Har någon fått sin PowerWall 2?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av Pro-Z »

Jag har dålig koll på offgrid men vad jag förstått så lämpar sig lågvolt bättre.
Detta 48V system känns lämpligt men som sagt det som ett tips från en novis när det gäller offgrid. https://www.europe-solarstore.com/lg-ch ... ckage.html
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av Tars »

Fick Mail om att mina batterier nu omvandlas till krediter.
Jag vill ju ha mina batterier istället.
Ska det va så svårt att få fram?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
andromedas
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 jul 2019 01:00

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av andromedas »

Tars skrev:
Fick Mail om att mina batterier nu omvandlas till krediter.
Jag vill ju ha mina batterier istället.
Ska det va så svårt att få fram?
De går fint att beställa på https://www.tesla.com/sv_SE/powerwall
Vad betyder det??
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av Tars »

Har gjort en beställning på 3 st. Får se vad som händer
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av Edis »

Tars skrev:
Har gjort en beställning på 3 st. Får se vad som händer
Har du fått någon mer info efter beställningen?

Det är ju väldigt intressant att minst köpa en Powerwall om man får 60% i stöd via Boverket (max 50000kr), men då gäller det ju att det blir installerat inom en relativt snar framtid.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av Zalman3 »

Är på landet. Blixten slog ner å vi blev utan ström ett tag.
En powerwall hade varit bra!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av Jojo »

Jag har beställt mina PowerWall för ca 2 år sedan och inte sett skymten av dessa. Kollade upp med Tesla i våras, efter mycket om och men fick jag till svars att det kommer dröja ytterligare... Pengarna tillbaka är väl den enda vettiga lösningarn :evil:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av Zalman3 »

I Europa verkar de flesta Powerwalls gå till Nederländerna.

Tesla Energy Business Global Expansion Continues as Europe Becomes #1 For Powerwall Export.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... xport-area
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
I Europa verkar de flesta Powerwalls gå till Nederländerna.

Tesla Energy Business Global Expansion Continues as Europe Becomes #1 For Powerwall Export.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... xport-area
Domstol har dömt att utsläppen måste ner rejält i år och solceller verkar vara en av de stora satsningarna som ska hjälpa till att få ner utsläppen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av _Peter »

Hej
Jag har tidigare (2019-08) beställt solcellsanläggning på 11.4 kWh + PowerWalls men ej hört ett knyst tb fr tesla, förutom att beställningen ligger på mitt Tesla konto. Har tröttnat på att vänta och har nyligen beställt en annan solcellsanläggning på 23.7 kWh som kommer vara installerad och i bruk om ca 8 veckor.

Utöver detta har jag idag även gjort en separat beställning på bara PowerWalls (via en länk ovan här i tråden) och fick beställningen bekräftad, blev debiterad för depositionen och den ligger på mitt Tesla konto med ett beställningsnr. Dock står det "Vi kommer kontakta dig när PowerWall blir tillgänglig i ditt land."

Hoppas de släpper en större och kraftfullare PowerWall 3 på Batteri day 22 sept och att de även börjar leverera till Sverige!

Den som väntar på något gott... ;)


P.s. & BTW
Är det någon som vet om Teslas PowerWalls kan installeras mot Solar Edge SE17k växelriktare?
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av tomla »

_Peter skrev:
Hej

P.s. & BTW
Är det någon som vet om Teslas PowerWalls kan installeras mot Solar Edge SE17k växelriktare?
Det borde inte vara några problem genom att det är separata system som går över AC.
Dock så får du inte in din solcellsanläggning i tesla appen.
Det gör att mycket av integrationen inte fungerar.
Är det någon som har hört hur det går med den externa brytarna som behövs för att Powerwall skall fungera vid strömavbrott?
Senast jag läste på deras websida så fanns den inte ännu.
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av _Peter »

Hittade nyss en bekräftelse på PowerWall 1 iaf via Teslas support;

