Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 28 dec 2020 13:26

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?

Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?

And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.




Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.

Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.

Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.


Tror det beror på prestandan hos 4680-cellerna. Om dom är så bra som jag tror kommer fler börja tillverka 4680-celler (eller liknande).

Mvh
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 07 okt 2016 21:07
Referralkod: niklas60543

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Jordad » 28 dec 2020 14:05

NiklasTesla skrev:
iAkita skrev:
Zalman3 skrev:Kommer Tesla styra om en stor del av batterimarknaden till 4680 formatet oavsett kemi?

Om Tesla, Panasonic, CATL och LG Chem styr över till 4680 formatet så har Tesla ett mycket stort inflytande på batterimarknaden.
Om det blir så stora volymer för detta format så det blir billigast.
Då hamnar konkurrenterna i en svår sits.
Ska de köpa dyrare batterier i ett annat format?
Eller ska de bygga om hela sin plattform för att kunna utnyttja de billiga 4680 batterierna?

And now another piece of the puzzle becomes clear. The success of the 4680 format depends on the tabless electrode to reduce the internal resistance of the cell. Tesla has decided to open up that technology to the biggest manufacturers of cells like Panasonic, LG and CATL. This is a move by Tesla to accelerate the volume production of 4680 format cells which reduces the cost of those components much faster than if Tesla tried to do it alone. It also has the potential to strand every other EV manufacturer who has picked a pouch cell format for their battery designs by making widely available 4680 format cells at a lower price. Tesla understands capitalism at the fundamental level. Two years from now when it becomes obvious, while all of Tesla's competitors are busy redesigning their battery packs to take advantage of lower cost cells, Tesla will be increasing it's sales volume of EVs based on the new lowest cost cells around. Wow, even the Chinese are going to be impressed by this.




Jag undrar det jag. Tesla har till exempel en marknadsandel på under 15% på den Europeiska marknaden. Ännu mindre om man räknar in plug-in hybrider.

Det säljs fler Renault Zoe än Model 3 i Europa, och Renaults kommande e-Megane har ett batteripack som är endast 6 cm högt. Med samma logik skulle man då kunna hävda att 4680 formatet är dödfött, eftersom enbart cellerna är 8 cm höga.

Så är det naturligtvis inte. Tesla är väl dessutom ganska ensamma om att använda cylindriska celler? Jag har svårt att se hur Teslas relativt ringa markadsandel skulle kunna tvinga batteritillverkarna att ställa om merparten produktionen till ett helt nytt format.


Tror det beror på prestandan hos 4680-cellerna. Om dom är så bra som jag tror kommer fler börja tillverka 4680-celler (eller liknande).

Mvh

Tesla har även patent på tabless och celler så stora som 4680 måste vara tabless. Tesla delar gärna patent men då måste motparten också dela eventuella förbättringar som motparten gör. Det innebär att Tesla även får tillgång till motpartens relevanta patent. De är knappt något företag som har vågat använda Teslas patent hittils. LG och Panasonic kommer troligen tillverka 4680 enbart till Tesla. Men det är säkert möjligt att Tesla kan licensera ut det med.
Jordad
 
Inlägg: 531
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 06 jan 2021 15:48


Panasonic President shares insights on Tesla’s 4680 battery cell production plans.



https://www.teslarati.com/tesla-4680-ce ... ident/amp/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8515
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 16 jan 2021 12:01

Vissa anser att Tesla/Panasonic ligger efter i prisutvecklingen.

960x0-2.jpg


https://www.forbes.com/sites/jamesmorri ... you-think/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8515
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare taliz » 16 jan 2021 13:26

Zalman3 skrev:Vissa anser att Tesla/Panasonic ligger efter i prisutvecklingen.

960x0-2.jpg


https://www.forbes.com/sites/jamesmorri ... you-think/


Den som satte ihop den där bilden verkar inte riktigt förstå vad hen visualiserar.
4680 är ett format. LFP & NCM en kemi. Äpplen och päron.
4680 kan vara LFP, eller NCM, eller NCA...

Vad 4680 kommer kosta i slutänden är alltså starkt kopplat till vilken kemi som används.
Troligen kommer CATL leverera LFP i 4680-format till Tesla och LG kommer leverera NCM i 4680-format. Panasonic NCA i 4680-format....
Dvs 4680 kommer ha väldigt olika priser och användningsområden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 7375
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 20 jan 2021 23:06

The Limiting Factor.

https://youtu.be/LgU3uIgJvAU
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 8515
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 21 jan 2021 12:38

Zalman3 skrev:The Limiting Factor.

https://youtu.be/LgU3uIgJvAU


Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 07 okt 2016 21:07
Referralkod: niklas60543

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare mikebike » 21 jan 2021 12:41

NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:The Limiting Factor.

https://youtu.be/LgU3uIgJvAU


Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).

MVH

Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
 
Inlägg: 812
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna
Referralkod: mikael72656

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 21 jan 2021 12:44

mikebike skrev:
NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:The Limiting Factor.

https://youtu.be/LgU3uIgJvAU


Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).

MVH

Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....


Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 07 okt 2016 21:07
Referralkod: niklas60543

Re: Batteridag 22 september

Inläggav Teslaägare [JM] » 21 jan 2021 12:49

NiklasTesla skrev:
mikebike skrev:
NiklasTesla skrev:
Zalman3 skrev:The Limiting Factor.

https://youtu.be/LgU3uIgJvAU


Blir intressant att snart se spec för första produkterna med 4680cellerna (gissar på Plaid Model S, Roadster, Tesla Semi).

MVH

Jag hoppas på att MY skall samma räckvidd och prestanda som M3....


Med tiden kan det bli så att varje Modell kring premiumnivå har 4680-celler. Frågan är bara vilken modell som blir först ut på marknaden med 4680-Celler?


Nya modell S/X....
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 951
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

FöregåendeNästa

Återgå till Tesla Energy / SolarCity

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.