Första kundinstallationerna rullar ut

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Första kundinstallationerna rullar ut

Inlägg av Feddan »

Spännande! Hoppas de fungerar bra, jag är sugen på att skaffa det (när det väl är dags att uppgradera taket).
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Första kundinstallationerna rullar ut

Inlägg av eric »

Kul!

Men hur är det med effekten man får ut? En snabb googling ger att Solar Roof ger ”5,5 watt per square feet”, vilket jag får till 59,2 W/kvm.

Jämför man det med en standardpanel man brukar slänga upp på taket här som ger 483,8 W/kvm så känns det lite visset.

Eller tänker/räknar jag fel?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Första kundinstallationerna rullar ut

Inlägg av 12man »

483W/m2 verkar högt för standard panel, de är ungefär vad panelerna på ISS eller Dragon ger
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Första kundinstallationerna rullar ut

Inlägg av eric »

Per panel är det 295W, jag räknade om till W/kvm för att kunna jämföra bara. :)

Edit: Nä vänta! Det är jag som är helt ute och cyklar. 180 W/kvm ska det vara, my bad. Alldeles för trött för en enkel uträkning uppenbarligen. :oops:
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Första kundinstallationerna rullar ut

Inlägg av Svenssons »

Effekt per kvadratmeter spelar bara roll om man har begränsad yta att sätta upp panelerna på. Det är kostnad per installerad kW som är intressant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Första kundinstallationerna rullar ut

Inlägg av eric »

Många villor på vanliga tomter har en ganska begränsad yta att sätta paneler på misstänker jag. Det är därför jag vill ha hög effekt per kvm.

Även om jag utnyttjade precis hela min takarea hade effekten med solar roof tyvärr blivit rätt klen.

Mycket snyggare dock! Det ska man inte underskatta.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Första kundinstallationerna rullar ut

Inlägg av Legato »

eric skrev:
Många villor på vanliga tomter har en ganska begränsad yta att sätta paneler på misstänker jag. Det är därför jag vill ha hög effekt per kvm.

Även om jag utnyttjade precis hela min takarea hade effekten med solar roof tyvärr blivit rätt klen.

Mycket snyggare dock! Det ska man inte underskatta.
Ja allas behov är olika. Mitt tak ser ingen så utseendet spelar ingen roll. Hög effekt till rimligt pris är det enda viktiga.

Men jag hoppas såklart att många lockas av utseendet och investerar i Teslas lösning.

Rent generellt fattar jag inte att så få köper solpaneler. Extremt bra, nära nog riskfri investering som dessutom är bra för miljön!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Första kundinstallationerna rullar ut

Inlägg av Svenssons »

eric skrev:
Många villor på vanliga tomter har en ganska begränsad yta att sätta paneler på misstänker jag. Det är därför jag vill ha hög effekt per kvm.
Nja, för ett hus med 200 kvm tak så får du ju ändå upp ca 12 kW vilket nog är bra mycket mer än vad de flesta som installerar solceller sätter upp. Själv har jag 5kW. Med samma effekt per kvm som vanliga paneler så börjar man närma sig gränsen för att räknas som mikroproducent.

60 W/kvm är inte för lågt för de allra flesta misstänker jag. Frågan är som sagt vad kostnad per kvm är. Är den för hög kanske man inte vill sätta några på norrsidan (om man har sadeltak med norr/södersidor) och då har man bara halva ytan att sätta celler på. Har man sadeltak med sidor i öst/väst vill man nog få upp på bägge sidorna.

Med 12kW så får du ut runt 12 000 kWh per år. Hur stor elförbrukning har du?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Första kundinstallationerna rullar ut

Inlägg av eric »

Vårt hus ligger på runt 13.000 kWh/år, men med teslan skuttar årsförbrukningen upp till nästan 20.000 kWh/år. Den rullar ju ändå många mil. Ganska snart blir det troligtvis en elbil till och då ligger vi gissningsvis runt 23-24.000 kWh/år.

I och med det så blir effekten per kvadrat tak inte oviktig för vår del. Tyvärr blir det nog en anläggning på ~14kW istället för de ~20kW vi tänkte först, av estetiska skäl. Just det estetiska hade ju solar roof kunnat ordna, men jag skulle troligtvis inte få mer än strax över 7kW med den effekt dom ger idag, enligt Google.

Men det är ju som Legato säger, behoven ser olika ut. För många kanske solar roof fungerar alldeles utmärkt.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Första kundinstallationerna rullar ut

Inlägg av Wahll »

Svenssons skrev:
eric skrev:
Många villor på vanliga tomter har en ganska begränsad yta att sätta paneler på misstänker jag. Det är därför jag vill ha hög effekt per kvm.
Nja, för ett hus med 200 kvm tak så får du ju ändå upp ca 12 kW vilket nog är bra mycket mer än vad de flesta som installerar solceller sätter upp. Själv har jag 5kW. Med samma effekt per kvm som vanliga paneler så börjar man närma sig gränsen för att räknas som mikroproducent.

60 W/kvm är inte för lågt för de allra flesta misstänker jag. Frågan är som sagt vad kostnad per kvm är. Är den för hög kanske man inte vill sätta några på norrsidan (om man har sadeltak med norr/södersidor) och då har man bara halva ytan att sätta celler på. Har man sadeltak med sidor i öst/väst vill man nog få upp på bägge sidorna.

Med 12kW så får du ut runt 12 000 kWh per år. Hur stor elförbrukning har du?
Jag har 16,8kwh i panelerna vilken ger en växelriktare på 12,6kw. 57 paneler på 96kwm
Beräknas ge 15000kwh årligen.

För den som vill jämföra


Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Skriv svar