Ang integrationen, så har jag det mesta via Tibber idag, men vore kanon om man kunde få det i Tesla appen också :D
Skärmavbild 2020-09-10 kl. 11.25.22.png
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av zyax »

_Peter skrev:
Är det någon som vet om Teslas PowerWalls kan installeras mot Solar Edge SE17k växelriktare?
Ja, det ska gå bra, min polare har typ den konfigurationen. Jag försökte få honom att förstå att en Powerwall är meningslös i Sverige utan framgång, jag vet inte varför man ska ha en sådan, jag kör min anläggning och säljer det lika dyrt till nätet som han sparar på att lagra elen så...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av _Peter »

zyax skrev:
...jag vet inte varför man ska ha en sådan, jag kör min anläggning och säljer det lika dyrt till nätet som han sparar på att lagra elen så...
Jag ser det så här.
1. Vi har egen solproduktion (snart) och tack vare smarta system så kan vi välja att först använda den egna solelen till vår egen konsumtion först (läs: ladda elbilar, huset mm) sedan fylla på egna batterierna (PowerWalls) med överskjutande produktion. Blir det något över kan vi sälja det till nätet.

2. Om vi inte själva förbrukar så mycket kan vi sälja den lagrade energin till nätet när vi får bäst betalt för den (automatiskt).

3. Det känns fint att kunna ladda 100% egen producerad grön solel från hustaket i våra elbilar när vi vill* :)

4. Men du har rätt, det är svårt att backa upp inköpsbeslutet av PowerWalls med bara ekonomi, då elen är så billig i Sverige. Men de är faktiskt hälften så dyra / lagrad kWh som alla andra batterilösningar jag kollat på.

* I dagsläget räcker inte en PowerWalls 14 kWh så långt, men stödladda bilarna lite samt att man laddar ju mest annars på natten m smart laddning iaf.
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av kikat »

zyax skrev:
_Peter skrev:
Är det någon som vet om Teslas PowerWalls kan installeras mot Solar Edge SE17k växelriktare?
Ja, det ska gå bra, min polare har typ den konfigurationen. Jag försökte få honom att förstå att en Powerwall är meningslös i Sverige utan framgång, jag vet inte varför man ska ha en sådan, jag kör min anläggning och säljer det lika dyrt till nätet som han sparar på att lagra elen så...
Är en vanlig missuppfattning att man har ett batteri i en solcellsanläggning för lagra sin solel för att sedan använda när de inte producerar.

Det primära syftet är i själva verket att kapa toppar samt undvika inköp av dyr el. De flesta batteri som säljs i Sverige ställer man in så att de laddar upp sig vid lågtariff-tider samt när det är billig el, blir vanligtvis på nätterna. Styrningen skjuter sedan in effekt från batteriet till nätet vid behov. Går därför att undvika höga effekttariffer och spara pengar genom att sänka huvudsäkringen. Men även om man använder batteriet till rätt syfte går det antagligen inte att räkna hem till annat än till större fastigheter. Det får man räkna på vid varje enskilt fall.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av tomla »

zyax skrev:
_Peter skrev:
Är det någon som vet om Teslas PowerWalls kan installeras mot Solar Edge SE17k växelriktare?
Ja, det ska gå bra, min polare har typ den konfigurationen. Jag försökte få honom att förstå att en Powerwall är meningslös i Sverige utan framgång, jag vet inte varför man ska ha en sådan, jag kör min anläggning och säljer det lika dyrt till nätet som han sparar på att lagra elen så...
Som det sades innan batteri är inte bara för solelen.

Jag ser det så här.
1. Minska max belastning. Säkringsavgiften är dyr.
2. Köpa el när den är billig och använda den när den är dyr.
3. Skönt för oss på landet att slippa strömavbrotten.

