Tesla home HVAC

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Tesla home HVAC

Inlägg av Maw »

På Q4 Earnings Call pratades det en del om möjligheten för Tesla att utveckla och tillverka HVAC för vanliga hus för att ersätta gasuppvärmning och direktverkande el som om värmepumpar för uppvärmning vore något revolutionerande som ingen tänkt på tidigare. Jag antar att det är något jag missförstått här för det måste rimligtvis redan finnas värmepumpar även i USA i vanliga villor även för uppvärmning? Vad är det som är revolutionerande med Teslas "HVAC" för uppvärmning av småhus? :?:

Transkribering från earnings call:
Martin Viecha

Thank you. The next question from investors is, since we're talking product road maps today, how do you view domestic cooling and heating in the context of accelerating the sustainable energy transition, and how might Tesla's HVAC and heat pump advances fit it?

Elon Musk -- Chief Executive Officer and Product Architect

You want to talk about that, Drew?

Drew Baglino -- Senior Vice President, Powertrain and Energy Engineering

Yeah. I think from a mission perspective, it's very aligned. If you imagine replacing natural gas, water, and space heaters with electric heat pumps, it offsets something equivalent to like 80% of what a solar plus Powerwall system would offset, so it's very impactful. And we have learned a lot about how to make capable and reliable heat pumps that work in all environmental conditions, and are excited about the idea of working on that problem one day.

Let me put it that way. It's definitely aligned with our mission to transition to sustainable -- accelerate the transition to sustainable energy.
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av marklubb »

Jag vet ingenting om det är så för USA men i många länder värms alla hus med gas, så för dem är det säkert revolutionärt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av bjelkeman »

I USA så värmer man mycket med gas, väldigt ofta med ventilationssystem med stora lufttrummor i källaren och galler i golven där luften kommer upp. Bullrigt, CO2 intensivt och verkar väldigt gammalmodigt. Det finns mycket att göra där när det kommer till energieffektivisering.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av Maw »

Där ser man.
Kanske Nibe borde expandera i USA.. eller det kanske se gör? Jag följer inte Nibe :)
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av marklubb »

Maw skrev:
Där ser man.
Kanske Nibe borde expandera i USA.. eller det kanske se gör? Jag följer inte Nibe :)
Det krävs rätt bra isolerade hus om värmepumpar ska vara effektiva (eller ens lyckas värmas hus). Det är ingen vits med englasfönster, oisolerade tak och oisolerade golv på krypgrund, då kan man bara få huset varmt med ett vattenbaserat system med hög värme i ledningarna, och då behövs gas eller en elpatron.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av Maw »

marklubb skrev:
Maw skrev:
Där ser man.
Kanske Nibe borde expandera i USA.. eller det kanske se gör? Jag följer inte Nibe :)
Det krävs rätt bra isolerade hus om värmepumpar ska vara effektiva (eller ens lyckas värmas hus). Det är ingen vits med englasfönster, oisolerade tak och oisolerade golv på krypgrund, då kan man bara få huset varmt med ett vattenbaserat system med hög värme i ledningarna, och då behövs gas eller en elpatron.
Ok, men det borde vara samma problem för Tesla om de börjar göra värmepumpar för hus?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av RagWal »

Nibe jobbar sen flera år på att jobba in vp på USA-marknaden. Som sagts så är det mycket gas och värme via vemtilationen. Nibe har köpt flera bolag för att komma åt marknaden men det är trögt att ställa om.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av spacecoin »

Alla sådana här ämnen som kommer upp via frågor bör man ta med en rejäl nypa salt. Jag har hört så många märkliga frågor genom åren och det är väldigt sällan Tesla säger "nej, det är inget vi planerar i närtid", om det nu någonsin har hänt.

Ett tidigare exempel är om man skulle börja konkurrera med AWS om molntjänster genom att använda kundernas bilar. Inte ens den skit-korkade frågan svarade Elon "nej" på, så en hink med salt tänker jag.

Jag tror att det är troligare att man helt lägger ned solar till privatpersoner än att man börjar sälja luftvärmepumpar. SolarCity-verksamheten verkar blöda pengar.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av tslaqqq »

Nej den HVAC Elon pratar om var i storlek en skokartong el dyl med hjälp av teknik o kunskap dom samlat på sig från olika områden bla Model Ys värmepump osv - vill jag minnas att jag hörde Elon nämna
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av Fredrik j »

tslaqqq skrev:
Nej den HVAC Elon pratar om var i storlek en skokartong el dyl med hjälp av teknik o kunskap dom samlat på sig från olika områden bla Model Ys värmepump osv - vill jag minnas att jag hörde Elon nämna
Men expansionskärlet måste väl sitta utomhus för att det ska fungera så minst två skokartonger behöver det bli.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av Maw »

tslaqqq skrev:
Nej den HVAC Elon pratar om var i storlek en skokartong el dyl med hjälp av teknik o kunskap dom samlat på sig från olika områden bla Model Ys värmepump osv - vill jag minnas att jag hörde Elon nämna
Vad är det för kunskap som Tesla skulle skaffat sig som inte en mängd andra företag också besitter?

