Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Larofo »

Jordad skrev:
Som jag tolkar det hade Tesla batteryday av framförallt 3 anledningar.

1. Man vill visa hur stor satsning man gör för att övertyga gruvbolagen att börja investera i väsentligt högre framtida kapacitet nu.
2. Man söker fler duktiga ingenjörer.
3. Man vill visa andra som verkar inom samma industrier som Tesla vilka nivåer som krävs om de ska kunna konkurrera framöver.

Sedan var man medvetet vaga med detaljer och gav tidsplaner som är år bort antagligen mest för att inte förstöra försäljningen av dagens produkter.

Tillverkningen fungerar och de har tillverkat mängder av celler men det är inte tillförlitligt ännu och de använder antagligen inte all teknik som de har presenterat ännu. Nuvarande celler kanske tex bara bygger på tabless och dry electrode.

Det finns ingen annan tillverkare som har dry electrode eller tabless men däremot kanske de har annan teknolog som i labbmiljö kan innebära lika stora förbättringar. Skillnaden är att Tesla försöka sätta sin teknologi i massproduktion nu. 10gwh är en rätt respektabel storlek på en batterifabrik. Det finns inte många fabriker av den storleken i världen och för Tesla är det en "liten" prototyplina. Det säger en del om hur seriös satsning det här är.
Klockren analys!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Sandy Munro är imponerad av Teslas batteridag!



Hur snabbt kan Tesla bygga nya fabriker?
Håller ni med om Sandys analys?
Han har ju rätt om det mekaniska. Tesla har ju i princip lyssnat på hans slutsatser om hur en bil borde designas med bärande batteri och stora gjutningar för chassit ut till hjulen.

El verkar han inte riktigt ha koll på, personligen. Jag misstänker att han har elkonstruktörer som analyserar de delarna. Det är lite typiskt för mekanister att inte ha en susning om el. 800V vs 400V i laddare och batterier har ingen betydelse för nätet i stort.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Teslas partner i battericeller granskades också. Både Panasonic, CATL och LG såg röda siffror efter presentationen.
Inte heller verkade alla dessa företag nöjda med det de hörde. Anledningen är att Tesla lovade marknadspriserna för
framtida celler som de vet att de måste vara ansvariga för. När Panasonic, Teslas största batteripartner, ombads om ett uttalande, var det ganska flyktigt.

”Vi överväger alla alternativ, men ingenting har beslutats just nu, sa en talesman för företaget till Reuters efter händelsen,
men tillade att de uppskattade samarbetet med Tesla och såg fram emot att fortsätta detta.

Frågan är om Tesla driver sina partners för hårt in i ett hörn med priser eller teknik som de inte kan eller inte vill tillfredsställa.
https://www.elbil24.no/nyheter/darlig-nytt/72882172


Teslas konkurrenter svettas!
"Frågan är om Tesla driver sina partners för hårt in i ett hörn med priser eller teknik som de inte kan eller inte vill tillfredsställa."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Teslas partner i battericeller granskades också. Både Panasonic, CATL och LG såg röda siffror efter presentationen.
Inte heller verkade alla dessa företag nöjda med det de hörde. Anledningen är att Tesla lovade marknadspriserna för
framtida celler som de vet att de måste vara ansvariga för. När Panasonic, Teslas största batteripartner, ombads om ett uttalande, var det ganska flyktigt.

”Vi överväger alla alternativ, men ingenting har beslutats just nu, sa en talesman för företaget till Reuters efter händelsen,
men tillade att de uppskattade samarbetet med Tesla och såg fram emot att fortsätta detta.

Frågan är om Tesla driver sina partners för hårt in i ett hörn med priser eller teknik som de inte kan eller inte vill tillfredsställa.
https://www.elbil24.no/nyheter/darlig-nytt/72882172


Teslas konkurrenter svettas!
"Frågan är om Tesla driver sina partners för hårt in i ett hörn med priser eller teknik som de inte kan eller inte vill tillfredsställa."
Panasonic, LG, CATL et al har ju problemet att dom "bara" levererar en komponent i värdekedjan och förstås vill ha en vettig vinstmarginal på den.

