Sida 1 av 1

Batterier i svenska elnätet.

Postat: 08 dec 2018 13:33
av ml42
Enligt ny teknik ska Fortum fixa reglerstyrka mha batterier. Stationen kommer att kunna leverera massor av reglerstyrka med minimal försämring av aggregatens prestanda.

https://www.nyteknik.se/premium/svensk- ... et-6939330

När jag först tänkte på batterier i Nordiska elnätet tänkte jag att vi skulle göra som i tex Australien och fixa ett stort batteri som håller frekvensen på 50Hz. Övriga maskinparken fick helt enkelt styras så att batteriet hölls på lagom SoC. Fortum tänker väl detta mest som ett test antar jag men det finns några fördelar med mindre utspridda batterier. Först och främst blir det ett mindre sårbart system när inte hela batterikapaciteten kan slås ut av enstaka fel. Ett lokalt batteri skulle dessutom kunna delvis ersätta de reservkraftsaggregat som finns på nästan alla vattenkraftverk. Prismässigt så finns det nog både + och - poster mellan de båda alternativen.

Alla är överens om att försäljning av reglerstyrka försämrar aggregatets verkningsgrad och ökar investeringsbehovet pga ökat slitage. Jag har inte hittat några bra siffror på verkningsgradsförsämringen men genom åren har jag hört så höga siffror som 1,5% på enskilda aggregat. Svensk vattenkraft levererar ett normalår 65 TWh och om vi räknar med 0,5% förbättring av verkningsgraden med ett väl utbyggt batterisystem så skulle det bli 325 GWh.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenkraft_i_Sverige

... någon fler som har tankar om detta?

Re: Batterier i svenska elnätet.

Postat: 08 dec 2018 13:49
av evilirish
Tycker det är bra att denna tekniska lösning börjar användas här också. Det har ju uppenbarligen varit succé i Australien.

Re: Batterier i svenska elnätet.

Postat: 08 dec 2018 14:24
av TeslaTissel
evilirish skrev:
Tycker det är bra att denna tekniska lösning börjar användas här också. Det har ju uppenbarligen varit succé i Australien.

YES! Heja! Bara inte de passar på höja elpriserna alltför mycket.

Re: Batterier i svenska elnätet.

Postat: 08 dec 2018 14:28
av ml42
För er som inte kan öppna artikeln så är det ett 5 MW - 6,2 MWh batteri som ska installeras i Forshuvud kraftstation. Det är alltså en bråkdel av vad som gjordes i Australien men det är ändå en början på vad som kan bli ett nytt och effektivare sätt att köra våra vattenkraftverk.

Re: Batterier i svenska elnätet.

Postat: 08 dec 2018 16:13
av joel80
Utan att räkna på det eller ha koll på alla ersättningsnivåer så tror jag man kan få ekonomi i ett sånt system på en inte alls för lång tid... Inte bara för att man kan öka produktionen, man kan också sälja mer el då det behövs som mest och är dyrast, samt frekvensreglera bättre vilket också ger bra ersättning.

Ca 31 miljoner kr står det att det kostar. Vad tror ni? Kan de få tillbaka investeringen på 10-15år? :)

Re: Batterier i svenska elnätet.

Postat: 09 jun 2019 10:41
av Zalman3
joel80 skrev:
Utan att räkna på det eller ha koll på alla ersättningsnivåer så tror jag man kan få ekonomi i ett sånt system på en inte alls för lång tid... Inte bara för att man kan öka produktionen, man kan också sälja mer el då det behövs som mest och är dyrast, samt frekvensreglera bättre vilket också ger bra ersättning.

Ca 31 miljoner kr står det att det kostar. Vad tror ni? Kan de få tillbaka investeringen på 10-15år? :)
Kanske inte bara hos kraftverket.
Men lite batteribackuper här och var skapar bättre leveranssäkerhet.
Bara i Umeå så har det varit flera strömavbrott det senaste året, som har drabbat +10.000 abonnenter.
Det kostar samhället stora pengar.

Re: Batterier i svenska elnätet.

Postat: 18 nov 2020 14:18
av Kronberg

Re: Batterier i svenska elnätet.

Postat: 18 nov 2020 14:38
av Zalman3
Kronberg skrev:
Intressant!

Re: Batterier i svenska elnätet.

Postat: 18 nov 2020 14:56
av fth
Kronberg skrev:
Det pratas i inlägget återigen om V2G (här med omskrivningen "dubbelriktad laddning"), en sak som stoppar upp detta är ju att det i praktiken inte finns några bilar som stöder just "dubbla riktningar".

Detta hindrar ju dock inte att man använder "enkelriktad laddning" mer intelligent.

När man har ett överskottsproduktion hos intermittenta energikällor (sol, vind) så finns det ju redan idag möjligheten att låta överskottet "strömma" in i anslutna elbilar istf att dumpa priset till 0 eller lägre.

Det krävs ju då "bara" en mer intelligent styrning, liknande det som Tibber gör redan idag.

Det vore ju tämligen enkelt att göra det möjligt för elbilsägare att ställa in en lägsta- och en högstanivå för laddning (t.ex. 65%/90%), och en prisnivå (t.ex. 1:-/kWh) där laddning upp till högstanivå skall fortsätta.
En intelligent tjänst skulle då först ladda bilen till lägstanivå, och sedan övervaka elpriset och fortsätta laddning när priset går under den inställda "triggernivån".

Det går ju förstås inte att använda elbilarna som reservkraft, eller fullt ut till frekvensreglering etc, men en hyfsat stor del av problemet med intermittenta energislag skulle ju kunna lösas med befintlig teknik, och sannolikt tämligen små investeringar. Finns det några initiativ i den här riktningen? Tibber fungerar ju i praktiken ungefär så om man utnyttjar möjligheten att optimera laddning efter pris, men det borde ju gå att göra i större skala, och hos alla operatörer?

/fth

Re: Batterier i svenska elnätet.

Postat: 18 nov 2020 15:40
av taliz
Det finns ju många serverhallar, och säkert andra verksamheter, som har stora batterier som reservkraft sedan länge.
Kan dom nyttjas även av kraftbolaget så blir det ju en win-win.
Visst, många är säkert sizeade bara för att klara tiden tills generatorn startar, men lite marginal finns nog inte sällan.

Re: Batterier i svenska elnätet.

Postat: 18 nov 2020 17:48
av ochso
Bahnhof nyttjar ju befintlig UPS för att kunna stötta elnätet i Stockholm också.