För övrigt så är minimal storlek inte högsta prioritet i ett hus, det finns en mängd andra kvalitéer som är viktigare. :)
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av spacecoin »

tslaqqq skrev:
Nej den HVAC Elon pratar om var i storlek en skokartong el dyl med hjälp av teknik o kunskap dom samlat på sig från olika områden bla Model Ys värmepump osv - vill jag minnas att jag hörde Elon nämna
Ja det är inte klokt vad han hittar på den gossen... Det är säkert exakt samma problemrymd och teknik som man använder i en LVP för ett hus... lol... Händer detta före eller efter Roadster 2? Teslabot? ;)
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av tslaqqq »

Läs på lite om värmepumpen i Model Y vet ja och octovalve i synnerhet
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av expat »

marklubb skrev:
Maw skrev:
Där ser man.
Kanske Nibe borde expandera i USA.. eller det kanske se gör? Jag följer inte Nibe :)
Det krävs rätt bra isolerade hus om värmepumpar ska vara effektiva (eller ens lyckas värmas hus). Det är ingen vits med englasfönster, oisolerade tak och oisolerade golv på krypgrund, då kan man bara få huset varmt med ett vattenbaserat system med hög värme i ledningarna, och då behövs gas eller en elpatron.
Vet inte om jag håller med dig. Syrran köpte ett sommarhus i Kungshamn. Gammalt tidsenligt hus där, ingen extra isolering. Har fungerat hur bra som helst med bergvärme. Börjar bli fullt med bergvärmeinstallationer där. Deras granne har en luft/vatten, inga problem
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av spacecoin »

tslaqqq skrev:
Läs på lite om värmepumpen i Model Y vet ja och octovalve i synnerhet
Förklara för mig ungefär hur du menar att Octovalve skulle användas i en hemma-luftvärmepump... Jag tar fram popcornen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
Där ser man.
Kanske Nibe borde expandera i USA.. eller det kanske se gör? Jag följer inte Nibe :)
https://solcellskollen.se/podcast/gerte ... gshistoria

Dom har köpt två företag i USA om jag minns rätt. Det var en månad sen eller två som jag lyssnade på podden.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av Teslaspolen »

spacecoin skrev:
Maw skrev:
Där ser man.
Kanske Nibe borde expandera i USA.. eller det kanske se gör? Jag följer inte Nibe :)
https://solcellskollen.se/podcast/gerte ... gshistoria

Dom har köpt två företag i USA om jag minns rätt. Det var en månad sen eller två som jag lyssnade på podden.
Hah, kul. Satte mig precis att leta fram just den länken när jag såg tråden.

Angående Tesla hade jag hoppats att man skulle vara lite mer än låtsasrevolutionerande och "uppfinna" det som varit nästan standard sedan 15-20 år här...
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av JonasH »

Hade/har en intressant konversation med några i USA sedan igår på FB.
De har knappt hört talas om något annat än luft/luft-pumpar. Bergvärme är som trolleri för dem.
De är övertygade om att värmepumpar inte fungera om det inte är varmt ute.
Och de kör gas för uppvärmning.
Tror ett företag som Tesla kan göra mycket för att omvända de som tillber gas-guden precis som de faktiskt lyckats otroligt bra med elbilar.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev:
Hade/har en intressant konversation med några i USA sedan igår på FB.
De har knappt hört talas om något annat än luft/luft-pumpar. Bergvärme är som trolleri för dem.
De är övertygade om att värmepumpar inte fungera om det inte är varmt ute.
Och de kör gas för uppvärmning.
Tror ett företag som Tesla kan göra mycket för att omvända de som tillber gas-guden precis som de faktiskt lyckats otroligt bra med elbilar.
Teslas HVAC är väl luft/luft?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av JonasH »

Ja den är luft/luft om de använder samma teknik som i bilarna.
Tror deras gärning kan vara att övertyga folk att det fungerar och får folk att gå bort från gas.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev:
Ja den är luft/luft om de använder samma teknik som i bilarna.
Tror deras gärning kan vara att övertyga folk att det fungerar och får folk att gå bort från gas.
Om jag förstår poängen med octovalve rätt så är fördelen att man på ett steglöst och exakt sätt kan styra kyla till komponenter som behöver kylas och värmer till komponenter som samtidigt behöver värme.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla home HVAC

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
JonasH skrev:
Ja den är luft/luft om de använder samma teknik som i bilarna.
Tror deras gärning kan vara att övertyga folk att det fungerar och får folk att gå bort från gas.
Om jag förstår poängen med octovalve rätt så är fördelen att man på ett steglöst och exakt sätt kan styra kyla till komponenter som behöver kylas och värmer till komponenter som samtidigt behöver värme.
Ja, och jag har lite svårt att se poängen med den funktionen i en värmepump för villor. Men "teslaqqq" (eller någon annan) kanske kan förklara vad jag missar?
Skriv svar