Tesla med sin extrema vertikala integration behöver ju inte ha någon marginal alls på själva batteriet så länge som dom kan ta ett bra pris på den färdiga bilen.

Frågan är om dessa företag långsiktigt har råd att vara "partners" till Tesla, jag tror snarare att dom i praktiken blir just konkurrenter och i huvudsak levererar till andra biltillverkare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
Teslas partner i battericeller granskades också. Både Panasonic, CATL och LG såg röda siffror efter presentationen.
Inte heller verkade alla dessa företag nöjda med det de hörde. Anledningen är att Tesla lovade marknadspriserna för
framtida celler som de vet att de måste vara ansvariga för. När Panasonic, Teslas största batteripartner, ombads om ett uttalande, var det ganska flyktigt.

”Vi överväger alla alternativ, men ingenting har beslutats just nu, sa en talesman för företaget till Reuters efter händelsen,
men tillade att de uppskattade samarbetet med Tesla och såg fram emot att fortsätta detta.

Frågan är om Tesla driver sina partners för hårt in i ett hörn med priser eller teknik som de inte kan eller inte vill tillfredsställa.
https://www.elbil24.no/nyheter/darlig-nytt/72882172


Teslas konkurrenter svettas!
"Frågan är om Tesla driver sina partners för hårt in i ett hörn med priser eller teknik som de inte kan eller inte vill tillfredsställa."
Panasonic, LG, CATL et al har ju problemet att dom "bara" levererar en komponent i värdekedjan och förstås vill ha en vettig vinstmarginal på den.

Tesla med sin extrema vertikala integration behöver ju inte ha någon marginal alls på själva batteriet så länge som dom kan ta ett bra pris på den färdiga bilen.

Frågan är om dessa företag långsiktigt har råd att vara "partners" till Tesla, jag tror snarare att dom i praktiken blir just konkurrenter och i huvudsak levererar till andra biltillverkare.

/fth
Tesla dammsuger marknaden för batterier, nästan oavsett tillverkare.
Även om Tesla betalar 100 dollar per kW/h för de batterier de köper in, och det kostar 50 dollar att tillverka egna.
Så blir det tufft för konkurrenterna.
Northvolt kan visa sig vara guld värd för VW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Tesla dammsuger marknaden för batterier, nästan oavsett tillverkare.
Idag, men efter hand som dom bygger upp egen produktionskapacitet med billigare och bättre batterier än vad deras "partners" kan prestera så minskar förstås behovet av "externa" batterier.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
Teslas partner i battericeller granskades också. Både Panasonic, CATL och LG såg röda siffror efter presentationen.
Inte heller verkade alla dessa företag nöjda med det de hörde. Anledningen är att Tesla lovade marknadspriserna för
framtida celler som de vet att de måste vara ansvariga för. När Panasonic, Teslas största batteripartner, ombads om ett uttalande, var det ganska flyktigt.

”Vi överväger alla alternativ, men ingenting har beslutats just nu, sa en talesman för företaget till Reuters efter händelsen,
men tillade att de uppskattade samarbetet med Tesla och såg fram emot att fortsätta detta.

Frågan är om Tesla driver sina partners för hårt in i ett hörn med priser eller teknik som de inte kan eller inte vill tillfredsställa.
https://www.elbil24.no/nyheter/darlig-nytt/72882172


Teslas konkurrenter svettas!
"Frågan är om Tesla driver sina partners för hårt in i ett hörn med priser eller teknik som de inte kan eller inte vill tillfredsställa."
Panasonic, LG, CATL et al har ju problemet att dom "bara" levererar en komponent i värdekedjan och förstås vill ha en vettig vinstmarginal på den.

Tesla med sin extrema vertikala integration behöver ju inte ha någon marginal alls på själva batteriet så länge som dom kan ta ett bra pris på den färdiga bilen.

Frågan är om dessa företag långsiktigt har råd att vara "partners" till Tesla, jag tror snarare att dom i praktiken blir just konkurrenter och i huvudsak levererar till andra biltillverkare.

