerar för mig
Den här bilden visar båda graferna.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Batteridag 22 september
Vi kan konstatera att det är irriterande oklart vad de egentligen menar med 54% räckviddsförbättring. Borde inte ha varit så svårt att klargöra. Det kanske de gjorde under presentationen, men jag missade det i så fall.Jordad skrev:Nej, jag tror att det är 54% räckviddsförbättring för samma vikt och det gäller för hela paketet integrerat i bilen. Nya cellerna har större volym per wh men lägre vikt och dessutom vinner man mycket på att integrera dem i bilen bättre.
Re: Batteridag 22 september
På battery day säger man "54% increase in range for our vehicles and energy density for our energy storage products". Det hjälper inte att vikten är lägre om cellerna inte får plats i bilen så jag tolkar det som att det är volym.Jordad skrev:Nej, jag tror att det är 54% räckviddsförbättring för samma vikt och det gäller för hela paketet integrerat i bilen. Nya cellerna har större volym per wh men lägre vikt och dessutom vinner man mycket på att integrera dem i bilen bättre.
Det är då fördelat enligt bilden som länkats till här på 16% cell format, 20% anod material, 4% katod och 14% batteripack/integration med bilen. Tar man istället kostnad/kWh så är det 14% format på cellen, 34% fabrik, 4% anod, 16% katod, 8% batteripack/integration med bilen, totalt 56%.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Batteridag 22 september
Vad tror ni . När det är dags att byta ut en modul på 3:an är det då panasonic som gäller eller kommer det gå att mixa panasonic moduler med dessa batterier ?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7087
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Batteridag 22 september
Varför skulle det bli dags att byta ut en modul, dom överlever väl sannolikt bilen?vibrationsfri skrev:Vad tror ni . När det är dags att byta ut en modul på 3:an är det då panasonic som gäller eller kommer det gå att mixa panasonic moduler med dessa batterier ?
Skulle det av någon anledning bli nödvändigt att byta så blir det med största sannolikhet 2170-celler även då, 4680 kommer nog endast använda i nya modeller av batteripack.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Batteridag 22 september
Fixar Tesla batteripack numera ? Fick för mig att man i princip alltid byter hela packet, man får ett nytt eller bättre begagnat. Eventuellt då skeppar det gamla till lämpligt ställe för reparation. Men redan med Model 3 batteripacket är det limmat och ganska besvärligt att ta isär. Jag undrar om man inte siktar på att återvinna cellerna istället. Eller potentiellt använda dem för annat bruk, energilager.fth skrev:Skulle det av någon anledning bli nödvändigt att byta så blir det med största sannolikhet 2170-celler även då, 4680 kommer nog endast använda i nya modeller av batteripack.
/fth
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Batteridag 22 september
Laban skrev:Fixar Tesla batteripack numera ? Fick för mig att man i princip alltid byter hela packet, man får ett nytt eller bättre begagnat. Eventuellt då skeppar det gamla till lämpligt ställe för reparation. Men redan med Model 3 batteripacket är det limmat och ganska besvärligt att ta isär. Jag undrar om man inte siktar på att återvinna cellerna istället. Eller potentiellt använda dem för annat bruk, energilager.fth skrev:Skulle det av någon anledning bli nödvändigt att byta så blir det med största sannolikhet 2170-celler även då, 4680 kommer nog endast använda i nya modeller av batteripack.
/fth
Det där kan bli lite spännande om Tesla börjar ha batteripacket som en bärande del av bilen där man limmar ihop alla celler, sedan limmar man på en skiva under och över så det blir lite som en honeycomb-konstruktion, om det går några celler i den konstruktionen, vad gör man då?
Re: Batteridag 22 september
Har svårt att tro att graferna stämmer. För i så fall är man en **** om man köper en bil nu istället för att vänta. (om man inte tänkt göra sig av med bilen inom 2 år). Osbourne i ett nätskal.
Jag tror att laddtiden kommer sjunk med ca 20%. dvs det kommer 30 min istället för 40.50 min.
Jag tror att laddtiden kommer sjunk med ca 20%. dvs det kommer 30 min istället för 40.50 min.
Re: Batteridag 22 september
Som jag tolkar det så är det fortfarande ett batteripack som går att byta ut. Att byta hela bilen om batteriet går sönder känns tveksamt.backe skrev:Det där kan bli lite spännande om Tesla börjar ha batteripacket som en bärande del av bilen där man limmar ihop alla celler, sedan limmar man på en skiva under och över så det blir lite som en honeycomb-konstruktion, om det går några celler i den konstruktionen, vad gör man då?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Batteridag 22 september
Mickep skrev:Har svårt att tro att graferna stämmer. För i så fall är man en **** om man köper en bil nu istället för att vänta. (om man inte tänkt göra sig av med bilen inom 2 år). Osbourne i ett nätskal.
Jag tror att laddtiden kommer sjunk med ca 20%. dvs det kommer 30 min istället för 40.50 min.
Jag tror att du kommer få vänta 2 år till då, för vi kommer ha liknande framsteg kommande två år då också, sen två år till o.s.v.... Det där att vänta in teknik är lurigt, alltid något nytt man skulle ha haft.
Re: Batteridag 22 september
Laban skrev:Som jag tolkar det så är det fortfarande ett batteripack som går att byta ut. Att byta hela bilen om batteriet går sönder känns tveksamt.backe skrev:Det där kan bli lite spännande om Tesla börjar ha batteripacket som en bärande del av bilen där man limmar ihop alla celler, sedan limmar man på en skiva under och över så det blir lite som en honeycomb-konstruktion, om det går några celler i den konstruktionen, vad gör man då?
Det är troligt att du har rätt, försökte kolla lite på bilderna på hur man tänkt sig det men det var inte helt tydligt på den jag kollade på.
Re: Batteridag 22 september
Även om Tesla potentiellt kan klämma in ett 115 kWh roadrunner batteripack i en Model Y om 3 år för samma kostnad som dagens 75 kWh så betvivlar jag att de gör det. Räckvidden kommer förbättras sakta men säkert..Mickep skrev:Har svårt att tro att graferna stämmer. För i så fall är man en **** om man köper en bil nu istället för att vänta. (om man inte tänkt göra sig av med bilen inom 2 år). Osbourne i ett nätskal.
Jag tror att laddtiden kommer sjunk med ca 20%. dvs det kommer 30 min istället för 40.50 min.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd