Sida 1 av 3

Re: Status powewall?

Postat: 03 jun 2019 11:40
av tomla
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Det kan ju vara svårt att få ekonomin att gå ihop med en batteri investering.

Utgår ifrån att man redan har solceller och inverter.
Det behövs dubbla inverters där ena är anpassat för off-grid och de kan vara inkopplade tillsammans. När strömmen går måste huset kopplas från nätet. Hjälper inte att bara ha en växelriktare till solcellerna och en till batterierna. Den till solcellerna kommer sluta leverera ström från solcellerna när det blir strömavbrott. Den till powerwallen måste fungera på samma sätt om den sitter ongrid.
Har jag förstått detta rätt?

Fall 1.
Det kommer ca 400V likström från solcellerna till invertern som ger 3-fas växelström 400V till grid.

Fall 2.
Ingen koppling till grid.
Solcellerna ger 400V likström till batteriet.
Invertern tar likström från batteriet och levererar 3-fas 400V till huset.
Fall 2 med Tesla powerwall "ingen koppling till grid".
Solcellerna ger likström till inverten som tillhör solcellerna. (precis som vanligt)
Ingen koppling till grid genom en extern brytare.
Powerwall och panelerna ger ström till huset. (Solcellernas inverter behöver växelspänning ifrån powerwall annars så stängs solcellerna av automatiskt.)

Re: Status powewall?

Postat: 06 jun 2019 18:35
av Johan84
Har väll pratats länge om att det utvecklas en pw3 med off-grid stöd, inbyggd växelriktar och stöd för direkladdning av teslan har jag för mig. Känns som nästa version kan bli det som får mig att kliva på och då kanske batteriet är lättare/billigare/mer kWh/bättre batterikemi. Sparar man in kostnaden för växelriktaren blir ju nyinstallation av solceller lite mer lönsamt med pw. Känns dock som att dom måste få igång leveranserna av 2an först men jag tror på att vänta på en 3a, har väll redan gått 2,5år sedan uppdateringen och va 2år mellan 1 och 2.

Re: Status powewall?

Postat: 06 jun 2019 18:44
av vigge50
tomla skrev:
Jag har räknat lite på ekonomin för en powerwall.
Med Eon som leverantör av nätet.

* Jag sparar ungefär 35 öre/kWh om jag spara min el istället för att sälja den.
* Om skatte reduktionen skulle försvinna eller minska så skulle det bli 60 öre/kWh till.
* Minska säkringsstorleken skulle ge mig 2130 sek/år

Övriga plus
* Vid strömavbrott så kan jag köra ifrån batteriet (finns dock inte för Svensk PW idag men den kommer)
* Om jag går över till tim debitering så kan jag tjäna upp till 20 ggr på spotpriset. (finns möjlighet ladda batteriet när priset är lågt)

Jag ser det inte som en förlust affär med 60% bidrag men PW finns inte att beställa med offline stöd i sverige.
Jag ser det inte som att staten kastar pengarna i sjön utan en push i rätt riktning.
Med batteri hemma så kan vi flytta vår förbrukning till tider då tillgången är hög.
Med mer och mer sol och vindkraft så kommer kraven/kostnaden att flytta förbrukningen.
Vad har du för elavtal och elnätsavgifter? De flesta elabonnemang jag har sätt har bara några örens skillnad mellan sälja och köpa el. Elnätsavgift plus energiskatt hos Eon är som högst 67 öre/kWh, alltså endast något mer än skattereduktionen. Vad har du för elabonnemang som gör att du köper el 30 öre dyrare än vad du säljer den för?

Re: Status powewall?

Postat: 06 jun 2019 20:12
av larsw
Teckna avtal med Falkenberg Energi, de köper din el för 70 öre per kWh.

Samtidigt kan man ha timmätning på de egna köpen och nu senaste natten ladda för 3-4 öre per kWh (oräknat skatt och moms).

Re: Status powewall?