/fth
Frågan är väl hur ett företag som t.ex. Apple har lyckats bli så framgångsrika utan att tillverka en endaste sak inhouse? Monterar inte en endaste sak inhouse? Jag vet att dom har egna SOC:ar och en massa andra egna designer, men ingenting som produceras eller monteras av Apple själva.
Beror detta på att Apple inte gillar pengar? Att dom inte kan? Att dom inte har råd?

Självklart är det så om man tror att man är absolut bäst på allt i hela kedjan så ska man såklart göra det själv, men det många andra stora företag ser som en fördel är att man tar inte några risker själva när man lägger ut produktion och att man enklare kan skala upp och ner.
Sen har det visat sig i många fall med andra företag, att även om man har produktionen själv och inte lägger på någon marginal, så finns det någon annan som kan tillverka komponenten, lägga på en marginal och sälja det till dig och det blir ändå billigare i slutändan.

Låt säga att hela tillverkningen av någon komponent blir fel i Teslas tillverkningskedja(jag vet, Tesla är bättre än Apple och alla andra och skulle aldrig drabbas av detta, men hypotetiskt), ligger då allt på samma ställe så har man stora problem. Har man lagt ut detta på 3 olika underleverantörer så kan man snabbt skala upp den missade produktionen på de två andra underleverantörerna, dessutom slipper man utgiften som man skulle burit för den produktionen som gick fel då den bärs av underleverantören som inte kunde leverera, kanske t.o.m. faller ut ett vite om man har sånt i kontraktet.

Det jag egentligen vill komma fram till är att CATL eller någon annan batteritillverkare skulle mycket väl kunna producera ett batteri och sälja det billigare till VW än vad Tesla själva kan producera det för, jag vet inte säkert, men det gör inte någon annan på det här forumet heller.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Det var länge på modet att splittra upp verksamheten och ”fokusera på kärnan”. Ingen skulle ta tag i tillverkning av den ”smutsiga” produktionen. På sin höjd skulle man montera grejerna men helst inte.
Tesla har en annan filosofi där de siktar på att göra allt under samma styre. De får då kontroll på varje detalj och kan kombinera dem och mixa som de vill. Om det blir problem någonstans kan de direkt hitta rotorsaken och lägga så mycket resurser den vill på att fixa det.
Har du underleverantörer så kommer de bygga kunskap som de försöker använda för att nå fördelar. Som produktägare kanske du inte ens vet hur din produkt tillverkas, exakt. Det märks också på att många underleverantörer till bilindustrin är större än biltillverkaren.

Förr i tiden var många företag helt integrerade och ägde alla delar i verksamheten.
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
Det var länge på modet att splittra upp verksamheten och ”fokusera på kärnan”. Ingen skulle ta tag i tillverkning av den ”smutsiga” produktionen. På sin höjd skulle man montera grejerna men helst inte.
Tesla har en annan filosofi där de siktar på att göra allt under samma styre. De får då kontroll på varje detalj och kan kombinera dem och mixa som de vill. Om det blir problem någonstans kan de direkt hitta rotorsaken och lägga så mycket resurser den vill på att fixa det.
Har du underleverantörer så kommer de bygga kunskap som de försöker använda för att nå fördelar. Som produktägare kanske du inte ens vet hur din produkt tillverkas, exakt. Det märks också på att många underleverantörer till bilindustrin är större än biltillverkaren.

Förr i tiden var många företag helt integrerade och ägde alla delar i verksamheten.


Jag tycker att man har låga tankar om Apple om man inte tror att dom har kontroll på sin leveranskedja. Tror ingenting har att göra med någon smutsig produktion utan det är rent affärsmässiga beslut.

Apple skulle aldrig släppa ut produkter om dom inte var perfekta in i minsta detalj, sen finns det såklart buggar där också och designen på vissa saker, t.ex. antennagate, men rent kvalitetsmässigt så går inte något ut om det inte är 100% bra, den delen verkar inte alla ha som gör allt själva?

