Ni som räknat på det, finns det några fördelar med batteri i sverige idag med allt vad det innebär med investeringsstöd, skatt på el osv?
Vi har en 6.4kWh solcellsanläggning och årsförbrukningen ligger runt 6kWh exkl laddning av bilen.
Jag gissar att solcellsanläggningen är på 6,4 kWp (inte kWh) och att årsförbrukningen är på 6kkWh, dvs 6000 kWh.
Ja så är det, blev lite snabbt där. Även om en årsförbrukning på 6kWh vore trevligt
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Ni som räknat på det, finns det några fördelar med batteri i sverige idag med allt vad det innebär med investeringsstöd, skatt på el osv?
Nej, rent ekonomiskt är det en förlustaffär. Det är bättre att se hela nätet som en enda stor powerwall. Men, jag tror att det på lite längre sikt måste göras något med lastbalanseringen på nätet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Galet ändå att man ger 60% i bidrag och det ändå är en förlustaffär. Då borde de flytta in de pengarna i solcellsbidraget istället så jag kan få ersättning därifrån väntar fortf på det sen ansökan i augusti, pengarna tog slut.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Galet ändå att man ger 60% i bidrag och det ändå är en förlustaffär. Då borde de flytta in de pengarna i solcellsbidraget istället så jag kan få ersättning därifrån väntar fortf på det sen ansökan i augusti, pengarna tog slut.
Tanken med bidraget är att stödja teknikutveckling och lärande hos kunder och leverantörer. Ganska vanligt och smart att man försöker göra det med riktade bidrag. Om man inte hade haft 60% bidrag hade nästan ingen köpt batterier men nu är det kanske ändå några som gör det.
Galet ändå att man ger 60% i bidrag och det ändå är en förlustaffär. Då borde de flytta in de pengarna i solcellsbidraget istället så jag kan få ersättning därifrån väntar fortf på det sen ansökan i augusti, pengarna tog slut.
Tanken med bidraget är att stödja teknikutveckling och lärande hos kunder och leverantörer. Ganska vanligt och smart att man försöker göra det med riktade bidrag. Om man inte hade haft 60% bidrag hade nästan ingen köpt batterier men nu är det kanske ändå några som gör det.
Sverige lär inte stå för teknikutvecklingen. Det är egentligen pengar i sjön för både staten och den som köper batteribackupen . Även med ännu högre bidrag så skulle det fortfarande vara förlustafför med dagens elpriser och regler. Vid högre priser och regler där man kan nyttja den egna elen effektivare utan Skatteverkets inblandning så kommer batteribackup bli mer lönsamt och slå igenom. Som det är idag kommer det troligen inte slå igenom ens vid 100% bidrag för batteribackup exklusive installationskostnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag har räknat lite på ekonomin för en powerwall.
Med Eon som leverantör av nätet.
* Jag sparar ungefär 35 öre/kWh om jag spara min el istället för att sälja den.
* Om skatte reduktionen skulle försvinna eller minska så skulle det bli 60 öre/kWh till.
* Minska säkringsstorleken skulle ge mig 2130 sek/år
Övriga plus
* Vid strömavbrott så kan jag köra ifrån batteriet (finns dock inte för Svensk PW idag men den kommer)
* Om jag går över till tim debitering så kan jag tjäna upp till 20 ggr på spotpriset. (finns möjlighet ladda batteriet när priset är lågt)
Jag ser det inte som en förlust affär med 60% bidrag men PW finns inte att beställa med offline stöd i sverige.
Jag ser det inte som att staten kastar pengarna i sjön utan en push i rätt riktning.
Med batteri hemma så kan vi flytta vår förbrukning till tider då tillgången är hög.
Med mer och mer sol och vindkraft så kommer kraven/kostnaden att flytta förbrukningen.
Om man har vattenburet uppvärmningssystem så tror jag att den bästa investeringen är en stor ackumulatortank med varmvattenslinga i toppen. Jag har en på 2 000 liter som är dockad till en 16 kW värmepump och en 35 kW vedpanna. Elda med ved gör jag bara när det är riktigt kallt och elpriset är högt även på natten. Annars värmer jag tanken med värmepumpen. Under en större del av året räcker det att ladda tanken nattetid till ett förmånligare timpris. Jag tror att jag tjänar mer på det än att inte sälja elöverskottet från solcellerna när timpriserna är som högst. Enda nackdelen som jag kan se det är att man oftast behöver säkra upp om man vill kunna få bäst utväxling på elprisets dygnsvariationer. Det vill säga kunna maximera den egna förbrukningen på natten och sälja så mycket som möjligt av den el som dom egna solcellerna genererar på dagen.
Det kan ju vara svårt att få ekonomin att gå ihop med en batteri investering.
Men om du bor på landet och har problem med strömavbrott, eller har problem med smutsig ström med spänningsvariationer och transienter.
Då kan ett batteri vara lösningen.
På jobbet fick vi sätta in en ups för att mätutrustningen skulle fungera eftersom vi hade så mycket transienter.
Batteribackup hjälper inte mot strömavbrott utan en extra växelriktare samt lite annan utrustning. Tveksam till att det kommer hjälpa vid spänningsvariationer och transienter. Solceller kommer i alla fall hjälpa om man har spänningsfall.
Utgår ifrån att man redan har solceller och inverter.
Det behövs dubbla inverters där ena är anpassat för off-grid och de kan vara inkopplade tillsammans. När strömmen går måste huset kopplas från nätet. Hjälper inte att bara ha en växelriktare till solcellerna och en till batterierna. Den till solcellerna kommer sluta leverera ström från solcellerna när det blir strömavbrott. Den till powerwallen måste fungera på samma sätt om den sitter ongrid.