Postat: 07 jun 2019 13:41
av Zalman3
Tesla söker folk, för Powerwall installationer.


Certified Installer Application
Thank you for your interest in becoming a Tesla Certified Installer. We are currently looking for installers in the following fields:

Powerwall Installs - Installation of Powerwall at residential or commercial sites. Powerwall is a rechargeable battery that stores energy from solar panels or the grid, acting as a flexible reserve.
Charging Installs - Installation of charging solutions at residential or commercial sites. Charging solutions can be industrial outlets, appliance outlets, or the Tesla Wall Connector - a dedicated charge point for electric vehicles.
https://teslaenergy.formstack.com/forms ... ication_en

Re: Status powewall?

Postat: 30 jun 2019 13:33
av Zalman3
Är det någon här på forumet som installerat batterier i sitt hem?
Erfarenheter?

Kan man direktladda från solcellerna likström rakt in i elbilen?
Så man slipper omvandla till AC?

Re: Status powewall?

Postat: 04 jul 2019 14:02
av Olof48
Beställde en Powerwall i januari 2017, hade en Tesla kontakt (från Holland) under våren och leverans under sommaren, -sedan har det inget hänt och aldrig någon som svarar. Trots flertal försök till kontakt genom åren så har någon orkat eller velat svara!
Sålde alla mina Teslaaktier börjar kännas som det är ett blufföretag

Re: Status powewall?

Postat: 04 jul 2019 14:35
av David D
Olof48 skrev:
Beställde en Powerwall i januari 2017, hade en Tesla kontakt (från Holland) under våren och leverans under sommaren, -sedan har det inget hänt och aldrig någon som svarar. Trots flertal försök till kontakt genom åren så har någon orkat eller velat svara!
Sålde alla mina Teslaaktier börjar kännas som det är ett blufföretag
Blufföretag? De sålde 95000 bilar i Q2, med största sannolikhet till ett större värde än vad Volvo cars sålde för. Skilj mellan din anokdotala erfarenhet av ett köp av en nischprodukt och vad bolaget faktiskt är.

Re: Status powewall?

Postat: 11 jul 2019 23:38
av Tars
Jag har nu fått Mail om min powerwall.
Har valt den. Undrar när den kommer.

Re: Status powewall?

Postat: 12 jul 2019 07:29
av SolnaGnagarn
Tars skrev:
Jag har nu fått Mail om min powerwall.
Har valt den. Undrar när den kommer.
Samma här! Funderar på att välja Tesla credits istället. Kan man använda dom till hjul eller bara för nybilsköp?

Re: Status powewall?

Postat: 12 jul 2019 08:32
av Bjelke
SolnaGnagarn skrev:
Tars skrev:
Jag har nu fått Mail om min powerwall.
Har valt den. Undrar när den kommer.
Samma här! Funderar på att välja Tesla credits istället. Kan man använda dom till hjul eller bara för nybilsköp?
Krediterna kan användas till nästan allt, som tex hjul, reservdelar eller laddboxar :)

Re: Status powewall?

Postat: 12 jul 2019 09:07
av oscfor
Bjelke skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Tars skrev:
Jag har nu fått Mail om min powerwall.
Har valt den. Undrar när den kommer.
Samma här! Funderar på att välja Tesla credits istället. Kan man använda dom till hjul eller bara för nybilsköp?
Krediterna kan användas till nästan allt, som tex hjul, reservdelar eller laddboxar :)
Det beror lite på. En del nyare krediter har inte kunnat användas till bilköp, men de lite äldre gick det utmärkt att köpa bil för. 122kkr i rabatt på vår trea!

Re: Status powewall?

Postat: 12 jul 2019 22:54
av SolnaGnagarn
Bjelke skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Tars skrev:
Jag har nu fått Mail om min powerwall.
Har valt den. Undrar när den kommer.
Samma här! Funderar på att välja Tesla credits istället. Kan man använda dom till hjul eller bara för nybilsköp?
Krediterna kan användas till nästan allt, som tex hjul, reservdelar eller laddboxar :)
Bild

Re: Status powewall?