Jag har inget emot att Tesla gör allt själva heller och det kan säkert bli bra, men tills motsatsen har bevisats så tror jag inte att man ska dra växlarna att det är sanningen att det är superbra och kostnadsbesparande att göra allt själv, då de största företag jag kommer på nu inte gör det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Jag tycker att man har låga tankar om Tesla om man inte tror att dom har kontroll på sin leveranskedja. Tror ingenting har att göra med någon smutsig produktion utan det är rent affärsmässiga beslut. Det går fortare att utveckla om man har allt inhouse, vilket Tesla har bevisat.
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
Jag tycker att man har låga tankar om Tesla om man inte tror att dom har kontroll på sin leveranskedja. Tror ingenting har att göra med någon smutsig produktion utan det är rent affärsmässiga beslut. Det går fortare att utveckla om man har allt inhouse, vilket Tesla har bevisat.

Njae, nu var väl frågan om typ alla andra både bil och batterifabrikanter ska konkursa om några år när Tesla tillverkar sina produkter sjukt mycket billigare än någon annan, om du har bevis för det som händer 3 år framåt så är jag både imponerad och vill gärna se dom :)

Att Tesla utvecklar bra saker själva har jag inte sagt något om, det är att dom ska kunna pressa priserna så otroligt mycket mer än de andra som jag ifrågasatte.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Laban »

Väldigt intressant om nya cellen, batteripack:



Enorma förbättringar tillverkningsmässigt, stabiligare pack, mindre risk för fel osv.

Mockup celler i ett Model 3 batteripack:
Screenshot 2020-09-26 at 07.55.58.png
Sandy tror att cellerna kommer få epoxy mellan dem -> väldigt stadigt batteripack. Kan användas som förstyvning av bilen, chassit.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att Sandy med flera tror att Tesla kommer tidigare än vad Elon sa med dessa nya batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

backe skrev:
LarsL skrev:
Jag tycker att man har låga tankar om Tesla om man inte tror att dom har kontroll på sin leveranskedja. Tror ingenting har att göra med någon smutsig produktion utan det är rent affärsmässiga beslut. Det går fortare att utveckla om man har allt inhouse, vilket Tesla har bevisat.

Njae, nu var väl frågan om typ alla andra både bil och batterifabrikanter ska konkursa om några år när Tesla tillverkar sina produkter sjukt mycket billigare än någon annan, om du har bevis för det som händer 3 år framåt så är jag både imponerad och vill gärna se dom :)

Att Tesla utvecklar bra saker själva har jag inte sagt något om, det är att dom ska kunna pressa priserna så otroligt mycket mer än de andra som jag ifrågasatte.
Sluta att lägga in mer än vad jag skriver. Tesla har ett annat sätt att driva sitt företag än vad som är populärt just nu. Jag tror inte att Teslas sätt är dåligt utan ger bra kontroll och flexibilitet över deras verksamhet.
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
backe skrev:
LarsL skrev:
Jag tycker att man har låga tankar om Tesla om man inte tror att dom har kontroll på sin leveranskedja. Tror ingenting har att göra med någon smutsig produktion utan det är rent affärsmässiga beslut. Det går fortare att utveckla om man har allt inhouse, vilket Tesla har bevisat.

Njae, nu var väl frågan om typ alla andra både bil och batterifabrikanter ska konkursa om några år när Tesla tillverkar sina produkter sjukt mycket billigare än någon annan, om du har bevis för det som händer 3 år framåt så är jag både imponerad och vill gärna se dom :)

Att Tesla utvecklar bra saker själva har jag inte sagt något om, det är att dom ska kunna pressa priserna så otroligt mycket mer än de andra som jag ifrågasatte.
Sluta att lägga in mer än vad jag skriver. Tesla har ett annat sätt att driva sitt företag än vad som är populärt just nu. Jag tror inte att Teslas sätt är dåligt utan ger bra kontroll och flexibilitet över deras verksamhet.
Jag har inte sagt att det är dåligt, jag förstår bara inte varför det har blivit en sanning här på forumet att Tesla ska kunna tillverka batterier och bilar så billigt om några år så alla andra är dödsdömda? Vi vet inte vad någon annan kommer ha för priser då, troligt enligt mig är att man kommer ligga på ungefär samma nivå.