Har jag förstått detta rätt?
Fall 1.
Det kommer ca 400V likström från solcellerna till invertern som ger 3-fas växelström 400V till grid.
Fall 2.
Ingen koppling till grid.
Solcellerna ger 400V likström till batteriet.
Invertern tar likström från batteriet och levererar 3-fas 400V till huset.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det kan ju vara svårt att få ekonomin att gå ihop med en batteri investering.
Utgår ifrån att man redan har solceller och inverter.
Det behövs dubbla inverters där ena är anpassat för off-grid och de kan vara inkopplade tillsammans. När strömmen går måste huset kopplas från nätet. Hjälper inte att bara ha en växelriktare till solcellerna och en till batterierna. Den till solcellerna kommer sluta leverera ström från solcellerna när det blir strömavbrott. Den till powerwallen måste fungera på samma sätt om den sitter ongrid.
Har jag förstått detta rätt?
Fall 1.
Det kommer ca 400V likström från solcellerna till invertern som ger 3-fas växelström 400V till grid.
Fall 2.
Ingen koppling till grid.
Solcellerna ger 400V likström till batteriet.
Invertern tar likström från batteriet och levererar 3-fas 400V till huset.
Fall 2 med Tesla powerwall "ingen koppling till grid".
Solcellerna ger likström till inverten som tillhör solcellerna. (precis som vanligt)
Ingen koppling till grid genom en extern brytare.
Powerwall och panelerna ger ström till huset. (Solcellernas inverter behöver växelspänning ifrån powerwall annars så stängs solcellerna av automatiskt.)
Har väll pratats länge om att det utvecklas en pw3 med off-grid stöd, inbyggd växelriktar och stöd för direkladdning av teslan har jag för mig. Känns som nästa version kan bli det som får mig att kliva på och då kanske batteriet är lättare/billigare/mer kWh/bättre batterikemi. Sparar man in kostnaden för växelriktaren blir ju nyinstallation av solceller lite mer lönsamt med pw. Känns dock som att dom måste få igång leveranserna av 2an först men jag tror på att vänta på en 3a, har väll redan gått 2,5år sedan uppdateringen och va 2år mellan 1 och 2.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Jag har räknat lite på ekonomin för en powerwall.
Med Eon som leverantör av nätet.
* Jag sparar ungefär 35 öre/kWh om jag spara min el istället för att sälja den.
* Om skatte reduktionen skulle försvinna eller minska så skulle det bli 60 öre/kWh till.
* Minska säkringsstorleken skulle ge mig 2130 sek/år
Övriga plus
* Vid strömavbrott så kan jag köra ifrån batteriet (finns dock inte för Svensk PW idag men den kommer)
* Om jag går över till tim debitering så kan jag tjäna upp till 20 ggr på spotpriset. (finns möjlighet ladda batteriet när priset är lågt)
Jag ser det inte som en förlust affär med 60% bidrag men PW finns inte att beställa med offline stöd i sverige.
Jag ser det inte som att staten kastar pengarna i sjön utan en push i rätt riktning.
Med batteri hemma så kan vi flytta vår förbrukning till tider då tillgången är hög.
Med mer och mer sol och vindkraft så kommer kraven/kostnaden att flytta förbrukningen.
Vad har du för elavtal och elnätsavgifter? De flesta elabonnemang jag har sätt har bara några örens skillnad mellan sälja och köpa el. Elnätsavgift plus energiskatt hos Eon är som högst 67 öre/kWh, alltså endast något mer än skattereduktionen. Vad har du för elabonnemang som gör att du köper el 30 öre dyrare än vad du säljer den för?
Certified Installer Application
Thank you for your interest in becoming a Tesla Certified Installer. We are currently looking for installers in the following fields:
Powerwall Installs - Installation of Powerwall at residential or commercial sites. Powerwall is a rechargeable battery that stores energy from solar panels or the grid, acting as a flexible reserve.
Charging Installs - Installation of charging solutions at residential or commercial sites. Charging solutions can be industrial outlets, appliance outlets, or the Tesla Wall Connector - a dedicated charge point for electric vehicles. https://teslaenergy.formstack.com/forms ... ication_en
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Beställde en Powerwall i januari 2017, hade en Tesla kontakt (från Holland) under våren och leverans under sommaren, -sedan har det inget hänt och aldrig någon som svarar. Trots flertal försök till kontakt genom åren så har någon orkat eller velat svara!
Sålde alla mina Teslaaktier börjar kännas som det är ett blufföretag
Beställde en Powerwall i januari 2017, hade en Tesla kontakt (från Holland) under våren och leverans under sommaren, -sedan har det inget hänt och aldrig någon som svarar. Trots flertal försök till kontakt genom åren så har någon orkat eller velat svara!
Sålde alla mina Teslaaktier börjar kännas som det är ett blufföretag
Blufföretag? De sålde 95000 bilar i Q2, med största sannolikhet till ett större värde än vad Volvo cars sålde för. Skilj mellan din anokdotala erfarenhet av ett köp av en nischprodukt och vad bolaget faktiskt är.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Jag har nu fått Mail om min powerwall.
Har valt den. Undrar när den kommer.
Samma här! Funderar på att välja Tesla credits istället. Kan man använda dom till hjul eller bara för nybilsköp?
Krediterna kan användas till nästan allt, som tex hjul, reservdelar eller laddboxar
Det beror lite på. En del nyare krediter har inte kunnat användas till bilköp, men de lite äldre gick det utmärkt att köpa bil för. 122kkr i rabatt på vår trea!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D