Vad behövs för off-grid

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Vad behövs för off-grid

Inlägg av AGCF »

Med dagens elpris är det kanske inte lönt men jag har ett hus som idag varken har el eller vatten. Det är ett torp som ligger 1,6 km från närmaste elkabel. Jag uppskattar att det skulle kosta minst 100 000 kr att dra fram el, det är en kvalificerad gissning. Bara kabeln kostar ganska mycket nuförtiden. Om man skulle lösa elförsörjningen med en powerwall och solceller, hur stor installerad effekt går då åt? Skulle det ens vara möjligt att ha den lösningen på vintern eller behövs det ytterliggare backup? Idag används torpet några veckor på sommaren och jag får en minimal hyra för det. Eftersom det har en enskild sjötomt så skulle jag helst vilja att det blev året runt. Man kan komplettera med gasspis etc. om det är det det hänger på. Uppvärmningen är icke existerande idag så det går att anpassa. Värmepump, ved eller något annat, men man får mer i hyra om hyresgästerna slipper krångla med vet.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad behövs för off-grid

Inlägg av Svenssons »

Beror ju helt på hur mycket el man kommer konsumera. Om torpet är helt utan el så skulle ju en solcellspanel på 225 W och ett bilbatteri ge off-gridlösning för att t.ex. kunna ladda mobiltelefonen och ge lite belysning på kvällen. Går man upp till en Powerwall på 7 kW och solceller på 2 kW så klarar man nog av kylskåp, TV, dator m.m. men ingen uppvärmning. Att få uppvärmning från solceller i Sverige är mycket kostsamt och ineffektivt så bästa sättet att lösa detta är med vedeldning, pelletspanna eller liknande. Vår, sommar och höst skulle solfångare fungera för varmvatten och cirkulationspumpen drar nog inte mer än 50 kWh per år. Saker som drar mycket ström är allt som ska värma upp/kyla ned saker snabbt (AC, vattenkokare, varmvattenberedare, ugn och micro t.ex.). Andra saker som kan ha höga toppeffekter är t.ex. vissa dammsugare och elverktyg. Dessa lär oftast inte dra många kWh per år men har hög toppeffekt som off-gridsystemet kanske inte klarar av.

Allt är taget från huvudet och jag kan nog ha fel men bör ge ett hum om vad som behövs. För 100 tkr skulle du kunna ha råd med 2-3 kW solceller, inverter, en Powerwall och installation och antagligen ha lite pengar över. Ger en toppeffekt på 2 kW på natten, 3-4 kW på dagen och kan konsumera kring 10 kWh per dag halva året. Nästa steg är solfångare med ackumulator och en vedspis för vedeldning och matlagning. För att kunna ha el året om krävs dock antagligen ett dieselaggregat också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vad behövs för off-grid

Inlägg av vigge50 »

Jag bodde tidigare med mina föräldrar i ett hus som var väldigt effektivt när det gällde uppvärmning. Det var ett en och ett halvplanshus med trappa i mitten av huset och precis bredvid trappuppgången hade vi en öppen spis som var väldigt effektiv. Vi hade då vattenburen värme men det var något som gjorde att det var fördröjning på den så huset han bli riktigt kallt innan den slog igång. Detta gjorde att så fort man kom hem efter skolan/jobbet på eftermiddagen så var det kallt i huset och man började direkt med att start brasan. Tack vare att den var effektiv och rätt placerad så var det varmt och skönt i nästan hela huset inom en halvtimme och vår panna hade fortfarande inte gått igång. Det blev så effektivt att när vi skulle sälja huset så trodde besiktningsmannen som kollade vårt hus inte på oss att vi kunde ha så låga uppvärmningskostnader. Men självklart så användes ju pannan till varmvatten mm så vi hade ju fortfarande en del på elräkningen även om våra släktingar också var skockade av den låga elräkningen. Men om man ska bo året om så behöver man fortfarande varmvatten mm så du behöver nog ha ganska stort batteri om du ska vara säker för hela vintern. Jag har hört att det finns öppna spisar som du kopplar till vattenledningarna så att du kan värma huset och ha det mysigt i vardagsrummet samtidigt som du värmer upp varmvatten med då skenar nog investeringskostnaderna iväg.
Nusse
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 apr 2014 18:40
Ort: Kumla

Re: Vad behövs för off-grid

Inlägg av Nusse »

Ett exempel på Off-grid i Sverige: Det självförsörjande huset
Han "fuskar" dock med gasolspis och pelletskamin.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Vad behövs för off-grid

Inlägg av apkungen »

Jag skulle säga småskalig vindkraft 2kW för typ 25kkr, bergvärme, ftx aggregat och golvvärme och två powerwalls så är man hemma... KAlaset är kanske inte något för ett torp dock. Där skulle jag säga all värme till en pelletspanna till värme o vatten o sen sol eller förmodligen vind för att vara säker på vintern till el.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vad behövs för off-grid

Inlägg av Kalle »

Har ett stelle som e offgridd.
Har man alldrig haft ström e de görenkelt att ha veldigt låg förbrukning, gasolspis för maten och vedeldat för vemen. (Vi håller på att bygga ut elsystemet så vi kan ha elkylskåp och slippa gasålkylskåpet) belysning drar nästan ingen ting nu för tiden. Och man behöver inte mycket mer en lite lampor, mobil/datorladdare och eventuelt ett kylskåp. Vi klarar lampor laddare och en 240 inverter för att köra värktyg på (2kW så vinkelslip funkar) men den slår man bara på när man behöver de.
Vi har bara en 300W panel och ca 2,5kWh bly batterier.
Men att få kylskåpet ochså komer kräva mycket mer
Skriv svar