Då fick jag svaret att man skulle krossa allt motstånd med att man tillverkar allt själv varpå jag undrade om Apple hatar pengar, inte kan eller har för dålig ekonomi för att göra det då dom inte valt den vägen.

Jag hoppas det går bra för Tesla, men även att det går bra för de andra, konkurrens brukar komma oss slutkunder till nytta, men ett flertal här verkar mysa över tanken på att Tesla ska krossa alla konkurrenter, varför?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av renes »

backe skrev:
Apple skulle aldrig släppa ut produkter om dom inte var perfekta in i minsta detalj, sen finns det såklart buggar där också och designen på vissa saker, t.ex. antennagate, men rent kvalitetsmässigt så går inte något ut om det inte är 100% bra, den delen verkar inte alla ha som gör allt själva?

Jag har inget emot att Tesla gör allt själva heller och det kan säkert bli bra, men tills motsatsen har bevisats så tror jag inte att man ska dra växlarna att det är sanningen att det är superbra och kostnadsbesparande att göra allt själv, då de största företag jag kommer på nu inte gör det.
Skillnaden är att Apple har överlägsen design av produkter som kan tillverkas med allmänt kända metoder. Tesla har utvecklat nya produktionsmetoder för att utveckla en produkt med ovanlig men inte vansinnigt unik design.

Som Elon säger gång på gång, 90-99% av arbetet och komplexiteten ligger i massproduktionen och utvecklingen av "maskinen som bygger maskinen", dvs produktionsprocessen. Vad du föreslår ovan är att just överlåta den delen till alla de tillverkare som inte ens tänkt tanken att produktionsprocessen behöver tänkas om. Vilket visar på ett djupt missförstånd om vad Tesla egentligen uppfinner. De uppfinner först och främst fabriker. I andra hand de bilar som dessa fabriker kan bygga.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
LarsL skrev:
backe skrev:
LarsL skrev:
Jag tycker att man har låga tankar om Tesla om man inte tror att dom har kontroll på sin leveranskedja. Tror ingenting har att göra med någon smutsig produktion utan det är rent affärsmässiga beslut. Det går fortare att utveckla om man har allt inhouse, vilket Tesla har bevisat.

Njae, nu var väl frågan om typ alla andra både bil och batterifabrikanter ska konkursa om några år när Tesla tillverkar sina produkter sjukt mycket billigare än någon annan, om du har bevis för det som händer 3 år framåt så är jag både imponerad och vill gärna se dom :)

Att Tesla utvecklar bra saker själva har jag inte sagt något om, det är att dom ska kunna pressa priserna så otroligt mycket mer än de andra som jag ifrågasatte.
Sluta att lägga in mer än vad jag skriver. Tesla har ett annat sätt att driva sitt företag än vad som är populärt just nu. Jag tror inte att Teslas sätt är dåligt utan ger bra kontroll och flexibilitet över deras verksamhet.
Jag har inte sagt att det är dåligt, jag förstår bara inte varför det har blivit en sanning här på forumet att Tesla ska kunna tillverka batterier och bilar så billigt om några år så alla andra är dödsdömda? Vi vet inte vad någon annan kommer ha för priser då, troligt enligt mig är att man kommer ligga på ungefär samma nivå.

Då fick jag svaret att man skulle krossa allt motstånd med att man tillverkar allt själv varpå jag undrade om Apple hatar pengar, inte kan eller har för dålig ekonomi för att göra det då dom inte valt den vägen.

Jag hoppas det går bra för Tesla, men även att det går bra för de andra, konkurrens brukar komma oss slutkunder till nytta, men ett flertal här verkar mysa över tanken på att Tesla ska krossa alla konkurrenter, varför?
Jag drar många paralleller mellan Apple och Tesla.
Apple säljer inte alla mobiler på marknaden.
Men de har en mycket stor det av de vinster som görs på smartphone marknaden.