Även med dessa tre argument så är det svårt att få investering att gå ihop.
Men samma som med min gamla tesla, någon måste ta steget först när innan det är ekonomiskt försvarbart.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av kenjon »

Jag köpte ett system med gammal teknik (är NiMH tror jag). Kostade mej ca 70 000 kr efter bidrag, för 11,5 kW.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av Svenssons »

tomla skrev:
zyax skrev:
_Peter skrev:
Är det någon som vet om Teslas PowerWalls kan installeras mot Solar Edge SE17k växelriktare?
Ja, det ska gå bra, min polare har typ den konfigurationen. Jag försökte få honom att förstå att en Powerwall är meningslös i Sverige utan framgång, jag vet inte varför man ska ha en sådan, jag kör min anläggning och säljer det lika dyrt till nätet som han sparar på att lagra elen så...
Som det sades innan batteri är inte bara för solelen.

Jag ser det så här.
1. Minska max belastning. Säkringsavgiften är dyr.
2. Köpa el när den är billig och använda den när den är dyr.
3. Skönt för oss på landet att slippa strömavbrotten.

Även med dessa tre argument så är det svårt att få investering att gå ihop.
Men samma som med min gamla tesla, någon måste ta steget först när innan det är ekonomiskt försvarbart.
För punkt tre krävs en extra växelriktare som funkar off-grid och sätt att bryta ledningen. Jag tar gärna in mer information om sådan lösning men har inte hört om någon som har detta förutom enstaka personer som går in för det där pengar inte spelar någon som helst roll. Vet att det finns hybrid-växelriktare som funkar både off-grid och on-grid men tror inte det finns någon hybrid-växelriktare som klarar IEC 62109.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av tomla »

Svenssons skrev:
tomla skrev:
zyax skrev:
Jag ser det så här.
1. Minska max belastning. Säkringsavgiften är dyr.
2. Köpa el när den är billig och använda den när den är dyr.
3. Skönt för oss på landet att slippa strömavbrotten.

Även med dessa tre argument så är det svårt att få investering att gå ihop.
Men samma som med min gamla tesla, någon måste ta steget först när innan det är ekonomiskt försvarbart.
För punkt tre krävs en extra växelriktare som funkar off-grid och sätt att bryta ledningen. Jag tar gärna in mer information om sådan lösning men har inte hört om någon som har detta förutom enstaka personer som går in för det där pengar inte spelar någon som helst roll. Vet att det finns hybrid-växelriktare som funkar både off-grid och on-grid men tror inte det finns någon hybrid-växelriktare som klarar IEC 62109.
För punkt tre behövs ingen extra växelriktare.
Det behövs en automatiskbrytare som blanda annat Tesla har tagit fram men inte för Sverige ännu.
Powerwall ger en växelström ut om brytare mot griden är avstängd.
Då fungerar även din solcellsanläggning.
Det kan vara så att ett jordtagsmätning måste göras innan nät leverantören godkänner din installation.
Detta med Batteribackup i småhus är en sålänge ovanligt och få vet hur man gör.
jaha
Inlägg: 31
Blev medlem: 20 maj 2019 13:12

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av jaha »

Något nytt på den här horisonten? När kommer vi se powerwall i Sverige?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Har någon fått sin PowerWall 2?

Inlägg av Zalman3 »

jaha skrev:
Något nytt på den här horisonten? När kommer vi se powerwall i Sverige?
Tesla säger att de nu har god tillgång på batterier.
Och ökar produktionen av Powerwall dramatiskt.
Så kanske det kommer leveranser till Sverige till slut.
If that's not enough, Sagar continued by sharing that the factory is producing over 6,500 Tesla Powerwalls each week. The company produced 37,600 of the home batteries in Q2 2022, and a 22 percent increase is expected for Q3 2022. Meanwhile, it was also reported that Tesla is on target to make 442 Megapacks during the same quarter, which, if successful, will mark an 85 percent increase from Q2 2022.
https://insideevs.com/news/609777/tesla ... ga-nevada/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar