Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Jordad » 18 okt 2020 10:21

Svenssons skrev:Tar ett par viktiga meddelanden från Elon Musk igen även ifall detta egentligen framkom redan på Battery Day:
Suppliers.png

4680.png

Utifrån detta och det som framgick på Battery Day så antar jag att Model Y från Giga Berlin antingen kommer med rent nickelbaserade 4680-celler från Tesla eller andra typer av 4680-celler från leverantör till Tesla. Själv tror jag att det sannolikt blir 4680-celler från en leverantör till Tesla och inte Teslas egna celler. Frågan blir då vilken leverantör.

Jag har mycket svårt för att tro att Tesla kommer licensera ut tillverkning av 4680 till andra. Tesla har ett stort försprång när det gäller tillverkning av den här typen av celler och att de skulle ägna tid åt att lära upp en konkurrent istället för att bara göra det själva låter helt baklänges. Det är slöseri med tid och resurser.

Det Elon måste mena är nog att de kommer fortsätta köpa 2170 från andra. CATL har ju tex bra tillverkning av LFP och då är det smart att utnyttja det.
Jordad

Inläggav Teslaägare taliz » 18 okt 2020 10:34

CATL levererar inte 2170 till Tesla AFAIK.
Deras LFP är ”cell to pack”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare Laban » 18 okt 2020 11:30

taliz skrev:CATL levererar inte 2170 till Tesla AFAIK.
Deras LFP är ”cell to pack”.

Vet vi något om CATL's cell-to-pack teknologi ?

Har bara sett BYD's och den skiljer sig som sagt en hel del från Teslas. Stora, avlånga batterier. De pratade om 100 celler/pack. 4680 verkar vara 900+ för ett Model 3/Y pack.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare Svenssons » 18 okt 2020 11:39

Jordad skrev:Jag har mycket svårt för att tro att Tesla kommer licensera ut tillverkning av 4680 till andra. Tesla har ett stort försprång när det gäller tillverkning av den här typen av celler och att de skulle ägna tid åt att lära upp en konkurrent istället för att bara göra det själva låter helt baklänges. Det är slöseri med tid och resurser.

Det Elon måste mena är nog att de kommer fortsätta köpa 2170 från andra. CATL har ju tex bra tillverkning av LFP och då är det smart att utnyttja det.

Vad hindrar leverantörerna från att leverera 4680-celler med LFP? Som jag fattar det så är det Teslas ren nickel-katod som är den största utmaningen. Även Maxwells torr-elektrod process innebär väl svårigheter men inget av dessa krävs för att leverera tex LFP eller NMC i 4680-celler. Jag har svårt att tolka in att det gäller 2170-celler när Elon svarar att leverantörer ska hjälpa till att leverera de andra typerna av katoder på frågan om Tesla ska använda 4680-celler med tre olika katoder. Särskilt när man sätter ihop detta med att Model Y skall komma med 4680-celler och slide på Battery Day visade Model Y med Nickel + Mangan-katod:
Bild
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Jordad » 18 okt 2020 12:26

Svenssons skrev:
Jordad skrev:Jag har mycket svårt för att tro att Tesla kommer licensera ut tillverkning av 4680 till andra. Tesla har ett stort försprång när det gäller tillverkning av den här typen av celler och att de skulle ägna tid åt att lära upp en konkurrent istället för att bara göra det själva låter helt baklänges. Det är slöseri med tid och resurser.

Vad hindrar leverantörerna från att leverera 4680-celler med LFP? Som jag fattar det så är det Teslas ren nickel-katod som är den största utmaningen. Även Maxwells torr-elektrod process innebär väl svårigheter men inget av dessa krävs för att leverera tex LFP eller NMC i 4680-celler. Jag har svårt att tolka in att det gäller 2170-celler när Elon svarar att leverantörer ska hjälpa till att leverera de andra typerna av katoder på frågan om Tesla ska använda 4680-celler med tre olika katoder. Särskilt när man sätter ihop detta med att Model Y skall komma med 4680-celler och slide på Battery Day visade Model Y med Nickel + Mangan-katod:
Bild

4680 kräver tabless och det skiljer mot hur man vanligtvis tillverkar battericeller. Tesla har patent på tabless och har utvecklat tillverkningsmetoden under rätt lång tid. Jag tänker att eftersom Tesla redan har lärt sig tillverka 4680 så är det snabbare och mer kostnadseffektivt att utöka produktionen själva istället för att direkt dela tekniken med andra.

2170 NAC/NMC från Panasonic/Samsung/LG och LFP från CATL är bra komplement som man redan använder och kan fortsätta med framöver som inte direkt ersätts med tabless 4680. LFP från CATL är väl tex prismatiska celler med cell to pack idag och om det fungerar så är det enklast att fortsätta med det.
Jordad

Inläggav Teslaägare Laban » 18 okt 2020 13:19

Svenssons skrev:Vad hindrar leverantörerna från att leverera 4680-celler med LFP? Som jag fattar det så är det Teslas ren nickel-katod som är den största utmaningen. Även Maxwells torr-elektrod process innebär väl svårigheter men inget av dessa krävs för att leverera tex LFP eller NMC i 4680-celler. Jag har svårt att tolka in att det gäller 2170-celler när Elon svarar att leverantörer ska hjälpa till att leverera de andra typerna av katoder på frågan om Tesla ska använda 4680-celler med tre olika katoder. Särskilt när man sätter ihop detta med att Model Y skall komma med 4680-celler och slide på Battery Day visade Model Y med Nickel + Mangan-katod.

Tabless är väl kanske ett krav för att det ska fungera med kylningen ? Men det känns inte som att det är ett jätteproblem produktionsmässigt.

Men jag kan hålla med om att det finns en hel del som tyder på att de kommer att köpa 4680 celler från leverantörer. Samtidigt pratade Tesla sig varma om både LFP (billigt, inte så låg energidensitet på packnivå) och NMC (hälften så mycket nickel/kWh jämfört med en ren nickel cell och ganska liten skillnad när det gäller energidensitet) på Battery Day så det vore väldigt märkligt om de inte själva skulle producera dessa celler så småningom. Frågan är då var Elon menade med "at least for now". Dvs, när..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Föregående

Återgå till Tesla Energy / SolarCity