Jag tror att Tesla kommer tjäna mest pengar på elbils marknaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

renes skrev:
backe skrev:
Apple skulle aldrig släppa ut produkter om dom inte var perfekta in i minsta detalj, sen finns det såklart buggar där också och designen på vissa saker, t.ex. antennagate, men rent kvalitetsmässigt så går inte något ut om det inte är 100% bra, den delen verkar inte alla ha som gör allt själva?

Jag har inget emot att Tesla gör allt själva heller och det kan säkert bli bra, men tills motsatsen har bevisats så tror jag inte att man ska dra växlarna att det är sanningen att det är superbra och kostnadsbesparande att göra allt själv, då de största företag jag kommer på nu inte gör det.
Skillnaden är att Apple har överlägsen design av produkter som kan tillverkas med allmänt kända metoder. Tesla har utvecklat nya produktionsmetoder för att utveckla en produkt med ovanlig men inte vansinnigt unik design.

Som Elon säger gång på gång, 90-99% av arbetet och komplexiteten ligger i massproduktionen och utvecklingen av "maskinen som bygger maskinen", dvs produktionsprocessen. Vad du föreslår ovan är att just överlåta den delen till alla de tillverkare som inte ens tänkt tanken att produktionsprocessen behöver tänkas om. Vilket visar på ett djupt missförstånd om vad Tesla egentligen uppfinner. De uppfinner först och främst fabriker. I andra hand de bilar som dessa fabriker kan bygga.
Jo, jag läser allt som Elon säger vilket är vad som upprepas här som ett mantra.

Vet inte om fabrikerna som bygger bilar har visat något som andra biltillverkare gör sämre? Vad är det isåfall?

Batterier har dom köpt såhär långt, så det är väl inget unikt?

Att bygga bilar i ett tält är iofs unikt men vet inte om någon annan vill ta efter det?

Maskiner som bygger maskiner, vad menas med det? Dom köpte väl ett tyskt bolag som jobbar just med det, så det är väl inget som Elon/Tesla kommit på?


Som jag sagt tidigare, jag gillar Tesla, hoppas det går bra och att konkurrensen är hård mellan olika märken.

Vad gäller Apple att dom bara gör saker som är allmänt använt av andra stämmer inte så bra, första märket som släpper en 5nm Soc nu t.ex., dom har fler saker som dom har egna designer på.

Är lika lätt att informationen sprids inne ifrån en egen fabrik som hos en underleverantör, det är människor som sprider detta och det händer oavsett vem som äger fabrikerna.

Jag lämnar detta nu och låter er hylla Elon vidare ostört.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av renes »

backe skrev:
Jo, jag läser allt som Elon säger vilket är vad som upprepas här som ett mantra.

Vet inte om fabrikerna som bygger bilar har visat något som andra biltillverkare gör sämre? Vad är det isåfall?

Batterier har dom köpt såhär långt, så det är väl inget unikt?

Att bygga bilar i ett tält är iofs unikt men vet inte om någon annan vill ta efter det?

Maskiner som bygger maskiner, vad menas med det? Dom köpte väl ett tyskt bolag som jobbar just med det, så det är väl inget som Elon/Tesla kommit på?

Som jag sagt tidigare, jag gillar Tesla, hoppas det går bra och att konkurrensen är hård mellan olika märken.

Vad gäller Apple att dom bara gör saker som är allmänt använt av andra stämmer inte så bra, första märket som släpper en 5nm Soc nu t.ex., dom har fler saker som dom har egna designer på.
Apple har inte designat 5 nm processen. Den är Samsungs och även mer än så TSMCs.
backe skrev:
Är lika lätt att informationen sprids inne ifrån en egen fabrik som hos en underleverantör, det är människor som sprider detta och det händer oavsett vem som äger fabrikerna.
Du har helt missat vad Tesla handlar om, det är uppenbart. Om du verkligen vill förstå dem bättre, så rekommenderar jag i första hand att titta igenom vad Sandy Munro har presenterat över tid vad gäller Tesla.
backe skrev:
Jag lämnar detta nu och låter er hylla Elon vidare ostört.
Men du verkar alltså inte vilja förstå bättre. So be it.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Jo, jag läser allt som Elon säger vilket är vad som upprepas här som ett mantra.