Postat: 14 jul 2019 22:56
av SolnaGnagarn
Nån som vet hur lång tid det brukar ta innan man kan använda sina valda krediter?

Re: Status powewall?

Postat: 14 jul 2019 23:09
av oscfor
Omgående. Det är ingen väntan. Du får heller inget meddelande om att de finns tillgängliga.

Re: Status powewall?

Postat: 16 jul 2019 00:07
av SolnaGnagarn
oscfor skrev:
Omgående. Det är ingen väntan. Du får heller inget meddelande om att de finns tillgängliga.
Aha ok! Jag valde i fredags tror jag. Så då kan jag åka och köpa/beställa en uppsättning turbinhjul nu då? Bild

Re: Status powewall?

Postat: 21 jul 2019 21:46
av SolnaGnagarn
Nån som har valt crediter? Jag gjorde så för en dryg vecka sen. Va in till Tesla i Infra city men dom kunde inte se nåt. Jag mailade referrealavdelningen för några dagar sen utan svar än.

Re: Status powewall?

Postat: 11 feb 2020 22:29
av Tars
Nu har det gått ett tag, men är det någon som kommer ihåg vad teslakrediten va på?

Re: Status powewall?

Postat: 12 feb 2020 06:34
av Bjelke
61 tusen har jag för mig... (jag valde det själv tex, som svar till Solnadjurgårdaren hehe)

Re: Status powewall?

Postat: 12 feb 2020 23:52
av Tars
Bjelke skrev:
61 tusen har jag för mig... (jag valde det själv tex, som svar till Solnadjurgårdaren hehe)
Ok! Kan du kolla det och återkomma?

Re: Status powewall?

Postat: 13 feb 2020 06:46
av Bjelke
Tars skrev:
Bjelke skrev:
61 tusen har jag för mig... (jag valde det själv tex, som svar till Solnadjurgårdaren hehe)
Ok! Kan du kolla det och återkomma?
Japp, det var 61 tusen :)

Re: Status powewall?

Postat: 13 feb 2020 07:21
av Tars
Bjelke skrev:
Tars skrev:
Bjelke skrev:
61 tusen har jag för mig... (jag valde det själv tex, som svar till Solnadjurgårdaren hehe)
Ok! Kan du kolla det och återkomma?
Japp, det var 61 tusen :)
Tack!!

Re: Status powewall?

Postat: 05 dec 2020 17:48
av artscho
Jag använder tibber och betalar timpris. Laddar bilen när det är som billigast på nätterna och betalar i princip ingenting längre för elen till min MS.
Jag har installerat solceller i år och funderar på att lägga till batteri om det finns nån smart mjukvara som kan ladda upp och ur automatiskt när det är som billigast resp dyrast. Är ju oftast 5-20 öre/kwh på nätterna och ibland över 3kr vid 17-18. Det borde gå att köpa och sälja 2 gånger per dygn och tjäna pengar tycker jag. Sälj och köp pris är spot båda två förutom momsen på det man säljer

Min tibberkod om nån vill skaffa det. Ger 500kr till båda parterna :)
a7e24be1

Re: Status powewall?

Postat: 05 dec 2020 18:14
av kenjon
Jag tror de flesta hemmabatterier har den funktionen. Jag har batterier från Nilar. Jag kan inte ställa in själv, men inga problem att låta kundtjänst göra det.

Re: Status powewall?

Postat: 05 dec 2020 20:17
av [JM]
Enkel/grov kalkyl:

Batterilager kostar ju typ 10tkr/kwh före bidrag.
Antar typ 5tkr/kwh efter bidrag.
Om man kan få ut 1kr i skillad för att ladda på natten och sälja på dagen så behöver man alltså 5000 dagar för att nå break even. Dvs typ 15 år med bidrag eller 30 år utan.
Dvs för dyrt för att vara värt besväret än så länge.