Vet inte om fabrikerna som bygger bilar har visat något som andra biltillverkare gör sämre? Vad är det isåfall?

Batterier har dom köpt såhär långt, så det är väl inget unikt?

Att bygga bilar i ett tält är iofs unikt men vet inte om någon annan vill ta efter det?

Maskiner som bygger maskiner, vad menas med det? Dom köpte väl ett tyskt bolag som jobbar just med det, så det är väl inget som Elon/Tesla kommit på?


Som jag sagt tidigare, jag gillar Tesla, hoppas det går bra och att konkurrensen är hård mellan olika märken.

Vad gäller Apple att dom bara gör saker som är allmänt använt av andra stämmer inte så bra, första märket som släpper en 5nm Soc nu t.ex., dom har fler saker som dom har egna designer på.

Är lika lätt att informationen sprids inne ifrån en egen fabrik som hos en underleverantör, det är människor som sprider detta och det händer oavsett vem som äger fabrikerna.

Jag lämnar detta nu och låter er hylla Elon vidare ostört.
Att människor som äger Teslabilar och tycker om dem sedan visar uppskattning till Teslas VD på ett forum som är tillägnat företaget Tesla är väl inte så konstigt? Du får nog leta upp något annat forum om du bara vill höra gnäll :)

Att man läser det Elon säger är kanske bra men man bör samtidigt sätta sig in och förstå sammanhanget.

Det Elon skämtar om som ett "tält" är långt ifrån vad man skulla kalla för ett tält. Det är en solid konstruktion helt i aluminium som dessutom är avsedd att vara permanent till skillnad mot tält.

Batterier köper man i vissa fall men Tesla har också under lång tid tagit fram celler tillsammans med Panasonic som är unika för Tesla. Den erfarenheten använder man nu för att ta fram egna celler. Det Tesla gör bättre än någon annan när det gäller elbilar är att man fokuserar på masstillverkning och låter det diktera alla beslut. Hur man mest effektivt kan utnyttja maskinen som bygger maskinen styr hur slutprodukten utformas. Att Tesla är ensamma hittils om att använda cylindriska celler som är lätta att massproducera är en effekt av det. Det är anledningen till att Tesla är den enda tillverkaren av elbilar som har haft någon betydande produktion hittils. Det finns inte någon annan tillverkare som har nått över 2k i veckan i produktionstakt trots att många som tex Nissan och VW och andra har försökt bygga elbilar i över ett decennium nu.

Det Tesla gör nu med egenutvecklade batterier, automatisering, Giga pressar, egenutvecklade processorer för autonomi som redan är i massproduktion och annat är oerhört långt före resten av bilindustrin. Sandy Munro kanske inte förstår batterier och elektronik fullt ut men de finns nog få som har så bra förståelse för vad format, paketering och tillverkningsmetoder har för inverkan på intjäningsförmåga och volym. Man bör ta vad han säger om det och Teslas försprång på allvar.

Apple och Tesla är två helt olika företag i två helt olika industrier och det är meningslöst att jämföra förutom att Apple är grymma på det de gör och det är Tesla med.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Med Teslas 25.000 dollars elbil är det kört för fossila bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av ChristerSjo »

renes skrev:

Skillnaden är att Apple har överlägsen design av produkter som kan tillverkas med allmänt kända metoder.
Vad har du för underliggande information som stödjer den tesen?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av renes »

ChristerSjo skrev:
renes skrev:

Skillnaden är att Apple har överlägsen design av produkter som kan tillverkas med allmänt kända metoder.
Vad har du för underliggande information som stödjer den tesen?
Ha! (Jag utgår från att du skämtar.)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av vigge50 »

Nu säger Elon att de använt 4680 batterierna i flera månader i prototyper. Vilka bilar det gäller säger han inte men man kan väll gissa att de i så fall sitter i prototyper av Cybertruck och Semi.

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Vad tror ni, kommer Tesla att tillverka 4680 batterier i Kina?

Elon Musk is redefining the ‘ICE age,’ turning combustion engine cars into museum relics.

https://www.teslarati.com/tesla-elon-mu ... e-age/amp/
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar